underlätta och "bota" asperger

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

underlätta och "bota" asperger

Inläggav lollo_testar » 2011-10-17 13:21:38

vad kan man göra för att underlätta för sig själv?
vad för kost ska man äta för att bli smartare? eller för att ta bort så mycket av de negativa symptomen som möjligt. träning för att ta bort stelheten i kroppen. planera dagen osv. hur man ska bete sige till nts för att de ska kunna stötta en på bästa sätt...
lollo_testar

Anslöt: 2010-09-14

Re: underlätta och "bota" asperger

Inläggav KaosPrinsessa » 2011-10-17 15:06:05

När det gäller mat så mår iaf jag bättre av att inte äta kött samt att undvika (eller ja i princip helt utesluta) socker (honung går bättre), sötningsmedel, färgämnen, smakförstärkare och konserveringsmedel.
När det gäller stelhet så skulle jag rekommendera yoga.
KaosPrinsessa

Anslöt: 2010-10-10

Inläggav rapchic » 2011-10-18 13:17:48

det kan nog bara du räkna ut då det (antagligen) är väldigt olika.
rutiner brukar ju vara det första tipset man får men jag kan tex inte ha ett fast schema för om jag missar en "punkt" på schemat är hela dagen förstörd men för vissa kanske scheman passar utmärkt

jag "arbetar" (dvs tex städar, diskar, och andra saker för att ta hand om huset) bäst om jag stiger upp före 7 på morgonen, men andra kanske måste "sova ut" för att orka göra nått.

och vilken träning man ska göra har ju helt med sina egna mål, förutsättningar, intressen m.m. att göra.

men av det lilla du sagt, smartare, hmmm det beror på på vilket "sätt" att rent höja IQ:n (om det går) är det väl bara övning som funkar. men tex omega 3 kan underlätt för vissa (finns vegetabiliskt från alger, eller tex linfrön men dom innehåller "bara" ALA fettsyror och inte DHP EPA som alger gör).
ginko kan förbättra minnen (har testat funkar lite iallafall) tex
och sen har ju vad man inte äter med det hela att göra tex har forskning visat att dieter då man extremt drar ner på kolhydrater gör att man tänker långsammare men jag vet inte vid vilka nivåer och tex hur stor studien var och diverse tillsatser ska ju ha visst sammband med tex ADHD och då är det ju inte lättare att koncentrerar sig tex.

stelhet.... hmm... nästan all träning har nog posetiv påverkan på detta på ett eller annat sätt men tex yoga är väl mest specialicerat på just det. men då är ju den bästa träningen den som blir av ;)

hoppas du fått lite ideer iallafall
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav DruttenSE » 2011-10-26 5:25:53

Hej
Du frågar om hur man kan underlätta att vara AS?
Jag kan bara tala om mig själv hur jag tacklar med att vara AS och att man hittar ett sätt som fungerar för dig.

Det första jag gjorde när jag fick min diagnos var att acceptera min personlighet, för jag vill inte säga en "sjukdom" eller liknade, utan en personlighet.

Sedan ta reda på så mycket som möjligt om vad litteraturen säger om Aspberger syndrom och därefter fundera jag vad som stämde på mig.
Under resans gång har många frågetecken blivit utropstecken, t.ex att jag går långsammare än andra men det fick sin förklaring.

En sak var att skapa rutiner för många saker när jag är hemma t.ex att jag tvättar varannan torsdag klockan 17, två maskiner.

En sak som är viktigt och det är att man tränar själv på att bryta rutiner så att när det kommer något som inte följer mina rutiner så går inte jorden under utan att jag kan ta det utan problem som t.ex det där med tvättstugan för vad händer om det är upptaget den torsdag då jag har tvättdag?
Jo, då kan jag ändra mig och ta dagen innan eller efter utan problem men ska jag säga att jag blir irriterad på att någon har "tagit" min tvätt tid.

Att våga utmana rutinerna är sak man kan göra och det har jag börjat med som t.ex under alla år har mattorna legat på samma ställer hela tiden, så numera försöker jag flytta runt mattorna bara för att bryta rutiner och kunna ta det "okända"
Även att prata med okända personer har varit stor utmaning för men jag har hittat ett sätt som funkar för mig och det är att spela rollen "normal".
Nu är det inte någon baktanke med det hela att jag smider en hemsk plan eller så, nä det är bara ett sätt att kunna prata med okända person på ett naturligt sätt.
I den här rollen så har jag ett måtto och det är att uppträda på ett så sätt att jag själv skulle vilja bli bemöt, d.v.s vänligt bemötande, säga vad man är säker på inte vad man har hört (hålla ryggen fri) samt försök hjälp.

Jag kör med en typ av "radar" när jag möter folk och analyserar dom för att se vilken persontyp jag har framför mig och därefter ställer jag in "rollen".

Det här några sätt jag har gjort för att få min vardag att rulla på och inte få spader.

Och som sista sak innan jag slutar att hack på tangentbordet, PRATA OM AS det underlättar mycket, både för dig och för dom runt omkring dig, skulle någon ha någon kommentar som är spydig försök glömma den (vet att det är svårt) och tyck bara synd om den person för det är han som har problem inte du.

Hoppas svart ger några ider om du ska få det att gå ihop.
DruttenSE

Anslöt: 2011-08-12

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-26 5:39:26

Man sorterar bort folk man inte mår bra av. Utesluter dem som bekantskaper betraktat. Man använder sin intuition för att se vilka som är nåt att hänga i gran och inte. Man undviker också situationer, aktiviteter och platser man inte mår bra av. Man utgår från sig själv, sina erfarenheter och sin intuition istället för att lita till en naiv optimism eller till andras åsikter om hur man bör tänka.

Man bör också uppskatta och sätta värde i sin egenart, individualitet och odla sina starka begåvningsområden/specialintressen snarare än att "försöka bli mer som andra". Mänskliga kopior finns det tillräckligt av redan.

Ungefär så skulle jag beskriva mitt förhållningssätt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in