Säger man fortfarande "bamba"?
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Säger man fortfarande "bamba"?
I dag kom jag av någon anledning att tänka på Mimmi-böckerna av Viveca Sundvall (som nu heter Lärn), en bokserie jag älskade när jag var liten (på Stenåldern...OK, 80-talet). Böckerna utspelar sig mestadels i Kungälv och det var i dem jag lärde mig att skolans matsal kallas för "bamba" i Västsverige, samt att det är en hopskrivning av "barnbespisning" (bara jag som tycker att det låter kannibalistiskt ?). Nu undrar jag: säger man fortfarande "bamba"? Och används det bara i Västsverige? När jag var liten här i Uppsala sade vi "matan" om matsalen.
Re: Säger man fortfarande "bamba"?
Ja, i Kungälv säger man fortfarande bamba
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Jag växte upp i Mölndal, och där sade man också bamba, och senare fick jag veta just det att det bara sägs i Västsverige.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Jag har en skola som ligger i huset brevid mitt hyreshus och där står det "bamba" på en dörr så det verkar användas fortfarande.
Ett annat göteborgskt/västsvenskt ord är "svale", det betyder trappuppgång.
En kursare sa det förra året när jag läste i Göteborg. Fattade ju nada...
SKOLMATSAL!
SKOLMATSAL!
- Hundralappen
- Anslöt: 2009-01-16
424stil skrev:Jag har en skola som ligger i huset brevid mitt hyreshus och där står det "bamba" på en dörr så det verkar användas fortfarande.
Enligt min ordbok betyder det farstu, så, ja...
På Tjörn gjordes det de, åtminstone för 15 år sedan då mina ungar gick i skolan här.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20