måste skaffa ny diagnos varje år?
21 inlägg
• Sida 1 av 1
måste skaffa ny diagnos varje år?
Hej
detta gäller inte mig utan en som min kusin känner och det är hon som berättad detta för mig.
denna person som har tre olika funktionshinder (2 neuropsyk och 1 fysiskt) varav ett är AS, måste visst skaffa en ny diagnos (dvs en neuropsykriatisk undersökning/år) varje år för att få Aktivitetsersättning och eftersom han inte har skaffat nån i år är han på väg att hamna på gatan eftersom han håller på att förlora sin ersättning.
min fråga då är,
Få dom göra så? dessa diagnoser är ju på livstid så varför skulle han måsta göra på detta viset?
jag frågar delvis för att det är hemskt att FK gör på detta viset (ska visst vara många i hans stad som hamnar på gatan pga FK's omöjliga krav) och dels för att det är i samma län som jag bor och jag har bara ett funktionshinder så jag tror jag snart kan ligga illa till (jag har bara aktivitetsersättning fram till sista juni nästa år) och jag får nästan inge hjälp att "förbättra mig" så att jag kan hitta ett "bra" jobb och jag får inte ens en hint om hur stor chans jag har att få förlängt (jag vill tex veta om jag måste börja söka jobb) även fast jag frågar min kontakt på FK varje gång jag ser henne.
nån som varit med om liknande som den här stackars killen som min kusin kände?
detta gäller inte mig utan en som min kusin känner och det är hon som berättad detta för mig.
denna person som har tre olika funktionshinder (2 neuropsyk och 1 fysiskt) varav ett är AS, måste visst skaffa en ny diagnos (dvs en neuropsykriatisk undersökning/år) varje år för att få Aktivitetsersättning och eftersom han inte har skaffat nån i år är han på väg att hamna på gatan eftersom han håller på att förlora sin ersättning.
min fråga då är,
Få dom göra så? dessa diagnoser är ju på livstid så varför skulle han måsta göra på detta viset?
jag frågar delvis för att det är hemskt att FK gör på detta viset (ska visst vara många i hans stad som hamnar på gatan pga FK's omöjliga krav) och dels för att det är i samma län som jag bor och jag har bara ett funktionshinder så jag tror jag snart kan ligga illa till (jag har bara aktivitetsersättning fram till sista juni nästa år) och jag får nästan inge hjälp att "förbättra mig" så att jag kan hitta ett "bra" jobb och jag får inte ens en hint om hur stor chans jag har att få förlängt (jag vill tex veta om jag måste börja söka jobb) även fast jag frågar min kontakt på FK varje gång jag ser henne.
nån som varit med om liknande som den här stackars killen som min kusin kände?
Re: måste skaffa ny diagnos varje år?
Det är ju bara att skicka in ett läkarintyg där skriver de diagnosen och vad den har för kod inget konstigt med det?
slackern skrev:Det är ju bara att skicka in ett läkarintyg där skriver de diagnosen och vad den har för kod inget konstigt med det?
jag frågade min kusin om det var det dom menade men enligt henne var det en hel utredning som behövdes göras. men det var ju också en andrahands berättelse hon kan ju ha missförstått. så jag ville delvis kolla om hon kunde ha förstått rätt.
jag har då aldrig behövt det, hade det först bestämt på 3 år och nu 1 ½ år.
(däremot vill transportstyrelsen att jag ska skicka in varje år, ganska galet för hur mkt kan ändras på ett funktionshinder på så kort tid? )
rapchic skrev:slackern skrev:Det är ju bara att skicka in ett läkarintyg där skriver de diagnosen och vad den har för kod inget konstigt med det?
jag frågade minkusin om det var det dom menade men enligt henne var det en hel utredning som behövdes göras. men det var ju också en andrahands berättelse hon kan ju ha missförstått. så jag ville delvis kolla om hon kunde ha förstått rätt.
(däremot vill transportstyrelsen att jag ska skicka in varje år, ganska galet för hur mkt kan ändras på ett funktionshinder på så kort tid? )
Transportstyrelsen vill inte ha en ny NPF utredning varje år utan en hälsodeklartion från läkaren?
slackern skrev:rapchic skrev:slackern skrev:Det är ju bara att skicka in ett läkarintyg där skriver de diagnosen och vad den har för kod inget konstigt med det?
jag frågade minkusin om det var det dom menade men enligt henne var det en hel utredning som behövdes göras. men det var ju också en andrahands berättelse hon kan ju ha missförstått. så jag ville delvis kolla om hon kunde ha förstått rätt.
