Hur man begår självmord med hjälp av sitt specialintresse.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Ganesh » 2008-02-03 22:32:50

Dö av bok-damm?
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:31:17, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh

Anslöt: 2007-11-16

Inläggav MsTibbs » 2008-02-03 22:33:49

Ganesh skrev:Dö av bok-damm?

"Stenlunga" finns ju, så dt lär vara fullt möjligt :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:31:17, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav nallen » 2008-02-03 22:56:05

uniqueNr5 skrev:Ja, eller "tar sitt självmord"..

Låter som en tänkbar strof i en Winnerbäck-text: "han tog sitt självmord och gick". Kanske skulle det funka ännu bättre i Sundströms mikrofon...
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 11:31:17, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Helena » 2008-02-04 0:04:31

weasley skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Av de tre intressen på bokstaven p som höll på att leda mig i fördärvet när jag var yngre; piano, (numera så gott som bortrationaliserat), pojkar och politik så skulle jag tro att "pojkar" är det som är lättast att ta livet av sig med. Politik leder bara till svårhanterliga tillstånd av stress och frustration medan piano på sin höjd kan orsaka lite muskelvärk möjligen med komplikationerna av andras reaktioner av alltför rikligt spelande.

Oh, men tänk dej dessa scenarier!

POJKAR
Specialintresset har tagit dej till Borneos djungler där du ska studera en manlig initieringsrit. Under ritens gång råkar du snava över ett penisfodral och trillar ut från deras hoppklippa utan livlina.

POLITIK
Dina enorma kunskaper i ämnet gör att du får åka på specialdiplomatiuppdrag till en svårt krigisk nation, i uppdrag som medlare. När uppdraget börjar närma sej sitt slut, råkar en något alkoholiserad kvinna tända en cigarett medan hon tankar. Din sista tanke är "skit, jag borde inte lagt mej på den här sidan sängen" när den stora guldspegeln faller ner i huvet på dej.

PIANO
Som rikspianist ska du uppträda i Globen. Vad du aldrig hinner upptäcka är att de inte byggt scenen enligt korrekta ritningar, varpå de inte lyckas få fram dej underifrån flygeln förrän det är alldeles för sent.

Alla dessa har skrivits som olyckshändelser. Jag vill ju inte ge någon för bra tips... ;-D

Du är inte klok! Allt ska man då höra innan öronen trillar av. :shock:
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 11:31:17, redigerad totalt 1 gång.
Helena

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Helena » 2008-02-04 0:06:39

Kvasir skrev:Om man tar fel på tuberna i kylskåpet och sina färgtuber för många gånger (fast det finns inte så många farliga färger kvar nu förstås, blyvitt förbjöds i Sverige för 10 år sedan, och kadmiumfärgerna är ganska ofarliga numera).

Nåt som jag har klurat på sedan jag läste detta..."Tar fel på tuberna i kylskåpet och sina färgtuber..." När gör man det? Har jag missat nått?
:-)078
Helena

Inläggav Kvasir » 2008-02-04 0:13:47

Helena skrev:
Kvasir skrev:Om man tar fel på tuberna i kylskåpet och sina färgtuber för många gånger (fast det finns inte så många farliga färger kvar nu förstås, blyvitt förbjöds i Sverige för 10 år sedan, och kadmiumfärgerna är ganska ofarliga numera).

Nåt som jag har klurat på sedan jag läste detta..."Tar fel på tuberna i kylskåpet och sina färgtuber..." När gör man det? Har jag missat nått?
:-)078

Nja, det kräver nog rätt mycket tankspriddhet och trötthet som inte ens jag har lyckats med ännu. :)

Däremot ska man förstås vara noga med att tvätta händerna efter att ha målat med vissa färger, i synnerhet om man gör paus för att äta något.

En målarlärare jag har haft berättade att när han var professor på akademin i Trondheim så upptäckte han till sin fasa att studenterna brukade sitta och äta sin medhavda lunch vid det bord som de brukade riva färg på (som betyder tillverka egen färg av pigment och olja). Rent färgpigment är bland det allra farligaste just för att det dammar lätt så man kan andas in det och det fastnar på saker.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:31:17, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Helena » 2008-02-04 0:15:57

Det hade jag ingen aning om. Jag borde va död för länge sen. Jag käkade kritor när jag var liten... :shock:
Helena

Inläggav sssssm » 2008-02-04 0:28:24

Helena skrev:Det hade jag ingen aning om. Jag borde va död för länge sen. Jag käkade kritor när jag var liten... :shock:

Kritor är väl inget farligt? Hoppas jag verkligen.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 11:31:17, redigerad totalt 1 gång.
sssssm

Anslöt: 2007-07-05

Inläggav Kvasir » 2008-02-04 0:29:33

Helena skrev:Det hade jag ingen aning om. Jag borde va död för länge sen. Jag käkade kritor när jag var liten... :shock:

Alla pigment är inte farliga. Numera är det ytterst få som kan betraktas som särskilt farliga annat än vid större mängder, och det är pigment som bara förekommer i rena konstnärsfärger eftersom de är förbjudna för annan användning. I Sverige har vi som sagt inte ens kvar blyvitt, eftersom Sverige tolkade ett EU-direktiv tvärtemot alla andra EU-länder. Tyvärr, eftersom den inte riktigt kan ersättas av de andra vita pigmenten vid oljemålning.

