Hur spara sina gamla inlägg?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur spara sina gamla inlägg?

Inläggav Dagobert » 2011-11-08 18:07:18

Finns det nåt smidigt sätt att spara alla aspergerforuminlägg man själv skrivit? Som en rtf-fil ed.
Det skulle bli lite av en dagbok.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Re: Hur spara sina gamla inlägg?

Inläggav barracuber » 2011-11-08 18:17:09

Inte utan nån form av copy-paste.

Jag brukar spara trådar som favoriter. Något jag alltid velat ha men som inte finns är att kunna spara inlägg som favoriter.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Dagobert » 2011-11-08 18:26:19

Tänkte om det gick göra nåt script. Jag kan inte sånt själv.
Dagobert

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-11-09 12:35:51

Tekniskt sätt borde det väl vara möjligt för en administratör att göra en export av en viss persons inlägg från databasen? Har dock mycket stor förståelse för om ni inte vill åta er att utföra sådant. Skulle dock kunna tänka mig att för min egen del betala en summa i bidrag till administration av forumet om jag fick hjälp med detta....
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Miche » 2011-11-09 12:38:33

Tekniskt sätt kan vilken medlem som helst (som är medlem i samma avdelningar) göra det eftersom informationen som behövs är fullt läsbar.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Dagobert » 2011-11-09 14:11:58

Miche, jag efterfrågade nåt smidigt sätt. :wink:

Det finns ju duktiga datanissar och -nissor här, jag tänkte att nån kanske fick lust att skriva ett program som man kan använda själv. Jag har ingen aning om svårt det är. Exportera och köra med Lieberts style.css som med PMen kanske?
Dagobert

Inläggav Miche » 2011-11-09 15:02:53

Dagobert skrev:Miche, jag efterfrågade nåt smidigt sätt. :wink:

Jag är ingen hejjare på webbprogrammering, men skriva program det kan jag, och det är inte omöjligt att jag kan skriva ett program som plockar ut en enskild forumists (läs 'dina') inlägg och sedan skickar till vederbörande (läs 'dig').

Jag kommer dock inte att ha tid med det på ett bra tag...
Miche

Inläggav barracuber » 2011-11-09 16:02:28

Det finns numera flera bra webbtjänster där man kan spara s.k. webbklipp. I princip innebär det att man markerar och copypastar det man vill spara precis som vanligt. Men istället för att pasta in i något eget ex worddokument (som nog inte skulle bli särskilt snyggt) pastar man inte det till sitt konto på någon sån här webbtjänst, med fördelen av att tjänsten sköter backup och att åtkomsten från olika datorer/enheter ökar.

En av de bästa och den mest kända webbtjänsten av det här slaget (och en som jag själv använder då och då, har lite svårt att få in nån rutin dock) är http://evernote.com, som finns i både gratis- och betalversion och har en grym massa funktioner, exempelvis suveränt mobilstöd och appar för windows, mac, linux mm.

Bild

Jag brukar inte själv ha behov av att spara mina inlägg från det här forumet (jag brukar spara trådar som favoriter istället) men nyss gjorde jag en test som gick bra - layouten i det sparade klippet på evernote ser ut exakt som forumet vilket känns hemmavant och trevligt!

Det som gäller är att man måste ha ett konto på evernote.com, man måste vara inloggad och man copy-pastar manuellt in de inlägg (eller snarare delar av webbsidor, man kan ju använda detta till precis vilka sidor som helst) man vill spara till evernote.

OBS dock att det finns ingen som helst automatik i själva kopieringen - man måste göra allt manuellt. Evernote vet inte vilka inlägg man har skrivit här. Det är alltså ingenting för dem som vill spara alla sina inlägg från dag 1 härifrån. Har själv dock lite svårt att se varför man skulle vilja göra det. Åas är det ju en funktion som finns på t.ex. Facebook så nån tanke finns säkert...
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Dagobert » 2011-11-09 18:32:18

Miche skrev:vederbörande (läs 'dig').

Är det bara jag som är intresserad så kan vi strunta i det, så viktigt är det inte.
Dagobert

Inläggav Miche » 2011-11-09 20:59:18

Dagobert skrev:
Miche skrev:vederbörande (läs 'dig').

Är det bara jag som är intresserad så kan vi strunta i det, så viktigt är det inte.

Om jag gör ett sådant program är det enbart för att jag tycker att det är en kul utmaning.
Miche

Återgå till IT-forum

Logga in