Snart är ingen riktigt "normal" längre enligt nya DSM

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Snart är ingen riktigt "normal" längre enligt nya DSM

Inläggav Zombie » 2011-09-20 12:49:18

Tack för besväret Wine :) , men så mycket har jag förstått. För att bedöma hans vetenskapliga positioner och, ska vi förenklat säga, trovärdighet, behöver jag dock veta mycket mer, och kanske även om var olika kollegor står i samma frågor och varför.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Snart är ingen riktigt "normal" längre enligt nya DSM

Inläggav Wine » 2011-10-13 14:32:35

Mannen bakom diagnoserna: ”Jag ångrar mig”
Publicerad 2011-10-12 Diagnos, Läkemedelsbranschen, Metod, Piller

Mannen bakom den nuvarande utgåvan heter Allen Frances, amerikansk psykiatriprofessor vid Duke University School of Medicine.

Idag är han ångerfull, berättar han i en intervju med livegranskningen.

Frances säger att det diagnossystem han var med och tog fram på kort tid dubblerade antalet diagnoser.

Och enligt Frances var det läkemedelsbolagen som eldade på utvecklingen i hopp om bättre försäljningssiffror.

– I efterhand är det tydligt att det blev en överdiagnosticering som understöddes av läkemedelsbolagens marknadsföring av diagnoser.

Frances menar att diagnossystemet leder till att läkare ”medicinerar mot normalitet” i fall med misstänkt adhd.

– Vi har gått för långt med att ge diagnoser till beteenden som borde uppfattas inom ramen för normalitet.

http://pillerpengarpsykvard.aftonbladet ... ngrar-mig/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Snart är ingen riktigt "normal" längre enligt nya DSM

Inläggav atoms » 2011-10-20 0:45:51

En liten notis som nämner att Niklas Långström är ende svensk i den grupp av 160 experter som håller på att sätta ihop DSM-V, samt ytterligare något om den Allen Frances, som nämns i notisen ovan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13804271.ab

Edit; hmm... notisen i min länk verkar bara vara en omstuvning av innehållet i den notis som Wine länkar till.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18284
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Snart är ingen riktigt "normal" längre enligt nya DSM

Inläggav Tiblan » 2011-10-20 6:55:19

jonsch skrev:Så länge man alltså är mer inriktad på att hitta FUNGERANDE HJÄLP ÅT folk än på att göra dem till MINDRE PROBLEM FÖR ANDRA!!!!!


Ta bort möjligheten att kalla någon normal och säg att samtliga människor i hela världen är olika personlighetstyper så skulle nog många problem lösa sig av sig själv. Tänk om majoriteten vore Aspisar, vilka skulle då vara normala???
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Snart är ingen riktigt "normal" längre enligt nya DSM

Inläggav Jagers » 2011-10-20 7:03:43

kanske det bara är bra att ingen är "normal" längre, då kanske folk känner sig mindre utanför, dessutom kommer konversationerna bli väldigt roliga :D
"tjena, jag har 'skd' "
"ah, det hadde jag förra veckan, nu har jag LLV"
"ah, den har jag hört ska vara riktigt rolig, jag hoppas på den diagnosen om några månader"

:P
Jagers
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Snart är ingen riktigt "normal" längre enligt nya DSM

Inläggav Tiblan » 2011-10-20 7:07:11

Vore inte helt fel.... :D
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Snart är ingen riktigt "normal" längre enligt nya DSM

Inläggav Wine » 2011-10-20 11:12:32

Jagers skrev:kanske det bara är bra att ingen är "normal" längre, då kanske folk känner sig mindre utanför, dessutom kommer konversationerna bli väldigt roliga :D
"tjena, jag har 'skd' "
"ah, det hadde jag förra veckan, nu har jag LLV"
"ah, den har jag hört ska vara riktigt rolig, jag hoppas på den diagnosen om några månader"

:P


:)
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Snart är ingen riktigt "normal" längre enligt nya DSM

Inläggav Alien » 2011-11-07 21:03:31

I dagens SvD finns också en artikel om Allen Frances kritik mot DSM-5:

– DSM-5 kommer sannolikt att ytterligare blåsa upp bubblan av diagnostisk inflation och över­behandling, säger Allen Frances i en mejlintervju med SvD.

