Bästa boendeformen för vuxna AS-personer ca 20+??

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav manne » 2008-02-02 20:41:51

Alien skrev:
manne skrev:
MsTibbs skrev:Vad som passar bäst är ju väldigt individuellt. Vissa behöver ett mer skyddat boende än andra, alternativt så bor endel på någon form av gemensamt boende som ett "mellansteg" från att ha bott hos föräldrarna, innan de får en egen lägenhet. Endel behöver bo i grupp även av andra skäl; tex att de behöver tillsyn att de äter ordentligt, exempelvis om de haft ätstörningar i kombination med AS. För dem som kan/vill bo i en "vanlig" lägenhet är ju det bäst.

nhä faktum är att umgås med andra sjuka personer till och med sjukare än en stjälv är inte rehabiliterande i längden utan det tenderar att förstöra en stjälv i längden då det bara blir dår-hus och vård av allt till slut.

Är inte målet i livet vid ca 20 års ålder att försöka att bli så vuxen och stjälv-ständig som möjligt..??? :? :? :? :? :?
att försöka att stå på egna fötter..
Hur ska du någonsin kunna rehabiliteras om du bor på ett ställe där privat liv och stjälv-ständighet är 0 och inget ut-vecklas framåt..

Jag kan också tänka mig att för vissa går aldrig det där självständiga idealet att uppnå, och då blir gruppboendet det bästa alternativet. Men jag tänker då på autister med begåvningshandikapp el aspergare med tilläggsdiagnoser.

För "normalaspergare" är det en annan sak.

Du får rapportera din självständighetsutveckling när du väl flyttat in i din nya bostad.

Min egen dotter är 20 år och hon har ännu ingen "egen" bostad. Det bästa hon kan hoppas på är studentbostad.

ska göra så .
:idea:
Jag stjälv är en helt vanlig AS och vad fan är en normal AS person det låter ju helt-vrickat det..och du jag bodde stjälv i hyres-lägenhet när jag var 21 år gammal och det funkade utmärkt faktiskt..
tyvär så var inte boende-stöd systemet ut-vecklat till fullo för 4 år sedan när jag lämmnade skåne så det blev gruppboende då istället..
Är 26 år i dag var 22 år när jag flyttade in på gruppboende..
så jag har bott på detta ställe under 4 års tid nu 4 års helvete
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:30:19, redigerad totalt 1 gång.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Ensamflickan » 2008-02-02 20:49:49

Manne, hur många gånger ska man behöva säga "Vi är olika och har olika behov!", innan du fattar?!? Det känns faktiskt kränkande att du jämt och ständigt hackar ner på andra som har större behov än du! :evil:

Jag har haft helt egen lägenhet i 15 år, och har nu slutgiltigt insett att det går inte. Jag ser verkligen fram emot att flytta in på ett behandlingshem på måndag!!! :D (Jag kommer att ha kvar lägenheten under tiden, men hoppas att jag aldrig behöver flytta tillbaka till den!) Givetvis är detta behandlingshem annorlunda än det som du var på, och det vänder sig till en annan kategori av människor med andra problem. Behandlingshem är aldrig avsedda att bo på för evigt, utan under en begränsad tid, på max ett par år.

Man kan inte dra alla behandlingshem eller gruppboenden över en kam! När ska du inse det?
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 11:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv

Anslöt: 2007-03-16

Inläggav MsTibbs » 2008-02-02 21:02:22

Alien skrev:Min dotter har också legat i lumpen. De var väl 10 i ett rum. Några lediga stunder fanns det inte på GSUn, de s k "lediga" stunderna ägnades åt materielvård, vapenvård etc som tog sjukt mycket tid enligt henne. Hon säger att hon aldrig skulle ha klarat att sova där, om hon inte alltid varit så utmattad.

Efter GSUn ägnar hon sig åt andra övningar och de bor två och två i varje rum i en slags barack.

