Cannabis och AS
Re: Cannabis och AS
KrigarSjäl skrev:Det finns ingen som har sagt att alkohol är ofarligt, men man behöver inte bannlysa måttligt alkoholbruk för den sakens skull.
Vilka halmgubbar du kör med. Det är väl ingen som sagt något om bannlysning.
Man kan inte heller jämföra det med cannabis.
Jo, båda är rusmedel, fast oerhört olika rusmedel, med väldigt olika verkningar.
Fyllan rinner ur kroppen på två dar, cannabis klistrar sig fast i hjärnan och sitter kvar i tre månader.
Stämmer i o f s, men alkohol löser som sagt upp myelinet runt hjärncellerna och skadar hjärnan.
I studierna på möss som de visade i programmet så var det främst hos unga med växande hjärna som cannabis orsakade minnesskador på hjärnan.
Plus psykoser, apati, försämrad tankeförmåga mm.
Psykoser hos den procent som ligger i riskzonen. Seg i kroppen och bollen blir man under själva ruset, till skillnad mot av alkohol där man tyvärr blir mer aktiv samtidigt som omdömet kraftigt försämras - en betydligt farligare kombination! En flummare sitter bara och ler dumt medan en som klämt en sjuttis kan ställa till med allt möjligt elände. Har du något att invända mot den beskrivningen så vill jag se statistik till följd av cannabisrökning. Statistiken över våldsbrott i samband med alkohol är väl redan ganska välkända?
Vårdguiden skrev:Att supa och slåss tycks höra ihop, i alla fall i Sverige. När fler dricker mer, sker också mer våld. Det gör också att män som slår kan göra det oftare och med större brutalitet. Alkohol är ändå inte själva orsaken till våld utan snarare en utlösande faktor.
I Sverige följs våldsbrottsligheten och den allmänna alkoholkonsumtionen åt. Mer tillgång till alkohol gör att fler dricker mer och det synliga våldet ökar. Så tycks ekvationen se ut. Och tvärtom. Mord- och dråpnivån var lägst mellan de två världskrigen när alkoholen kontrollerades hårdast genom motbokssystemet.
I dag sker hälften av den polisanmälda och registrerade våldsbrottsligheten i samband med alkoholpåverkan.
Talar du om långtidseffekter så är vi inne på missbruk snarare än normalt helgbruk, och det gäller för både alkohol och cannabis att det har konsekvenser - vilka för cannabis främst består i förlorade möjigheter för att man blev för seg för att orka göra något. A-lagarna å sin sida brukar väl inte heller vara så väldigt aktiva?
Iridia skrev:KrigarSjäl skrev:Man har roligare med sprit än utan.
Nej det har 'man' inte. DU kanske har det.
Man får en illusion av att man har roligare
Kollade just på en dokumentär om cannabis på Kunskapskanalen (kanske finns kvar på Play).
De hade inte så mycket negativt att säga mer än på slutet där det visade sig att man i Kalifornien odlar cannabis i parker och skogar (för att dölja dem för FDA) och förstör miljön och vattendragen med växtgifterna. Och att drogkarteller i Mexiko mördar varandra över de bästa smugglingsrutterna. Detta för att både odling och bruk är olagligt i USA. De sa att 47% av befolkningen provat cannabis och att 800.000 grips för innehav varje år.
I Holland där det är lagligt att sälja (max 5g per/pers/dag) i coffeeshops är det dock inte lagligt att odla. Men den kontrollerade lagliga handeln håller ändå många borta från tung narkotika.
Tyvärr verkar det som om odlarna tävlar om att korsa fram starkare och starkare sorter, vilket brukar betyda mer THC och mindre av det där som skyddar mot psykos. Jag fattar faktiskt inte varför, cannabis är ju redan psykoaktivt så det räcker. Vill folk bli rubbade för gott? Människan är verkligen korkad alltså.
Nu började ett till avsnitt i serien. Detta verkar handla om heroin - något helt annat.
De hade inte så mycket negativt att säga mer än på slutet där det visade sig att man i Kalifornien odlar cannabis i parker och skogar (för att dölja dem för FDA) och förstör miljön och vattendragen med växtgifterna. Och att drogkarteller i Mexiko mördar varandra över de bästa smugglingsrutterna. Detta för att både odling och bruk är olagligt i USA. De sa att 47% av befolkningen provat cannabis och att 800.000 grips för innehav varje år.
I Holland där det är lagligt att sälja (max 5g per/pers/dag) i coffeeshops är det dock inte lagligt att odla. Men den kontrollerade lagliga handeln håller ändå många borta från tung narkotika.
Tyvärr verkar det som om odlarna tävlar om att korsa fram starkare och starkare sorter, vilket brukar betyda mer THC och mindre av det där som skyddar mot psykos. Jag fattar faktiskt inte varför, cannabis är ju redan psykoaktivt så det räcker. Vill folk bli rubbade för gott? Människan är verkligen korkad alltså.
Nu började ett till avsnitt i serien. Detta verkar handla om heroin - något helt annat.
Deadly_Nightshade skrev:Vad jag anser? Tja jag är en minarkist som anser att staten är individens fiende nummer ett, och att den ska ge fan i människors privatliv. Staten ska stötta och hjälpa individen - inte trakassera henne och bestämma hur hon ska tycka.
Cannabis borde legaliseras och beskattas precis som alkohol - lägg pengarna på missbruksvård.
