Bara intresserad av sånt som är verkligt och användbart.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Bara intresserad av sånt som är verkligt och användbart.

Inläggav Flia » 2011-11-06 15:20:22

Jag är helt ointresserad av spel, rollspel och fantasylekar. När det gäller matte är jag bara intresserad av sånt som är direkt kopplat till min egen verklighet.

Däremot läser jag gärna Science fiction, men det måste innehålla ett element av "ja just ja, så kan det kanske bli i framtiden", Star Wars är inget för mig.
Vanlig skönlitteratur får inte innehålla direkta faktafel, jag blev sur när jag läste en svensk deckare som innehöll domstolsbeslut som aldrig skulle kunna fattas i verkligheten. Sen dess är den författaren inte intressant längre.

Jag designar bara bruksföremål, men kan ibland göra smycken från mina designer för att det går att tjäna pengar på det. Orginaldesignen är aldrig ett smycke dock.

Jag umgås bara med människor som kan vara till nytta för mig på ett eller annat sätt. Att bara umgås för att nån är trevlig går inte. I lilla småstan hejar jag på alla jag möter, med en klar vetskap att det lönar sig i längden.

Ofta känner jag att dessa egenskaper inte riktigt passar in i AS (utom umgänget då kanske).

Kort sagt så är jag resultatinriktad in absurdum.

Jag välkomnar tankar kring det.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Re: Bara intresserad av sånt som är verkligt och användbart.

Inläggav Joakoni » 2011-11-06 17:01:16

Jag håller med i det stora hela.
Jag har ingen glädje av att "pyssla bara för att pyssla", det måste vara någonting som jag verkligen behöver.
Skönlitteratur... Det går, men oftast känns det som en tidsförlust.

Flia skrev:Jag umgås bara med människor som kan vara till nytta för mig på ett eller annat sätt. Att bara umgås för att nån är trevlig går inte. I lilla småstan hejar jag på alla jag möter, med en klar vetskap att det lönar sig i längden.

Den delen är lite oklar för mig. Att någon är trevlig kan också vara till nytta då jag känner mig trygg med personen i fråga och kan vara mig själv. Men det räcker inte om vi inte har någonting att prata om med varandra.
Joakoni

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav imperativ » 2011-11-07 0:38:02

Flia skrev:Kort sagt så är jag resultatinriktad in absurdum.

Bra sammanfattat. Ingen nytta = meningslöst, sån är jag nästan hela tiden.
Måste då tillägga att jag är öppensinnad för det meningslösa, OM jag ser det i ett verkligt sammanhang med verkliga effekter. Sitta och lära mig Python (gratis programmeringsspråk) upptäckte jag snabbt vara meningslöst för jag kan inte angripa det utifrån "jag trycker på knappen och förväntar mig en fysisk respons i närheten av mig".
imperativ

Anslöt: 2008-11-22

Inläggav jonsch » 2011-11-07 1:10:10

Fullständigt medhåll från mig (i princip, ska jag tillägga för att vara sanningsenlig). Så att aspigt specialintressera sig för allt från tåg till tomater, känns oftast väldigt främmande för mig. Ett kul exempel på de stora skillnaderna mellan "oss", i mitt tycke.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Neko-chan » 2011-11-07 3:42:46

jag designar en hel del kläder som är helt över styr men jag anser kläder meningslösa om dom inte säger nått om personen :-)003 så ja, jag tycker de är SÅ TRIST att gå ut på stan och alla ser likadana ut, en så okreativ värld, alla klädaffärer säljer samma, enligt mig, okreativ skit som folk på nått konstigt vis väljer att ha på sig ( jag förstår om en del gillar de, men 90% av folket i en stad? really? )

jag umgås endast med folk jag själv får nått ut av, men även som jag ser jag kan ge nått tillbaka till, ibland har jag fått nån efterhängsen jäkel jag inte ser nån glädje i att umgås med och har rent utav undvikit den personen...dock har dom hängt efter :-)002 men jag har några handplockade kompisar som jag kan prata filosofi, historia, konst och de jag är intresserad av med, de känns så mycke mer givande än att bara vara med nån för den är trevlig...vad är trevlig egentligen? :-)003 att klistra på ett fejk leende och prata om vädret och frågan "vad gör du nu för tiden då?" ...verkligen inte min väg, trevligt folk för mig än dom som pratar om sånt som är lite mer att tugga på.
Neko-chan

Anslöt: 2011-05-03

Inläggav Tiblan » 2011-11-07 7:49:17

Känner igen mig helt och fullt.

