Botemedel mot asperger, du kan bli normal! (Omröstning)
113 inlägg
• Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Botemedel mot asperger, du kan bli normal!
OM det nu hade funnits något, så JA, DEFINITVT!!!!
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
ja håller sjukt mycket med!Fighterbabe skrev:OM det nu hade funnits något, så JA, DEFINITVT!!!!
- lollo_testar
- Anslöt: 2010-09-14
Intressant tanke och tråd. Intressant också att så få personer har svarat JA.
Jag håller med vad imperativ skrivit till stor del och svarar utan tvekan JA. För mig har AS alltid varit en förbannelse. Det finns så mycket mer jag skulle vilja få ut av livet som AS hindrar mig ifrån.
Visst vissa AS-egenskaper skulle jag dock inte vilja vara utan som min empati och mitt enorma kunskapsintresse, men tanken på att bara kunna vara utan att behöva tänka får mig att drömma bort och tänka på en värld som jag önskar fanns (för mig)
Jag håller med vad imperativ skrivit till stor del och svarar utan tvekan JA. För mig har AS alltid varit en förbannelse. Det finns så mycket mer jag skulle vilja få ut av livet som AS hindrar mig ifrån.
Visst vissa AS-egenskaper skulle jag dock inte vilja vara utan som min empati och mitt enorma kunskapsintresse, men tanken på att bara kunna vara utan att behöva tänka får mig att drömma bort och tänka på en värld som jag önskar fanns (för mig)
Nej. det finns säkert biverkningar med det oxå. Man ska inte manipulera med kroppen så mycket.
Nej... Det är ju JAG (om jag nu har Asperger). Min personlighet, min identitet. Vem skulle jag vara då?... Vem fastställer normen?
Det finns en roman om det där. Margaret Moon? Måste kolla.
Idén om ett botemedel bygger på tanken att Asperger skulle ha enbart biologiska orsaker. Det är jag extremt skeptisk inför.
Idén om ett botemedel bygger på tanken att Asperger skulle ha enbart biologiska orsaker. Det är jag extremt skeptisk inför.
lollo_testar skrev:ja håller sjukt mycket med!Fighterbabe skrev:OM det nu hade funnits något, så JA, DEFINITVT!!!!
Vilka av era besvär skulle ni vilja bli av med då?
Igångsättningssvårigheterna vore väldigt skönt att slippa.
En till på igånngsättningssvårighetrna. Klockan ringde sju men ligger fortfarande i sängen...
Stelheten i kroppen och allt det dära,igångtänkandet som är nödvändigt för att huvudtaget komma igåbg med kallprat,träning, påklädnad och allt möjligt
Stelheten i kroppen och allt det dära,igångtänkandet som är nödvändigt för att huvudtaget komma igåbg med kallprat,träning, påklädnad och allt möjligt
- lollo_testar
- Anslöt: 2010-09-14
Vilken knasig fråga. Vadå "normal"?
För övrigt finns det redan nu väldigt mycket man kan göra för att på sikt minska ner dom autistiska dragen, som i sig också brukar minska lite med åren av sig själv. Fast det beror mest på vad man gör för något med sitt liv.
Jag tror att om de som har AS på mild nivå bara såg till att motionera regelbundet, tränade sig socialt, åt ordentligt (inkl. ta kosttillskott), sov ordentligt (jag tar Circadin för sömnen), samt lärde sig om personlig utveckling så skulle många utav dessa individer få en mkt positiv utveckling med mindre svårigheter.
Den neurologiska grunden är ju dock kvar såklart, och helt "botad" från sin autism blir man kanske inte i första taget, men min poäng är att man nog kan minska ner svårigheterna en del på sikt med rätt åtgärder. Det är vad jag tror iaf. baserat på egna erfarenheter.
För övrigt finns det redan nu väldigt mycket man kan göra för att på sikt minska ner dom autistiska dragen, som i sig också brukar minska lite med åren av sig själv. Fast det beror mest på vad man gör för något med sitt liv.
Jag tror att om de som har AS på mild nivå bara såg till att motionera regelbundet, tränade sig socialt, åt ordentligt (inkl. ta kosttillskott), sov ordentligt (jag tar Circadin för sömnen), samt lärde sig om personlig utveckling så skulle många utav dessa individer få en mkt positiv utveckling med mindre svårigheter.
Den neurologiska grunden är ju dock kvar såklart, och helt "botad" från sin autism blir man kanske inte i första taget, men min poäng är att man nog kan minska ner svårigheterna en del på sikt med rätt åtgärder. Det är vad jag tror iaf. baserat på egna erfarenheter.
