Lära sej hur NT funkar
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Lära sej hur NT funkar
Jag har en fundering.
Går det att lära sej hur nt-människor funkar? Vilka koder som gäller i samvaro med dom, när dom skämtar osv.
Har stort problem med att jag tar vad folk säger väldigt bokstavligt och har också svårt att uttyda ironi, sarkasm och underförstådda budskap.
Finns det några kurser eller motsvarande man kan gå för att lära sej detta?
Går det att lära sej hur nt-människor funkar? Vilka koder som gäller i samvaro med dom, när dom skämtar osv.
Har stort problem med att jag tar vad folk säger väldigt bokstavligt och har också svårt att uttyda ironi, sarkasm och underförstådda budskap.
Finns det några kurser eller motsvarande man kan gå för att lära sej detta?
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2011-10-12
Re: Lära sej hur NT funkar
hej du ! i sthlm anordnar aspergercenter vardagssamtals kurser. sedan är väl livets skola en " bra" skola att lärs sig ntarnas språk. lär dig av erfarenhet och samla in data varje dag. kommer det gå lättare och lättare med tiden
- lollo_testar
- Anslöt: 2010-09-14
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
OK, bor inte i Sthlm så den föreslagna kursen funkar inte.
Marc Segars pamflett har jag på datorn som pdf, min högt älskade flickvän hittade den åt mej och den har hjälpt mej en hel del fast jag bara känt till den ett kort tag.
Ang. livets skola så är ju problemet att visst kan man lära sej och få erfarenheter, men grejen är ju att det sällan går att använda flera gånger när det gäller missförstånd med nt, eftersom deras koder aldrig är statiska utan beroende av varje enskild situation.
För mej har den allmänna kontakten med nt varit en svårare grej än att hitta och upprätthålla kärleksrelationer, ett område som orsakar både stark ångest och kraftig huvudbry även hos dom mest uttalat neurotypiska människorna. Bara för att göra klart hur svårt det kan vara.
Marc Segars pamflett har jag på datorn som pdf, min högt älskade flickvän hittade den åt mej och den har hjälpt mej en hel del fast jag bara känt till den ett kort tag.
Ang. livets skola så är ju problemet att visst kan man lära sej och få erfarenheter, men grejen är ju att det sällan går att använda flera gånger när det gäller missförstånd med nt, eftersom deras koder aldrig är statiska utan beroende av varje enskild situation.
För mej har den allmänna kontakten med nt varit en svårare grej än att hitta och upprätthålla kärleksrelationer, ett område som orsakar både stark ångest och kraftig huvudbry även hos dom mest uttalat neurotypiska människorna. Bara för att göra klart hur svårt det kan vara.
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad
Livets skola kanske inte alltid är den bästa, själv insåg jag min AS först efter fyllda 60, så jag har inte haft så lång tid på mig, för att försöka förstå vad som gjorde att jag aldrig blev klok på min omvärld. Men kanske om man har insikten om sina problem, tidigt i livet.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Fick diagnosen autism vid 5 års ålder och vid 10 konstaterades asperger, så insikt i mina problem har jag haft länge, men inte vetat hur jag ska lösa dom.
Att skita i det har jag testat, mår bara sämre av det och folk beter sej ännu värre än förut eftersom man ställer till det för sej själv.
Att skita i det har jag testat, mår bara sämre av det och folk beter sej ännu värre än förut eftersom man ställer till det för sej själv.
- Kostymhippie
- Frivilligt inaktiverad
Likgiltighet funkar bra. Om man inte blir så till sig över nåt, så förväntas det inte heller. Livet är i sanning en bra skola, man får insikter vid varje samtal och man inser efter ett tag att likartade beteenden funkar vid likartade situationer. Om man inte väljer likgiltighet, förstås.
Återgå till Att leva som Aspergare