Datormysterie
87 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
tahlia skrev:barracuber skrev:
Du sätter i det nya, pekar på det i BIOS och testar igen. Vad händer då? Får skärmen ström, är skärmen svart, startar datorn, hur långt kommer den isf?
Jag behöver bara sätt i det nya kortet så får jag bild direkt. Behöver inte går några inställningar eller ändra på något öht. ÄVEN fast jag först avinstallerat samtliga två grafikkort. Fruktansvärt knepigt, jag vet :S
Och när du får bilden - vad ser du då? Hur långt kommer den?
(inom parentes: akta dig för att röra för mycket vid innandömet när strömmen är på. jag kan inte argumentera för hur mycket ström man kan få i sig ifall någonting händer men just därför att jag inte vet hur farligt det är hade jag aldrig gjort det själv.)
Jag vet att man kan bli jäkligt trött och frustrerad på sånt här som vi håller på med nu..man kan bli spyfärdig av blotta tanken på ännu en omstart.
I det läget behöver både datorn och man själv ta en lång paus från varandra. Klart mycket bättre att ta en lång skön promenad . Här skiner solen förresten, minus 2 och ganska kall vind.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:03:29, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:
Och när du får bilden - vad ser du då? Hur långt kommer den?
Tja, när jag är så dum att jag satt i kortet medan datorn är på så har den redan startat upp windows och är i full gång.
barracuber skrev:Jag vet att man kan bli jäkligt trött och frustrerad på sånt här som vi håller på med nu..man kan bli spyfärdig av blotta tanken på ännu en omstart.
I det läget behöver både datorn och man själv ta en lång paus från varandra. Klart mycket bättre att ta en lång skön promenad . Här skiner solen förresten, minus 2 och ganska kall vind.
/Barracuber
En promenad låter lockande. Får se om jag känner mig piggare och mer motiverad senare idag.
Och så en väderrapport: Här skiner solen och det är -7 grader. Härligt!
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:03:29, redigerad totalt 1 gång.
tahlia skrev:Tja, när jag är så dum att jag satt i kortet medan datorn är på så har den redan startat upp windows och är i full gång.
Ok. Och då tycker man ju att allt borde vara bara finemang. Om det inte vore så att den nedrans maskinen vid de mest olämpliga tillfällen får för sig att antingen frysa till is eller bara helt rått dra ner rullgardinen....
För trots att du sagt åt den för femti-nittonde gången minst att "snälla snälla strunta nu i det inbyggda kortet..snälla" så likförbaskat vill den leka med båda grafikkorten ända tills det går i taket. Tänk att den inte begriper sitt eget bästa?
okänd skrev:Computers. You can't live with them and you can't live without them.
(egentligen var det något annat än datorer..)
tahlia skrev:En promenad låter lockande. Får se om jag känner mig piggare och mer motiverad senare idag.
Och så en väderrapport: Här skiner solen och det är -7 grader. Härligt!
Japp. Dags för prommis här också. Men någon snö finns här inte. Om det skulle börja snöa blir det oftast blask-slask-sorbet. Just nu är det barmark.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:03:30, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Hm, tolkar jag det rätt att du alltså inte ens ser utskrifterna från BIOS när datorn bootar, om du försöker använda enbart den inbyggda grafiken?
Jo så blir det nog kanske om man gör saker i fel ordning, när jag tänker efter. Om BIOS fortfarande är inställt att använda PCI-kortet, men du har plockat ut det så är det nog rimligt att du inte får någon bild.
Har du alltså provat att ha PCI-kortet i. Starta om och ändra i BIOS till att använda inbyggd grafik istället. Därefter stänga av datorn och plocka ut PCI-kortet. Sedan starta maskinen igen.
Du har inte glömt att spara de nya BIOS-inställningarna? Det brukar hända mig ibland och jag förstår inte varför det inte verkar vara någon skillnad.
Jo så blir det nog kanske om man gör saker i fel ordning, när jag tänker efter. Om BIOS fortfarande är inställt att använda PCI-kortet, men du har plockat ut det så är det nog rimligt att du inte får någon bild.
Har du alltså provat att ha PCI-kortet i. Starta om och ändra i BIOS till att använda inbyggd grafik istället. Därefter stänga av datorn och plocka ut PCI-kortet. Sedan starta maskinen igen.
