Vilken musik lyssnar du på för att bli lugn?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vilken musik lyssnar du på för att bli lugn?

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-09-22 10:17:17

Känner rastlös just nu så lyssnar på Gorguts - Obscura (Album).
http://grooveshark.com/s/Clouded/3NHL9G?src=5
IndividualThoughtPatterns

Anslöt: 2008-12-10

Inläggav ca » 2011-09-22 10:38:42

Monoton tung elektronisk musik, har inget emot om den är snabb heller. Det är just taktfastheten som lugnar mig.
ca

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2011-09-22 12:26:46

ca skrev:Monoton tung elektronisk musik, har inget emot om den är snabb heller. Det är just taktfastheten som lugnar mig.

Har du några exempel på monoton tung elektrionisk musik?

NP: http://www.youtube.com/watch?v=d1UyVXN13SI
IndividualThoughtPatterns

Anslöt: 2008-12-10

Inläggav sanny » 2011-09-22 22:47:24

Någon lugn gitarr-musik tex carter burwell eller Ben Harper. Oftast fukar det att lyssna om och om igen på samma låt typ tio gånger så blir jag lugnare.
sanny

Anslöt: 2008-11-23

Inläggav Joakoni » 2011-10-20 21:56:07

TYSTNADEN är den bästa... :)
Joakoni

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Joakoni » 2011-10-20 22:06:03

Annars är det lugn jazz med avlägsen indirekt melodik.
Joakoni

Inläggav lasseivägen » 2011-10-20 22:11:24

Bach brukar vara ganska avslappnande.
En hel del Jazz.
Reggay kan faktiskt vara avkopplande.
lasseivägen

Anslöt: 2009-07-20

Inläggav Fookinell » 2011-10-23 23:21:29

Katie Melua, Pink Floyd eller någon Dylan-konsert (bootleg)
Fookinell
Ny medlem

Anslöt: 2011-10-23

Inläggav rapchic » 2011-10-24 8:24:53

My chemical romans, särskilt "I'm not okay" från three cheers for sweet revenge
http://www.youtube.com/watch?v=ZudX66IBat8
jag gissar jag avreagerar mig eller nått med den låten, annars låtar från "the black parade" :oops:
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-10-24 12:19:11

Blir jag stressad eller upprörd kan jag definitivt inte ha någon musik på utan stänger av allting.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav barracuber » 2011-10-24 13:37:17

Bjäbbmonstret skrev:Blir jag stressad eller upprörd kan jag definitivt inte ha någon musik på utan stänger av allting.

Jag menar ju att, vare sig man är ängslig, orolig, stressad eller upprörd mår man bra av att aktivera sig och hålla igång sin nyfikenheten snarare än att dra sig undan och bli passiviserad.

Det är självklart inte nyttigt att ofta vara orolig och stressad men det är åtminstone ett livstecken, dessutom högst normalt. Om jag låter luddig kan det bero på att jag inte riktigt fattar vad tråden handlar om, TS skriver oro och ängslan, andra skriver upprördhet och stress..

Själv är jag så gott som alltid lugn vilket gör att jag saknar förmåga att "gå igång" på nånting snart. Vilket kan vara tecken på depression men som också kan vara en introvert personlighet. Inget av alternativen får mig att må speciellt mycket bättre. Tyvärr är det väl bara gilla läget som gäller ?

Musik för att bli lugn är skönt ibland, jag gillar allt från klassiskt, viss new age, pianomusik, jazz, pop, rock, singer/songwriters mm.

Men för att verkligen bli lugn ska man försöka lära sig meditera. Har inte kommit dithän än men det är ett av mina största mål i livet. Ett av mina mål med att meditera är att komma ur tankarnas, känslornas och kroppens "tvångströja" (egot) och mer bli medveten om "betraktaren"/"vittnet" inom mig - "självet". Når man dit inser man att tankarna och känslorna bara är "saker som händer" (och som varierar över tiden och framför allt går över) men som inte ska få styra min kropp och mitt agerande.