Jag är helt övertygad om att det leder till:
-Mer pengar till staten
-Färre som blir alkolister
-Färre våldsrelaterade brott då en del människor "byter" social drog från alkohol till cannabis.
-Vi får fler som missbrukar cannabis (självklart).
-Vi får färre som missbrukar andra droger - då de som enbart vill bruka cannabis aldrig behöver komma i kontakt med säg tjack eller opiater (som vi faktiskt gör när vi köper på svarta marknaden av våra langare)
-Ökad företagsamhet i landet (coffee-shops, head shops osv)
-Att krogarna/pubarna/barerna får en aning färre kunder
-Fler mediciner och färre sjuka, eftersom det blir lättare att forska om cannabis/cannabinoider
-Färre brott överlag då svarta marknader försvinner och blir vita. Priserna på varan går ner och konkurransen ökar vilket dödar många langares verksamheter. Vidare leder detta till att polis kan sätta resurser på viktigare saker än att jaga ungdomar och vuxna som vill festa med alternativ till alkohol
-Färre som dör och/eller får negativa bieffekter av så kallade "research chemicals". Människor köper lagliga cannabinoider och andra research chemicals eftersom marijuana är olagligt.
Slutligen några önskningar:
Ni som inte har någon som helst insikt i cannabisens historia (hela grejen med FBI, alkoholförbudet i USA, mafians verksamheter osv) borde inte ens skriva i denna tråd.
...och:
Ni som inbillar er att brotten och missbruket kommer löpa amok pga en eventuell legalisering borde studera Portugals politiska historia ca 12år tillbaka i tiden. Portugal har avkriminaliserat ALLT bruk av narkotika, och visat omvärlden att den restriktiva narkotikapolitiken är skräp.
Vidare vill jag tillägga att jag har erfarenhet av missbruk inom min familj: jag har sett sådant på nära håll så skippa moralpredikan tack - den är bara stenkorkad och grundad i känslo-argument.
Ska ni klanka ner på droger så gnäll över opiater, benso, tjack, tobak och alkohol - det som de flesta missbrukare går på. Och argumentera med fakta och logik eller gå och lägg er... känslor hör inte hemma i narkotikadebatten.
Legalisera Cannabis?? Jag tror knappt det är sant det jag läser. Ska vi ytterligare få en drog i samhället som är legal att bruka som är skadlig för hälsan? Enligt ditt resonemang kan vi ju legalisera alla droger när vi ändå är igång. Jag skulle inte vilja att mina tonåringar på en fest blir erbjudna cannabis tex och testar "eftersom det är lagligt så kan det väl inte vara så farligt" och som sagt så är omdömet försämrat när man druckit alkohol och då är det lätt att inkörsporten blir till andra droger, i synnerhet om de är lagliga. Om det finns ett utbud av droger som är legaliserat så finns alltid en efterfrågan, en mycket större efterfrågan om det skulle vara legaliserat. Skulle cannabis legaliseras i Sverige så skulle vi få en mycket större belastning inom psykvården och dessutom stora problem för skolelever som inte lär sig något då de flummar runt i sitt cannabisrus. Nej, det är inte försvarbart att legalisera någon drog alls!
marcooleo, du använder hela fem narkotikaklassade preparat. Jag tror det påverkar din logik.
atoms:
Detta är inte ett godtagbart sätt att bemöta en annan skribent, särskilt inte då det sker i ditt första inlägg. Du bör betänka att andra människor kan uppfatta saker på ett helt annat sätt än vad du avser.
Detta är en tillsägelse; meddelas även i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Detta är inte ett godtagbart sätt att bemöta en annan skribent, särskilt inte då det sker i ditt första inlägg. Du bör betänka att andra människor kan uppfatta saker på ett helt annat sätt än vad du avser.
Detta är en tillsägelse; meddelas även i PM.
------------
JorgenX skrev:marcooleo, du använder hela fem narkotikaklassade preparat. Jag tror det påverkar din logik.
Fem? Med dina bristande kunskaper i matematik skulle man ju kunna undra hur många narkotikaklassade mediciner du använder?
Härligt första inlägg JorgenX , forumtroll?
Moderator mnordgren:
Även om man känner sig provocerad är det onödigt att ge igen med samma mynt, ha det i åtanke i fortsättningen.
I Amsterdam så ansågs det som en väldigt "turistig" grej att göra. Invånarna i Amsterdam upplevde jag inte som speciellt öppna och frisinnade, de var ungefär som de flesta boende på Östermalm, väldigt mycket yta och väldigt mycket medelklass-värderingar. Det finns nästan inga subkulturer alls i Holland, alla är väldigt strömlinjeformade. I vanliga fall så brukar jag ha ganska lätt att få kontakt med folk ute på krogen när jag reser, jag brukar gärna vilja diskutera hur landets ekonomi är, hur det vardagliga livet ser ut för invånarna, men det var nästan omöjligt att skapa några sådana kontakter.
Jag har missbrukat en del, o testat nästan alla droger som finns. Men cannabis är jag inte alls särskilt förtjust i. Nu har jag slutat med droger, o vill inte romantisera dem, men enda tiden jag uppskattar cannabis är typ sent på kvällen, o bara ligga att slölyssna på radion.
Re: Bensodiazepin bra för sömnen?
