För gammal för att läsa in gymnasiet?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav Joakoni » 2011-11-03 2:21:32

Alien skrev:2. Studieplatser kostar, och ska inte slösas bort på folk som inte säkert kommer att arbeta.

Aldrig säg aldrig. Det kan visa sig vara en bra investering i många fall.
Alien skrev:3. Det är orättvist mot andra studerande, som är tvungna att ta studielån.

NT studerande har "råd" att ta studielån, för att de förväntas att kunna betala av det i framtiden. Till skillnad mot en annan...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav Joakoni » 2011-11-03 2:25:08

kullan skrev:
Alien skrev:1. Daglig verksamhet skapades ursprungligen för utvecklingsstörda, och de klarar inte av högskolestudier.


Nu pratar jag inte om högskolestudier specifikt utan studier i största allmänhet. Jag skulle kunna tänka mig att gå på en folkhögskola och studera. Inte för att ska leda till nåt annat än att jag har nåt vettigt att göra på dagarna. Kommunen betalar en plats på ett ställe där man sorterar skruv hela dagen, varför inte betala en plats på folkhögskolan istället? Det skulle kunna leda till att jag ökar mitt självförtroende och börjar tro på att jag skulle kunna göra nåt ändå.

+1 måste du få igen! :-)Happy
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav Joakoni » 2011-11-03 2:26:33

slackern skrev:
kullan skrev:Jag har en fråga som skulle riktats mot regeringen istället. Varför kan inte studier få räknas som en Daglig Verksamhet? Det hade då varit nåt som gett någonting.


Är du under 30 år finns ju aktivitetsersättning som ska hjälpa folk att få behörighet genom förlängd skolgång.

Snart 36... :?
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: För gammal för att läsa in gymnasiet?

Inläggav barracuber » 2011-11-07 16:00:50

barracuber skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Studielån för högskolestudier får man väl fortfarande upp till 45 väl? Själv har jag förbrukat mina studielånsmöjligheter för länge sen (tagit alla terminer) men jag tycker faktiskt att man borde höja den åldersgränsen eftersom jag tycker att även människor men 10-15 år kvar till pensionen borde få rätt att vidareutbilda sig på högskolenivå. Förändringarna i många branscher gör det motiverat folk kan få energi när familjebildande och sånt är över och vissa kanske inte längre kan klara av ett fysiskt krävande arbete men skulle kunna göra något som kräver högre utbildning. Allt funkar inte med deltidsstudier.


+1

Dessutom tror jag det ligger betydligt högre än 45. Kompisen berättade för några år sedan att det då höjdes från 52 till 54. Antalet terminer man får plugga är fortfarande 12 men i vissa fall tillåts 14.

EDIT: Här står hur det funkar: http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studi ... ersgranser. Du har rätt, Bjäbbis. Bara fullt lån upp t.o.m. 45.


Har inte läst hela tråden så sorry ifall det blir OT eller upprepning..

Var på Arbetsförmedlingen idag och lärde mig nåt nytt. På CSN delar de upp studiemedlen för högskola och gymnasium i två olika potter. Så även om man skulle ha förbrukat ena potten så har man fortfarande den andra kvar som alternativ.

För mig var detta lite intressant och jag tänkte även att det kan intressera andra. Själv har jag läst ett antal högskoleterminer och funderar nu - faktiskt - på en gymnasiebaserad kurs. Tack vare detta så slipper jag oroa mig för att jag förbrukar alla mina rättigheter till CSN-lån innan kursen är klar.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in