Rävgift, överdos Melatonin i depotform. Jag var skitnöjd från början. Sedan förvandlades jag till ett vrak som inte orkade vara uppe mer än 5 minuter åt gången. Gick upp i vikt 60 kg. Fick manliga attribut såsom ölmage, rumpan försvann, stora bicepsmuskler, grövre anletsdrag etc. Skiten kickade igång en sjukdom eller kanske flera jag hade liggande på lur.xlnt skrev:(jag tar Circadin för sömnen
Melatonin skall icke ätas om det finns minsta misstanke om autoimmun sjukdom.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
sugrövmanövern skrev:Rävgift, överdos Melatonin i depotform. Jag var skitnöjd från början. Sedan förvandlades jag till ett vrak som inte orkade vara uppe mer än 5 minuter åt gången. Gick upp i vikt 60 kg. Fick manliga attribut såsom ölmage, rumpan försvann, stora bicepsmuskler, grövre anletsdrag etc. Skiten kickade igång en sjukdom eller kanske flera jag hade liggande på lur.xlnt skrev:(jag tar Circadin för sömnen
Melatonin skall icke ätas om det finns minsta misstanke om autoimmun sjukdom.
ehm då hade väl läkaren sagt något om det till mig?
Uppenbarligen har inte läkare läst i FASS där det står tydligt...
FASS skrev:Var särskilt försiktig med Circadin
om du har någon autoimmun sjukdom (där kroppen angrips av sitt eget immunförsvar).
AS är för mig inget annat än en förbannelse. Hade det funnits ett botemedel hade jag utan tvekan tagit det.
Sinnes. Hur lång tid tog det och varför lade du inte av efter ett par tiotal kg? EDIT: eller det kanske du gjorde, du skriver att du blev sjuk.sugrövmanövern skrev:Rävgift, överdos Melatonin i depotform. Jag var skitnöjd från början. Sedan förvandlades jag till ett vrak som inte orkade vara uppe mer än 5 minuter åt gången. Gick upp i vikt 60 kg. Fick manliga attribut såsom ölmage, rumpan försvann, stora bicepsmuskler, grövre anletsdrag etc. Skiten kickade igång en sjukdom eller kanske flera jag hade liggande på lur.Melatonin skall icke ätas om det finns minsta misstanke om autoimmun sjukdom.
Knappast och är en rätt stor anledning till att jag inte hade tagit (låtsas)pillret som skulle påståtts bota AS.xlnt skrev:ehm då hade väl läkaren sagt något om det till mig?
Senast redigerad av Parvlon 2011-10-20 21:09:17, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:Knappast och är en rätt stor anledning till att jag inte hade tagit (låtsas)pillret som skulle påståtts bota AS.
Nej ett piller för att "bota AS" lär aldrig dyka upp. Finns inga genvägar till att minska svårigheterna, det kräver stort arbete.
Och gällande Circadin så tar jag det bara i nödfall.
Joakoni skrev:Nej... Det är ju JAG (om jag nu har Asperger). Min personlighet, min identitet. Vem skulle jag vara då?... Vem fastställer normen?
En poäng har jag missat. Mina barn skulle säkert må bra av en sådant botemedel för deras mamma.
Jag skulle utan tvekan ta detta piller. Ser inget positivt med denna diagnos. vill bara bli av med den. Men det går ju tyvärr inte...
- Sotnosen77
- Anslöt: 2010-02-02
Joakoni skrev:lollo_testar skrev:ja håller sjukt mycket med!Fighterbabe skrev:OM det nu hade funnits något, så JA, DEFINITVT!!!!
Vilka av era besvär skulle ni vilja bli av med då?
ALLA besvär! Det som är besvär/problem är väl inget att ha? De positiva delarna kan jag gärna behålla dock. Envishet i positiv bemärkelse, punktlighet, noggrann, pålitlig, plikttrogen, sinne för detaljer etc. Det är ju bra egenskaper om de används på rätt sätt, men blir ibland fel pga det sociala finliret som jag inte riktigt har kläm på i alla situationer.
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Eftersom jag inte vet säkert vad som är as inom mig så skulle jag nog låta bli, man vill ju inte riskera att känna och vara som en främling i sina egna och andras ögon! Man vet vad man har men inte vad man får!
Magnus skrev:Man vet vad man har men inte vad man får!
Word!
Magnus skrev:Eftersom jag inte vet säkert vad som är as inom mig så skulle jag nog låta bli, man vill ju inte riskera att känna och vara som en främling i sina egna och andras ögon! Man vet vad man har men inte vad man får!
Det är det som känns tveksamt, vilken del av mig är Asperger? "Härifrån och dit, jaha, då tar vi sågen..." Nej, det fungerar inte så.
Joakoni skrev:Magnus skrev:Eftersom jag inte vet säkert vad som är as inom mig så skulle jag nog låta bli, man vill ju inte riskera att känna och vara som en främling i sina egna och andras ögon! Man vet vad man har men inte vad man får!
Det är det som känns tveksamt, vilken del av mig är Asperger? "Härifrån och dit, jaha, då tar vi sågen..." Nej, det fungerar inte så.
Jag nickar och håller med.
Skulle inte ta det, det skulle ju verkligen förstöra den jag vant mig med att vara och mina sjukt intressanta intressen skulle väl försvinna de med och NEJ det vill man inte.
Men fanns det nått piller som botade min rädsla för folk skulle jag nog inte tveka att ta det
Men fanns det nått piller som botade min rädsla för folk skulle jag nog inte tveka att ta det
Återgå till Att leva som Aspergare