Hur mycket tjänar du i månaden?
116 inlägg
• Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Hur mycket tjänar du i månaden?
snuggelhund skrev:slackern skrevMen grattis till din nya lägenhet Men kan du inte få mer pengar i bostadstillägg om inte värmen ingår i hyran? det är ju ändå en boendekostnad? Är det ett litet hus du ska flytta in i som är bostadsrätt? som typ en villa? Om det är det låter det hur mysigt som helst
Man kan få lite till elkostnaden, men maxbeloppet är fortfarande 4650 kr/månad i bostadstillägg, och hyran ligger på över 4400... så det blir inte mycket över till elpengar från FK, tyvärr.
Det är ett kedjehus, med förråd som ligger vägg i vägg med grannens.
Jag tror man kan få mer ett extra belopp om inte ett vist belopp uppnås med det vanliga bostadstillägget. Låter u hur bra som helst att få flytta in i ett kedjehus Hur många rum har det? Du kan inte hyra ut ett rum? fast jag skulle inte vilja ha en inneboende blir lite för intimt för min smak.
slackern skrev:snuggelhund skrev:slackern skrevMen grattis till din nya lägenhet Men kan du inte få mer pengar i bostadstillägg om inte värmen ingår i hyran? det är ju ändå en boendekostnad? Är det ett litet hus du ska flytta in i som är bostadsrätt? som typ en villa? Om det är det låter det hur mysigt som helst
Man kan få lite till elkostnaden, men maxbeloppet är fortfarande 4650 kr/månad i bostadstillägg, och hyran ligger på över 4400... så det blir inte mycket över till elpengar från FK, tyvärr.
Jag tror man kan få mer ett extra belopp om inte ett vist belopp uppnås med det vanliga bostadstillägget. Låter u hur bra som helst att få flytta in i ett kedjehus Hur många rum har det? Du kan inte hyra ut ett rum? fast jag skulle inte vilja ha en inneboende blir lite för intimt för min smak.
Jag kan inte få något extra bostadtillägg, de tar ju inte hänsyn till extra kostnader som jag kommer få utöver elen när jag flyttar, såsom busskort och kabeltv.
Det är en 2a på 68 kvadrat, så att hyra ut är knappast aktuellt.
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
snuggelhund skrev:slackern skrev:snuggelhund skrev:Man kan få lite till elkostnaden, men maxbeloppet är fortfarande 4650 kr/månad i bostadstillägg, och hyran ligger på över 4400... så det blir inte mycket över till elpengar från FK, tyvärr.
Jag kan inte få något extra bostadtillägg, de tar ju inte hänsyn till extra kostnader som jag kommer få utöver elen när jag flyttar, såsom busskort och kabeltv.
Det är en 2a på 68 kvadrat, så att hyra ut är knappast aktuellt.
Hmm ok men grattis låter hur trevligt som helst är ju stort och inga grannar som kan störa direkt Förutom att klippa gräset en tidig söndagsmorgon eller spika staket.
Ja, några grannar lär jag iaf inte behöva bekymra mig över.
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
Får in ca 14.000 efter skatt.
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Fighterbabe skrev:Ja, det kostar fortfarade att bo där. Lån är väl den största utgiften för många, men annars är det el, värme, vatten, underhållskostnader (som hyresvärden står för annars), hemförsäkring etc... som F-kassan tar hänsyn till.
Så man kan få ersättning för de där sakerna men inte för bolånet, eller?
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Abbreviation skrev:Fighterbabe skrev:Har precis blivit beviljad bostadstillägg igen, så nu blir det över 10.000:-/månad.
Har man rätt till bostadstillägg om man äger sin bostad?
det har väl med hur stor bostaden är också, vi försökte söka bostadstillägg på "min halva" då jag hyrde av farmor och farfar (samma hus som jag bor i nu har bott här i omgångar) men då var huset "för stort" för att vi skulla få bostadstilägg, trots att ca 2 rum sammanlagt var obrukbara pga att där förvarades andras saker.
så jag gissar att nu snart då jag ärver/köper ut husat så kommer jag defenitivt inte få bostadstillägg. (har knappt fått det i lägenhet på "min halva" förut pga att jag bodde ihop men mín sambo även fast vi inte hade juridiskt ansvar för den andres ekonomi, och nu är vi gifta så det blir väl ändå svårare)
men jag har tur min man får springvick då och då så oftast har vi till uppehället :/
Abbreviation skrev:Fighterbabe skrev:Ja, det kostar fortfarade att bo där. Lån är väl den största utgiften för många, men annars är det el, värme, vatten, underhållskostnader (som hyresvärden står för annars), hemförsäkring etc... som F-kassan tar hänsyn till.