Han anser numera att hans grupp gjorde misstag i DSM-IV som fick förskräckliga konsekvenser. Oavsiktligt bidrog de till att utlösa tre falska epidemier, nämligen autism, adhd och bipolär sjukdom hos barn.

Nu befarar han att kollegerna som jobbar med nästa upplaga, som är planerad till 2013, ska göra saker etter värre genom att lägga till nya diagnoser och sänka trösklarna för andra. Även om handboken aldrig föreslår behandlingar, endast diagnoser, anser Fran­ces att DSM-5 öppnar dörrarna för ännu mer läkemedel i behandlingarna, inte minst av barn.

Med stöd av Robert L Spitzer, som ledde arbetet med DSM-III, hävdar Frances att arbetet med den nya upplagan görs under stort hemlighetsmakeri. Han anar att läkemedelsbolag ligger bakom det.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psy ... 609792.svd

Frances kritiserar också nya diagnoserna psykosrisk, störande humörsvänngar hos barn och hetsätning:

Allen Frances ser en mängd brister i de förslag som föreligger inför den nya upplagan. De två värsta är psykosrisk (attenuated psychotic symptoms) och störande humörsvängningar hos barn (disruptive mood dysregulation).

Enligt Allen Frances är de föreslagna kriterierna för psykosrisk så diffusa att de skulle ge 70-90 procent falska fall. Mängder av patienter skulle få antipsykotiska medel i onödan och riskera att drabbas av biverkningar.

Störande humörsvängningar hos barn och unga beskrivs som svåra återkommande vredes­utbrott i samband med vardagliga stressfaktorer. Även där ser Allen Frances risker för över­medicinering.
---
Han kritiserar också den föreslagna diagnosen binge eating disorder, att hetsäta en gång i veckan under tre månader. Till skillnad från diagnosen bulimi inefattar den inte att personen kompenserar överkonsumtionen med att kräkas. De föreslagna kriterierna är så lågt satta att han själv skulle kvala in som hetsätare under dessa omständigheter, påstår han.


Förläggaren som givit ut den svenska översättningen av DSM-4 varnar:
Förläggaren av den svenska översättningen av DSM-IV, psykiatern Jörgen Herlofson, talar om ett DSM-missbruk.

– Jag håller med Allen Frances om att boken missbrukas i den psykiatriska vården. Det är alltför vanligt att läkare går från DSM direkt till Fass och skriver ut medicin. Det är faktiskt chockerande.
---
– Folk köper boken men läser inte bruksanvisningen. De tolkar innehållet som en lagtext när det egentligen är ett strukturstöd för diagnostiskt arbete, säger han.

Resultatet blir alltför ofta överdiagnostisering och övermedicinering.
---
Sorg kan ge samma symtom som en depression, beskriver boken, men för att klassas som egentlig depression måste sorgreaktionerna finnas kvar efter två månader. Frågan som han och många andra ställer sig är: vad händer efter två månader? Är det dags att sluta sörja och börja äta antidepressiva läkemedel då?
---
Beträffande DSM-5, som nu utarbetas i USA, noterar Jörgen Herlofson att arbetsgrupperna gärna vill inkludera fler tillstånd som människor söker hjälp för. Bland annat finns hypersexuell störning på förslag och beskrivs som överdrivet intresse för sex och porr.

– Det är inget fel att beskriva tillståndet. Men är det en sjukdom?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Snart är ingen riktigt "normal" längre enligt nya DSM

Inläggav Wine » 2011-11-07 21:22:30

Det här tycker jag var intressant från artikeln i dagens SvD som citerades i inlägget ovan:

Allen Frances hävdar att vi upplever en falsk adhd-epidemi. 1994 hade 3–5 procent av de amerikanska barnen diagnosen. Nu är andelen 10 procent.


Med stöd av Robert L Spitzer, som ledde arbetet med DSM-III, hävdar Frances att arbetet med den nya upplagan görs under stort hemlighetsmakeri. Han anar att läkemedelsbolag ligger bakom det.


http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psy ... 609792.svd
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Snart är ingen riktigt "normal" längre enligt nya DSM

Inläggav Wine » 2011-11-13 11:41:15

Godmorgon, världen! Om det ökande antal som får psykiatriska diagnoser och medicinering med bl.a. antipsykotisk medicin och adhd-medicin:

Risk för inflation i psykiatriska diagnoser?
Söndag 13 november 2011

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4797575

http://sverigesradio.se/api/radio/radio ... tafile=asx

De senaste fyra åren har antalet svenskar som diagnostiserats med ADHD tredubblats. Barn kanske kommer att medicineras i större utsträckning med bl.a. antipsykotisk medicin när nya diagnoser tillkommer.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Snart är ingen riktigt "normal" längre enligt nya DSM

Inläggav Wine » 2012-05-22 21:06:11

En artikel skriven av David Eberhard, psykiater, författare och debattör, tidigare överläkare på den psykiatriska akutmottagningen vid Sankt Görans sjukhus och numera överläkare vid Psykiatri Nordost vid Danderyds sjukhus:

Skev mediebild av psykiatrin
Publicerad: 2011-03-21 14:03, Uppdaterad: 2011-11-02 15:11

Fortfarande missas många kroppsliga sjukdomar som orsak till psykiska besvär. Den tidigare underdiagnostiseringen av tillstånd som depression och ADHD har förvandlats till en kraftig överdiagnostik. Folk behandlas med läkemedel mot tillstånd som att flickvännen gjort slut eller att maken gått bort. En behandling som inte fungerar eftersom diagnosen är fel. Leder denna form av överbehandling dessutom till att människor emellanåt mår allt sämre? Det skriver David Eberhard, psykiater och debattör.


Folk behandlas med läkemedel mot tillstånd som att flickvännen gjort slut eller att maken gått bort. En behandling som inte fungerar eftersom diagnosen är fel. Leder denna form av överbehandling dessutom till att människor emellanåt mår allt sämre? I så fall ett problem som är viktigt att komma till rätta med. Det finns mycket som tyder på att man måste se över hur man diagnostiserar psykiska sjukdomar. En alltför frikostig diagnossättning på basen av olika separata symptom riskerar att skapa problem.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Snart är ingen riktigt "normal" längre enligt nya DSM

Inläggav geocache » 2012-05-22 21:14:13

:-)049

wuwei skrev:Nästan alla kan väl få någon diagnos någon gång under livet. De flesta tillstånd man kan få diagnos för kan vara övergående med rätt verktyg. Så länge mängden med diagnos inte blir en anledning till att neka människor hjälp så kan inte jag se så stora faror med att fler får diagnos om inte människor övertalas om att de behöver hjälp med helt normala mänskliga problem för att någon kan tjäna pengar på att de tror att de har stora problem när de bara har "normala" problem som går att lära sig att hantera utan att betala stora summor för det.

Redan nu är det lätt att uppfatta de som självläker som någon slags norm alla andra ska rätta sig efter. "Det är bara att...", "Ta sig i kragen", "Rycka upp sig" och sådant tycker jag tyder på det, så just den saken har vi redan problem med.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Snart är ingen riktigt "normal" längre enligt nya DSM

Inläggav Varg86 » 2012-05-22 23:42:48

Frågan är, när man läser alla dessa artiklar/bloggar/komentarer etc om överdiagnostisering och som vissa påstår, att dessa diagnoser egentligen inte finns alls, om man vågar gå någon utredning.

När man läser vissa av artiklarna så skäms man nästan för att man vill gå en utredning. Att man bara borde acceptera att man är "normal" och skärpa till sig :-)004
Varg86
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2012-05-01

Re: Snart är ingen riktigt "normal" längre enligt nya DSM

Inläggav Zombie » 2012-05-23 0:09:14

Varg86 skrev:Frågan är, när man läser alla dessa artiklar/bloggar/komentarer etc om överdiagnostisering och som vissa påstår, att dessa diagnoser egentligen inte finns alls, om man vågar gå någon utredning.

När man läser vissa av artiklarna så skäms man nästan för att man vill gå en utredning. Att man bara borde acceptera att man är "normal" och skärpa till sig :-)004

... det vill säga exakt det många av oss har bränt ut oss för livet på att försöka.

Det är så lätt att veta saker man inte själv har varit med om. Finns inget lättare.

Ge dem inte det. Offra dig inte för den synen du också.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Snart är ingen riktigt "normal" längre enligt nya DSM

Inläggav Watkins » 2012-05-23 21:34:42

Insändare som påstår att ADHD inte finns, om någon är intresserad. Varning för hög irritationsfaktor.

http://ltz.se/asikter/ordetfritt/1.4727 ... de=default
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Återgå till Aspergare och vården



Logga in