Deadly_Nightshade skrev:cannabis fungerar annars utmärkt mot sömnproblem - även i låga doser.
Mycket bättre än all syntetisk skit (benso), inte i närheten av samma beroendefaktor, snabb halveringstid, och inget behov av nedtrappning när man vill sluta. Avtändning på benso kan vara direkt livsfarligt om man slutar tvärt.
Men nu drar väl någon moralist-kortet - fast benso är precis lika mycket "knark" som cannabis, om inte mer. Skadligt för lungorna är heller inget argument då man kan baka bakverk med cannabis i, eller använda vaporizer.
Cannabis fungerar även utmärkt för att framkalla ångest och oro, samt att utlösa psykos.
Vad gäller bensodiazepiner så är de inte beroendeframkallande med en adekvat behandling.
mnordgren:
Diskussionen kommer ursprungligen härifrån:
bensodiazepin-bra-for-somnen-t23252.html
------------
Diskussionen kommer ursprungligen härifrån:
bensodiazepin-bra-for-somnen-t23252.html
------------
marcooleo skrev:Cannabis fungerar även utmärkt för att framkalla ångest och oro, samt att utlösa psykos.
Vad gäller bensodiazepiner så är de inte beroendeframkallande med en adekvat behandling.
Nu ville jag inte ha en sådan här debatt utan jag vill främst upplysa om mindre skadliga alternativ. Men eftersom du nu ber om det så känner jag en stark vilja till att sätta dig på plats.
Ångest och oro, vid konsumsion av cannabis, är direkt associerat med att det är olagligt: att man blir paranoid eftersom det är olagligt. Och även i lugna och trevliga miljöer så kan man uppleva detta vid alldeles för stort intag. Precis som att man mår dåligt av att dricka en sjutti sprit på väldigt kort tid så kan ovana perosner må dåligt av att konsumera mycket cannabis på kort tid: detta gäller ALLA droger.
Psykoskortet är också jävligt lamt, eftersom begreppet "haschpsykos" är borderline urban legend.
I Sverige drabbas cirka 20 till 30 personer per 100 000 invånare och år av en psykos (källa: vårdguiden). Ca hälften av dessa får senare diagnosen schizofreni, vilket flera experter anser främst har genetiska orsaker (källa: schizophrenia.com).
Med Sveriges 9.4 miljoner så innebär detta att ungefär 1880 till 2820 personer får psykos - och att 940 till 1410 av dessa ej har anlag för schizofreni (dvs dom får bara en "vanlig" psykos). Den andra hälften är, pga sina anlag, extra känsliga till att drabbas av psykos - som kan triggas av allt från stress till droger, även då alkohol.
Antalet registrerade fall av "haschpsykos" - ett begrepp som bara existerar i Sverige eftersom det inte är någon korrekt medicinsk term - är väldigt oklar, men jag har hört rykten om att det varit så pass lite som 100 fall från början på 70-talet till 2000 - dvs ca 3,3 fall per år.
Men ett rykte ska man kanske inte tro på - fast det finns egentligen ingen bättre information tillgänglig. Googlar du på "haschpsykos" så hittar du ingen information från myndigheter, läkemedelsverket, vårdguiden eller ens några svenska rapporter/dokumentationer om det.
Läser man dessutom alla de trådar (eller sk "tripprapporter") på Flashback forum, där användaren menar att han eller hon fått en "haschpsykos" så ser man - i nästan vartenda fall - att personen ifråga inte vet ett jävla skit vad dom pratar om, utan bara pratar om helt vanlig paranoia till följd av alldeles för stora doser cannabis.
Hur som helst så uppskattar svenska polisen storleken på den svenska cannabismarknaden till ca. 30 ton per år och visar att antalet cannabiskonsumenter är ETT PAR HUNDRA TUSEN i landet.
Säger vi att Sverige har 250 000 cannabisrökare, så innebär detta att 2,65% av befolkningen brukar denna ört. Tycker du då inte att det är jävligt konstigt att bara ~1900 till 2800 människor per år insjuknar (av hela befolkningen) - eller närmare bestämt ca 950 till 1400 som ej har anlag för schizofreni. Detta låga tal, i kombination med att det inte finns någon som helst fakta - dokumentation eller utredningar - som menar att cannabis markant ökar risken för psykos, tycker jag visar på att hela det här tramset med "haschpsykos" bara är just det... TRAMS.
Om vi fantiserar ihop att cannabis ökar risken för psykos med 100% så skulle det innebära att ca 100 till 150 personer borde drabbas av "haschpsykos" varje år (då 2 x 2,65% av 1900 till 2800, är ca 100 till 150). Med så pass många fall så borde det ju finnas massvis med dokumentation, håller du inte med? Och nu räknar jag inte ens med att cannabisrökare skulle vara överrepresenterade bland sveriges årliga psykosfall - om jag gjorde det skulle siffran bli ännu högre, och det borde således finnas ÄNNU FLER rapporter. Så varför gör det inte det? Därför att larvet med "haschpsykoser" bara är en myt.
Jag vill även påpeka att jag är väl medveten om sk "drug-induced psychosis" - dvs personer, som hör till riskgruppen, som drabbas av psykos efter att ha brukat någon form av psykoaktiv substans: alkohol, LSD, cannabis, benso, you name it. Det är något som är vetenskapligt bevisat då schizofreniforskare vet att de människor som har anlag för schizofreni är mycket mer känsliga för psykoaktiva substanser än alla andra.
