Träff med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen
22 inlägg
• Sida 1 av 1
Träff med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen
Ja, nästa vecka (v44) händer det för första gången sedan jag fick diagnosen Asperger + Bipolär(II)... Ett möte med två damer från dels en från Försäkringskassan, dels en från Arbetsförmedlingen. Alla utlåtanden från läkare, psykolog och andra udda typer finns.
Nå, här ska framtid och ev. sysselsättning diskuteras. Knega vill jag - med vissa villkor. T.ex. att arbeta i grupp är uteslutet. Till saken: Något som kallas FAROS är på tal... Vad tusan är det?? Något nytt djävulskt påhitt från AMS? (Jag talar inte om ön utanför Alexandria med det numera försvunna fyrtornet).
Finns det någon som råkat ut för samma sak och kan ge lite tips hur jag ska gå till väga? Finns det några "typiska" locktoner från byråkrat-tanter, som jag ska akta mig för när det gäller att försöka "komma tillbaka" och få ett jobb?
Snacka om att man har fjärilar i lilla magen inför den här "trekanten"! Tänk om man hade någon kunnig människa bredvid sig som visste vilka rättigheter jag har och när jag kan säga "ja" eller "nej" ...
Snälla, Lorden behöver ett tips eller två!
Nå, här ska framtid och ev. sysselsättning diskuteras. Knega vill jag - med vissa villkor. T.ex. att arbeta i grupp är uteslutet. Till saken: Något som kallas FAROS är på tal... Vad tusan är det?? Något nytt djävulskt påhitt från AMS? (Jag talar inte om ön utanför Alexandria med det numera försvunna fyrtornet).
Finns det någon som råkat ut för samma sak och kan ge lite tips hur jag ska gå till väga? Finns det några "typiska" locktoner från byråkrat-tanter, som jag ska akta mig för när det gäller att försöka "komma tillbaka" och få ett jobb?
Snacka om att man har fjärilar i lilla magen inför den här "trekanten"! Tänk om man hade någon kunnig människa bredvid sig som visste vilka rättigheter jag har och när jag kan säga "ja" eller "nej" ...
Snälla, Lorden behöver ett tips eller två!
- Lord Bulinham
- Anslöt: 2011-10-05
Re: Träff med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen
Senast redigerad av Parvlon 2011-10-30 4:37:11, redigerad totalt 3 gånger.
Vi arbetar enligt FAROS-modellen. I stora drag innebär det att vi träffar individen för att beskriva regler och ansvarsfördelning inom samverkan. Vi gör upp en handlingsplan där den försäkrade/arbetssökande, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan är delaktiga. Under en 12 veckors period sker kartläggning, vägledning och utredning som ska ge en inriktning på i vilken omfattning ett arbete kan utföras, lämpliga yrkesområden, behov av anpassningar och vilka tider som fungerar bäst för den enskilde. Efter den inledande fasen fortsätter rehabiliteringen främst genom arbetsprövning, utbildning och anpassningar i syfte att öka arbetsförmågan och finna lämpligt arbete där anställning kan komma till stånd. Anställningen kan vara med eller utan anpassningar och arbetsgivarstöd.
Alla inblandade parter har det gemensamma målet arbete eller utbildning, men ansvaret ligger alltid hos deltagaren. Arbetet bygger därför mycket på delaktighet och eget ansvar varför de allra flesta deltagarna själva tar exempelvis kontakterna med arbetsgivare inför en eventuell arbetsprövning. Inom samverkan har vi inga ”färdiga” eller ”fasta” prövningsplatser att fördela.
Resurserna är begränsade och det krävs att deltagaren kan klara en stor del av aktiviteterna självständigt eftersom varje arbetsförmedlare har minst 40 ärenden och Försäkringskassans handläggare har minst 70 ärenden igång samtidigt.
http://www.ltkronoberg.se/Forskning-och-utveckling/Utveckling-och-projekt/Forbattrad-sjukskrivningsprocess/Samverkan-arbetsformedling-och-Forsakringskassan-/
Vet inte om det hjälper dig.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Om du blir erbjuden att delta i FASOS så hoppa på med en gång, det innebär att du får delta i arbetsträning och behålla din ersättning under tiden. Det vill säga att du slipper bli utförsäkrad först, för dem som blir det är det ännu tuffare att komma tillbaks ut i yrkeslivet.