Ta bara alla dessa modevisningar som finns, tror inte det finns en kotte som går runt i sådana kläder som visas där på människor med figurer som ingen normal människa har. Hur tusan kan man tjäna pengar på sånt????
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav Flia » 2011-11-07 11:23:24

jonsch skrev:Fullständigt medhåll från mig (i princip, ska jag tillägga för att vara sanningsenlig). Så att aspigt specialintressera sig för allt från tåg till tomater, känns oftast väldigt främmande för mig. Ett kul exempel på de stora skillnaderna mellan "oss", i mitt tycke.

Skönt att det finns fler i alla fall.
Flia

Inläggav Dunderbar » 2011-11-07 13:28:13

Vad är meningen med att umgås med personer som inte ger något?
....bara umgås för sakens skull?
Slöseri med tid och energi.

Att vara trevlig mot folk man träffar på...dels är jag en väldigt trevlig och social person i mig själv, men sedan vet jag just om att det lönar sig i längden.
Skulle man till exempel råka ramla, då känner folk igen en och kanske hjälper en upp utan att vara rädd att man ska överfalla personen.
Dunderbar

Anslöt: 2007-10-22

Inläggav Flia » 2011-11-07 13:57:40

Dunderbar skrev:Att vara trevlig mot folk man träffar på...dels är jag en väldigt trevlig och social person i mig själv, men sedan vet jag just om att det lönar sig i längden.
Skulle man till exempel råka ramla, då känner folk igen en och kanske hjälper en upp utan att vara rädd att man ska överfalla personen.

Just precis det tänker jag på när jag ler mot lokalbefolkningen.

Men visst känner man sig väldigt självisk ibland? Det gör jag i alla fall, och läser på om narcissistisk störning då och då. Eller är det autistiskt?
Flia

Inläggav Dunderbar » 2011-11-07 16:48:57

Jag tycker inte du ska känna dig självisk.
Du är ju trevlig mot folk, du får dem att känna sig sedda, samtidigt som jag antar att även du mår bra av att vara social på en osvensk nivå.
Så jag tycker verkligen inte du ska känna dig självisk.

En sak du däremot kan göra, är att fråga dig själv varför du gör det.
Om det är sådan du är....eller om det är ett invant mönster som du kanske vill bryta egentligen.
Om du kommer fram till att det är sådan du är...var sådan och var stolt över det.
Folk kan inte läsa av på dig, varför du säger hej och är trevlig.
De ser bara att du är glad, trevlig och social.
Dunderbar

Inläggav Flia » 2011-11-07 18:01:53

Dunderbar skrev:Jag tycker inte du ska känna dig självisk.
Du är ju trevlig mot folk, du får dem att känna sig sedda, samtidigt som jag antar att även du mår bra av att vara social på en osvensk nivå.
Så jag tycker verkligen inte du ska känna dig självisk.

En sak du däremot kan göra, är att fråga dig själv varför du gör det.
Om det är sådan du är....eller om det är ett invant mönster som du kanske vill bryta egentligen.
Om du kommer fram till att det är sådan du är...var sådan och var stolt över det.
Folk kan inte läsa av på dig, varför du säger hej och är trevlig.
De ser bara att du är glad, trevlig och social.

Funderat har jag, väldigt väldigt mycket. Såpass mycket att jag blivit medveten om när jag är på väg att utnyttja andra, och lärt mig be människor säga ifrån om de känner sig utnyttjade.

Fast.... jag har egentligen ingen aning om det är sånt som NT inte gör, säger ifrån alltså.
Jag känner mig lugn i och med att jag sagt till att det är okej att säga ifrån. Men så kanske det inte funkar på planeten NT.

Nu blev det OT, fast det är ju jag som är TS så det kanske inte gör något :roll:
Flia

Inläggav Dunderbar » 2011-11-07 18:09:01

Vet inte vad OT är för något...
TS är väl kanske tourette?
Dunderbar

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-07 18:43:07

Nix, känner inte igen mig. Det finns många abstrakta och efemära fenomen som är intressanta. Poesi, för att ta ett exempel. Allting handlar inte om kronor och ören, kubikmeter och volymer.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2011-11-07 18:43:38

Dunderbar skrev:Vet inte vad OT är för något...
TS är väl kanske tourette?

Off Topic
TrådStartaren.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in