Jag igen.. Hjälp med router
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag igen.. Hjälp med router
Hejsan!!
Nu är jag igång med ännu en grej
Det är så att när jag skaffade router (netgear) för att kunna ha två datorer uppkopplade så uppstod ett problem genast. Om man tankar hem filer på den ena datorn (vilken som) så tappar man internetuppkopplingen stup i kvarten. Vansinnigt irriterande, och att ladda hem en fil större än 10 mb tar en evighet bara p.g.a detta.
Så nu är frågan: Vad sjutton kan vara fel, och hur fixar man detta?
Nu är jag igång med ännu en grej
Det är så att när jag skaffade router (netgear) för att kunna ha två datorer uppkopplade så uppstod ett problem genast. Om man tankar hem filer på den ena datorn (vilken som) så tappar man internetuppkopplingen stup i kvarten. Vansinnigt irriterande, och att ladda hem en fil större än 10 mb tar en evighet bara p.g.a detta.
Så nu är frågan: Vad sjutton kan vara fel, och hur fixar man detta?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:31:28, redigerad totalt 1 gång.
Det är nog för att det inte finns någon strypning varken i dina datorer eller i routern och då tar den dator som använder maximal nerladdning så mycket som möjligt utav din uppkoppling.
Det går att ställa in i vissa nerladdningsprogram, men det är lättare att ordna per dator istället för per program. Vissa routrar har inställningar för det, men det är inte säkert att ditt har.
Annars kan man också använda netlimiter eller liknande bandbreddstrypningsprogram som kan om du vill kontrollera bandbredden för alla program i den ena/bägge två datorerna.
http://www.netlimiter.com
Det går att ställa in i vissa nerladdningsprogram, men det är lättare att ordna per dator istället för per program. Vissa routrar har inställningar för det, men det är inte säkert att ditt har.
Annars kan man också använda netlimiter eller liknande bandbreddstrypningsprogram som kan om du vill kontrollera bandbredden för alla program i den ena/bägge två datorerna.
http://www.netlimiter.com
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:31:28, redigerad totalt 1 gång.
Tack, det låter fint, men jag tror jag måste klargöra en sak. När jag t.ex ladda ned en fil på, låt oss säga 100 mb på ena datorn. Den andra behöver inte ens vara igång. Ändå tappar jag uppkopplingen hela tiden under nedladdningen vilket resulterar i att något som ska ta 10 minuter att ladda ned, tar 30.
Uppkopplingen faller alltså även från datorn som laddar ned, och gör det med ungefär 1-3 minuters mellanrum.
Uppkopplingen faller alltså även från datorn som laddar ned, och gör det med ungefär 1-3 minuters mellanrum.
Parvlon skrev:Det är bara på ena datorn och när du laddar ner stora filer? Hmpf.. då har jag ingen aning tyvärr
Nej, på båda. Båda funkar skitbra till man måste ladda ned något. Sedan spelar det ingen roll vilken man använder för att ladda ned så faller uppkopplingen hela tiden.
Nåja, du kan ju inte vet allt
tahlia skrev:Parvlon skrev:Det är bara på ena datorn och när du laddar ner stora filer? Hmpf.. då har jag ingen aning tyvärr
Nej, på båda. Båda funkar skitbra till man måste ladda ned något. Sedan spelar det ingen roll vilken man använder för att ladda ned så faller uppkopplingen hela tiden.
Nåja, du kan ju inte vet allt
Nej ja kan inte riktigt allt än
Kvasir skrev:Parvlon skrev:tahlia skrev:Nåja, du kan ju inte vet allt
Nej ja kan inte riktigt allt än
Då väntar vi till imorgon då.
Eller nästa dag efter det, vilket som
Ställ ner nätverkskortets hastighet.
Ibland kan nätverkskorten vara defekta och då kan tex det där hända. Att ställa ner hastigheten kan hjälpa.
Eftersom det inte verkar spela någon roll vilken dator du laddar från kan det vara fel på routern, att den inte kan hantera paketanstormningen som den borde.
Men prova mitt tips först.
Ibland kan nätverkskorten vara defekta och då kan tex det där hända. Att ställa ner hastigheten kan hjälpa.
Eftersom det inte verkar spela någon roll vilken dator du laddar från kan det vara fel på routern, att den inte kan hantera paketanstormningen som den borde.
Men prova mitt tips först.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:31:28, redigerad totalt 1 gång.
Det kan också hjälpa att skaffa ett nytt firmware till routern. Just Netgear är ökända för att ha buggiga firmwares.
För övrigt: Är datorerna anslutna till routern med tråd eller luft?
För övrigt: Är datorerna anslutna till routern med tråd eller luft?
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 11:31:28, redigerad totalt 1 gång.