Sen ditt idiotiska påstående om att bensodiazepiner INTE är beroendeframkallande tycker jag bara är larvigt. Det visar verkligen att du inte har en enda aning om vad du snackar om.
Brukar man bensodiazepiner under en längre tid så måste man öka sin dos eftersom kroppens tolerans ökar. Slutar man därefter för tvärt med drogen så får man AT (avtändning) som kan vara av livshotande karaktär. Detta för att hjärnan har blivit beroende av substansen och inte klarar av den snabba omställningen till att leva utan den. Läkare är väl medvetna om den stora beroendefaktorn som går hand i hand med bensodiazepiner - precis lika medvetna som dom är om opioider. Och av den anledningen så är det SVÅRT att få dessa läkemedel/droger utskrivna.
EDIT: Sen att läkemedelsverket faktiskt kommer introducera Sativex i Sverige (ett läkemedel innehållandes THC) visar ju på att även här i idiot-sverige så börjar de styrande inse att det finns MÅNGA medicinska egenskaper hos cannabis. (källa: http://www.cannabis.se/artiklar/13870-s ... -i-sverige)
Dom är väl medvetna antar jag, om att THC inte har någon som helst högre risk att framkalla psykos än vad någon annan psykoaktiv substans har (undantag: hallucinogener).
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Du glömde att Cannabis räknas till hallucinogener.
Jag har själv drabbats av kraftiga mycket ångestframkallande hallucinationer utan att ha varit nojjig innan, och jag vet flera andra som fått det också. Och vad gäller psykos, så kan jag dra ett litet exempel, när jag gick i 8:an så var det en tjej med toppbetyg, ordentlig och trevlig tjej men som övertalades att röka på, efter några bloss fick hon svåra hallucinationer och fick akut psykos och blev ett vårdpaket 20+ år framåt, och detta är inget ovanligt, enligt beroendeteamet på psyk så är haschpsykos vanligt förekommande. Om vi drar en parallell, skulle det finnas lika många idag som brukar cannabis som alkohol så skulle vi få sätta ned spaden i jorden och bygga psykosrehab överallt.
Jag har själv drabbats av kraftiga mycket ångestframkallande hallucinationer utan att ha varit nojjig innan, och jag vet flera andra som fått det också. Och vad gäller psykos, så kan jag dra ett litet exempel, när jag gick i 8:an så var det en tjej med toppbetyg, ordentlig och trevlig tjej men som övertalades att röka på, efter några bloss fick hon svåra hallucinationer och fick akut psykos och blev ett vårdpaket 20+ år framåt, och detta är inget ovanligt, enligt beroendeteamet på psyk så är haschpsykos vanligt förekommande. Om vi drar en parallell, skulle det finnas lika många idag som brukar cannabis som alkohol så skulle vi få sätta ned spaden i jorden och bygga psykosrehab överallt.
Deadly_Nightshade skrev:Säger vi att Sverige har 250 000 cannabisrökare, så innebär detta att 2,65% av befolkningen brukar denna ört. Tycker du då inte att det är jävligt konstigt att bara ~1900 till 2800 människor per år insjuknar (av hela befolkningen) - eller närmare bestämt ca 950 till 1400 som ej har anlag för schizofreni.
Den där beräkningen är bara hypotetisk. Det finns sannolikt fler som insjuknar i psykos som inte begriper det själva och inte ens söker sig till psykiatrin.
Deadly_Nightshade skrev:Vad jag anser? Tja jag är en minarkist som anser att staten är individens fiende nummer ett, och att den ska ge fan i människors privatliv. Staten ska stötta och hjälpa individen - inte trakassera henne och bestämma hur hon ska tycka.
Cannabis borde legaliseras och beskattas precis som alkohol - lägg pengarna på missbruksvård.
Jag är helt övertygad om att det leder till:
-Mer pengar till staten
-Färre som blir alkolister
-Färre våldsrelaterade brott då en del människor "byter" social drog från alkohol till cannabis.
-Vi får fler som missbrukar cannabis (självklart).
-Vi får färre som missbrukar andra droger - då de som enbart vill bruka cannabis aldrig behöver komma i kontakt med säg tjack eller opiater (som vi faktiskt gör när vi köper på svarta marknaden av våra langare)
-Ökad företagsamhet i landet (coffee-shops, head shops osv)
-Att krogarna/pubarna/barerna får en aning färre kunder
-Fler mediciner och färre sjuka, eftersom det blir lättare att forska om cannabis/cannabinoider
-Färre brott överlag då svarta marknader försvinner och blir vita. Priserna på varan går ner och konkurransen ökar vilket dödar många langares verksamheter. Vidare leder detta till att polis kan sätta resurser på viktigare saker än att jaga ungdomar och vuxna som vill festa med alternativ till alkohol
-Färre som dör och/eller får negativa bieffekter av så kallade "research chemicals". Människor köper lagliga cannabinoider och andra research chemicals eftersom marijuana är olagligt.
På ABF Stockholm, Sveavägen ska det hållas en föreläsning om cannabis den 31 oktober:
Måndag 31 oktober
Cannabusiness – om konsten att legalisera en drog
Johan Anderberg, frilansjournalist beskriver hur olika intressen försöker göra cannabis till en laglig drog både i Sverige och i många andra länder.