Jo, man kan nog få ersättning för lån/ränta också, eftersom man skulle uppge de kostnaderna i ansökan. Men eftersom jag inte har några lån på huset så kan jag ju inte få nån ersättning för det.
Jag hittade nån tabell med hur de räknade. Renovering/underhåll/el etc. baserades på husets storlek...
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Fighterbabe skrev:Abbreviation skrev:Fighterbabe skrev:Ja, det kostar fortfarade att bo där. Lån är väl den största utgiften för många, men annars är det el, värme, vatten, underhållskostnader (som hyresvärden står för annars), hemförsäkring etc... som F-kassan tar hänsyn till.
Jo, man kan nog få ersättning för lån/ränta också, eftersom man skulle uppge de kostnaderna i ansökan. Men eftersom jag inte har några lån på huset så kan jag ju inte få nån ersättning för det.
Jag hittade nån tabell med hur de räknade. Renovering/underhåll/el etc. baserades på husets storlek...
Här är bra information:
http://www.forsakringskassan.se/irj/go/ ... ttning.pdf
- Fighterbabe
Fighterbabe skrev:---klipp---
Här är bra information:
tack fighterbabe,
som jag förstår har dom beslutat fel många gånger för mig på det där, kanske kan man söka ändå (hittade tex ingen maxyta där) problemet med sådant är att vi har väldigt varierande inkomst ibland har vi bara min inkomst och ibland har vi tredubbla min
rapchic skrev:Fighterbabe skrev:---klipp---
Här är bra information:
tack fighterbabe,
som jag förstår har dom beslutat fel många gånger för mig på det där, kanske kan man söka ändå (hittade tex ingen maxyta där) problemet med sådant är att vi har väldigt varierande inkomst ibland har vi bara min inkomst och ibland har vi tredubbla min
När du får ett beslut så står det alltid en orsak och ofta hänvisar de till paragrafer. Då kan man kolla upp dem och överklaga om man anser att beslutet är felaktigt.
- Fighterbabe
Jagers skrev:Undrar vad ni med olika diagnoser har för inkomst, om det finns någon här inne som tjänar bra eller om man är dödsdömd pga. diagnosen.
Nej, man är absolut inte dödsdömd. Dock finns det tre saker som man aldrig bör förtälja i Sverige, oavsett hur tolerant och öppensinnigt sällskapet utger sig för att vara. Man blir bedömd och dömd för det.
1. Ens sexuella läggning.
2. Vad man röstade på, och om man ens iddes det, i senaste riksdagsval.
3. Hur mycket man tjänar.
Björne skrev:Jagers skrev:Undrar vad ni med olika diagnoser har för inkomst, om det finns någon här inne som tjänar bra eller om man är dödsdömd pga. diagnosen.
Nej, man är absolut inte dödsdömd. Dock finns det tre saker som man aldrig bör förtälja i Sverige, oavsett hur tolerant och öppensinnigt sällskapet utger sig för att vara. Man blir bedömd och dömd för det.
Religion är väll också ett ämne som inte ska diskuteras har jag hört.
Jepp, det också. Man diskuterar hellre sin svåra analklåda än vilken religion man tillhör.
Björne skrev:Jagers skrev:Undrar vad ni med olika diagnoser har för inkomst, om det finns någon här inne som tjänar bra eller om man är dödsdömd pga. diagnosen.
Vad man röstade på är hemligt (så länge man själv inte vill tala om det). Men inkomst är faktiskt offentliga uppgifter så VEM SOM HELST kan faktiskt ta reda på vad du tjänar, om de så vill!
- Fighterbabe
Fighterbabe skrev:Björne skrev:Jagers skrev:Undrar vad ni med olika diagnoser har för inkomst, om det finns någon här inne som tjänar bra eller om man är dödsdömd pga. diagnosen.