Kritor och färger för barn måste vara giftfria och har säkert varit så väldigt länge. Jag kommer ihåg att det alltid brukade stå "non-toxic" på färgpennor och kritaskar när jag var barn.
Kvasir

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-04 1:40:49

För att vara tråkigt rolig med "tråkhumor" så kan man ställa upp fyra scenarion:

1. Person A råkar ha det tråkiga specialintresset att begå självmord. Nu ska denna person genom att endast använda sitt ohälsosamma specialintresse begå självmord.

2. Person B råkar ha specialintresset att inte begå självmord.
Nu ska denna person genom att endast använda sitt specialintresse begå självmord.

3 Person C råkar ha specialintresset att ha samma specialintresse som A och B. Nu ska person C genom att enbart använda konjunktionen av sina två specialintressen begåsjälvmord. (bieffekt: personlighetsklyvnings konflikt)

4. Person D råkar ha specialintresset att inte ha något specialintresse.
Nu ska person D med hjälp av endast detta specialintresse begå självmord.
(paradox personliget..)

Plotta scenatiot där vi har att de Fyra möts, diskuterar förfarandet och beskriv det påföljande händelseförloppet...
I vilken ordning dör de. Med vilka sannolikheter etc.
:lol:
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:31:17, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5

Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Kvasir » 2008-02-04 1:45:19

Unique 5, jag är för trött för din fråga just nu, men däremot har jag en fråga till dig. Saknas det möjligen ett parentespar i högerledet i din signatur?
Kvasir

Inläggav Moggy » 2008-02-04 1:49:08

Kvasir skrev:I Sverige har vi som sagt inte ens kvar blyvitt, eftersom Sverige tolkade ett EU-direktiv tvärtemot alla andra EU-länder. Tyvärr, eftersom den inte riktigt kan ersättas av de andra vita pigmenten vid oljemålning.

För det är ju viktigare att konstnärer måste ha en viss vit färg än att se till att inte bly kommer ut i naturen.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 11:31:19, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Parvlon » 2008-02-04 1:49:46

person A ger person B något roligt att göra (B mördar A efter att A hotat honom)
C mördar B genom att härma B, sedan tar C sjävmord eftersom B inte hann utöva sitt specialintresse.
person D självdör eftersom han inte är intresserad utav mat.

10% säkerhet
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:31:19, redigerad totalt 4 gånger.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Kvasir » 2008-02-04 1:58:31

Moggy skrev:
Kvasir skrev:I Sverige har vi som sagt inte ens kvar blyvitt, eftersom Sverige tolkade ett EU-direktiv tvärtemot alla andra EU-länder. Tyvärr, eftersom den inte riktigt kan ersättas av de andra vita pigmenten vid oljemålning.

För det är ju viktigare att konstnärer måste ha en viss vit färg än att se till att inte bly kommer ut i naturen.

Konstnärsfärger är ofta undantagna för att det finns anledningar att använda vissa pigment och det ändå handlar om väldigt små mängder färg i förhållande till all färganvändning. Med rätt hantering behöver dessutom inte några stora mängder hamna i naturen. Det går att samla upp sina färgrester och lämna in som riskavfall, och det ska man ju göra med all färg. Dock är nog inte blyvitt lika nödvändigt som det en gång var, så det behövs inte lika ofta.

Du kan ju också jämföra med andra och mycket vanliga blykällor i samhället som t.ex. glödlampor, som man iofs också har börjar ta om hand för återvinning på senare år. Det största problemet med blyvitt är f.ö. själva tillverkningen som måste ske under mycket rigorösa former för att inte vara hälsovådligt för arbetarna. Förr i tiden dog folk som flugor i de fabriker som tillverkade pigmentet. Idag kan man förhoppningsvis i stort sett elliminera den risken.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:31:19, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-04 2:31:34

Kvasir skrev:Unique 5, jag är för trött för din fråga just nu, men däremot har jag en fråga till dig. Saknas det möjligen ett parentespar i högerledet i din signatur?