Kl 18.00, ABF-huset, Sveavägen 41 • Entré 60 kr
http://www.abfstockholm.se/kalendarium_10.htm
Wine skrev:Deadly_Nightshade skrev:Säger vi att sverige har 250 000 cannabisrökare, så innebär detta att 2,65% av befolkningen brukar denna ört. Tycker du då inte att det är jävligt konstigt att bara ~1900 till 2800 människor per år insjuknar (av hela befolkningen) - eller närmare bestämt ca 950 till 1400 som ej har anlag för schizofreni.
Den där beräkningen är bara hypotetisk. Det finns sannolikt fler som insjuknar i psykos som inte begriper det själva och inte ens söker sig till psykiatrin.
Och det där kan du säga om precis alla sjukdomar som existerar
See what I did there?
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Psykiska störningar vid cannabismissbruk har varit kända i århundraden.
Moderator mnordgren: Länk: http://www.snpf.org/Artiklar/Psykoser%2 ... ssbruk.htm
I sin berömda bok De artificiella paradisen (1860) beskrev den franske författaren Charles Baudelaire egna erfarenheter av haschisch påverkan på det mänskliga sinnet. Han skildrade ingående hallucinationerna under ruset och tröttheten dagen efter. Särskilt farlig ansåg han haschischrökningens inverkan vara på mänskligt tänkande: ”Den som tar sin tillflykt till gift för att tänka kan snart inte tänka utan gift. Kan man föreställa sig den människas förskräckliga öde, vars förlamade fantasi inte längre skulle kunna fungera utan hjälp av haschisch eller opium?”. Ungefär vid samma tid skrev den franske psykiatern J.J. Moreau om haschisch och psykisk sjukdom. Han prövade själv haschisch och noterade hur upplevelserna under ruset med hallucinationer, eufori, känsla av personlighetsupplösning och tankeflykt var de samma som kunde förekomma vid psykisk sjukdom.
I äldre psykiatrisk och farmakologisk litteratur fanns korta översikter av psykiska störningar i samband med missbruk av cannabis (haschisch och marijuana), huvudsakligen grundade på erfarenheter från Arabvärlden och Indien. Farmakologen Louis Lewin skrev i Phantastica (1924) om hampa att det i Egypten redan år 1800 var känt att haschrökare ”förlorar förståndet och lider av våldsamma delirier”. Lewin noterade att hamprökning ger samma begär efter drogen som opium eller kokain.
Bilden av riskerna med cannabis skulle ändras i och med ungdomsprotesten vid mitten av 1960-talet. Då blev rökningen av haschisch och marijuana en del av oppositionen mot samhällsetablissemanget. John Lennon sammanfattade en allmänt utbredd uppfattning när han kallade marijuana ett ”harmlöst fniss”. De störningar som uppkom i samband med rökning kom då att förklaras på annat sätt, eller t.o.m. bortförklaras. Numera finns emellertid en omfattande dokumentation om vilka psykiska störningar som kan uppkomma i samband med cannabismissbruk.
Många typer av störningar
Cannabismissbruk kan ge upphov till en rad psykiska störningar. Det finns olika sätt att indela dessa, exempelvis på följande sätt:
Akuta störningar under cannabisruset uppkommer av att missbrukaren fått i sig för mycket cannabis (t.ex. rökt en för stark beredning), blivit störd av yttre skeenden eller varit orolig inför ruset. Resultatet kan bli en mycket obehaglig förvirring (s.k. ”snedtändning”) med kraftig ångest, förföljelseidéer och aggressivitet. Tillståndet kan i den akuta fasen vara svårt att skilja från en psykos och kräva psykiatriskt omhändertagande, men det går ofta över på några timmar.
”Ekotrippar” (eng. ”flashbacks”) är återuppflammande rusupplevelser utan att drogen har tillförts på nytt. Fenomenet är ofullständigt undersökt och har ingen formell diagnos. Frekvensen är troligen låg.
Cannabispsykoser är långdragna eller bestående psykosreaktioner som utlöses eller orsakas av cannabis. I en del fall finns en särskild känslighet (s.k. predisposition) hos personen, i andra fall föreligger bara ett långvarigt och ofta tilltagande cannabismissbruk. I störningen ingår bl.a. depersonalisation (en känsla av att personligheten upplöses), hallucinationer eller vanföreställningar, förföljelseidéer samt ibland höggradig oro och aggressivitet. Idag diagnosticeras cannabispsykoser ofta som schizofreni. Bejerot var dock övertygad om att cannabispsykosen var ett särskilt tillstånd, bl.a. genom att patienten var ”galnare” och ofta hade ”kos-miska” föreställningar (om djupare kontakt med universum).
Amotivationssyndrom är en form av djupgripande personlighetsförändring med passivitet, apati och nedsatt initiativförmåga, kraftigt försämrad hygien, socialt förfall, försämrad koncentrationsförmåga, nedsatta minnesfunktioner samt stark upptagenhet med drogen. Tankemönstret blir förändrat, ofta med magiskt tänkande, verklighetsuppfattningen förryckt och tankeförloppet fragmenterat. Missbrukaren lever för sina haschrus, som han uppfattar som en djupare verklighet. Han saknar insikt om sitt tillstånd. I en studie av det s.k. Humlegårdsklientelet fann Bejerot och medarbetare (1974) fyra fall av amotivationssyndrom i en undersökt grupp av 50 personer som omhändertagits av polisen. Idag torde amotivationssyndrom i många fall diagnosticeras som schizofreni.