Du har inte glömt att spara de nya BIOS-inställningarna? Det brukar hända mig ibland och jag förstår inte varför det inte verkar vara någon skillnad.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:03:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Hm, tolkar jag det rätt att du alltså inte ens ser utskrifterna från BIOS när datorn bootar, om du försöker använda enbart den inbyggda grafiken?
Du har tolkat det helt rätt. Och ja, jag har ändrat i BIOS att den skall gå på det inbyggda, men det har inte gjort någon skillnad.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:03:30, redigerad totalt 1 gång.
Nu ska jag inte dra igång en massa igen så jag ger någon gråa hår, jag har bara en liten fråga till er mer bevandrade på området.
Kan man avinstallera ett inbyggt grafik- och/eller ljudkort? Alltså jag har inte för avsikt att bända lös det från moderkortet, jag vill bara att datorn inte ska bry sig om att de finns där och agera som att de inte existerar. Är detta möjligt?
Kan man avinstallera ett inbyggt grafik- och/eller ljudkort? Alltså jag har inte för avsikt att bända lös det från moderkortet, jag vill bara att datorn inte ska bry sig om att de finns där och agera som att de inte existerar. Är detta möjligt?
Du kan byta drivrutiner ja. Men inte ta bort dem helt och hållet, eftersom då kan du inte se vad det är du håller på med. Dock om du "tar bort" tex grafikkortet i enhetshanteraren bör windows använda sig av typ universaldrivrutiner så det funkar att använda datorn men med dålig upplösning. Förutsätter att du bara har ett grafikkort. Finns tex inbyggda grafikkort i moderkort på en del, och vissa använder dubbla ändå.
Om det skiter sig och du använder NT(XP,NT2k,Vista..) så väljer du i uppstarten utav windows: "senast fungerade systemkonfig" och registret(där inställningar om drivrutiner finns) återställs tills det den var innan.
Jag ska läsa tråden nu, verkar som jag missat den här.
Ljudkortets drivrutiner går att ta bort dock.
Om det skiter sig och du använder NT(XP,NT2k,Vista..) så väljer du i uppstarten utav windows: "senast fungerade systemkonfig" och registret(där inställningar om drivrutiner finns) återställs tills det den var innan.
Jag ska läsa tråden nu, verkar som jag missat den här.
Ljudkortets drivrutiner går att ta bort dock.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:03:30, redigerad totalt 1 gång.
Problemet började alltså när du uppdaterade BIOS? När man gör det så skall alla inställningar bli 'deafult'(pga checksumman inte stämmer så gör uppdateringsprogrammet detta automatiskt), och det finns en ganska stor risk att det inte var deafult innan. Samt gammla inställningar sparas ingenstans, för användning när/om man får för sig att byta ner sig igen per automatik. (inte utav /inuti BIOS iaf)
Det brukar finnas olika 'deafults' sparade i BIOS filerna för setup programmet (där du skriver in inställningarna för BIOS) att välja på.
Dessa brukar heta typ 'standard values', 'less features' och 'more features'. Det finstilta är olika beteckning på, men grundtanken är densamma.
Har du testat att välja någon mer än de som blir när BIOS resettas?
Om det nu inte är BIOS till grafikkortet du har bytt ut..
Och använde du dig utav diskett när du uppdaterade, samt nergraderade BIOS utan skrivskydd? Eg. ska man ha skrivskydd på, men ifall inte finns risken att flashprogrammet du använt(förmodligen ditt moderkorts medsända? ) sparade de gammla BIOS inställningarna på denna. Utöver ROM filen alltså.
Du kanske uppgraderade via något program i windows förresten, jag tror winflasher ej sparar CMOS values.
Det brukar finnas olika 'deafults' sparade i BIOS filerna för setup programmet (där du skriver in inställningarna för BIOS) att välja på.
Dessa brukar heta typ 'standard values', 'less features' och 'more features'. Det finstilta är olika beteckning på, men grundtanken är densamma.
Har du testat att välja någon mer än de som blir när BIOS resettas?
Om det nu inte är BIOS till grafikkortet du har bytt ut..
Och använde du dig utav diskett när du uppdaterade, samt nergraderade BIOS utan skrivskydd? Eg. ska man ha skrivskydd på, men ifall inte finns risken att flashprogrammet du använt(förmodligen ditt moderkorts medsända? ) sparade de gammla BIOS inställningarna på denna. Utöver ROM filen alltså.
Du kanske uppgraderade via något program i windows förresten, jag tror winflasher ej sparar CMOS values.
