Hur konstig får man va?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur konstig får man va?

Inläggav Krake » 2011-11-06 19:11:18

eller I huvudet på Krake

Det går bra att endast läsa första stycket om man inte orkar läsa alltihop. Frågan är egentligen hur mycket vi skiljer oss från NT folket egentligen. Det är ett diskussionsämne som återfinns här och där i hela forumet på ett eller annat sätt.

Anledningen till att jag tänkte på det här idag var att jag vaknade på morgonen. När jag sedan gick upp för att äta frukost fanns två personer redan i köket. Den ena prasslade med en plastpåse och den andra frågade om jag hade sovit gott. Med en ansträngning tvingade jag prasslandet att domineras av mina tankar då jag funderade på frågan. Det är en svår fråga. Handlar det om hur många mardrömmar man har haft under natten eller om man är pigg? Jag hade en upplevelse av natten kvar i huvudet men kunde inte riktigt minnas vad som hade hänt i mina drömmar så jag sa: "Det är en konstig fråga."
Även om ett rakt svar hade varit föga upplysande hade det varit tillräckiligt för den andra personen. Det hade givet densamma en god uppfattning om... vadå? Som det nu var bedömdes mitt svar otillräckligt. Så jag fick frågan: "Vad menar du egentligen?"
Jag skulle till att göra ännu en ansträngning för att producera ett svar när mina öron nåddes av ljudet från vattendroppar som droppar från en kran ner i vatten. Det kändes mer än det hördes. Jag fylldes av explosioner. Jag ursäktade mig själv och förklarade kort att jag var tvungen att försvinna från rummet varpå jag möttes av den förvånade kommentaren: "Oartigt att inte svara."
"Jag vet." sa jag och gick. Det var svårt att inte fundera över hur svårt det kan vara att göra en så enkel sak som att äta frukost med ett fåtal personer vid samma bord.
Krake

Anslöt: 2010-05-07

Re: Hur konstig får man va?

Inläggav Dunderbar » 2011-11-06 20:05:27

Det här tycker jag var riktigt gulligt och roligt att läsa.
Nu har inte jag haft just de här tankarna om att sova gott, men jag har haft andra tankar, som rör just ord vi använder i vårt språk.
Jag tycker vi missbrukar många ord...
Har inget exempel just nu, men ett vanligt uttryck är nu "Tåget går klockan....."
I mitt huvud får jag då en bild av ett aninmerat tåg som går fram längs rälsen.
Dunderbar

Anslöt: 2007-10-22

Inläggav Dagobert » 2011-11-06 20:51:13

Svägerskan frågade mig om det regnat mycket här hemma medan de var på semester.
Jag kunde förstås inte svara... Mycket? I mm jämfört med genomsnittet för månaden eller vad? :-)Happy
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav treeman » 2011-11-06 21:18:47

som mig max

Jag skiter i NT och normala och annat bajs. Jag skiter i julen i år tex. Konstigt? Antagligen men det skiter jag blankt i. Kör upp julgranarna i arslet!
:-)005
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav kullan » 2011-11-06 21:23:03

Jag känner mig jävligt konstig tom bland Aspisar. Så inte vet jag hur konstig man får vara. i vissa ögon är jag nog udda bland dom udda.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav jonsch » 2011-11-06 22:08:42

Exemplet är ju... på en klassisk typ situationer. Men för somliga av oss kan det ändra sig; ajg har inte längre minsta problem med att svara "ja, tack, själv?" Mer olika de flesta är alltså inte... somliga av oss.

Men det var ju bara ett exempel. Det vore kul att få svar på frågan mer generellt och då skulle vi behöva något generellare mått. Eller en hyfsat täckande lista över alla sätt (variabler) aspisar kan skilja sig från entisar, och förstås varandra, på.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Krake » 2011-11-06 23:26:22

Att svara på frågan mer generellt var själva tanken med tråden. Det behöver inte bara röra sociala situationer även om det är då det är som mest tydligt. Ett mått på hur ovanlig man är (värde u) kan vara hur ofta man får höra "Det har jag inte tänkt på" (variabel x) eller liknande delat på hur många människor man är i kontakt med (variabel y) gånger roten ur hur länge man i snitt umgås med en person under en viss tidsenhet (variabel z) så att man erhåller formeln u=x/(yz^(1/2)) där x,y och z är positiva reella tal. Hur många har tänkt på det viset? :wink:
Krake

Inläggav jonsch » 2011-11-06 23:34:35

Det hade faktiskt inte jag gjort i.a.f., tänka sig!