Ändrade tankemönster med s.k. haschlogik (eng. ”pot logic”) är vanliga hos gamla cannabisrökare.
Särskilt verkar den matematisk-logiska och den kritiska förmågan vara störd. Argumentation och förklaringar kan bli orimliga. Paranoia (förföljelsetankar) kan bli ett markant inslag. Missbrukaren talar ofta om ”djupa” samband som inte kan uttryckas i vanligt språk (vilket bara bevisar hur djupsinniga dessa tankar egentligen är… ) eller så presterar han något fragmenterat och obegripligt.
Minnesstörningar uppträder direkt i samband med cannabisruset och består någon dag efter detta (polisen letar efter sådana störningar vid undersökning av drogtecken och symptom). Vid upprepat cannabisintag kan minnesstörningarna tilltaga över tid så att missbrukaren blir oförmögen att hålla komplicerade operationer i huvudet, får svårt att minnas det han gjort eller till slut helt tappar tidsorienteringen. Minnesproblemen kan bli så allvarliga att missbrukaren förlorar förmågan att följa normal skolundervisning.
Smygande förändringar
Många förändringar i psykiska funktioner sker smygande vid cannabismissbruk. Det kan ta månader eller kanske år innan de blir så tydliga att omgivningen reagerar. Ofta kan de vara svåra att beskriva och diagnosticera exakt. En del av tragedin med de psykiska störningarna vid cannabismissbruk är att missbrukaren inte förstår sin situation eller hur hans personlighet och tankemönster förändras.
Bejerot noterade att intensiteten i ett cannabisrus gör att många missbrukare upplever detta som en sannare och mera äkta upplevelse än den som medvetandet och sinnena normalt erbjuder oss. Upplevelsen kan kännas som den ”absoluta sanningen”, ohjälpligt fördold för vanligt folk. Den grå vardagen framstår som en skenvärld. I de flesta fall förstår missbrukaren efter tillnyktring att rusupplevelsen varit en isolerad händelse och återvänder till folkhemsverkligheten. Vid upprepning finns däremot en risk att rusets upplevelsesfär framstår som den verkliga.
För många cannabisskadade patienter finns ingen verkningsfull behandling.
Moderator mnordgren: Länk: http://www.snpf.org/Artiklar/Psykoser%2 ... ssbruk.htm
marcooleo skrev:Psykiska störningar vid cannabismissbruk har varit kända i århundraden.I sin berömda bok De artificiella paradisen (1860) beskrev den franske författaren Charles Baudelaire egna erfarenheter av haschisch påverkan på det mänskliga sinnet. Han skildrade ingående hallucinationerna under ruset och tröttheten dagen efter. Särskilt farlig ansåg han haschischrökningens inverkan vara på mänskligt tänkande: ”Den som tar sin tillflykt till gift för att tänka kan snart inte tänka utan gift. Kan man föreställa sig den människas förskräckliga öde, vars förlamade fantasi inte längre skulle kunna fungera utan hjälp av haschisch eller opium?”.
Om han fick hallisar av hasch så måste han ha rökt en helvetes massa. Det kan inte på något sätt jämföras med opium. Dessutom är det bara anekdotiskt. Men visst, trött och seg kan man bli. Dock inte sjuk, som när man är 'bakfull' (d v s alkoholförgiftad) t ex.
Ungefär vid samma tid skrev den franske psykiatern J.J. Moreau om haschisch och psykisk sjukdom. Han prövade själv haschisch och noterade hur upplevelserna under ruset med hallucinationer, eufori, känsla av personlighetsupplösning och tankeflykt var de samma som kunde förekomma vid psykisk sjukdom.
Hade han varit psykiskt sjuk själv så att han hade något att jämföra med? Jag tror inte alls upplevelsen är densamma.
I äldre psykiatrisk och farmakologisk litteratur fanns korta översikter av psykiska störningar i samband med missbruk av cannabis (haschisch och marijuana), huvudsakligen grundade på erfarenheter från Arabvärlden och Indien. Farmakologen Louis Lewin skrev i Phantastica (1924) om hampa att det i Egypten redan år 1800 var känt att haschrökare ”förlorar förståndet och lider av våldsamma delirier”.
Återigen måste de i så fall ha rökt enorma mängder för att få sådana effekter.
Lewin noterade att hamprökning ger samma begär efter drogen som opium eller kokain.
Men numera vet man att opiater ger fysiskt beroende och förändrar hjärnan för alltid, medan cannabis endast ger ett psykiskt sug, typ som efter choklad.
Bilden av riskerna med cannabis skulle ändras i och med ungdomsprotesten vid mitten av 1960-talet. Då blev rökningen av haschisch och marijuana en del av oppositionen mot samhällsetablissemanget. John Lennon sammanfattade en allmänt utbredd uppfattning när han kallade marijuana ett ”harmlöst fniss”.
Det är ungefär vad det är också. Särskilt marijuana blir man mest bara fnissig och uppåt av medan hasch är tyngre och har en mer sedativ effekt.
De störningar som uppkom i samband med rökning kom då att förklaras på annat sätt, eller t.o.m. bortförklaras. Numera finns emellertid en omfattande dokumentation om vilka psykiska störningar som kan uppkomma i samband med cannabismissbruk.
