Kulturella skillnader angående kroppsspråk

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Kulturella skillnader angående kroppsspråk

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-31 15:17:08

Finnar är rejält folk. Iaf enligt min uppfattning.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav geocache » 2011-10-31 15:24:43

KrigarSjäl skrev:Finnar är rejält folk. Iaf enligt min uppfattning.

Jag håller med.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav Miche » 2011-10-31 15:30:01

'niven å Kosken e fina grejer!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-31 15:35:01

KrigarSjäl skrev:Finnar är rejält folk. Iaf enligt min uppfattning.

Håller med fullkomligt. Jag har alltid känt mig mycket mer väl till mods i finnars sällskap än svenskars.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav geocache » 2011-10-31 15:43:15

KrigarSjäl skrev:Kulturella skillnader i kroppsspråk? Ja för tusan, sånt ser man ju direkt. Själv är mest bekväm med det svenska eller finska, det nordiska sättet jämfört med italienares och fransmäns eviga vispande och vevande med händerna och som med överdriven mimik och högljuddhet låter sig höras.

För mig räcker det alldeles utmärkt med ord, jag vill inte beskåda eller delta i en pantomimteater när jag snackar med folk. Brittisk sarkasm funkar också men kom för fan inte och tvingaa upp mig på dansgolvet eller delta i allsång & tramslekar.

Jag är nordisk OCH aspergare och det faktum att jag helst sitter vid baren och ser bister ut behöver inte betyda att jag är olycklig eller förbannad. Jag har inte det där torghandlarkynnet helt enkelt.
Jag är inte intresserad av kommunikation som går ut på att skrika högst eller vifta mest.
I min värld är orden kung.
Jag förstår heller inte varför så många är rädda för tystnad. Hellre tystnad än ett nervöst socialt pladder likt syjuntekärringar med diarré.
Jag är förresten inte beredd att bryta isen med vem som helst. Om jag märker att en människa inte gillar mig brukar jag ignorera dem, även om det anses ohyfsat. Inga jävla judaskyssar och socialt finlir. Jag hatar allt sånt.

1++ (ja, det ska vara två plustecken)

:-)049
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav Wine » 2011-10-31 17:41:53

geocache skrev:Så det är därför jag känner mig mycket mera finländsk än svensk... :-)050!

Det gör jag med. :-)005

Tack själv för dina inlägg geocache!
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Meppe » 2011-10-31 19:17:12

Hur kommer det sig att svenskarna sitter och berömmer finnar, medan jag som är uppväxt i finland och bor här varje gång frestas av en lång föreläsning om varför jag inte trivs här? Tills vidare hänvisar jag till det här inlägget.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-31 19:34:47

Meppe skrev:Hur kommer det sig att svenskarna sitter och berömmer finnar, medan jag som är uppväxt i finland och bor här varje gång frestas av en lång föreläsning om varför jag inte trivs här? Tills vidare hänvisar jag till det här inlägget.

Jag känner igen väldigt mycket av det där från svensk skola också, men jag kan heller inte jämföra med finsk skola eftersom jag aldrig gått i någon. Jag har under många år haft finska språket och finsk metal som specialintressen och alltid kommit mycket bättre överens med finnar än svenskar, så det kanske är därför som jag har en romantiserad inställning till Finland. :-)Happy
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Banzai » 2011-10-31 20:01:15

Henkkalexi skrev:
Meppe skrev:Hur kommer det sig att svenskarna sitter och berömmer finnar, medan jag som är uppväxt i finland och bor här varje gång frestas av en lång föreläsning om varför jag inte trivs här? Tills vidare hänvisar jag till det här inlägget.

Jag känner igen väldigt mycket av det där från svensk skola också, men jag kan heller inte jämföra med finsk skola eftersom jag aldrig gått i någon. Jag har under många år haft finska språket och finsk metal som specialintressen och alltid kommit mycket bättre överens med finnar än svenskar, så det kanske är därför som jag har en romantiserad inställning till Finland. :-)Happy

Jag är precis tvärtom, de personer jag har flest fördomar om är finnar (och inte för att jag led av acne under flera år). Min bild av finnländare är grå, trist, fåordig (fåordig och trist är samma sak enligt min hjärna) och med mycket alkohol inblandat. Jag tycker finska är ett fult språk och deras metalband befolkas av vad jag kallar FF=Fula Finländare.

Fy fasiken vilket rasistiskt inlägg!

För att fortsätta: mitt ogillande grundlades antagligen i min barndom när Banzai bodde granne med en finsk familj. Pojken i den familjen, Pekka (kliché eller vad) kastade en sten i huvudet på liten Banzai och sedan dess har Banzai inte haft mycket till övers för vårt grannfolk i öst. Dessutom så har jag aldrig träffat en glad finnländare, de brukar ofta se ut som om de ätit citron till lunch och sköljt ned det med ättika tycker jag.