Transportstyrelsen vill inte ha en ny NPF utredning varje år utan en hälsodeklartion från läkaren?
ja eller dom vill ha intyg från "behandlande läkare" vlket jag tycker är ganska konstigt, jag har inte läkare som behandlar min AS, det går ju inte. jag vart vägrad vård på vuxenpsyk i umeå pga att man inte kan behandla AS
rapchic skrev:ja eller dom vill ha intyg från "behandlande läkare" vlket jag tycker är ganska konstigt, jag har inte läkare som behandlar min AS, det går ju inte. jag vart vägrad vård på vuxenpsyk i umeå pga att man inte kan behandla AS
De menar nog den läkare du har kontakt med eller den läkare som är ansvarig för att ha satt din diagnos.
Wine skrev:rapchic skrev:ja eller dom vill ha intyg från "behandlande läkare" vlket jag tycker är ganska konstigt, jag har inte läkare som behandlar min AS, det går ju inte. jag vart vägrad vård på vuxenpsyk i umeå pga att man inte kan behandla AS
De menar nog den läkare du har kontakt med eller den läkare som är ansvarig för att ha satt din diagnos.
hmm har inte kontakt med min läkare, och den som satte min diagnos tror jag är typ sjukskriven eller nått
+ dom specifierade inte om det var allmänläkare (dvs fysiska hinder till körkortsförbud) eller en från vuxenpsyk.
ajja första papperet jag skickade in godkände dom men jag tycker dom uttrycker sig vääldigt märkligt
Vad innebär de här dumheterna för vårdköerna och läkarnas arbetsbelastning?
Hur mycket kommer det att kosta samhället?
Har de gjort någon konsekvensutredning för att ta reda på hur de drabbar samhället och enskilda?
Tror de på mirakel så som att kroppsdelar plötsligt växer ut, syndrom plötsligt försvinner osv (kanske har KD infört Jesus som faktor i politiska beslut)?
Det enda jag vet är att den nu förda politiken är båda huvudlös och totalt fientligt inställd gentemot de svaga i samhället och uppenbarligen ett resursslöseri med skattemedel, allt för att göra de som är svaga i samhället ännu svagare och sänka de redan bemedlades skatter med någon krona, var de nu ska få de pengarna ifrån... oss???
Har de gjort någon konsekvensutredning för att ta reda på hur de drabbar samhället och enskilda?
Tror de på mirakel så som att kroppsdelar plötsligt växer ut, syndrom plötsligt försvinner osv (kanske har KD infört Jesus som faktor i politiska beslut)?
Det enda jag vet är att den nu förda politiken är båda huvudlös och totalt fientligt inställd gentemot de svaga i samhället och uppenbarligen ett resursslöseri med skattemedel, allt för att göra de som är svaga i samhället ännu svagare och sänka de redan bemedlades skatter med någon krona, var de nu ska få de pengarna ifrån... oss???
Miche skrev:Vad innebär de här dumheterna för vårdköerna och läkarnas arbetsbelastning?
håller med om att det är dumheter, jag får bara hoppas att jag tex slipper skicka in varje år då jag väl tagit körkortet, för jag menar jag får ju knappt hjälp som det är så nått år kanske det inte skulle hinnas med
med tanke på att det dels brukar vara något års väntetid till utredningarna och dels på att det är tredjehandsinformation så har jag väldigt svårt för att ta det du skriver på allvar.
på dig låter det dessutom som att du har ersättning trots att du skulle kunna jobba. det är ingen rättighet att ha ett bra jobb. finns det jobb man kan klara av ska man inte vara sjukskriven.
på dig låter det dessutom som att du har ersättning trots att du skulle kunna jobba. det är ingen rättighet att ha ett bra jobb. finns det jobb man kan klara av ska man inte vara sjukskriven.
Jag behöver bara läkarintyg. Jag har visserligen gjort NPF-utredning två gånger, men andra gången var i ett projekt, så den "räknas inte" i andra sammanhang än för projektets statistik.
Fenren skrev:med tanke på att det dels brukar vara något års väntetid till utredningarna och dels på att det är tredjehandsinformation så har jag väldigt svårt för att ta det du skriver på allvar.
jag tyckte också det var konstigt därför frågade jag om det var nån annan som hade varit med om samma sak för isåfall skulle jag bli riktigt orolig, menjag tog som sagt med i beräkningen att det var ett missförstånd (men aldrig en lögn )
tjaa kanske skulle jag kunna hitta nått på under 10% för jag går in i väggen av mer än 10% praktik. men kan du hitta nått så... jag vill faktiskt inte vara utan arbete om jag skulle kunna.
vad får dig att tro att jag kan jobba?
jag blir faktiskt ganska ledsen då folk säger sånt, jag håller på att bryta ihop av att bara göra hemmajobb
rapchic skrev:vad får dig att tro att jag kan jobba?
rapchic skrev:jag får inte ens en hint om hur stor chans jag har att få förlängt (jag vill tex veta om jag måste börja söka jobb)
Sheyen skrev:rapchic skrev:vad får dig att tro att jag kan jobba?rapchic skrev:jag får inte ens en hint om hur stor chans jag har att få förlängt (jag vill tex veta om jag måste börja söka jobb)
ja det tar tid att söka jobb, eller skulle du inte ens försöka, jag skulle söka jobb, ta det jag kan/får och jobba tills jag går i väggen. eller ska jag bara lägga mig ner och ge upp. min man och jag behöver mat och även om han får lite springvick så räcker det inte.
ser inte det att jag skulle försöka som en anledning till att jag är "frisk" nog att arbeta.
