Kosttillskott för fettförbränning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kosttillskott för fettförbränning

Inläggav marcooleo » 2011-10-11 14:02:03

Jag tränar styrketräning och nu är det dags att bli av med fettet på magen och under hakan. Köpte därför ett fettförbrännarpaket på gymgrossisten, 3 burkar, en heter ALA (Antioxidant), en annan CLA (fettsyra) och den tredje Lose it, och Lose it vet jag inte om jag vågar ta, varje kapsel innehåller bla 175mg Koffein och 75 mg Synefrin och en del andra ämnen. Risken är väl att man får panikångest av all koffein eller vad tror ni, är det någon här som har ätit liknande tabletter/kapslar?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav Moggy » 2011-10-11 14:42:05

175 mg koffein är inte jättemycket men inte lite heller.

75mg Synefrin är en rejäl dos.

Synefrin är visst inte sådär jättenyttigt. Det är en stimulant som ökar påfrestningen på hjärtat och kan orsaka att hjärtat rusar iväg. Äter man det varje dag, som ju brukar vara meningen med sånt här så har man en konstant ökat belastning på kroppen med högt blodtryck som följd. Har tydligen varit nåt dödsfall i samband med Synefrin men då säkert i betydligt högre doser. Finns en del att läsa om det på internet.

Jag åt piller med Synefrin förr av samma anledning som du tänker göra. Slutade med dom då det inte kändes bra. Det var 40mg i dom.


http://www.viktvagvisaren.se/bantningsm ... /synefrin/

Kan Synefrin vara farligt? Vad har den för biverkningar?

Ja, det är inte det säkraste bantningspillret på marknaden – effektivitet och risker brukar tyvärr ofta gå hand i hand.

”Extrakt med högt innehåll av Synefrin” finns listat i Livsmedelsverkets ”vägledning över Växter och växtdelar som är Olämpliga i Livsmedel” eftersom det kan ge bieffekter på hjärta och kärl. Det är oklart vad de menar med ”högt innehåll”.

Möjliga bieffekter är: Höjt blodtryck, hjärt- och kärlpåverkan, hjärtklappning, ökad hjärtrytm, kärlkramp, hjärnblödning, huvudvärk, sömnproblem, oro i kroppen, rastlöshet, svettningar, psykiska bieffekter såsom ångest.

Det finns risk för tillvänjning så man måste öka dosen för att få samma resultat, vilket ökar risken för allvarliga bieffekter.

Koffein förstärker Synefrins goda effekter men höjer även risken för allvarliga bieffekter.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav marcooleo » 2011-10-11 15:38:11

Ok tack för svar, får se hur jag gör, ska testa en kapsel en dag och se hur jag mår
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav Wine » 2011-10-11 16:14:23

marcooleo skrev:Jag tränar styrketräning och nu är det dags att bli av med fettet på magen och under hakan.


Vet inte om du menar att du vill bränna fett enbart på hakan och magen. Du kan inte få bort fett enbart på vissa delar av kroppen. Fettet på kroppen förbränns jämt över hela kroppen när man tränar. Det bästa är nog att träna i minst en timme om dagen, promenera eller dyl. så man ökar ämnesomsättningen och förbränner kroppens fett eller att äta minimalt med kolhydrater så man hamnar i ketos.

För att hamna i Ketos bör man vanligen inte äta mer än cirka 20 - 40 gram kolhydrater om dagen.

http://www.alltomlchf.se/halsa/Ketos/
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inläggav imperativ » 2011-10-11 17:42:02

Slog CLA i min lilla bok om kosttillskott. Rekommendationen om CLA-intaget är större än 1 gram per dag (i form av tillskott), ta CLA 4-6 veckor och sen låta bli CLA:et i minst en månad. Anledningen är den ökade inflammationsrisken (biverkningen heter oxidativ stress). Om man inte kompletterar med E-vitamin (antioxidant) kan CLA:et påverka hälsan negativt. I samma veva påpekas det att fiskolja och solrosolja har samma biverkning. Öka därför intaget av frukt och grönsaker, även om man kompletterar med antioxidant.

Det framgår att CLA har tydliga effekter. Positiva om det sköts, negativa om det missköts.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav Sheyen » 2011-10-11 18:29:01

Den här tråden gjorde mig sugen på fettförbrännande preparat, så jag köpte nyss en burk "Tested Burner" från Gymgrossistens hemsida.