Du menar (p/q)(q/p)=(-1)^((p-1)(q-1))/4 ? Ja.. om man ska evaluera det
i Maple eller dylikt kanske. Men det blir lite grötigt så jag lät det likna det handskrivna. Värt att nämna att (p/q) är legendre symbolen dvs.
(p/q):=1 om p är en kvadratisk rest modulo q och -1 annars.
p och q är primtal skilt från varandra. Det är det Kvadratiska Reciprocitets Teoremet i dess kompaktaste formulering.
Egentligen är det snyggare med (p/q)(q/p)=(-1)^(p-1)/2(q-1)/2
Men då blir det ju med parentes pedantik (p/q)(q/p)=(-1)^(((p-1)/2)((q-1)/2)) .. eller ngt
... m.a.o. Väldigt grötigt.
p-1/2 är centralt i tankegångarna i bevisen för att inte nämna Eulers kriterium a^(p-1/2) kongruent mot (a/p), där (a,p)=1.

Vad det bland annat handlar om är lösbarthet av kvadratekvationer i kongruensringar och miljarder av andra djupa matematiska samband...
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:31:19, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5

Anslöt: 2007-07-29

Inläggav Moggy » 2008-02-04 2:56:36

Kvasir skrev:
Moggy skrev:

Konstnärsfärger är ofta undantagna för att det finns anledningar att använda vissa pigment och det ändå handlar om väldigt små mängder färg i förhållande till all färganvändning. Med rätt hantering behöver dessutom inte några stora mängder hamna i naturen. Det går att samla upp sina färgrester och lämna in som riskavfall, och det ska man ju göra med all färg. Dock är nog inte blyvitt lika nödvändigt som det en gång var, så det behövs inte lika ofta.

Du kan ju också jämföra med andra och mycket vanliga blykällor i samhället som t.ex. glödlampor, som man iofs också har börjar ta om hand för återvinning på senare år. Det största problemet med blyvitt är f.ö. själva tillverkningen som måste ske under mycket rigorösa former för att inte vara hälsovådligt för arbetarna. Förr i tiden dog folk som flugor i de fabriker som tillverkade pigmentet. Idag kan man förhoppningsvis i stort sett elliminera den risken.

Problemet är ju att alla särintressen har nån anledning till att inte vara miljövänliga. Och det lilla som just ett visst särintresse använder spelar inte roll i det stora hela....

Ska vi rädda miljön så måste alla vara beredda att offra något. Att oljemålare skulle mista en viss vit nyans låter som ett lågt pris för att slippa ett ämne som "inte är farligt som man hanterar det rätt".
Moggy

Inläggav Moggy » 2008-02-04 3:16:05

uniqueNr5 skrev:
Vad det bland annat handlar om är lösbarthet av kvadratekvationer i kongruensringar och miljarder av andra djupa matematiska samband...

Förstår inte så mycket av det där, men är ändå fascinerad. Matematiken har alltid fascinerat mig, även om jag inte haft talang att lära mig nån högre matematik.

Läste en del matematikfilosofi. Jag tycker det känns som att matematiken är nåt mer ändå bara ett abstrakt begrepp, nån slags formalism som människan har uppfunnit. Jag vill tro att matematiken är en grundläggande egenskap hos universum/världen och att naturen fungerar efter matematiska regler, snarare än att matematiken bara är ett begrepp som vi använder för att beskriva/efterlikna naturen.

Ser man till partikelfysiken och kvantmekaniken så är ju det nästan bara matematik, och man kan förutäga okända partiklars egenskaper och existens "endast" genom att bolla med ekvationer. Vissa menar att det egentligen inte existerar nån partiklar eller materia utan att allt bara är matematiska funktioner. Strängteorin utlovar en möjlighet till en "teori om allting" där ett antal ekvaytioner fullständigt beskriver naturens alla egenskaper. (Utom möjligtvis medvetandet...)

Om jag fick önska nåt så skulle jag vilja vara en begåvning inom matematik eller partikelfysik. För mig är det dom som befinner sig i fronten för människans vetande.
Moggy

Inläggav Helena » 2008-02-04 10:29:59

uniqueNr5 skrev:För att vara tråkigt rolig med "tråkhumor" så kan man ställa upp fyra scenarion:

1. Person A råkar ha det tråkiga specialintresset att begå självmord. Nu ska denna person genom att endast använda sitt ohälsosamma specialintresse begå självmord.

Nu ska denna person genom att endast använda sitt specialintresse begå självmord.

3 Person C råkar ha specialintresset att ha samma specialintresse som A och B. Nu ska person C genom att enbart använda konjunktionen av sina två specialintressen begåsjälvmord. (bieffekt: personlighetsklyvnings konflikt)

(paradox personliget..)

Plotta scenatiot där vi har att de Fyra möts, diskuterar förfarandet och beskriv det påföljande händelseförloppet...