Under GSU:n sov vi 12 stycken i varje rum. Efter GSU:n hade vi ny uppdelning och jag var i delen som flyttade till ett nytt hus, där varje grupp sov i ett eget rum, i mitt fall 8 personer. I lumpen hade vi tunga tjocka täcken som dessutom alldeles utmärkt kunde dras över huvudet. Det tillsammans med bra kuddar och extrem utmattning gjorde att jag somnade på sekunden. Ute i fält sov vi 8-24 personer i ett tält, beroende på. Dock var sällan alla i tältet samtidigt; någon hade alltid vakt eller övrig tjänst. Mitt ideella boende är som nu, ensam (alternativt familj i framtiden).

Alien skrev:"Boendestöd i vanlig lägenhet" verkar vara en fjärde variant av "specialboende för aspergare"?.

Boendestöd har jag inte haft förr än nu. Nu har en fullkomligt normal lägenhet som inte alls har någonting med diagnosen att göra. Boendestöd har endel med AS, men man måste inte ha AS-diagnos för att kunna få det. Teoretiskt skulle jag kunna säga upp boende stödjaren när som helst och därmed inte skilja mig alls från ett normalt NT-boende, så att säga. ;)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:30:19, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Pemer » 2008-02-02 21:03:49

Och så har Manne missat den fjärde formen enligt LSS, *annat särskilt boende*, där kommunen står för att förmedla bostaden men inget mer, och ingen personalkontakt sedan ska ingå.

Men den verkar ofta vara okänd och bortfuskad av de flesta kommuner, kanske för att de alltför gärna vill kunna kräva att gå in och styra och ställa över den boende om de ska hjälpa till att förmedla bostad som kan vara så svårt att få även för friska och normala... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav manne » 2008-02-03 0:27:39

Ensamflickan skrev:Manne, hur många gånger ska man behöva säga "Vi är olika och har olika behov!", innan du fattar?!? Det känns faktiskt kränkande att du jämt och ständigt hackar ner på andra som har större behov än du! :evil:

Jag har haft helt egen lägenhet i 15 år, och har nu slutgiltigt insett att det går inte. Jag ser verkligen fram emot att flytta in på ett behandlingshem på måndag!!! :D (Jag kommer att ha kvar lägenheten under tiden, men hoppas att jag aldrig behöver flytta tillbaka till den!) Givetvis är detta behandlingshem annorlunda än det som du var på, och det vänder sig till en annan kategori av människor med andra problem. Behandlingshem är aldrig avsedda att bo på för evigt, utan under en begränsad tid, på max ett par år.

Man kan inte dra alla behandlingshem eller gruppboenden över en kam! När ska du inse det?

tack för svaret det var djupt och väldigt igenomgående.!
hoppas att allt ordnar sig med behandlingshemet då kan säga så mycket som att på sådana ställen så är privat livet väldigt inskränkt oftast och
efter en tid så känner man sig som ett vård-objekt..
så se till att stanna där endast ett par eller tills du blir färdig rehabiliterad..
känner tyvär till de fallen där folk har hamnat på sådana ställen och tyvär
också fastnat där under en längre tid ca 5 årsd tid mm..och är de pengar i blandade så tjännar dom inte heller direkt något på att du blir rehabiliterad då eftersom de förlorar en klient och en viktig penga inkomst.
när jag tex drog ner till skåne och fyllde 20 år på behandlingshemet så
uppmannade förestådnaren starkt mig att inte flytta bort och inte gå vidare i livet och inte bo-sätta mig i skåne.han sa att det handlade om en rehabiliterings fråga .
jag stjälv gissar på en ekonomisk profit.. :idea:

Men du lycka till på måndag..
:)
manne

Inläggav Kristofer » 2008-02-03 1:08:38

Ensamflickan:

Hur kommer det sig att du hoppas på att inte "behöva" flytta tillbaka till din lgh? Det låter jobbigt att inte trivas i sitt hem.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Ensamflickan » 2008-02-03 11:49:23

Kristofer skrev:Ensamflickan:

Hur kommer det sig att du hoppas på att inte "behöva" flytta tillbaka till din lgh? Det låter jobbigt att inte trivas i sitt hem.