Är det detta BIOS du har nu?
Får man fråga varför du uppdaterade från början? Du kan nog uppgradera igen, ifall det här går.
Manual till ovanstående setupprogram:
http://www.phoenix.com/NR/rdonlyres/EEB ... eneric.pdf
Enligt den heter de olika alternativen BIOS DEAFULTS och Setup DEAFULTS.
Jag tror BIOS DEFAULTS vals automatiskt utav bootstrapen när man flashar om BIOS. Detta är samma som 'low features'.
Testa Setup Defaults.
Jag såg några mindre fel i min föregående post nu men om det är något som verkar oklart är det bara att säga till. Man kan ju hoppas att det är så här enkelt iallafall.
Phoenix AwardBIOS v6.00PG
Får man fråga varför du uppdaterade från början? Du kan nog uppgradera igen, ifall det här går.
Manual till ovanstående setupprogram:
http://www.phoenix.com/NR/rdonlyres/EEB ... eneric.pdf
Enligt den heter de olika alternativen BIOS DEAFULTS och Setup DEAFULTS.
Jag tror BIOS DEFAULTS vals automatiskt utav bootstrapen när man flashar om BIOS. Detta är samma som 'low features'.
Testa Setup Defaults.
manualen skrev:The chipset defaults are settings witch provide for maximum performance.
While Phoenix has designed the custom BIOS to maximize performance, the manufacturer(din moderkortsleverantör troligen) has the right to change these defaults to meet their needs.(Inte sällan dem gör fel samt om det är ett hemmeck du har är det ej troligt att det är rätt.)
Jag såg några mindre fel i min föregående post nu men om det är något som verkar oklart är det bara att säga till. Man kan ju hoppas att det är så här enkelt iallafall.
Jag kan inte säga säkert att det var uppdateringen av BIOS som ställde till eländet. Samtidigt sattes nämligen ett sekundärt ljudkort samt grafikkort in.
När det gäller BIOS så har jag följande info:
Inget jag blir klok på, men du kanske blir
Vidare har vi då detta med grafikkortet (vilket jag tror ställer till låsningen och omstarten, åtminstone till en viss del).
Enligt Hårdvaruinfo så har jag följande:
RAEDON 9200 LE SEC Family (sekundärt)
RAEDON 9200 Family
Jag har alltså två likadana grafikkort, vilket torde orsaka en jäkla massa problem. Grejen är dock att jag bara får det ena att fungera, då skärmen inte ens reagerar i det andra uttaget.
Nåja, hoppas det klarnar lite :S
RADEON 9200 133-ASA0621-208 BIOS...(C) 1988-2003, ATI Technologies Inc. BK-ATI VER008.015.028.
000. aarq3551.pal v611 .V280AGP
DGD1UN
Inget jag blir klok på, men du kanske blir
Vidare har vi då detta med grafikkortet (vilket jag tror ställer till låsningen och omstarten, åtminstone till en viss del).
RAEDON 9200 LE SEC Family (sekundärt)
RAEDON 9200 Family
Jag har alltså två likadana grafikkort, vilket torde orsaka en jäkla massa problem. Grejen är dock att jag bara får det ena att fungera, då skärmen inte ens reagerar i det andra uttaget.
Jag kan inte säga säkert att det var uppdateringen av BIOS som ställde till eländet. Samtidigt sattes nämligen ett sekundärt ljudkort samt grafikkort in.
Är det ena ljudkortet integrerat i moderkortet så ska det finnas en inställning i BIOS setup program för att av-deaktivera det inbyggda. Gör man inte det kan det nog bli åtkomstproblem, dock borde windows visa en B.S.O.D när det hänger sig isåfall. Grafikkortsproblem är större risk att de orsakar totala omstarter/black screen of death.
Ifall det är två stycken ljudkort i datorns platser nu, och du bara ska använda dig utav det ena så plocka helt enkelt ur den gammla innan du sätter in det nya. Går efteråt också förresten, och även med grafikkort ifall du ändå bara tänkt att använda dig utav en datorskärm. Men det är väl onödigt information?
R
ADEON 9200 133-ASA0621-208 BIOS...(C) 1988-2003, ATI Technologies Inc. BK-ATI VER008.015.028.