Här kommer det ironiska: jag har finskt blod i mina ådror, en av de trevligaste människor jag träffat är halvfinne.

Jag vill hemskt gärna träffa trevliga finnländare, detta enbart för att mina förutfattade meningar ska få sig en smäll på käften (jag ogillar mina förutfattade meningar) och för att jag gillar trevliga människor.

Jag hoppas verkligen ingen tar illa vid sig av detta inlägg. Jag pratar endast om mina förutfattade meningar och uppfattningar, inga sanningar om finnländare alltså.
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Wine » 2011-10-31 20:19:08

Banzai skrev:Dessutom så har jag aldrig träffat en glad finnländare, de brukar ofta se ut som om de ätit citron till lunch och sköljt ned det med ättika tycker jag.

Så kanske jag också ser ut, har ju som sagt fått höra ett antal ggr att man ser sur, arg, allvarlig ut m.m.

:lol:

Läste inlägget du hänvisade till och har följt rapporteringen om finlandssvenskar och behandlingen av det svenska språket lite i svenska tidningar. Kanske har det förändrats till det sämre mer på senare tid? Jag har ju inte heller bott i Finland så det är svårt att veta hur politiken ser ut där.
Wine
Förhandsgranskad

Inläggav Joakoni » 2011-10-31 20:25:42

Henkkalexi skrev:
Nefarious skrev:
Henkkalexi skrev:Läskigt, för det är också mycket likt mig också. Min sambo har påpekat detta vid ett flertal tillfällen! Det är något som gör att den sortens neutrala ansiktsuttryck får folk att känna sig nervösa... För mig är det lite som att se mig själv i spegeln.

Ja gud, inte sällan tycker folk att jag ser arg eller hotfull ut när jag bara står och tittar rakt uppochner. Men jag har ju svårt med ögonkontakt, antingen är det ingen alls eller alldeles för intensiv, så jag förstår om folk tycker att det är awkward. Att man har ögon svarta som brunnar hjälper inte heller. :D

Arg och hotfull, ja... Har man hört den förut? :roll:
Jag får oftast höra att jag ser aggressiv, nonchalant, likgiltig, uttråkad eller - som på Burger King häromdagen, enligt min sambos recension:

Trött, ointresserad, likgiltig och noll ögonkontakt. :|

Jag ser Alexi som extremt fokuserad. Det finns ett intensivt fokus i blicken när man möter den men inget hotfullt.
Joakoni

Inläggav Meppe » 2011-10-31 20:33:07

Wine skrev:

Läste inlägget du hänvisade till och har följt rapporteringen om finlandssvenskar och behandlingen av det svenska språket lite i svenska tidningar. Kanske har det förändrats till det sämre mer på senare tid? Jag har ju inte heller bott i Finland så det är svårt att veta hur politiken ser ut där.

Jag skulle säga att det är så illa som det blir, men den typens påståenden har en otrevlig tendens att bli motbevisade.
Meppe

Anslöt: 2009-05-22

Inläggav Joakoni » 2011-10-31 20:35:59

Nefarious skrev:Förr i tiden var jag väldigt fysisk med mina vänner, pussades och kramades och var allmänt kärleksfull. Vad jag inte var medveten om var att pojkar som utsattes för denna behandling oftast trodde att jag ville kramas naken med dem, så därför har jag slutat vara så kramig.

Ja... Jag har också varit missförstådd på det sättet. Var chockad när en vän jag bara ville kramas med, plötsligt fick för sig att försöka gå vidare... Det hade jag inte en tanke om innan...
Joakoni

Inläggav Joakoni » 2011-10-31 20:42:10

Nefarious skrev:De flesta är nog överrens om att "filmkväll" egentligen betyder "knulla som vilddjur". Jag kom inte på det förräns förra året.

:lol: Tack för upplysning.
Joakoni

Inläggav Joakoni » 2011-10-31 20:49:00

Banzai skrev: Jag har även blivit bjuden på restaurang av en annan kille och tänkte: "Gratis mat är ju aldrig fel" och tackade ja. Senare var det en annan släkting som påpekade att killen var intresserad, det hade inte jag fattat. Jag trodde han bara ville vara snäll... :?

Jag har till och med börjat göra så medvetet, när jag kom till insikt att så länge han inte har sagt att ligga efteråt är ett villkor, så har jag rätt att säga "tack och hej då!"
Joakoni

Inläggav Joakoni » 2011-10-31 20:53:05

Miche skrev:
Henkkalexi skrev:
Nefarious skrev:Såja, du har inte gjort något fel. :P

Vill jag knulla, så säger jag det. Hittills har jag bara fått uppskattning av killarna för mitt raka sätt, hur NT de än varit. :-)Happy

Fan vad mycket enklare det är att ragga upp en bög, säger man så till en tjej, oavsett hur kåt hon är på en så drar hon... :(

Personligen föredrar jag ordet "älska", försök med det :wink:
Det får mig att känna mig mera värdig liksom. Men det är bara lilla jag...
Joakoni

Inläggav Björne » 2011-10-31 21:26:50

Joakoni skrev:
Banzai skrev: Jag har även blivit bjuden på restaurang av en annan kille och tänkte: "Gratis mat är ju aldrig fel" och tackade ja. Senare var det en annan släkting som påpekade att killen var intresserad, det hade inte jag fattat. Jag trodde han bara ville vara snäll... :?