Det har jag redan skrivit massor om...

*suck*

...för att jag inte klarar att bo ensam!

Och manne, jag vet mycket väl vad behandlingshem innebär, jag har bara varit på 3st olika hittills...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 11:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv

Anslöt: 2007-03-16

Inläggav ford » 2008-02-03 12:47:56

Manne

Innan proteststormarna kommer: jag vet att alla har olika förutsättningar, och att vissa har större behov av stöd än andra.

Jag tycker det känns kränkande att du förutsätter att man är i behov av LSS-boende, bara för att man har as.

Jag och Tess bor i en helt vanlig lägenhet, införskaffad på den reguljära bostadsmarknaden och utan någon form av stödåtgärder överhuvudtaget.
Innan vi träffades bodde vi båda två i helt vanliga hyresrätter, utan boendestöd och det har funkat aldeles utmärkt för oss båda.
Vill även påpeka att jag känner andra aspiesar, som även de bor i helt vanliga bostäder och klarar sig själva till 100%, precis som vilken NT som helst.

Liksom jag kan förstå att Ensamflickan känner sig kränkt av dina uttalanden, då hon uppenbarligen är i behov av att vara på behandlingshem, så hoppas jag du inser att man även kan kränka folk genom att få dem till att verka mera handikappade än vad de är! :evil:

-Precis som Ensamflickan sa: vi är olika och har olika behov!
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:30:19, redigerad totalt 1 gång.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav manne » 2008-02-03 13:58:01

ford skrev:Manne

Innan proteststormarna kommer: jag vet att alla har olika förutsättningar, och att vissa har större behov av stöd än andra.

Jag tycker det känns kränkande att du förutsätter att man är i behov av LSS-boende, bara för att man har as.

Jag och Tess bor i en helt vanlig lägenhet, införskaffad på den reguljära bostadsmarknaden och utan någon form av stödåtgärder överhuvudtaget.
Innan vi träffades bodde vi båda två i helt vanliga hyresrätter, utan boendestöd och det har funkat aldeles utmärkt för oss båda.
Vill även påpeka att jag känner andra aspiesar, som även de bor i helt vanliga bostäder och klarar sig själva till 100%, precis som vilken NT som helst.

Liksom jag kan förstå att Ensamflickan känner sig kränkt av dina uttalanden, då hon uppenbarligen är i behov av att vara på behandlingshem, så hoppas jag du inser att man även kan kränka folk genom att få dem till att verka mera handikappade än vad de är! :evil:

-Precis som Ensamflickan sa: vi är olika och har olika behov!

som sagt ljud-isoleringen på sådana ställen brukar oftas vara väldigt dåligt.
då många av de vård-ställerna oftast är ombyggda villor eller ombyggda kontor till det aktuella gruppboendet eller behandlingshemet .
du hör allt som händer i huset och du känner lukten av allt också då
lukt -isoleringen också är helt värdelös.
grannar som springer runt i huset under nätterna och bankar i väggarna
och skriker och för ojud osv..ja verkligen toppen.! :?:
Alltså gruppboenden och behandlingshem är väldigt sällan ja aldrig i klass
likvärdigt med hyres-hus standarden tyvär.
I stället för betong väggar så är väggarna och huset gjord i trä och gips.dålig isolering.. :!:
och återigen de drivande och verksamhets cheferna bakom stället försvarar också sina inressen till 100 % ,medger aldrig att ställerna har några brister alls överhuvudtaget.

varför så tror du att denna tråd startades ja just för att höra vilket av alternativen som folk här tyckte var det bästa av dem. :!: undersökning
manne

Inläggav Panika » 2008-02-03 14:12:23

manne skrev:som sagt ljud-isoleringen på sådana ställen brukar oftas vara väldigt dåligt.