Rationaliteten kan bli en fälla om man missar poängen med saker som intuition och kreativitet. Detta tyckte t.o.m. Einstein.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Joakoni » 2011-10-24 14:02:24

Jag tror fortfarande att han har räddat mig ifrån självmord en gång för länge sedan.

Joakoni

Inläggav calima » 2011-10-24 18:50:31

Rammstein blåser bort irritation bra.
Bob Marley lugnar alltid.

Men hur mycket jag än gillar musiken orkar jag sällan mer än 2-3 låtar på raken.

Joakoni skrev:TYSTNADEN är den bästa...

Japp! I alla lägen!
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav citalol » 2011-10-24 18:57:36

citalol
Inaktiv

Anslöt: 2010-10-16

Inläggav Joakoni » 2011-10-24 19:00:25

calima skrev:Rammstein blåser bort irritation bra.

Den gör det :)
Joakoni

Inläggav elle » 2011-10-24 20:40:01

fransk musik :-)Happy
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-10-24 22:19:08

barracuber skrev:Jag menar ju att, vare sig man är ängslig, orolig, stressad eller upprörd mår man bra av att aktivera sig och hålla igång sin nyfikenheten snarare än att dra sig undan och bli passiviserad.

Jaha? Vad grundar du det på?

barracuber skrev:Själv är jag så gott som alltid lugn vilket gör att jag saknar förmåga att "gå igång" på nånting snart. Vilket kan vara tecken på depression men som också kan vara en introvert personlighet.

Okej då befinner vi oss på totalt motsatta sidan av skalan och jag tror inte vårt sätt att fungera är jämförbart.
Bjäbbmonstret

Inläggav Fookinell » 2011-10-24 23:16:37

http://youtu.be/cgKhisRh2Hw

hmm, hur sjutton får man det att bädda in videon? =S
Fookinell
Ny medlem

Anslöt: 2011-10-23

Inläggav Kromatik » 2011-10-25 8:36:20

barracuber skrev:...
Men för att verkligen bli lugn ska man försöka lära sig meditera. Har inte kommit dithän än men det är ett av mina största mål i livet. Ett av mina mål med att meditera är att komma ur tankarnas, känslornas och kroppens "tvångströja" (egot) och mer bli medveten om "betraktaren"/"vittnet" inom mig - "självet". Når man dit inser man att tankarna och känslorna bara är "saker som händer" (och som varierar över tiden och framför allt går över) men som inte ska få styra min kropp och mitt agerande.

Rationaliteten kan bli en fälla om man missar poängen med saker som intuition och kreativitet. Detta tyckte t.o.m. Einstein.

Då delar vi samma mål. Jag längtar oerhört efter den dagen jag lyckas lära mig meditation, jag tror att mitt liv kommer att bli så mycket lättare att hantera då.
Just nu är mitt liv i kaos. Min livsstil behöver förändras och min själ behöver lugn. När jag har kommit bort från den vardagen som jag lever idag så kanske jag kan försöka mig på att meditera.
Det närmsta jag har kommit meditation är när jag spelar musik. Det är helt fantastiskt när jag flyter iväg i musiken, tiden står stilla och jag glömmer bort vart och vem jag är. Det är nog inte riktigt samma sak, men det är iaf något jag kan finna ro i.

För att lugna mig så lyssnar jag mest på Gustav Mahler och Allan Pettersson, eller så spelar jag musik själv beroende på hur jag mår.
Kromatik

Anslöt: 2011-09-18

Inläggav calima » 2011-10-25 9:09:33

Kromatik skrev:Det närmsta jag har kommit meditation är när jag spelar musik. Det är helt fantastiskt när jag flyter iväg i musiken, tiden står stilla och jag glömmer bort vart och vem jag är. Det är nog inte riktigt samma sak, men det är iaf något jag kan finna ro i.