000. aarq3551.pal v611 .V280AGP
DGD1UN
Är det detta du har uppgraderat? ATI är ju tillverkare utav grafikkort, och jag trodde du uppgraderat ditt moderkorts BIOS. Men jag tror jag förstår om du köpte ett till grafikkort som var likadant som det du hade innan, samt du fick med ett BIOS till det nya som hade nyare BIOS filer än det du hade på det gammla. Dock är det viktigt att det stämmer att det verkligen är samma tillverkare utav grafikkort och bioschipset isåfall.
När du installerar drivrutiner till grafikkortet i windows så kan man också installera helt fel drivisar och hårdvaruprogram som ska visa en på skärmen vad det är för hårdvara installerat visar oftast bara det som windows säger vad det är. Jag brukar bli tvungen att plocka isär datorn för att få reda på vad det egentligen som finns i datorn. Finns vissa koder att leta upp på nätet, som jag har glömt av vad beteckning heter men det är nästan lättare att öppna burken och kolla. I värsta fall får man ju leta upp FCC koden, men på nyare hårdvara brukar det inte vara problem att se vad märket är.
http://www.hardwaresecrets.com/page/fcc
..
Ok, att använda dubbla grafikkort är inget som jag har erfarenheter i tyvärr. Det ska vara ganska trixxigt att få det att fungera, samt så måste väl moderkortet stödja finessen ifall du inte använder dig utav STL eller motsvarande teknik?
Det bör gå att ta bort drivisarna till den ena,och låta bägge sitta kvar i moderkortet för att inte windows ska veta att du använder dig utav två. Men det kanske inte passar syftet?
Parvlon skrev:Är det ena ljudkortet integrerat i moderkortet så ska det finnas en inställning i BIOS setup program för att av-deaktivera det inbyggda. Gör man inte det kan det nog bli åtkomstproblem, dock borde windows visa en B.S.O.D när det hänger sig isåfall. Grafikkortsproblem är större risk att de orsakar totala omstarter/black screen of death.
Ifall det är två stycken ljudkort i datorns platser nu, och du bara ska använda dig utav det ena så plocka helt enkelt ur den gammla innan du sätter in det nya. Går efteråt också förresten, och även med grafikkort ifall du ändå bara tänkt att använda dig utav en datorskärm. Men det är väl onödigt information?
Jag kan inte plocka ut det gamla ljudkortet eftersom det är ett med mitt moderkort. Det som är inbyggt i moderkortet fungerar inte heller, precis som det inbyggda grafikkortet. Ändå hittar jag grafikkortet i enhetshanteraren (dock inte ljudkortet).
Parvlon skrev:Är det detta du har uppgraderat?
Ber om ursäkt. Den BIOS-info jag har är följande: AMI 686-HiFlex-BIOS V03.12
(Inte lätt när huvudet har feber)
Parvlon skrev:Ok, att använda dubbla grafikkort är inget som jag har erfarenheter i tyvärr. Det ska vara ganska trixxigt att få det att fungera, samt så måste väl moderkortet stödja finessen ifall du inte använder dig utav STL eller motsvarande teknik?
Det bör gå att ta bort drivisarna till den ena,och låta bägge sitta kvar i moderkortet för att inte windows ska veta att du använder dig utav två. Men det kanske inte passar syftet?
Jag har försökt att avinstallera det ena grafikkortet (det inbyggda då jag inte kan få det att funka). Problemet är att båda grafikkorten har samma drivrutiner då de är samma sorts grafikkort, och avinstallerar jag det ena så "hittar" windows det och installerar det automatiskt varje gång jag startar om datorn (eller den startar om sig).
Tacksam för att du orkar lägga ned energi på mitt krångel. Jag har dock full förståelse om du (när som helst) vill kasta in handduken
Jag kan inte plocka ut det gamla ljudkortet eftersom det är ett med mitt moderkort. Det som är inbyggt i moderkortet fungerar inte heller, precis som det inbyggda grafikkortet. Ändå hittar jag grafikkortet i enhetshanteraren (dock inte ljudkortet).
Funkar det nyare ljudkortet då?
Ditt BIOS deaktiverar nog isåfall det inbyggda ljudkortet automatiskt när man installerar ett nytt(på moderkortet, innan drivisar installeras). Därav så syns det inte i windows, och går ej att använda om man inte Aktiverar detta i BIOS. För att få det nya att fungera så händer det att man måste avinstallera det gammla i windows, men det är sällan det är så.
Dock så har jag svårt att tro dig när du säger att du har 2st likadana grafikkort, när det ena är inbyggt i moderkortet.