Detta kommer du bli varse om senare i livet - men detta du beskriver är helt vanliga fenomen i flerfamiljshus...
Så, Manne, om du inte trivs med lukt och ljud från grannar, bör du nog sträva efter att skaffa pengar och köpa dig en villa i skogen.
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Panika

Anslöt: 2007-07-18

Inläggav ford » 2008-02-03 14:15:41

manne skrev:
varför så tror du att denna tråd startades ja just för att höra vilket av alternativen som folk här tyckte var det bästa av dem. :!: undersökning

Så varför finns då inte alternativen "vanlig hyresrätt", "vanlig villa" och "vanlig bostadrätt" med?
ford

Inläggav manne » 2008-02-03 14:41:14

Panika skrev:
manne skrev:som sagt ljud-isoleringen på sådana ställen brukar oftas vara väldigt dåligt.

Detta kommer du bli varse om senare i livet - men detta du beskriver är helt vanliga fenomen i flerfamiljshus...
Så, Manne, om du inte trivs med lukt och ljud från grannar, bör du nog sträva efter att skaffa pengar och köpa dig en villa i skogen.

jag tror inte att fu förstår vad jag menar riktigt..???? :? :?
jag har bott stjälv förrut med boende-stöd när jag var 21 år gammal i
kungsängen och det var toppen.. :D :D :D :D en sommar var det.
alltså alternativet och svaren är mycket enkla..
vill du bo under samm tak som andra störda personer med vård och back upp och omsorg eller vill du bo i en egn lägenhet fast i hyres-hus
fast med vård och stöd och ha en gemmensamhets lägenhet att gå till där
personal finns dygnet runt och ändå sover där och där så kan man också
umgås och äta i hop mm ja välj stjälv..??? :!:
tror förresten att du inte vet vad du talar om i hyres-hus så är kan isoleringen i bland vara så dära men i gruppboende så är den helt jävla URUSEL..jag klagar inte på andra men andra klagar på mig när man har halv-hög volym på datorn efter 10.00 eller pratar i telefonen efter 10.00..
svarat är enkelt
vill du ha ett privat liv men ändå med stor hjälp och back upp eller vill du bli instutionaliserad och få hela ditt liv kränkt ja välj stjälv.?

detta är alternativet jag propagerar förr..

3.
den tredje varianten är eget boende egen lägenhet med LSS stödinsatser även kallat med
boende stöd eller även kallat service-boende..

typ som detta mm..
LÄNGAN

http://www.enigmaomsorg.se/default.asp?id=1211

alltå egen lägenhet i ett vanligt hyres-hus med vanliga grannar mm.
manne

Inläggav ford » 2008-02-03 14:46:15

Varför förutsätter du att man behöver boendestöd/LSS-stödinsatser?
ford

Inläggav Parvlon » 2008-02-03 14:47:39

Det bästa boendet för mig vore ett hus på en egen ö ute på kusten. Det är så jävla dyrt bara
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Tess » 2008-02-03 15:25:22

ford skrev:
manne skrev:

Så varför finns då inte alternativen "vanlig hyresrätt", "vanlig villa" och "vanlig bostadrätt" med?

Precis. Alla behöver inte stödinsatser i hemmet fast det är ju bra att det finns för de som behöver sådant.
Senast redigerad av Tess 2011-05-04 11:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Tess

Anslöt: 2007-01-28

Inläggav Panika » 2008-02-03 15:33:07

Jag bor i vanligt hyreshus med vanliga grannar. Jag luktar när de bakar. Ibland festar de. Ibland bråkar de. Barnen skriker när de inte vill sova.
Mina grannar hör mig, och luktar vad jag gör...Ur mina dörrspringor läcker dofter av rökelse och mat...Ibland spelas det musik mitt i natten här...slås i dörrar...

Så är det i de flesta hyreshus...