Oj! Vad pinsamt! Jag satt och försökte komma på vilken Person du pratade om... Så jag tänkte att "det är säkert Göran Person". Det brukar vara honom folk skojar om...
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 11:31:19, redigerad totalt 1 gång.
Helena

Inläggav Helena » 2008-02-04 10:31:59

Person får väl blunda och tänka på nått annat...?
Helena

Inläggav Kvasir » 2008-02-04 10:34:33

Moggy skrev:Ska vi rädda miljön så måste alla vara beredda att offra något. Att oljemålare skulle mista en viss vit nyans låter som ett lågt pris för att slippa ett ämne som "inte är farligt som man hanterar det rätt".

Egentligen är det inte nyansen som är det viktigaste skälet till att ha kvar färgen utan rent tekniska aspekter. Å andra sidan är det ganska få målare idag som använder de tekniker som kan kräva blyvitt, så det "nödvändiga" behovet är egentligen väldigt litet. Eftersom blyvitt numera inte heller säljs i Sverige så blir det ju bara några få riktigt behövande målare som anstränger sig att få tag på det utomlands.
Kvasir

Inläggav Helena » 2008-02-04 10:34:54

Jag ser framför mig en sån där maffia scen när alla drar vapen samtidigt och skjuter varandra....
:-)119
Helena

Inläggav weasley » 2008-02-04 11:57:28

uniqueNr5 skrev:För att vara tråkigt rolig med "tråkhumor" så kan man ställa upp fyra scenarion:

(paradox personliget..)

Person A och B råkar i luven på Person C eftersom bägge blir irriterade på att han håller med bägge två. Person C får en hjärtattack när det blir så komplicerat.
Person D sitter under tiden och stör sej på bråket som hindrar hans grubblerier om ingredienserna i hans Snickers, varpå Person A och B stryker med. På väg att undanröja bevisen hamnar Person D i den sopbil han egentligen avsåg A och B att hamna i.

Ojojoj, jag är ju begåvad på sånt här! ;-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:31:19, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Tonzon » 2008-02-04 14:16:20

Kvasir skrev:
Moggy skrev:Ska vi rädda miljön så måste alla vara beredda att offra något. Att oljemålare skulle mista en viss vit nyans låter som ett lågt pris för att slippa ett ämne som "inte är farligt som man hanterar det rätt".

Egentligen är det inte nyansen som är det viktigaste skälet till att ha kvar färgen utan rent tekniska aspekter. Å andra sidan är det ganska få målare idag som använder de tekniker som kan kräva blyvitt, så det "nödvändiga" behovet är egentligen väldigt litet. Eftersom blyvitt numera inte heller säljs i Sverige så blir det ju bara några få riktigt behövande målare som anstränger sig att få tag på det utomlands.

Äkta akvarellfärger finns det en del som är giftiga. Så när man är väldigt upptagen med att måla så kan man ta fel på saftglaset och målarglaset och ....

En som gillar saffransbullar kanske tycker att man ska ta lite extra saffran för att testa. 5g och det är adjöss. Många kryddor vi använder är dödliga i större doser. Sätt i dig salt i en viss mängd och kroppen mår inte så bra.
Senast redigerad av Tonzon 2011-05-04 11:31:19, redigerad totalt 1 gång.
Tonzon

Anslöt: 2007-09-25

Inläggav Kvasir » 2008-02-04 14:23:51

Tonzon skrev:
Äkta akvarellfärger finns det en del som är giftiga. Så när man är väldigt upptagen med att måla så kan man ta fel på saftglaset och målarglaset och

Nja, högst måttligt giftiga om man håller sig till de stora kända fabrikaten. Det är väl koboltfärgerna som möjligen är svåra att få ner giftigheten på. Däremot kan man fråga sig hur det är med t.ex. de ryska St-Petersburgfärgerna som är billiga och väldigt populära. De kanske inte har så rena pigment i t.ex. kadmiumfärgerna att de kan betrakras som i praktiken ofarliga.

Naturligtvis är knappast några färger helt ofarliga, men det där med att ta fel på glasen, eller doppa penseln i kaffekoppen är knappast någon fara om man inte gör det väldigt ofta.

Förr fanns det riktigt otrevligt giftiga pigment dock, men det inte är inte många, om ens några, som tillverkas numera. Blyvitt (som bara förekommer i olja) är nog det enda högriskpigmentet som finns kvar, och då är det ändå inte alls lika farligt som många andra gamla pgiment som Schweinfurtergrönt och orent framställd cinnober (den kemiskt rena är dock i praktiken ofarlig, trots kvicksilver). Intressant nog använde de gamla romarinnorna blyvitt och cinnober som ansiktssmink!
Kvasir

Återgå till Intressanta intressen

Logga in