Har du sökt LSS-insatser? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Har du sökt insatser enligt LSS?

Ansökt och fått beviljat.
35
51%
Ansökt och fått avslag.
2
3%
Ansökt och fått avslag. Överklagat till Länsrätten och fått rätt.
0
Inga röster
Ansökt och fått avslag. Överklagat till Länsrätten utan framgång.
3
4%
Aldrig ansökt.
25
36%
Flera av ovanstående alternativ.
4
6%

Antal röster : 69

Re: LSS-insatser + Önskemål om klistrad tråd (Omröstning)

Inläggav kullan » 2011-10-15 17:41:06

Peace skrev:Jag har ansökt om tandvårdskort, men fått avslag pga att jag inte har några andra insatser i LSS.

Det kan dom inte neka dig. Det ska Landstinget ge dig. Därmed basta.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Peace » 2011-10-15 17:42:57

kullan skrev:
Peace skrev:Jag har ansökt om tandvårdskort, men fått avslag pga att jag inte har några andra insatser i LSS.

Det kan dom inte neka dig. Det ska Landstinget ge dig. Därmed basta.

Tydligen kan dom. :/
Peace

Anslöt: 2009-06-27

Inläggav Tiblan » 2011-10-15 18:10:19

Men det är ju helt fel. Du har rätt till 10 insatser och vilka väljer du själv. Jag har också sökt och fått tandvårdskort och det är den enda insatsen jag har.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav Peace » 2011-10-16 15:57:36

Tiblan skrev:

Men det är ju helt fel. Du har rätt till 10 insatser och vilka väljer du själv. Jag har också sökt och fått tandvårdskort och det är den enda insatsen jag har.

Jo, jag vet. Tror aldrig jag kommer få denna skräpkommunen att gå med på det dock. De bryter mot lagen på så många andra sätt redan så jag tror inte de bryr sig om ifall de bryter mot nån regel om tandvårdskort.
Peace

Anslöt: 2009-06-27

Inläggav Tiblan » 2011-10-17 8:29:11

Läste någonstans att man då ska kontakta Tandvårdsenheten som sedan kan tala om för dom vad som gäller. Kommer dock inte ihåg var det stod här i forumet. Sök på "Tandvårdskort" eller liknande. Lycka till!
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-27 21:42:00

Hej!

dekin88 skrev:Lalhe

att man måste alltid ta hänsyn til god man eller förvalatre om man te.x ska köpa en 33 cl cola etc

God man eller förvaltare får man inte automatiskt bara för att man flyttar till ett särskilt boende/satellitboende/gruppboende. Klarar man av att hantera pengar så kan ingen tvinga på en god man eller förvaltare. Kan man inte hantera pengar, så vill personalen att man ansöker om god man. I vissa fall, om man vägrar att ha god man och spenderar alla sina pengar första dagen de kommer, får man en förvaltare.

Har man en god man så betalar den gode mannen alla räkningar, sätter undan till en buffert och sen får man oftast en "fickpeng" varje vecka som ska räcka till mat och annat man kommit överens om. Så nej, man behöver inte be den gode mannen om lov för att få köpa en coca-cola. Inte personalen heller. För övrigt, så vet jag om en person boende i ett satellitboende som drack en hel del, i lägenheten med eller utan andra eller också hos andra. Det finns inga särskilda regler mot alkohol, är man myndig så är man. Men olika boenden kan sätta upp särskilda regler, det är dock inget som gäller generellt.

Vad gäller husdjur, så finns det inget generellt förbud mot det. Man får ha husdjur om man klarar av att ta hand om det och har ekonomi för det. Den som bor inne på ett gruppboende (d.v.s. man går in genom en lägenhetsdörr, sen finns det olika lägenheter med gemensamhetsutrymmen till det) måste så klart ta hänsyn till om det finns nån annan som är allergisk eller rädd för djur.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

LSS-insatser (Omröstning)

Inläggav aspiemason » 2015-06-02 12:10:46

Jag har kontaktperson genom LSS.
aspiemason

Anslöt: 2015-05-01

LSS-insatser (Omröstning)

Inläggav H2SO4 » 2015-06-02 12:16:16

Har ansökt och fått beviljat bostadsanpassning samt kontaktperson. Kontaktperson lade jag däremot ner innan jag skulle välja ut en person. Kändes bara konstigt med en betald "vän".
Tandvårdskortet trodde jag alla med diagnosen fick hemskickat. Jag har aldrig behövt röra en fena i alla fall.
H2SO4
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2014-07-09

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in