Att du bott en sommar, där det inte var så, är ju bra för dig. Men tro inte för en sekund att det är så överallt, då kommer du att bli väldigt besviken.
Eller så bodde du inte där tillräckligt länge för att uppmärksamma dina grannars små egenheter, vilket nog är troligare.
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:30:19, redigerad totalt 1 gång.
Panika

Inläggav uniqueNr5 » 2008-02-03 17:09:21

Planeten Tschai, belägen i solsystemet kring Carina 4269, 212 ljusår från Tellus. Där kan boendeform väljas godtyckligt med invariant positivt resultat. Talar av egen erfarenhet.. :lol:
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 11:30:19, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5

Anslöt: 2007-07-29

Inläggav manne » 2008-02-03 18:32:49

uniqueNr5 skrev:Planeten Tschai, belägen i solsystemet kring Carina 4269, 212 ljusår från Tellus. Där kan boendeform väljas godtyckligt med invariant positivt resultat. Talar av egen erfarenhet.. :lol:

ja om det ändå var så i verkligheten då vore allt toppen.. :lol: 8)
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:30:20, redigerad totalt 1 gång.
manne

Inläggav rdos » 2008-02-03 18:36:45

Parvlon skrev:Det bästa boendet för mig vore ett hus på en egen ö ute på kusten. Det är så jävla dyrt bara

Det vore det nog för ganska många. Problemet är väl att den insatsen kan man inte få via LSS utan det ska vara lägenheter i stökiga områden :twisted:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:30:20, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Panika » 2008-02-03 18:42:53

rdos skrev:
Parvlon skrev:Det bästa boendet för mig vore ett hus på en egen ö ute på kusten. Det är så jävla dyrt bara

Det vore det nog för ganska många. Problemet är väl att den insatsen kan man inte få via LSS utan det ska vara lägenheter i stökiga områden :twisted:

Det finns ju magiker här på forumet, som säkert fått det också - av FK... :?
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:30:20, redigerad totalt 1 gång.
Panika

Inläggav rdos » 2008-02-03 18:55:56

Panika skrev:Det finns ju magiker här på forumet, som säkert fått det också - av FK... :?

Antroposoferna har iofs sådana boenden, men jag vet inte vem som egentligen finansierar det.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 11:30:20, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Parvlon » 2008-02-03 19:08:13

rdos skrev:

Varför kan man ju undra, om det inte är lättare för LSS tanterna att hitta och så slipper dem gå så långt mellan boendena?
Löjligt i vilket fall, för ekonomin styr väl fortfarande och att hyra ett hus är billigare i många fall än vad lägenheter kostar/månad under lång tid. Kanske inte vid havet dock.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:30:20, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Panika » 2008-02-03 19:18:33

rdos skrev:
Panika skrev:Det finns ju magiker här på forumet, som säkert fått det också - av FK... :?

Antroposoferna har iofs sådana boenden, men jag vet inte vem som egentligen finansierar det.

Jag ringde dem faktiskt häromdagen...
Och kommer att så göra igen, när diagnos är erhållen. Främst då för LillPanikas skull.
Senast redigerad av Panika 2011-05-04 11:30:20, redigerad totalt 1 gång.
Panika

Inläggav manne » 2008-02-03 23:35:08

Panika skrev:
rdos skrev:

Jag ringde dem faktiskt häromdagen...
Och kommer att så göra igen, när diagnos är erhållen. Främst då för LillPanikas skull.

vadå hur gammal är din dotter då 20+..??
hur gammal är du då stjälv...??
och är det inte bättre om din dotter får bo i egen lägenhet eller i ett service-boende om hon nu är 20 +..???
minns stjälv när morsan min var 40 och jag var 19 och då så blev det ingen egen lägenhet för mig utan det blev behandlingshem i stället. :cry:
Är 26 i dag och skulle mycket väl ha tagit en egen lägenhet när man var 19 år om man hade blivit erbjuden en sådan.. :x icon :twisted:
Man ska aldrig tacka nej till egen lägenhet för då så får man vänta många år istället på nästa chans..
Senast redigerad av manne 2011-05-04 11:30:20, redigerad totalt 1 gång.
manne

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in