Varför kvadratroten? Och har du plockat formeln från nån särskild stans eller tagit fram den spontant? Den ser bra ut (när jag förstått kvadratroten) så jag blir nyfiken.
jonsch

Inläggav Miche » 2011-11-06 23:57:45

Dagobert skrev:Svägerskan frågade mig om det regnat mycket här hemma medan de var på semester.

Svar: Jämfört med Kalahariöknen: Ja, jämfört med Réunion i Indiska oceanen som under ett dygn fått 1800 mm: Nej!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Krake » 2011-11-07 0:03:40

Kvadratroten är eftersom människor lär känna varandra så man blir allt mer sällan överraskad av någon man har mycket kontakt med. Om det stämmer med en kvadratrot eller en logaritm eller något annat vet jag inte. Jag klämde till med den rätt spontant faktiskt :P
Krake

Inläggav imperativ » 2011-11-07 0:15:43

Man kan säga "Jag vet inte" på väldigt många frågor. Men det svaret kanske klassas som en lögn för väldigt många? Om det är så, so be it.
imperativ

Anslöt: 2008-11-22

Inläggav jonsch » 2011-11-07 0:16:22

Jaså, den var en sån där plausibel, matematisk gissning, roten! Då kör vi med den.

Nu ska vi bara alla fundera ut vad vivardera har för värden, där alltså. Återkommer.

Eller om nån kommer med nåt alternativt mått eller en lista på såna.
jonsch

Inläggav atoms » 2011-11-07 0:35:35

Hur konstig som helst, men glöm inte att det är de andra som tycker att du är konstig, det betyder inte att du är konstig.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav Dunderbar » 2011-11-07 13:05:18

Vad är konstig egentligen?
Med tanke på att alla är olika, med några generella likheter....
Så, vad är konstigt?
Det är ju inte så att vi föds med olika sätt att tänka och agera.
Mycket av det är beroende på uppväxt, miljö och kultur.

Om vi återgår till frågan "Vad är konstig?"
Svaret på den frågan kanske kan göras väldigt lång och invecklad, men för att göra det hela enkelt, kan man lätt säga att konstig är när något eller något avviker från mängden.

Om jag ser till mig själv...jag hade tyckt det vore väldigt tråkigt att vara en i mängden.
Folk kommer oftast ihåg mig, just för att jag är jag.
Jag kommer inte ihåg dem, men de minns mig, just för att jag är jag.
Om jag sedan är konstig...tja, vad gör det?

För att göra det enklare att leva kanske man ska lära sig om hur andra personer tolkar saker, handlingar, saker man gör, hur det fungerar lite i samhället, socialt med mer.
Sedan välja själv om man vill anpassa sig efter hur vår sociala kutym fungerar, eller att strunta helt i det och ta konsekvenserna.
Med andra ord, det är helt och hållet du som väljer hur konstig du vill vara.
Dunderbar

Anslöt: 2007-10-22

Inläggav Krake » 2012-01-21 17:36:45

Varning för matematik!

Är det någon som har en bra idé på hur man mäter konstighet? Jag skrev en grov formel ovan som modifierad ser ut så här:
(klistra in nedanstående i rutan på denna adress)
u=\sum_i^N \frac{x_i\sqrt{1+z_i}}{t_iN}
Här är u konstighet,
x hur många gånger man förvånat någon under en viss tid,
N hur många människor man mött under denna tid,
t tiden man varit med respektive människa och
z hur länge man känt en viss människa innan specificerad tidsperiod.

Det kan tyckas att jag vänt på det hela men det har jag faktiskt inte utan endast valt att räkna på andra grunder så det är i själva verket nästan samma formel som den ovanför. Jag har en förklaring till denna märkliga formel också. Det kan sägas först och främst att jag med konstighet menar avvikande från en tänkt norm.