Jag tror faktiskt det är fullt jämförbart med meditation. Jag har mediterat periodvis under många år och när det fungerar är det fantastiskt bra. Men ... jag måste vara i någorlunda balans för att komma in i ett meditativt tillstånd via det man man vanligtvis kallar meditation.
Det man har nytta av och söker är just tillståndet och dit kan man nå på olika sätt, det behöver inte vara den "klassiska" meditaionen.
Jag kan lika gärna ta långpromenader för att få samma vila i själen, en god vän till mig joggar en annan sitter vi roddmaskinen på ett gym. Min son lyssnar på metal och tömmer sig på oro.

Jag tror man måste hitta det sätt som passar en själv.
calima

Anslöt: 2011-07-24

Inläggav 3111so » 2011-10-25 9:41:14

Jag har inte riktigt musik som passar i vissa lägen, utan mitt krav när jag vill bli lugn, eller att sova till, är musik som jag känner mig säker med.

Det kan vara allt från:

till:

till:

till:
3111so
Ny medlem

Anslöt: 2011-09-18

Inläggav barracuber » 2011-10-25 12:25:01

Fookinell skrev:http://youtu.be/cgKhisRh2Hw

hmm, hur sjutton får man det att bädda in videon? =S

Detta är ett phpbb-forum och då ska man undvika urlar av typen youtu.be trots att youtube ger det förslaget när man klickar på Shareknappen. Embed funkar inte med youtu.be på phpbb-sajter, vilket jag läste här:

Använd istället urlen uppe i adressfältet med vanliga domänen http://www.youtube.com, i ditt fall http://www.youtube.com/watch?v=cgKhisRh2Hw

EDIT: Bra musik annars! Älskar :-)154 :-)154 Katie Melua :-)154 :-)154
barracuber

Inläggav barracuber » 2011-10-25 12:48:54

Bjäbbmonstret skrev:
barracuber skrev:Jag menar ju att, vare sig man är ängslig, orolig, stressad eller upprörd mår man bra av att aktivera sig och hålla igång sin nyfikenheten snarare än att dra sig undan och bli passiviserad.

Jag skrev ju att jag lät luddig ;) Om man stryker "stressad eller upprörd" i inlägget får man fram vad jag menar. Det som ofta förvärrar en depression och även nedstämdhet i allmänhet är just att dra sig undan och bli passiv. Vilket också ligger i själva nedstämdheten och därför är det naturliga att göra.

Bjäbbmonstret skrev:
barracuber skrev:Själv är jag så gott som alltid lugn vilket gör att jag saknar förmåga att "gå igång" på nånting snart. Vilket kan vara tecken på depression men som också kan vara en introvert personlighet.

Okej då befinner vi oss på totalt motsatta sidan av skalan och jag tror inte vårt sätt att fungera är jämförbart.

Nej jag har aldrig uppfattat dig som en introvert person även om vi aldrig har träffats. (Du har däremot sett lite allvarlig ut på de bilder jag sett men det kan ju ha berott på situationerna)

Och just nu är jag lite mer positiv än jag var när jag skrev det där om "gå igång". I sämre stunder har man ju en tendens att resonera i svartvita drag.
barracuber

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-10-25 14:29:24

barracuber skrev:
Bjäbbmonstret skrev:

Jag skrev ju att jag lät luddig ;) Om man stryker "stressad eller upprörd" i inlägget får man fram vad jag menar. Det som ofta förvärrar en depression och även nedstämdhet i allmänhet är just att dra sig undan och bli passiv. Vilket också ligger i själva nedstämdheten och därför är det naturliga att göra.

Ok. "Stressad eller upprörd" är de stämningslägen som jag framför allt tänkte på och för min del så är det inte lugnande att lyssna på musik i sådana lägen. Möjligtvis kan det fungera om jag är hanterbart stressad och ska göra något enahanda eller om jag är mentalt stressad men inte om jag är stressad av flera olika saker jag ska göra och definitivt inte om jag är upprörd. I dessa lägen är jag såpass upptagen av att hantera situationen att musik bara blir ytterligare en belastning. På vilket sätt musiklyssnande som är en ensamsysselsättning står i motsättning till "att dra sig undan" förstår jag inte heller.
Bjäbbmonstret

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in