Jag har till och med börjat göra så medvetet, när jag kom till insikt att så länge han inte har sagt att ligga efteråt är ett villkor, så har jag rätt att säga "tack och hej då!"

Brukar du också roffa åt dig av godiset i godisskålarna som mobilförsäljarna kör med utan att växla ett ord med dem?
Björne
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2009-11-12

Inläggav Joakoni » 2011-10-31 21:31:26

Björne skrev:Brukar du också roffa åt dig av godiset i godisskålarna som mobilförsäljarna kör med utan att växla ett ord med dem?

Nej, så fräck har jag inte varit :-)Happy
Alltså, jag vet faktiskt inte, skulle någon sträcka fram skålen, då är svaret såklart ja. Men inte annars.
Joakoni

Inläggav Banzai » 2011-10-31 21:50:51

Wine skrev:
Banzai skrev:Dessutom så har jag aldrig träffat en glad finnländare, de brukar ofta se ut som om de ätit citron till lunch och sköljt ned det med ättika tycker jag.

Så kanske jag också ser ut, har ju som sagt fått höra ett antal ggr att man ser sur, arg, allvarlig ut m.m.

*harkel host host*
Samma här... Jag har med andra ord ingen rätt att yttra mig. ;)

Skulle ha skrivit "Jag har, såvitt jag vet, aldrig sett en glad finnländare" då jag ju i princip aldrig träffat någon. Det blev lite fel där.

Joakoni skrev:

Det skulle inte jag kunna göra, det skulle kännas som att jag utnyttjade personen i fråga. Jag skulle bara låta personen bjuda mig på middag om denne var införstådd med att jag inte var intresserad av honom på samma och han ändå ville bjuda mig. I detta fall så begrep jag helt enkelt inte att han var intresserad. Det är inte lätt att vara dum ibland.
Banzai

Anslöt: 2010-07-21

Inläggav Joakoni » 2011-10-31 22:01:50

KrigarSjäl skrev:Kulturella skillnader i kroppsspråk? Ja för tusan, sånt ser man ju direkt. Själv är mest bekväm med det svenska eller finska, det nordiska sättet jämfört med italienares och fransmäns eviga vispande och vevande med händerna och som med överdriven mimik och högljuddhet låter sig höras.

Det är en av orsaker till att jag har börjat känna mig trygg här på direkten och tidigt bestämt mig att Sverige är det land jag vill leva i. Ärlighet, en "space-känsla", och brist på allt onödigt tryckande socialt trams som känns så kvävande i mitt hemland. Jag har ingenting emot att leva i "landet lagom" :-)Happy
Känner inga Finländare. Kanske skulle trivas då jag själv är fåordig och tråkig :wink: wink till Banzai.
Joakoni

Inläggav Joakoni » 2011-10-31 22:07:57

Banzai skrev:
Wine skrev:

*harkel host host*
Samma här... Jag har med andra ord ingen rätt att yttra mig. ;)

Skulle ha skrivit "Jag har, såvitt jag vet, aldrig sett en glad finnländare" då jag ju i princip aldrig träffat någon. Det blev lite fel där.

Joakoni skrev:

Det skulle inte jag kunna göra, det skulle kännas som att jag utnyttjade personen i fråga. Jag skulle bara låta personen bjuda mig på middag om denne var införstådd med att jag inte var intresserad av honom på samma och han ändå ville bjuda mig. I detta fall så begrep jag helt enkelt inte att han var intresserad. Det är inte lätt att vara dum ibland.

I fallet jag pratar om hade jag redan sagt att jag inte var intresserad av mer än ett vänskapligt umgänge, ändå så bjöd han på pizzan. Och det var det enda jag sa ja till.
Joakoni

Inläggav Miche » 2011-10-31 23:40:45

Ha ha, jag skulle mycket väl kunna bjuda en tjej på restaurang (när jag har råd) utan att ha en enda tanke på att det vore ett försök att ragga...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-31 23:58:20

Miche skrev:

Ha ha, jag skulle mycket väl kunna bjuda en tjej på restaurang (när jag har råd) utan att ha en enda tanke på att det vore ett försök att ragga...

Men så inser du ju också, som vi andra aspiesar, att mat betyder MAT och inget annat! :-)Happy
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav nallen » 2011-11-01 0:10:49

Miche skrev:[J]ag skulle mycket väl kunna bjuda en tjej på restaurang [...] utan att ha en enda tanke på att det vore ett försök att ragga.

Varför då?
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in