Ber om ursäkt. Den BIOS-info jag har är följande: AMI 686-HiFlex-BIOS V03.12
Ok några mer frågor då..
Var det BIOS till moderkortet(AMI) eller till grafikkortet(ATI) du uppdaterade?
Är det meningen att du ska ha två monitors?
Jag har försökt att avinstallera det ena grafikkortet (det inbyggda då jag inte kan få det att funka). Problemet är att båda grafikkorten har samma drivrutiner då de är samma sorts grafikkort, och avinstallerar jag det ena så "hittar" windows det och installerar det automatiskt varje gång jag startar om datorn (eller den startar om sig).
Det kan ju vara problem i att windows tror att det är samma märke&version, men att det egentligen behövs andra drivrutiner till ett utav dem. Beroendes såklart på ifall du verkligen har nytta utav en sekundär och en primär monitor.
Tacksam för att du orkar lägga ned energi på mitt krångel. Jag har dock full förståelse om du (när som helst) vill kasta in handduken
Äh det är inte speciellt svettigt, och man lär sig inget om man ger upp med en gång.
Jag ska försöka leta upp manualen till ditt BIOS, där borde det stå hur man stänger av resursdelningen utav det inbyggda grafikkortet.
Jag har mer erfarenheter utav Award
Parvlon skrev:Funkar det nyare ljudkortet då?
Ditt BIOS deaktiverar nog isåfall det inbyggda ljudkortet automatiskt när man installerar ett nytt(på moderkortet, innan drivisar installeras). Därav så syns det inte i windows, och går ej att använda om man inte Aktiverar detta i BIOS. För att få det nya att fungera så händer det att man måste avinstallera det gammla i windows, men det är sällan det är så.
Dock så har jag svårt att tro dig när du säger att du har 2st likadana grafikkort, när det ena är inbyggt i moderkortet.
Japp, det nyare ljudkortet funkar. Men att aktivera det gamla igen funkar inte, hur jag än bär mig åt.
Vad det gäller grafikkorten så sökte jag på numren HP PN 5187-4884 (som är det inbyggda) och HP PN 5187-4274 (som är det andra) och de är i princip samma grafikkort.
Jag har inget behov av två grafikkort. När det "nya" sattes in blev jag grundlurad av den killen som hjälpte mig, då han påstod att det var ett nyare och bättre grafikkort. Eftersom jag litade på honom tog det ett bra tag innan jag kollade upp saken.
Parvlon skrev:Var det BIOS till moderkortet(AMI) eller till grafikkortet(ATI) du uppdaterade?
Är det meningen att du ska ha två monitors?
Det var BIOS till moderkortet som jag uppgraderade. Nej, inte meningen att jag ska ha två monitors, vilket inte skulle funka ändå eftersom det inbyggda grafikkortet tydligen inte fungerar alls längre, av någon anledning.
Parvlov skrev:Äh det är inte speciellt svettigt, och man lär sig inget om man ger upp med en gång.
Jag ska försöka leta upp manualen till ditt BIOS, där borde det stå hur man stänger av resursdelningen utav det inbyggda grafikkortet.
Jag har mer erfarenheter utav Award
Är hemskt tacksam för att tiden du lägger ned
Vet inte om det är någon hjälp, men om du behöver få dig en bild av moderkortet så hittar man det på HP's sida.
Jag har modell HP Pavilion t320.se
Konstigt att dem har samma inbyggd som man kan köpa som externt tycker jag men ok då, då är det så.
Jag sökte på 'disable onboard graphic card' på google och det verkar vara ett ganska normalt problem som du har.
Det verkar som det är meningen att det inbyggda är meningen att det ska deaktiveras när man sätter i ett PCI/AGP kort o tydligen så måste man då deaktivera/avinstallera de gammla drivrutinerna först eftersom BIOS inte 'gömmer' det gammla.
Om du bootar up windows i felsäkert läge och väljer 'disable' på ett utav grafikkortens drivrutiner och sen startar om?
Behöver du det gammla ljudkortet då? Det kan ju vara att det är deaktiverat på riktigt sätt i BIOS när du installerade det nya fast det inte aktiveras automatiskt när man tar ut det nya igen. Därav tror man inte att man behöver gå in i BIOS. BIOS är ganska små körbara 'filer', och dem hålls så små som möjligt och återaktivering utav det inbyggda ljudkortet kanske inte var på BIOS tillverkarens prioritetslista.