Fråga arbetsförmedlingen om du kan få kontakt med SIUS, de ska kunna leta upp ett arbete som är anpassat utifrån dig. Om du har egna förslag eller idéer så var öppna med dem.
Fråga arbetsförmedlingen om du kan få kontakt med SIUS, de ska kunna leta upp ett arbete som är anpassat utifrån dig. Om du har egna förslag eller idéer så var öppna med dem.
ragnevi skrev:Om du blir erbjuden att delta i FASOS så hoppa på med en gång, det innebär att du får delta i arbetsträning och behålla din ersättning under tiden. Det vill säga att du slipper bli utförsäkrad först, för dem som blir det är det ännu tuffare att komma tillbaks ut i yrkeslivet.
Är det för att man ses som än mer "värdelös" om man blivit utförsäkrad som det blir svårare att komma tillbaka ut i yrkeslivet?
Tänkte ur arbetsgivarens vinkel då
blyger skrev:ragnevi skrev:Om du blir erbjuden att delta i FASOS så hoppa på med en gång, det innebär att du får delta i arbetsträning och behålla din ersättning under tiden. Det vill säga att du slipper bli utförsäkrad först, för dem som blir det är det ännu tuffare att komma tillbaks ut i yrkeslivet.
Är det för att man ses som än mer "värdelös" om man blivit utförsäkrad som det blir svårare att komma tillbaka ut i yrkeslivet?
Tänkte ur arbetsgivarens vinkel då
Om jag vore arbetsgivare så är det inte frågan om vem som är mest eller minst värdelös utan den som tar mest initiativ. Exempel om någon civilekonom tar jobb på McDonalds istället för att bara gå och stämpla och göra ingenting så är det mer postitivt för han/hon har iallafall gjort något. Samma sak här, om någon vill och försöker är det ju mer positivt för eventuell arbetsgivare.
Hej ! Det ska finnas något som kallas "MISA" oxå via AF som hjälper och anställer folk typ med Asperger ( om jag minns rätt nu )
Chrilleb skrev:Hej ! Det ska finnas något som kallas "MISA" oxå via AF som hjälper och anställer folk typ med Asperger ( om jag minns rätt nu )
Misa vill jag minnas är ett npf-vänligt företag som startades av samma person(er) som startade nya LeftisRight.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Nej, det är för att du hamnar under sådan ekonomisk press när du är utförsäkrad att du förmodligen inte kommer klara av att arbetsträna eller har råd med de extra kostnader det innebär att befinna sig på en arbetsplats. Arbetsgivare får aldrig veta något om personens ekonomiska situation om inte personen själv berättar om det.
Är det så svårt för dem att göra en kreditkoll? Vad man äger för bil, vart man bor osv.ragnevi skrev:Arbetsgivare får aldrig veta något om personens ekonomiska situation om inte personen själv berättar om det.
Jag tror nog att de utgår från att personen inte har någon större förmögenhet om de tar mot en person som varit långtidssjukskriven.
Det jag menade var att du får inte någon information om vilken ersättning som personen får.
Det jag menade var att du får inte någon information om vilken ersättning som personen får.
Parvlon skrev:Är det så svårt för dem att göra en kreditkoll? Vad man äger för bil, vart man bor osv.ragnevi skrev:Arbetsgivare får aldrig veta något om personens ekonomiska situation om inte personen själv berättar om det.
De får inte göra en sådan kontroll, det är olagligt!
Vet inte vad du syftar på, kanske detta. Exempel på undantag har du där med.Miche skrev:De får inte göra en sådan kontroll, det är olagligt!
Parvlon skrev:Exempel på undantag har du där med.
Det behövs ju som sagt ett legitimt behov, men hur många långtidsarbetslösa Aspisar blir anställda som ekonomichefer med ansvar för företagets pengar?
Färre än alla som söker dem, kanske. Det är ju bara ett exempel och att datainspektionen får det att låta som att det är det enda undantaget kan inte jag rå för. Du kan nog googla och hitta många som sökt arbeten där de vill ha kreditkoll och där det verkligen inte rör sig om chefsnivå i en ekonomisk avdelning. Det är upp till arbetsgivaren att ha ett "legitimt behov". Visserligen syfatde jag förut på typ betalningsanmärkningar (tecken på dålig ekonomi). Inte kreditkollen med allt vad det innebär.Miche skrev:Parvlon skrev:Exempel på undantag har du där med.
