Barnen på förskolan måste tro på gud

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Barnen på förskolan måste tro på gud

Inläggav Moggy » 2011-10-16 20:52:22

MsTibbs skrev:...och skolorna skall inte pracka på någon ateism heller.

Nä, men skolorna ska "pracka på" eleverna en naturvetenskaplig världsbild och ett kritiskt tänkande baserat på filosofi. Gärna väcka intresse kring existentiella frågor och att det kan vara så att det finns nåt mer än kött och blod och materia. Men historier från bibeln är inte några alternativa teorier till naturvetenskapliga teorier.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav MsTibbs » 2011-10-16 20:55:40

Moggy skrev:

Nä, men skolorna ska "pracka på" eleverna en naturvetenskaplig världsbild och ett kritiskt tänkande baserat på filosofi. Gärna väcka intresse kring existentiella frågor och att det kan vara så att det finns nåt mer än kött och blod och materia. Men historier från bibeln är inte några alternativa teorier till naturvetenskapliga teorier.

Jag tror vi är hyfsat överens. Tro och vetenskap är inte nödvändigtvis motsatser. Man kan säga "detta tror man att man vet" och andra saker kan man inte bevisa eller motbevisa. Bra så.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 21:01:07

En objektiv undervisning gör knappast det. Eller vadå, ska man ta med skapelseberättelsen i NO-ämnena när man talar om hur jorden kom till??
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 21:03:06

MsTibbs skrev:Jag tror vi är hyfsat överens. Tro och vetenskap är inte nödvändigtvis motsatser. Man kan säga "detta tror man att man vet" och andra saker kan man inte bevisa eller motbevisa. Bra så.

Nej, religionen har inget att hämta om den ställs mot vetenskapen. Antingen så är jorden 6000 år gammal eller så är den inte det. Det finns inget mellanläge där.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-16 21:06:53

KrigarSjäl skrev:Nej, religionen har inget att hämta om den ställs mot vetenskapen. Antingen så är jorden 6000 år gammal eller så är den inte det. Det finns inget mellanläge där.

Du vet, de flesta av oss kristna vet mycket väl om hur gammal jorden är...
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav slackern » 2011-10-16 21:08:58

KrigarSjäl skrev:
MsTibbs skrev:Jag tror vi är hyfsat överens. Tro och vetenskap är inte nödvändigtvis motsatser. Man kan säga "detta tror man att man vet" och andra saker kan man inte bevisa eller motbevisa. Bra så.

Nej, religionen har inget att hämta om den ställs mot vetenskapen. Antingen så är jorden 6000 år gammal eller så är den inte det. Det finns inget mellanläge där.

Nu tror jag att du har blandat ihop sakerna lite dom som tror att jorden är 6000 år gammal är bokstavstroende och fundamentalister. Finns väldigt många sådana i USA men tror knappast att Svenska kyrkan har den övertygelsen.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 21:10:34

Ptja, kristna tror ju på så många befängda utsagor.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav MsTibbs » 2011-10-16 21:15:57

Bibeln är av de flesta kristna i Sverige skriven av inspiration från den Helige Ande. Men med människohand i sin kulturella kontext. Bibeln sågas inte av filosofin, snarare tror jag att tänkare förstår vad man inte kan förstå, att det är dumt att vara tvärsäker på saker man inte kan bevisa eller motbevisa. De flesta människor i världen tror på någon form av guddom, att lära ut att Bibeln (och annat andligt) är förkastligt utan vara mer genomtänkt är... obra.
MsTibbs

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-16 21:17:30

KrigarSjäl skrev:Ptja, kristna tror ju på så många befängda utsagor.

Som ovillkorlig kärlek för den man är, exempelvis :-)Happy
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 21:20:12

MsTibbs skrev:Bibeln är av de flesta kristna i Sverige skriven av inspiration från den Helige Ande. Men med människohand i sin kulturella kontext. Bibeln sågas inte av filosofin, snarare tror jag att tänkare förstår vad man inte kan förstå, att det är dumt att vara tvärsäker på saker man inte kan bevisa eller motbevisa. De flesta människor i världen tror på någon form av guddom, att lära ut att Bibeln (och annat andligt) är förkastligt utan vara mer genomtänkt är... obra.

Det beror iofs på vilken filosofi man snackar om, men det jag snackar om är inte filosofi utan vetenskap.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav MsTibbs » 2011-10-16 21:27:30

KrigarSjäl skrev:
MsTibbs skrev:Bibeln är av de flesta kristna i Sverige skriven av inspiration från den Helige Ande. Men med människohand i sin kulturella kontext. Bibeln sågas inte av filosofin, snarare tror jag att tänkare förstår vad man inte kan förstå, att det är dumt att vara tvärsäker på saker man inte kan bevisa eller motbevisa. De flesta människor i världen tror på någon form av guddom, att lära ut att Bibeln (och annat andligt) är förkastligt utan vara mer genomtänkt är... obra.

Det beror iofs på vilken filosofi man snackar om, men det jag snackar om är inte filosofi utan vetenskap.