Många typer av störningar
Cannabismissbruk kan ge upphov till en rad psykiska störningar. Det finns olika sätt att indela dessa, exempelvis på följande sätt:
Akuta störningar under cannabisruset uppkommer av att missbrukaren fått i sig för mycket cannabis (t.ex. rökt en för stark beredning), blivit störd av yttre skeenden eller varit orolig inför ruset. Resultatet kan bli en mycket obehaglig förvirring (s.k. ”snedtändning”) med kraftig ångest, förföljelseidéer och aggressivitet. Tillståndet kan i den akuta fasen vara svårt att skilja från en psykos och kräva psykiatriskt omhändertagande, men det går ofta över på några timmar.
Det gäller väl alla droger att man inte ska ta för mycket, och att man kan må sämre om man tar dem när man inte mår bra. Det är ju inte drogens fel utan användarens. Cannabis är dock svårt att överdosera. Ingen har någonsin dött av cannabis såvitt jag känner till.
”Ekotrippar” (eng. ”flashbacks”) är återuppflammande rusupplevelser utan att drogen har tillförts på nytt. Fenomenet är ofullständigt undersökt och har ingen formell diagnos. Frekvensen är troligen låg.
Om man använt under längre tid beror det säkert på att man tränat hjärnan att vara stenad och därför kan tona in på eller råka koppla in det sinnestillståndet oavsiktligt, precis som hypnos, meditation och många andra förändrade sinnestillstånd. Eller att substansen lagrats i hjärnans fettvävnad och finns kvar där ett bra tag. Men eftersom det är den mildaste drog som finns så torde sådana eftereffekter vara ytterst svaga. Man' trippar' inte på cannabis, man bara försätter hjärnvågorna i alfatillstånd, ungefär som när man förlorar sig i en bra film eller bok, fast lite luddigare mentalt och mer som i en påtaglig bubbla emotionellt.
Cannabispsykoser är långdragna eller bestående psykosreaktioner som utlöses eller orsakas av cannabis. I en del fall finns en särskild känslighet (s.k. predisposition) hos personen, i andra fall föreligger bara ett långvarigt och ofta tilltagande cannabismissbruk. I störningen ingår bl.a. depersonalisation (en känsla av att personligheten upplöses), hallucinationer eller vanföreställningar, förföljelseidéer samt ibland höggradig oro och aggressivitet. Idag diagnosticeras cannabispsykoser ofta som schizofreni.
Det där har vi redan rett ut i den andra tråden: post650628.html#p650628 Handlar om för mycket THC och för lite av det psykoshämmande ämnet.
Bejerot var dock övertygad om att cannabispsykosen var ett särskilt tillstånd, bl.a. genom att patienten var ”galnare” och ofta hade ”kos-miska” föreställningar (om djupare kontakt med universum).
Det finns många andliga traditioner världen över som går ut på att skapa just djupare kontakt med universum. I Bejerots tråkiga värld är väl de psykiskt sjuka också?
Amotivationssyndrom är en form av djupgripande personlighetsförändring med passivitet, apati och nedsatt initiativförmåga, kraftigt försämrad hygien, socialt förfall, försämrad koncentrationsförmåga, nedsatta minnesfunktioner samt stark upptagenhet med drogen.
Detta är nog den största faran om man missbrukar, d v s mycket och ofta. Finns dock oerhört många som jobbar som alla andra och bara röker lite vid festligare tillfällen istället för att ta en drink.
Tankemönstret blir förändrat, ofta med magiskt tänkande, verklighetsuppfattningen förryckt och tankeförloppet fragmenterat. Missbrukaren lever för sina haschrus, som han uppfattar som en djupare verklighet. Han saknar insikt om sitt tillstånd. I en studie av det s.k. Humlegårdsklientelet fann Bejerot och medarbetare (1974) fyra fall av amotivationssyndrom i en undersökt grupp av 50 personer som omhändertagits av polisen.
Ojojoj vilken stor studie, och vilken stor procent som blev amotiverade. Kollade han hur det var med motivationen innan dessa fyra började röka?
Idag torde amotivationssyndrom i många fall diagnosticeras som schizofreni.
Varför det? Att vara orkeslös och 'amotiverad' är inte detsamma som schizofreni. I så fall skulle ju många av oss som lider av igångsättningssvårigheter, trötthetssyndrom, koncentrationsproblem mm få den diagnosen.
Ändrade tankemönster med s.k. haschlogik (eng. ”pot logic”) är vanliga hos gamla cannabisrökare. Särskilt verkar den matematisk-logiska och den kritiska förmågan vara störd. Argumentation och förklaringar kan bli orimliga.
Visst. Samma som med alkoholister och andra missbrukare.
Paranoia (förföljelsetankar) kan bli ett markant inslag. Missbrukaren talar ofta om ”djupa” samband som inte kan uttryckas i vanligt språk (vilket bara bevisar hur djupsinniga dessa tankar egentligen är… ) eller så presterar han något fragmenterat och obegripligt.
Att inte kunna uttrycka sig begripligt tyder på skada på språkcentra eller logikdelen av hjärnan. Men det betyder inte nödvändigtvis att man inte har djupsinniga tankar. Autister och personer som fått stroke kan ju också ha kommunikationsproblem utan att det påverkar personen inuti.