Det låter som enormt resursslöseri på vården att göra en ny utredning, det brukar räcka med läkarintyg. Det kommer att komma en ny modell för arbetsförmågeprövning, men den är inte klar ännu.
Att slippa arbeta ett helt år och enda kravet är en utredning eller stämpel på ett papper tycker jag inte låter så illa. Men det är mycket möjligt att det rör sig om resursslöseri i det här fallet. Det om körkortet låter inte heller särskilt dumt. Tycker det är för lite kontroller på de som har körkort. Vad är det som säger att de som inte kan arbeta är bra bilförare?
Parvlon skrev:Att slippa arbeta ett helt år och enda kravet är en utredning eller stämpel på ett papper tycker jag inte låter så illa. Men det är mycket möjligt att det rör sig om resursslöseri i det här fallet. Det om körkortet låter inte heller särskilt dumt. Tycker det är för lite kontroller på de som har körkort. Vad är det som säger att de som inte kan arbeta är bra bilförare?
ni har lugnat mig och jag är nu ganska säker på att min kusin uppfattat det fel (det är ju ganska krongligt så att en person som inte är van med allt det här är missuppfattar)
körkortet var ju mitt "problem", jag tycker det bara var "för nära" (varje år) för ett funktionshinder brukar ju sällan ändras så mkt på den tidsperioden. kanske 2 i början och sen lite längre intervall. men det jag störde mig mest på var att jag skulle få intyg utskrivet av "behandlande läkare" varken jag eller mitt stöd från särskilt stöd och habelitering visste vad för läkare det var, om det var en vanlig läkare etc, riktigt klurigt att räkna ut särskilt då jag bodde i umeå fick jag ju ingen hjälp från vuxenpsy eftersom man inte kan behandla AS, så det kan ju inte vara en läkare på vuxen psyk heller? gaah, ajja det löser nog sig på nått sätt
@ fenren: svara på min fråga, vad får dig att tro att jag kan jobba?
har mått dåligt hela gårdagen pga denna kommentar och sen vägrar du svara?
rapchic skrev:@ fenren: svara på min fråga, vad får dig att tro att jag kan jobba?
Jag svarade åt honom (jag fick göra det). http://www.aspergerforum.se/maste-skaffa-ny-diagnos-varje-ar-t23213.html#p658233
Sheyen skrev:rapchic skrev:@ fenren: svara på min fråga, vad får dig att tro att jag kan jobba?
Jag svarade åt honom (jag fick göra det). http://www.aspergerforum.se/maste-skaffa-ny-diagnos-varje-ar-t23213.html#p658233
aha jag visste inte att du svarade åt han, utan att du gissade vad han tänkte.
ser fortfarande inte det som en anledning till att man kan jobba men alla tänker/är vi ju olika
(såg inte dom stora röda hjärtarna längst ner själv brukar jag alltid skriva om jag avara åt nån annan så jag förutsatte att andra gör så )
Vad hjälper de alla dem som står i kö för att göra en utredning?Parvlon skrev:Att slippa arbeta ett helt år och enda kravet är en utredning eller stämpel på ett papper tycker jag inte låter så illa.
Nu var det förmodligen ett missförstånd, annars hade jag trott att psykiatrin helt förlorat kontakten med verkligheten.
Jag inbillade mig inte att det rörde sig om en riktig NPF utredning. Kan ju varit vad som helst egentligen. Folk berättar inte alltid allting ens till sina kusiner.ragnevi skrev:Vad hjälper de alla dem som står i kö för att göra en utredning?
Är nog bara att ringa dit du var senast angående NPF så vet de bättre.rapchic skrev:körkortet var ju mitt "problem", jag tycker det bara var "för nära" (varje år) för ett funktionshinder brukar ju sällan ändras så mkt på den tidsperioden. kanske 2 i början och sen lite längre intervall. men det jag störde mig mest på var att jag skulle få intyg utskrivet av "behandlande läkare" varken jag eller mitt stöd från särskilt stöd och habelitering visste vad för läkare det var, om det var en vanlig läkare etc, riktigt klurigt att räkna ut särskilt då jag bodde i umeå fick jag ju ingen hjälp från vuxenpsy eftersom man inte kan behandla AS, så det kan ju inte vara en läkare på vuxen psyk heller? gaah, ajja det löser nog sig på nått sätt
Återgå till Att leva som Aspergare