Användning av tandvårdskortet
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Användning av tandvårdskortet
Då den klistrade tråden om tandvårdskort är LÅST så gör jag en ny.
Jag har haft mitt tandvårdskort för Stockholms län i 4-5 månader men har inte använt det ännu eftersom jag är livrädd för att åka på en fet betalning som jag inte har möjlighet att betala. Jag fick ingen som helst info om hur man använder kortet av min LSS-handläggare så jag har väntat med att använda det först när jag får jobb (vilket börjar dra ut på tiden - är fortfarande arbetslös).
-Hur använder jag kortet, visar man bara upp det i receptionen när man ska betala? Eller berättar man om det innan till tandläkaren?
-Är det enbart hos folktandvården kortet gäller eller kan jag gå till privattandläkare??? Jag har bara dåliga erfarenheter av folktandvården (dom använder dåliga tekniker för lagning t.ex. vilket jag fick reda på via den första privata tandläkaren jag hade. Han blev förvånad över en lagning jag hade som visst var jävligt "oldskool").
-Jag VET att jag har många hål då jag ej gått till tandläkaren på flera år pga ekonomiska orsaker. Så hur mycket kommer jag få betala??? Jag vet att det handlar om ja 2-3 tusen iaf om inte mer.
Jag har haft mitt tandvårdskort för Stockholms län i 4-5 månader men har inte använt det ännu eftersom jag är livrädd för att åka på en fet betalning som jag inte har möjlighet att betala. Jag fick ingen som helst info om hur man använder kortet av min LSS-handläggare så jag har väntat med att använda det först när jag får jobb (vilket börjar dra ut på tiden - är fortfarande arbetslös).
-Hur använder jag kortet, visar man bara upp det i receptionen när man ska betala? Eller berättar man om det innan till tandläkaren?
-Är det enbart hos folktandvården kortet gäller eller kan jag gå till privattandläkare??? Jag har bara dåliga erfarenheter av folktandvården (dom använder dåliga tekniker för lagning t.ex. vilket jag fick reda på via den första privata tandläkaren jag hade. Han blev förvånad över en lagning jag hade som visst var jävligt "oldskool").
-Jag VET att jag har många hål då jag ej gått till tandläkaren på flera år pga ekonomiska orsaker. Så hur mycket kommer jag få betala??? Jag vet att det handlar om ja 2-3 tusen iaf om inte mer.
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Re: Användning av tandvårdskortet
Du betalar samma avgift som hos den vanliga sjukvården (jag tror det är 150:- för ett besök), och högkostnadsskyddet gäller så om du kommer upp till 900:- så är det gratis sen tills högkostnadsskyddet går ut. Säg till hos tandläkaren att du har tandvårdskort innan du går ut till kassan och ska betala.
http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=692
Synd att du skippat att gå till tandläkaren på grund av ekonomiska problem. Folktandvården i Stockholm har haft så kallade stand-by tider för undersökning som bara kostar 300:- i flera år nu och dessutom får man ett tandvårdsstöd på en viss summa varje år som man kan använda som betalning också:
http://www.ftv.sll.se/bazment/ftv/sv/va ... r-det.aspx
För att boka stand-by tider hos FTV:
http://www.ftv.sll.se/bazment/ftv/sv/standby.aspx
I rätten till nödvändig tandvård ingår:
- ett erbjudande om en avgiftsfri munvårdsbedömning av tandhygienist/tandsköterska 1gång/år.
- ett erbjudande om individuell rådgivning (besked om munstatus och behov av daglig hjälp och hjälpmedel),
- att det är samma avgift som gäller för öppen hälso- och sjukvård. Om behandlingsinsatser behövs, omfattas pat av högkostnadsskyddet.
http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=692
Synd att du skippat att gå till tandläkaren på grund av ekonomiska problem. Folktandvården i Stockholm har haft så kallade stand-by tider för undersökning som bara kostar 300:- i flera år nu och dessutom får man ett tandvårdsstöd på en viss summa varje år som man kan använda som betalning också:
Tandvårdsstödet
Tandvårdsstödet omfattar alla vuxna som är 20 år och äldre.
Det består av ett allmänt tandvårdsbidrag och ett skydd mot höga kostnader:
Tandvårdsbidraget är 150 kr eller 300 kr per år. (Tandsvårdsbidraget påförs den 1 juli varje år)
Det fungerar som ett tillgodohavande hos Försäkringskassan och kan användas som delbetalning för din behandling.
Är du 30–74 år, får du tandvårdsbidrag 150 kr per år.
Är du 20–29 år, får du tandvårdsbidrag 300 kr per år.
Är du +75 år, får du tandvårdsbidrag 300 kr per år.
http://www.ftv.sll.se/bazment/ftv/sv/va ... r-det.aspx
För att boka stand-by tider hos FTV:
http://www.ftv.sll.se/bazment/ftv/sv/standby.aspx
Gäller kortet enbart hos folktandvården då?
- Deadly_Nightshade
- Anslöt: 2009-07-03
Jag går hos en privat Tandläkare och jag utnyttjar tandvårdskortet. Du får välja vilken tandläkare som helst.
kullan skrev:Jag går hos en privat Tandläkare och jag utnyttjar tandvårdskortet. Du får välja vilken tandläkare som helst.
men för att vara helt säker kan du ju fråga då du beställer tid
Jag har inget sådant kort själv men jag har hört av en forumist att kortet gäller för all tandvård som är nödvändig, vad jag förstår är det tandläkarens bedömning av vad som är nödvändigt som gäller, det tandläkaren inte bedömmer som nödvändigt får man betala själv.
Jag har tvärt om bara dåliga erfarenheter av privata tandläkare utom hos en, jag har nog provat 5 olika privata och lika många folktandvårder.
Tror det finns rötägg på bägge sidor.
Jag har tvärt om bara dåliga erfarenheter av privata tandläkare utom hos en, jag har nog provat 5 olika privata och lika många folktandvårder.
Tror det finns rötägg på bägge sidor.
Pappersformalian för tandläkarna kan tydligen vara lite strulig så det är inte alla tandläkare som vill ta emot patienter med detta kort. Fråga innan för säkerhets skull.
Är för nödvändig tandvård, dvs borttagning av tandsten och lagning av hål. Skönhetsgrejer som tandblekning får man bekosta själv. Kan även vara problem om man skulle behöva en krona långt bak då dom tydligen tycker att man bara ska dra ut och låta det vara tomt sedan....
Är för nödvändig tandvård, dvs borttagning av tandsten och lagning av hål. Skönhetsgrejer som tandblekning får man bekosta själv. Kan även vara problem om man skulle behöva en krona långt bak då dom tydligen tycker att man bara ska dra ut och låta det vara tomt sedan....
Återgå till Aspergare och vården