Minnesstörningar uppträder direkt i samband med cannabisruset och består någon dag efter detta (polisen letar efter sådana störningar vid undersökning av drogtecken och symptom). Vid upprepat cannabisintag kan minnesstörningarna tilltaga över tid så att missbrukaren blir oförmögen att hålla komplicerade operationer i huvudet, får svårt att minnas det han gjort eller till slut helt tappar tidsorienteringen. Minnesproblemen kan bli så allvarliga att missbrukaren förlorar förmågan att följa normal skolundervisning.
Enligt studien som de visade på TV så var det framför allt om man börjar röka i yngre tonåren som det kan bli permanenta minnesstörningar. Gör man det senare så skulle det vara övergående. Fast om man missbrukar under längre tid så påverkar det säkert negativt.
Smygande förändringar
Många förändringar i psykiska funktioner sker smygande vid cannabismissbruk. Det kan ta månader eller kanske år innan de blir så tydliga att omgivningen reagerar. Ofta kan de vara svåra att beskriva och diagnosticera exakt. En del av tragedin med de psykiska störningarna vid cannabismissbruk är att missbrukaren inte förstår sin situation eller hur hans personlighet och tankemönster förändras. Bejerot noterade att intensiteten i ett cannabisrus gör att många missbrukare upplever detta som en sannare och mera äkta upplevelse än den som medvetandet och sinnena normalt erbjuder oss. Upplevelsen kan kännas som den ”absoluta sanningen”, ohjälpligt fördold för vanligt folk. Den grå vardagen framstår som en skenvärld.
Tänk om den egentligen är det då? Jmfr med Platons grottliknelse. Mängder av andligt upplysta beskriver den också så. Men ändå måste vi efter bästa förmåga leva i den här världen. Bara vi inte tror att den är allt som existerar, då blir vår existens verkligen futtig och grå. Nu tror jag i o f s inte att cannabisrus är detsamma som andlighet, men den pyttelilla medvetandeexpansion man eventuellt upplever kanske i alla fall tangerar de eventuella andliga världarna?
I de flesta fall förstår missbrukaren efter tillnyktring att rusupplevelsen varit en isolerad händelse och återvänder till folkhemsverkligheten.
Å, halleluja!
Vid upprepning finns däremot en risk att rusets upplevelsesfär framstår som den verkliga.
För många cannabisskadade patienter finns ingen verkningsfull behandling.
Det gör det väl inte för opiat- eller alkoholskadade heller?
Observera att jag fortfarande inte uppmuntrar till användande av någon drog ö h t, blir bara så trött på dessa eviga överdrifter när det gäller just cannabis eftersom det oproportionerligt starka motståndet mot denna relativt milda drog sannolikt är mer politiskt-ekonomiskt motiverad än att av omsorg om folkhälsan. Att folk super, slåss, våldar och mördar gör tydligen inte så mycket, men ve den som inte är produktiv och rättar in sina tankar i det materialistiska ledet.
Och förövrigt är Cannabis ingen mild drog, den är extremt potent jämfört med vad den var för 20 år sedan och borde klassas som tung narkotika. Ecstacy är smågodis jämfört med Cannabis tex.
Marijuanan idag är lika stark som haschet så den ger inget milt rus.
marcooleo skrev:Din citat baseras mycket på vad du "tror" och det håller inte.
Inte bara. Den forskning jag såg på TV är ju aningen färskare än din gamla skräckpropaganda från 1800-talet...
Och förövrigt är Cannabis ingen mild drog, den är extremt potent jämfört med vad den var för 20 år sedan och borde klassas som tung narkotika. Ecstacy är smågodis jämfört med Cannabis.
Jag har ingen erfarenhet av Ecstacy så det kan jag inte uttala mig om. Men visst, jag skrev redan i andra tråden att det är korkat att öka THC-halten i cannabis. Att jämföra det med tung narkotika tror jag dock är lite extremt, man blir väl fortfarande inte fysiskt beroende och kan fortfarande inte dö av cannabis? Har du andra uppgifter får du gärna posta dem.
Marijuanan idag är lika stark som haschet så den ger inget milt rus.
Möjligt, men ditt citat gällde Lennon-tiden. Fortfarande på 80-talet var det så. Om det inte är så längre så skulle ju faktiskt en legalisering kunna hålla koll på THC-halten så inte potensutvecklingen ökar. Inte för att jag egentligen är för några droger alls men hellre statligt kontrollerade och rena än skit som kriminella skapar för att maximera sin vinst.
Iridia skrev:Möjligt, men ditt citat gällde Lennon-tiden. Fortfarande på 80-talet var det så. Om det inte är så längre så skulle ju faktiskt en legalisering kunna hålla koll på THC-halten så inte potensutvecklingen ökar. Inte för att jag egentligen är för några droger alls men hellre statligt kontrollerade och rena än skit som kriminella skapar för att maximera sin vinst.
Det ska göra det i Holland att den cannabis som ska säljas på coffieshops inte får innehålla över en viss mängd THC. Därför att halterna har blivit så höga.
Fysiskt beroende är det minsta problemet vad gäller droger med undantag för opioider.
Ja halterna ligger väl på en 18-20% numera, räcker med tre bloss för att bli helt bäng
marcooleo skrev:Fysiskt beroende är det minsta problemet vad gäller droger med undantag för opioider.
Det gör en jävla skillnad om du vill sluta.
Återgå till Aspergare och vården