Jag sökte på 'disable onboard graphic card' på google och det verkar vara ett ganska normalt problem som du har.
Det verkar som det är meningen att det inbyggda är meningen att det ska deaktiveras när man sätter i ett PCI/AGP kort o tydligen så måste man då deaktivera/avinstallera de gammla drivrutinerna först eftersom BIOS inte 'gömmer' det gammla.
Om du bootar up windows i felsäkert läge och väljer 'disable' på ett utav grafikkortens drivrutiner och sen startar om?
Behöver du det gammla ljudkortet då? Det kan ju vara att det är deaktiverat på riktigt sätt i BIOS när du installerade det nya fast det inte aktiveras automatiskt när man tar ut det nya igen. Därav tror man inte att man behöver gå in i BIOS. BIOS är ganska små körbara 'filer', och dem hålls så små som möjligt och återaktivering utav det inbyggda ljudkortet kanske inte var på BIOS tillverkarens prioritetslista.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:03:30, redigerad totalt 3 gånger.
Den kanske du redan hittat men jag skickar den ändå
Jag hittade manualen på
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/docu ... =c00007413
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:03:31, redigerad totalt 1 gång.
Detta skriver jag med tillstånd av tahlia.
Jag hade en pm-diskussion med henne om detta, men det verkade dumt av vi höll på och diskuterade problemet parallelt med forumtråden, så jag försöker referera vår diskussion kortfattat.
Anledningen att jag pm:ade var att tipsa om ett datorforum att ställa frågan på, men som jag var lite tveksam till om jag skulle tipsa om allmänt. Tahlia verkar tycka jag borde det dock, så då gör jag det. Forumet är http://www.tbg.nu och brukade en gång i tiden vara ett utmärkt forum för datorrelaterade frågor i allmänhet. Det är fortfarande ett ganska bra forum för sådana frågor, men eftersom det är ett omodererat forum och klientelet ändras en del med tiden så är det numera en ganska hög brusnivå ifråga om OT-diskussioner av inte alltid så trevlig art etc. Man riskerar också att få en del otrevliga svar på seriösa frågor, men oftast får man även bra svar. Så kan man ta risken att kanske bli otrevligt bemött så kan det vara ett bra forum.
Nu tror jag inte tahlia ställde sin fråga där utan bara rotade lite i gamla trådar, och insåg då att det skulle kunna handla om för klent nätaggregat. Jag konstaterade då att det skulle kunna förklara krascherna, om det nätaggregat som sitter i maskinen är väldigt snålt tilltaget och inte tänkt för mycket extra prylar. Jag har dock ingen koll på vilka effektkrav det rör sig om för den CPU och de grafikkort tahlia har, men det kanske någon annan har?
Eftersom tahlia tydligen inte alls får igång den inbyggda grafiken så kan hon alltså inte testa att ta ut det extra grafikkortet, vilket skulle hjälpa om det var effektproblem. Jag konstaterade då att man i första hand måste försöka lösa problemet med att den inbyggda grafiken inte fungerar. Mitt förslag där var att det nog ändå är en fråga som bör ställas på ovan nämnda forum, om ingen här löser det.
Jag hade en pm-diskussion med henne om detta, men det verkade dumt av vi höll på och diskuterade problemet parallelt med forumtråden, så jag försöker referera vår diskussion kortfattat.
Anledningen att jag pm:ade var att tipsa om ett datorforum att ställa frågan på, men som jag var lite tveksam till om jag skulle tipsa om allmänt. Tahlia verkar tycka jag borde det dock, så då gör jag det. Forumet är http://www.tbg.nu och brukade en gång i tiden vara ett utmärkt forum för datorrelaterade frågor i allmänhet. Det är fortfarande ett ganska bra forum för sådana frågor, men eftersom det är ett omodererat forum och klientelet ändras en del med tiden så är det numera en ganska hög brusnivå ifråga om OT-diskussioner av inte alltid så trevlig art etc. Man riskerar också att få en del otrevliga svar på seriösa frågor, men oftast får man även bra svar. Så kan man ta risken att kanske bli otrevligt bemött så kan det vara ett bra forum.
Nu tror jag inte tahlia ställde sin fråga där utan bara rotade lite i gamla trådar, och insåg då att det skulle kunna handla om för klent nätaggregat. Jag konstaterade då att det skulle kunna förklara krascherna, om det nätaggregat som sitter i maskinen är väldigt snålt tilltaget och inte tänkt för mycket extra prylar. Jag har dock ingen koll på vilka effektkrav det rör sig om för den CPU och de grafikkort tahlia har, men det kanske någon annan har?
