Barnen på förskolan måste tro på gud

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Mellanvärld » 2011-10-18 23:20:51

Moggy skrev:Jag gick på Kyrkans Barntimmar och vi sjöng jämt en låt om Hosiana och jag fattade aldrig vem den här Hosiana var. Det var nåt med Davids son och det finns en David som hade en affär på orten. Fattade aldrig om det hade nåt med han att göra...
Jag undrade också vem denna "Hossianna Davidsson" var.
Kahlokatt skrev:Gideoniterna var hos oss också. Jag tog emot Bibeln, men jag vet inte var jag har den i dag. Komfa-Bibeln har jag däremot kvar.
Tror knappast det skulle uppskattas om någon kom och ville dela ut gratis Koraner eller Talmud. Vill man läsa Bibeln finns den på bibblan, precis som många andra s.k. heliga skrifter.
Men några hedningar eller satanister såg man aldrig.
Mellanvärld

Anslöt: 2010-11-28

Inläggav 424stil » 2011-10-19 7:17:39

Efter att ha läst om hur Meppe hade det i skolan i Finland så borde väl ni lättprovocerade Ateister ta det lite lugnt med att anklaga dom religiösa friskolorna i Sverige om att "indoktrinera" ungarna. En morgonbön på morgonen är väl inte så jävla farligt?

Min mamma lärde mig att bli kristen när jag var liten, vi bad alltid morgon och kvällsbön med mamma men vi gick aldrig till kyrkan. Den gudstron försvann när jag var runt 11-12 år, inte på grund av kritiskt tänkande utan den bara försvann helt enkelt. Jag fick tillbaka min tro på gud igen vid 25 års åldern och är numera muslim.

Jag känner folk som är positiva/bra människor och är ateister, jag känner negativa/dåliga människor som är ateister och samma med religiösa. Jag fattar inte varför svenskar tycker religion är så himla provocerande. :roll:
424stil

Anslöt: 2011-10-03

Inläggav marcooleo » 2011-10-19 8:53:00

Jag minns när jag började kyrkans barntimmar när jag var 4 år, mamma lämnade mig och efter en stund började jag gråta och saknade mamma, då sa jag till fröken när mamma kommer, då svarade fröken att, nej mamma kommer inte men Jesus kommer snart till dig, då blev jag så rädd och storgrät så de fick ringa efter mamma så hon hämtade mig. Sen blev det inte mer kyrkans barntimmar för min del
marcooleo

Anslöt: 2011-04-01

Inläggav geocache » 2011-10-19 8:59:46

marcooleo skrev:Jag minns när jag började kyrkans barntimmar när jag var 4 år, mamma lämnade mig och efter en stund började jag gråta och saknade mamma, då sa jag till fröken när mamma kommer, då svarade fröken att, nej mamma kommer inte men Jesus kommer snart till dig, då blev jag så rädd och storgrät så de fick ringa efter mamma så hon hämtade mig. Sen blev det inte mer kyrkans barntimmar för min del

Att säga en sådan sak till en 4-åring som längtar efter mamma... :shock: :evil:. Den kvinnan som sade så borde inte fått bli barntimmeledare :-)062. Bra gjort av din mamma att inte låta dig fortsätta där tycker jag.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav MsTibbs » 2011-10-19 9:26:01

I lumpen delade präst/pastor ut Biblar, men det var frivilligt. Så även fanns fältgudstjänst som även de var frivilliga. Muslimerna i min grupp bad istället på sitt vis en bit bort. Fältpräst är tryggande i pressade situationer. Hade minnesstund också då en sköt sig där, men vet inte om den var kristen eller allmän. Jag började gråta så sen hade jag fältprästen efter mig hela halva dagen efteråt "har du också tänkt på självmord?" med mera.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-19 11:15:31

424stil skrev:Efter att ha läst om hur Meppe hade det i skolan i Finland så borde väl ni lättprovocerade Ateister ta det lite lugnt med att anklaga dom religiösa friskolorna i Sverige om att "indoktrinera" ungarna. En morgonbön på morgonen är väl inte så jävla farligt?

Att tvinga en ateist att delta i kristen trosutövning är lika absurt som att tvinga en kristen att delta i en satanistisk ritual.
Det här är inte skolans uppgift och därmed punkt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-19 11:22:01

KrigarSjäl skrev:
424stil skrev:Efter att ha läst om hur Meppe hade det i skolan i Finland så borde väl ni lättprovocerade Ateister ta det lite lugnt med att anklaga dom religiösa friskolorna i Sverige om att "indoktrinera" ungarna. En morgonbön på morgonen är väl inte så jävla farligt?

Att tvinga en ateist att delta i kristen trosutövning är lika absurt som att tvinga en kristen att delta i en satanistisk ritual.
Det här är inte skolans uppgift och därmed punkt.

Kunde inte sagt det bättre själv. På den här punkten är vi fullkomligt överens, och det känns faktiskt rätt trevligt. :-)Happy
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav Joakoni » 2011-10-19 20:49:21

Wine skrev: SVERIGE UNIKT LAND
I den globala undersökningen World Values Survey (WVS) finns en karta med två axlar; en som mäter traditionella visavi sekulära värden, en som mäter överlevnadsvärden visavi emancipatoriska frihetsvärden.

Längst upp i det övre högra hörnet finns Sverige. "Svenskarna kännetecknas av den mest atypiska och avvikande värderingsprofilen av alla. Inget annat folk visar så långt avstånd till vad som kan sägas vara ett medelvärde för samtliga av de länder som beskrivs på kulturatlasen " (Pettersson och Esmer, s. 18). Undersökningen visar att vår extremposition samvarierar med hög levnadsstandard och på sjätte plats inom FN:s Human Development index.

Vår unika position är naturlig för oss men märklig för större delen av jordens befolkning, inklusive f.d. jugoslaver, greker och italienare.

...o polacker. Det är därför sådan som jag är, känner jag mig hemma i Sverige men inte i mitt hemland... Sorgligt.
Joakoni

Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in