Det behövs ju som sagt ett legitimt behov, men hur många långtidsarbetslösa Aspisar blir anställda som ekonomichefer med ansvar för företagets pengar?
Hmmm... Det finns ju en möjlighet för arbetsgivaren att gå in på http://www.ratsit.se, betala en liten peng för extratjänsterna och sedan är du och jag mer eller mindre flådda och uppspikade på kyrkporten.
Man saknar verkligen Jan Freese som generaldirektör för datainspektionen. Tusan vad den mannen morrade, käftade emot och ställde upp för gemene man mot våra kära 349 "demokratiskt folkvalda" och deras trixande för att kunna öka kontrollen av medborgare Svensson.
Man saknar verkligen Jan Freese som generaldirektör för datainspektionen. Tusan vad den mannen morrade, käftade emot och ställde upp för gemene man mot våra kära 349 "demokratiskt folkvalda" och deras trixande för att kunna öka kontrollen av medborgare Svensson.
- Lord Bulinham
För Bövelen... Jag glömde att tacka för alla fina svar jag har fått. Och ett stort tack även för de spontana och intressanta diskussioner som uppstod här och där under resans gång.
- Lord Bulinham
MISA som nämns högre upp vet jag samarbetar med LSS iallafall och håller på med daglig verksamhet.
Nå, efter dagens strapatser är en liten bulletin på sin plats. För första gången inom "Get the lazy Aspies back to Work" har jag idag haft nöjet att möta två charmanta damer - en från FK, en från AF. Man försäkrade mig att jag kommer att få behålla min sjukersättning i minst tolv månader. Sådant är både viktigt och behagfullt att höra. Naturligtvis avkrävas motprestationer. Bah... Tillåt mig ett dubbelt: Bah! Bör kanske nämna att hela spektaklet sker i Stockholm.
Det hela begynner med en "Startgrupps-introdution" under nästkommande vecka: 7, 9 & 10/11. Tvåtimmarspass med olika teman: "Information om Samverkan"; "Vägen till arbete" samt "Vägledningsintroduktion". Teman som möjligen kan vara vederkvickande och klara som Böhmisk kristall eller måhända locka till en behövlig tupplur efter nattens Texas hold 'em. Tisdagen den 15/11 träffa jag åter min AF-handläggare gällande den fortsatta individuella planeringen. So help me God...
Jag ber att få återkomma med mina fortsatta erfarenheter av AF:s och FK:s hjälpinsatser, sett ur en vilsen Aspies ögon. Alltid kan det intressera någon i samma eller som är på väg in i samma gyllene gjutform.
Auf Wiedersehn! Ein Edelweiss an euch alle!
Det hela begynner med en "Startgrupps-introdution" under nästkommande vecka: 7, 9 & 10/11. Tvåtimmarspass med olika teman: "Information om Samverkan"; "Vägen till arbete" samt "Vägledningsintroduktion". Teman som möjligen kan vara vederkvickande och klara som Böhmisk kristall eller måhända locka till en behövlig tupplur efter nattens Texas hold 'em. Tisdagen den 15/11 träffa jag åter min AF-handläggare gällande den fortsatta individuella planeringen. So help me God...
Jag ber att få återkomma med mina fortsatta erfarenheter av AF:s och FK:s hjälpinsatser, sett ur en vilsen Aspies ögon. Alltid kan det intressera någon i samma eller som är på väg in i samma gyllene gjutform.
Auf Wiedersehn! Ein Edelweiss an euch alle!
- Lord Bulinham
Lord Bulinham skrev:Hmmm... Det finns ju en möjlighet för arbetsgivaren att gå in på http://www.ratsit.se, betala en liten peng för extratjänsterna och sedan är du och jag mer eller mindre flådda och uppspikade på kyrkporten.
Även ratsit måste skicka ut brev om att kreditupplysning gjorts, och får du ett sådant brev och anser det vara otillbörligt så ligger den upplyste illa till.
Återgå till Att leva som Aspergare