Som aspisar avviker vi förstås från människor i gemen genom att fungera kommunicera på annat sätt vilket får oss att framstå som konstiga. Frågan är hur konstiga vi i själva verket är. Kan det vara så att det endast är på ytan och att det under en mask av dålig kommunikation mestadels finns likheter eller är vi in i kärnan olika? Min egen upplevelse är att de flesta här är vanliga men att några få avviker på riktigt. Kan man kanske göra ett test på detta exempelvis genom att använda min formel men att selektera vilken typ av förvåning som man avser och på så sätt få ett flervariabel utfall vilket då skulle visa olika typer av avvikande. Alla som vill kan faktiskt bidra till en sådan här undersökning genom att avgränsa en viss tid för undersökningen, bete sig precis som vanligt (möjligtvis med undantag för att helst möta människor man känner mindre väl eftersom vänner känner till en för bra för att man ska kunna få tillräckligt många förvåningssituationer) och skriva ner sina resultat samt skicka dessa till mig i pm. Det kan också vara bra om man kan rekrytera en del NTare till undersökningen så att vi får en grupp att jämföra med. Det vi i så fall skulle få fram är
1 hur vanligt konstighet är
2 hur mycket och på vilket sätt människor normalt är konstiga på
3 hur mycket och på vilket sätt aspisar är konstiga jämfört med NTare

Det vi först behöver är dock ett urval av kategorier att mäta. På förslag är
• Kommunikation
• Språkanvändning
• Idéer
• Besatthet (där de flesta inte är det)
• Likgiltighet (där de flesta är besatta)
• Irrationellt agerande (där de flesta är rationella)
• Rationellt agerande (där de flesta är irrationella)

Posta gärna fler förslag om ni skulle ha något bra.
Krake

Inläggav Red and green » 2012-01-21 20:25:44

treeman skrev:

Jag skiter i NT och normala och annat bajs. Jag skiter i julen i år tex. Konstigt? Antagligen men det skiter jag blankt i. Kör upp julgranarna i arslet!
:-)005

:lol:

+1
:-)230
Red and green

Anslöt: 2011-12-17

Inläggav UDFy-38135539 » 2012-01-21 22:55:47

Intressant fundering.
Hur mycket påverkar andra människors brottstyckes upplevelse av personen, jämfört med dennas helhets upplevelse av sig själv, till känslan av annorlundaskap?

Krake skrev:• Besatthet (där de flesta inte är det)
• Likgiltighet (där de flesta är besatta)
• Irrationellt agerande (där de flesta är rationella)
• Rationellt agerande (där de flesta är irrationella)

Det här borde vara en stor del av nyckeln till förståelse, man är liksom ur fas med andra i sin omgivning,
UDFy-38135539

Anslöt: 2010-11-01

Inläggav Tokhet » 2012-02-04 1:53:59

skillnaden är väl att en aspie inte orkar ha ett socialt liv på fritiden + sköta att ha ett jobb + hålla koll på när dom ska till tandläkaren utan har någon som håller koll på det åt dom?

känner 5 människor med asperger inklusive mig själv som t.ex inte orkar umgås om dom har hittat på något annat i x antal timmar innan jag ska träffa dom
Tokhet
Ny medlem

Anslöt: 2012-01-11

Inläggav Parvlon » 2012-02-04 2:02:39

+1 på ovanstående inlägg. Man skulle haft en sekreterare och ev. nån som arbetade åt en.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav nano » 2012-02-04 10:50:12

kullan skrev:Jag känner mig jävligt konstig tom bland Aspisar. Så inte vet jag hur konstig man får vara. i vissa ögon är jag nog udda bland dom udda.
Konstig har jag inte uppfattat dig som, däremot som trevlig.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Eeira » 2012-02-05 12:26:50

Det som uppfattas som konstigt kanske egentligen inte alls är konstigt?

Samhällets normer kring vad som är normalt får en att bedöma sig själv utifrån en måttstock som kan vara oriktig. Viljan att passa in kanske gör att fler än man tror försöker anpassa sig till normen som därmed vidmakthålls och bekräftas som sann?
Eeira

Anslöt: 2012-01-21

Inläggav Krake » 2012-02-08 22:44:31

Konstighet är relativt och måste därför bedömas av omkringvarande individer. Jag har listat några faktorer ovan som jag tror är avgörande för vilka som betraktas som konstiga dvs faktorer som de flesta förmodligen tar hänsyn till.
Krake

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in