"Gud skapade världsalltet" är mer relevant i Sverige än "Gud skapade världsalltet för 6000 år sedan". I synnerhet vore det svårt för människan att veta vad som hände "på tredje dagen" då människan än ej varit skapad då, än mindre skriftspråket. 8)
MsTibbs

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 21:33:30

MsTibbs skrev:
KrigarSjäl skrev:

"Gud skapade världsalltet" är mer relevant i Sverige än "Gud skapade världsalltet för 6000 år sedan". I synnerhet vore det svårt för människan att veta vad som hände "på tredje dagen" då människan än ej varit skapad då, än mindre skriftspråket. 8)

"Gud skapade världsalltet" är bara relevant för troende kristna, inte för oss andra. Och ingen ska trycka ner kristendomen i halsen på mig. Sprit och napalm ta mig fan, ni kan behålla era vita klänningar!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-16 21:42:22

KrigarSjäl skrev:
"Gud skapade världsalltet" är bara relevant för troende kristna, inte för oss andra. Och ingen ska trycka ner kristendomen i halsen på mig. Sprit och napalm ta mig fan, ni kan behålla era vita klänningar!

Känner du dig hotad av kristna, eller vad är det frågan om? Det är ingen här som försöker få dig att tro på något eller klä dig i vita klänningar, så sluta slåss mot väderkvarnar!
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav MsTibbs » 2011-10-16 21:43:25

*Tibbs älskar napalm efter brandövningarna moahaha* 8)
MsTibbs

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 21:45:58

Henkkalexi skrev:
KrigarSjäl skrev:

Känner du dig hotad av kristna, eller vad är det frågan om? Det är ingen här som försöker få dig att tro på något eller klä dig i vita klänningar, så sluta slåss mot väderkvarnar!

Idag lever jag helt utan religiöst inflytande men som barn blev jag påtvingad kristendomen. Det var ett tvång att delta i religiösa aktiviteter, inte tal om att ateister borde få slippa.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-16 21:47:54

KrigarSjäl skrev:Idag lever jag helt utan religiöst inflytande men som barn blev jag påtvingad kristendomen. Det var ett tvång att delta i religiösa aktiviteter, inte tal om att ateister borde få slippa.

Givetvis helt fel av vuxna att göra så. Tvång är alltid fel, i synnerhet när det gäller så personliga saker som trosuppfattning.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav MsTibbs » 2011-10-16 21:51:17

Henkkalexi skrev:
KrigarSjäl skrev:Idag lever jag helt utan religiöst inflytande men som barn blev jag påtvingad kristendomen. Det var ett tvång att delta i religiösa aktiviteter, inte tal om att ateister borde få slippa.

Givetvis helt fel av vuxna att göra så. Tvång är alltid fel, i synnerhet när det gäller så personliga saker som trosuppfattning.

Indeed. På skolan på min tid var det frivilligt.
MsTibbs

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 21:51:39

Henkkalexi skrev:

Det är glädjande att du håller med om det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-16 22:03:08

KrigarSjäl skrev:
Henkkalexi skrev:

Det är glädjande att du håller med om det.

Förvånad? :wink:
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Miche » 2011-10-16 22:05:21

MsTibbs skrev:Tro och vetenskap är inte nödvändigtvis motsatser

Jo för sådana tokskallar som sjundedagsadventister... :shock:

KrigarSjäl skrev:Nej, religionen har inget att hämta om den ställs mot vetenskapen. Antingen så är jorden 6000 år gammal eller så är den inte det. Det finns inget mellanläge där.

Nu är du ute och cyklar, dels har inte alla religioner den uppfattningen om 6000 år gammal, dels så är det bara bokstavstroende knäppskallar som tror att Gamla testamentet är Guds ord och den enda sanningen som hävdar det.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-16 22:27:46

Det var ETT exempel på befängda kristna utsagor. Ett annat är att kvinnan skapades ur mannens revben.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-16 22:29:54

KrigarSjäl skrev:Det var ETT exempel på befängda kristna utsagor. Ett annat är att kvinnan skapades ur mannens revben.

Jag tror att hon skapades ur blindtarmen. Det är enda förklaringen till varför man bara märker av den kroppsdelen när den är inflammerad.
Senast redigerad av Henkkalexi 2011-10-16 22:33:21, redigerad totalt 1 gång.
Henkkalexi
Inaktiv

Inläggav Miche » 2011-10-16 22:32:29

KrigarSjäl skrev:Det var ETT exempel på befängda kristna utsagor. Ett annat är att kvinnan skapades ur mannens revben.

Det formligen kryllar av befängda uttalanden, men det är bara bokstavstrogna som tror på dem, resten använde sitt sunda förnuft!
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-16 22:35:11

Miche skrev:

Det formligen kryllar av befängda uttalanden, men det är bara bokstavstrogna som tror på dem, resten använde sitt sunda förnuft!

Det finns en hel del fanatiska ateister som formligen vägrar acceptera att det finns de som inte delar deras syn på tillvaron. Mycket tröttsamt och med lika lite till övers för dialog som fanatiska religiösa.
Henkkalexi
Inaktiv

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in