Vad man röstade på är hemligt (så länge man själv inte vill tala om det). Men inkomst är faktiskt offentliga uppgifter så VEM SOM HELST kan faktiskt ta reda på vad du tjänar, om de så vill!
Men då måste man ha tillgång till personens personnummer och få ta del utav inkomstdeklarationen? Det är väll ganska omständigt? Och hur många orkar göra det? Jag skulle då aldrig göra det om jag inte skulle tycka att en person i min omgivning var värsta psykopaten typ en sol och vårare.
slackern skrev:Men då måste man ha tillgång till personens personnummer och få ta del utav inkomstdeklarationen?
Tyvärr är det inte så svårt längre, vet du namn och ort kan det räcka (om inte namnet är vanligt, då är adressen bra, för väldigt ovanliga namn behöver du inte ens veta orten).
Miche skrev:slackern skrev:Men då måste man ha tillgång till personens personnummer och få ta del utav inkomstdeklarationen?
Tyvärr är det inte så svårt längre, vet du namn och ort kan det räcka (om inte namnet är vanligt, då är adressen bra, för väldigt ovanliga namn behöver du inte ens veta orten).
Men personnumret kan man väl inte lista ut eller få reda på enligt ovanstående? Eller menar du att man kan ta reda på inkomst bara genom att veta namn och ort?
Fattar inte att det ska vara så känsligt att diskutera politik och religion.
Senast redigerad av Wine 2011-10-24 10:06:39, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:slackern skrev:Men då måste man ha tillgång till personens personnummer och få ta del utav inkomstdeklarationen?
Ofan tack för informationen låter ju lite läskigt. Eller jag bryr mej inte har inget att dölja eller om folk vill ha reda på min privatekonomi får de väll gärna snoka.
Här finns en artikel om olika sajter som säljer uppgifter:
http://www.expressen.se/ekonomi/1.16788 ... nne-tjanar
Så kollar du vad din granne tjänar
Undrar du vad din granne, chef eller dejt tjänar?
Här är sajterna som säljer myndigheternas information på nätet.
Men kom ihåg - den du kollar upp får ett brev på posten.
http://www.expressen.se/ekonomi/1.16788 ... nne-tjanar
Wine skrev:Fattar inte att det ska vara så känsligt att diskutera politik och religion.
Tror det mer rör sej om man är ute på krogen eller på en tillställning. Du vet där alkoholen går in går förståndet ut. Folk blir osams och sen är det rena cirkusen med polis och ambulans som tar hand om alla slagskämpar .
slackern skrev:Tror det mer rör sej om man är ute på krogen eller på en tillställning. Du vet där alkoholen går in går förståndet ut. Folk blir osams och sen är det rena cirkusen med polis och ambulans som tar hand om alla slagskämpar .
Nu är inte jag så gammal så jag själv har varit med om det men jag har hört att man tidigare kunde bli utfryst på en arbetsplats om det kom fram att man inte röstade på "såssarna" eller vänstern och/eller var med i facket.
Wine skrev:slackern skrev:Tror det mer rör sej om man är ute på krogen eller på en tillställning. Du vet där alkoholen går in går förståndet ut. Folk blir osams och sen är det rena cirkusen med polis och ambulans som tar hand om alla slagskämpar .
Nu är inte jag så gammal så jag själv har varit med om det men jag har hört att man tidigare kunde bli utfryst på en arbetsplats om det kom fram att man inte röstade på "såssarna" eller vänstern och/eller var med i facket.
Jo det beteendet har jag också hört talas om.
slackern skrev:Wine skrev:slackern skrev:Tror det mer rör sej om man är ute på krogen eller på en tillställning. Du vet där alkoholen går in går förståndet ut. Folk blir osams och sen är det rena cirkusen med polis och ambulans som tar hand om alla slagskämpar .
Jo det beteendet har jag också hört talas om.
Och ett sånt beteende tycker jag verkar nästan som mobbning och väldigt märkligt och intolerant. Vad har det med arbetet att göra vilket parti man röstar på och vad man har för politiska åsikter?
Återgå till Studier och arbetsliv