Eftersom tahlia tydligen inte alls får igång den inbyggda grafiken så kan hon alltså inte testa att ta ut det extra grafikkortet, vilket skulle hjälpa om det var effektproblem. Jag konstaterade då att man i första hand måste försöka lösa problemet med att den inbyggda grafiken inte fungerar. Mitt förslag där var att det nog ändå är en fråga som bör ställas på ovan nämnda forum, om ingen här löser det.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:03:31, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Jag har nu testat allt (känns det som) men ska ge en summering.
Jag testade alltså att, i safe mode, disable en av grafikkorten. En skojig sak som kan nämnas här är att jag kunde disabla och avinstallera båda om jag ville, men hade ändå bild på skärmen (fast det kanske är normalt). Hrm.. jo.. Det jag också gjorde först var att i BIOS välja det inbyggda grafikkortet, som står som A (och två bokstäver till, förlåt mitt taskiga minne).
Hur som haver. Om jag disable en av dem, vilket som, så eneblas det när windows startar igen. Avinstallerar jag en av dem, eller båda, så installeras de så fort windows går igång.
Jag testade också att avinstallera båda, stänga av datorn, ta ut PCI-kortet och plugga in skärmen i det inbyggda. Vad hände? Fick ingen bild och skärmen aktiverades inte ens.
Detta känns mer och mer tröstlöst. Önskar jag kunde få bidra till en ny dator istället. Skulle göra saker bra mycket enklare.
Jag testade alltså att, i safe mode, disable en av grafikkorten. En skojig sak som kan nämnas här är att jag kunde disabla och avinstallera båda om jag ville, men hade ändå bild på skärmen (fast det kanske är normalt). Hrm.. jo.. Det jag också gjorde först var att i BIOS välja det inbyggda grafikkortet, som står som A (och två bokstäver till, förlåt mitt taskiga minne).
Hur som haver. Om jag disable en av dem, vilket som, så eneblas det när windows startar igen. Avinstallerar jag en av dem, eller båda, så installeras de så fort windows går igång.
Jag testade också att avinstallera båda, stänga av datorn, ta ut PCI-kortet och plugga in skärmen i det inbyggda. Vad hände? Fick ingen bild och skärmen aktiverades inte ens.
Detta känns mer och mer tröstlöst. Önskar jag kunde få bidra till en ny dator istället. Skulle göra saker bra mycket enklare.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:03:31, redigerad totalt 1 gång.
tahlia skrev:Parvlon
Fast du kanske skulle ha avinstallerat bara just PCI-kortet innan du tar ut det, inte båda?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:03:31, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir:
Det med för klent nätagg tror jag inte ifall det är likadana, det stod på HP's hemsida att det kan behövas starkare ifall man uppgraderar men isådanafall skulle det stå i produktbladet för grafikkortet.
Det med för klent nätagg tror jag inte ifall det är likadana, det stod på HP's hemsida att det kan behövas starkare ifall man uppgraderar men isådanafall skulle det stå i produktbladet för grafikkortet.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:03:32, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:
Fast du kanske skulle ha avinstallerat bara just PCI-kortet innan du tar ut det, inte båda?
Jag har testat med båda som finns i enhetshanteraren med precis samma resultat. Windows installerar det igen eller enablar det igen så fort det startar upp.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:03:32, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:Kvasir:
Jovisst, men det inbyggda kanske inte fortfarande drar en del effekt även om det är bortkopplat mjukvarumässigt. Det borde det iofs inte göra, men man vet aldrig. Och då ökar ju effektförbrukningen. Fast jag håller med om att det låter tveksamt, vid närmare eftertanke.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:03:32, redigerad totalt 1 gång.
tahlia skrev:Kvasir skrev:
Jag har testat med båda som finns i enhetshanteraren med precis samma resultat. Windows installerar det igen eller enablar det igen så fort det startar upp.
Jag vet inte om vi pratar förbi kanske, men om du gör så här:
Avinstallera PCI-kortet (men inte det inbyggda).
Stäng av maskinen.
Plocka ut PCI-kortet.
Starta maskinen.
Vad händer då? Försöker Windows installera det kort som inte längre finns, eller får du ingen bild, eller?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:03:32, redigerad totalt 1 gång.