Filmer om bildkonstnärers liv (ändrad rubrik)
42 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Filmer om konstnärers liv
Vi får inte glömma filmen om Anders Zorn med Gunnar Hellström i huvudrollen. Tycker visserligen att filmen påminde mest om en såpopera.
kullan skrev:Vi får inte glömma filmen om Anders Zorn med Gunnar Hellström i huvudrollen.
Och Stig Grybe som Albert Engström.
Just det ja, den hade jag glömt! Helt ok film, fast alldeles för smärta kullor. Är huvudpersonen mest känd för sina mulliga kullor ska man inte välja de smalaste skådisarna att spela modellerna.
Förresten gjordes det på 80-talet antingen en film eller en TV-serie om John Bauer också, med Lena T Hansson som hans fru. Lyckades inte hitta den vid googling men däremot att det planeras en ny film om honom.
Är det bara bildkonstnärer som är av intresse? Finns ju många bra filmer om kompositörer, författare etc också.
Förresten gjordes det på 80-talet antingen en film eller en TV-serie om John Bauer också, med Lena T Hansson som hans fru. Lyckades inte hitta den vid googling men däremot att det planeras en ny film om honom.
Är det bara bildkonstnärer som är av intresse? Finns ju många bra filmer om kompositörer, författare etc också.
Min intention var att bara ha konstnärer i denna tråden.
Inger, tack för tipset om Bauer.
Inger, tack för tipset om Bauer.
kullan skrev:Vi får inte glömma filmen om Anders Zorn med Gunnar Hellström i huvudrollen. Tycker visserligen att filmen påminde mest om en såpopera.
Jag vill minnas att jag gillade denna film. Lite dryg var den nog i mellanåt men tycker de gjort den bra och fina miljöer. Det där med smärta kullor som Inger påpekar gör ju att filmen dras ner lite.. Är inte det ganska typiskt filmbranchen.
Om någon ska få väga över 55 kg så ska det handla om just en fet person, temat ska vara fetma/mobbing eller liknande.
sanny skrev:Min intention var att bara ha konstnärer i denna tråden.
Definiera konstnär.
Är inte en kompositör en konstnär, de utövar ju faktiskt en konstform...
Amadeus som handlade om Mozart är en fantastisk film.
Miche skrev:sanny skrev:Min intention var att bara ha konstnärer i denna tråden.
Definiera konstnär.
Ok, folk som målar/målat tavlor.
sanny skrev:Miche skrev:sanny skrev:Min intention var att bara ha konstnärer i denna tråden.
Definiera konstnär.
Ok, folk som målar/målat tavlor.
Men Camille Claudel var ju skulptris...
Bildkonstnär är väl kanske ett bättre ord? (*Känner mig jobbig*)
Finns det inte någon film om Andy Warhol? Jo, det har jag alldeles bestämt för mig....
Men Camille Claudel var ju skulptris...
Bildkonstnär är väl kanske ett bättre ord? (*Känner mig jobbig*)
Finns det inte någon film om Andy Warhol? Jo, det har jag alldeles bestämt för mig....
Bildkonstnär är bättre! (jag tänkte först ta med skulptörer, men kom inte på nått samlingsord..) .
Vi, jag säger att denna tråd får innehålla alla slags bildkonstnärer.
Tack för tipset, Kahlokatt.
Re: Filmer om bildkonstnärers liv (ändrad rubrik)
Moderator: Tog mig friheten att korrigera rubriken.
kullan skrev:Vi får inte glömma filmen om Anders Zorn med Gunnar Hellström i huvudrollen. Tycker visserligen att filmen påminde mest om en såpopera.
Den var rätt bra, vill jag minnas.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
sanny skrev:Tack för tipset, Kahlokatt.
*Knix* Så lite så.
KrigarSjäl skrev:kullan skrev:Vi får inte glömma filmen om Anders Zorn med Gunnar Hellström i huvudrollen. Tycker visserligen att filmen påminde mest om en såpopera.
Den var rätt bra, vill jag minnas.
Jo, den var helt OK, men vilken kåtbock Anders Zorn var! (Visst var det Liv Ullmann som spelade Emma Zorn, förresten?)
Jag blir sur när folk skriver om Diego Rivera (Frida Kahlos man, också han en bra konstnär, fast i en helt annan genre) som ett stort jävla arsle. Visst låg han med allt av kvinnligt kön (t.o.m. med Fridas syrra!), men han behandlade ändå sin hustru långt bättre och mycket mer respektfullt än många andra av sina samtida. Han uppmuntrade, berömde och högaktade Fridas verk. Auguste Rodin, Camille Claudels man, var ett jävla as som hånade henne och sade att hon var helt värdelös.
Jo det var Liv Ullman som spelade emma Zorn. Det dyker upp titt som tätt folk som menar att dom är okända ättlingar till den stora Zorn. Hur sant det är vet jag inte men han var flitig i sänghalmen.
Jag har varit i Zorngården, klart mysigt ställe...
Kahlokatt skrev:Jag har varit i Zorngården, klart mysigt ställe...
Där har jag också varit ett riktigt helylle ställe mycket nationalromantik skulle inte ha något emot att bo i ett sånt hus.
Men det häftigaste där tycker jag var hans nya målarstuga han hade det i det stora huset först men det var tydligen för mörkt. Så han flyttade dit ett gammalt eldhus som är från 1200-talet.
Såg en TV-film/Dokumentär någon gång för 20-år sedan om Bo Beskow (1906-1989), Inspelad 1988? utgiven på VHS
En mycket intressant och underhållande dokumentär med en intervju av Konstnären själv, där han redogör för sina många uppddrag bl.a FN-huset N.Y, i Dag Hammarskjöld's meditationsrum , Glasmåleri Skara Domkyrka, och div Al Fresco m.m Här en 6 minuters snutt med Al Frescon från Tobaksmonopolet i Stockholm http://www.youtube.com/watch?v=e420QE3LPtU
Försökt få tag på VHS'n men ...
Mvh fresko
En mycket intressant och underhållande dokumentär med en intervju av Konstnären själv, där han redogör för sina många uppddrag bl.a FN-huset N.Y, i Dag Hammarskjöld's meditationsrum , Glasmåleri Skara Domkyrka, och div Al Fresco m.m Här en 6 minuters snutt med Al Frescon från Tobaksmonopolet i Stockholm http://www.youtube.com/watch?v=e420QE3LPtU
Försökt få tag på VHS'n men ...
Mvh fresko
Återgå till Intressanta intressen