Bara så att ni vet så frågade jag min man om jag fick köpa det och det fick jag göra.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav Parvlon » 2011-10-11 18:38:12

Bortkastade pengar.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav marcooleo » 2011-10-11 18:43:02

Sheyen skrev:Den här tråden gjorde mig sugen på fettförbrännande preparat, så jag köpte nyss en burk "Tested Burner" från Gymgrossistens hemsida.

Bara så att ni vet så frågade jag min man om jag fick köpa det och det fick jag göra.

Ruggigt mycket koffein, 300mg/kapsel, den skulle jag inte våga ta. Tänker inte ta det jag köpte, kan ju inte bli annat än ångest och högt blodtryck av det
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-11 18:47:56

Jag skulle inte våga köpa (använda) sådant där. Antingen bortkastade pengar, eller något som belastar kroppen och i värsta fall ställer till med sköldkörtelproblem eller obalanser i hormoner/signalsubstanser (typ kraftiga förelöpare till testosteron och dopamin och tyroxin).

Satsa på att äta vettigt och eventuellt använda väl genomtänkta tillskott som ger kroppen något i längden.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav marcooleo » 2011-10-11 19:00:25

Bror Duktig skrev:Jag skulle inte våga köpa (använda) sådant där. Antingen bortkastade pengar, eller något som belastar kroppen och i värsta fall ställer till med sköldkörtelproblem eller obalanser i hormoner/signalsubstanser (typ kraftiga förelöpare till testosteron och dopamin och tyroxin).

Satsa på att äta vettigt och eventuellt använda väl genomtänkta tillskott som ger kroppen något i längden.

Tror inte det finns något kosttillskott som bränner fett effektivt som inte är centralstimulerande, i Tested Burner finns tex BCAA som är besläktat med amfetamin, likt Synefrin som är mycket likt Efedrin som i sin tur är besläktat med amfetamin som fanns i den burken som jag köpte. Fattar inte hur jag kunde vara så korkad, pengarna i sjön :(
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav marcooleo » 2011-10-11 19:01:39

Typiskt mig, impulsköper utan att tänka och min ekonomi har gått åt helvete, skulle behöva en god man som hjälpte mig
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav Wine » 2011-10-11 19:07:38

marcooleo skrev:Typiskt mig, impulsköper utan att tänka och min ekonomi har gått åt helvete, skulle behöva en god man som hjälpte mig


Ta långa promenader istället och ät så du hamnar i ketos, då bränner du fett. Varför ska du köpa onödiga och kanske hälsovådliga preparat när du kan fixa det genom att träna och äta rätt istället.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav marcooleo » 2011-10-11 23:01:35

Det är så brutalt svårt att gå ner i vikt när jag äter Lyrica, jag blir svullen av den, antar att det är mest vätska, kanske man skulle ha något vätskedrivande i kombination med styrketräningen?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav Miche » 2011-10-12 0:08:21

marcooleo skrev:Typiskt mig, impulsköper utan att tänka och min ekonomi har gått åt helvete, skulle behöva en god man som hjälpte mig

De förpackningar du inte brutit kan du säkerligen lämna tillbaka om du har kvar kvittot!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav Parvlon » 2011-10-12 0:13:26

marcooleo skrev:Det är så brutalt svårt att gå ner i vikt när jag äter Lyrica, jag blir svullen av den, antar att det är mest vätska, kanske man skulle ha något vätskedrivande i kombination med styrketräningen?
Tror inte det fungerar, borde vart väl känt isf.

Är det inte njurarna som sköter om vattenmängden i kroppen? Är det kanske den som är satt ur spel när man käkar vissa läkemedel?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav Tiblan » 2011-10-12 7:07:29

Genvägar är ofta senvägar har jag fått lära mig. Visst kan det funka på kort sikt och göra något åt symptomen men om man vill ha bestående resultat måste man ändra sitt sätt att äta och röra sig. Att tänka på (tycker jag) är att vad som funkar för en person kanske inte funkar för en annan. Vad som är "fuskigt" är att killar går ner i vikt nästan dubbelt så fort jämfört med oss tjejer....grrrr ;-)
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav imperativ » 2011-10-12 12:10:17

Tiblan skrev:Vad som är "fuskigt" är att killar går ner i vikt nästan dubbelt så fort jämfört med oss tjejer....grrrr ;-)

Kämpa mer än dubbelt så hårt så går det fortare. :P
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav Inkalo » 2011-10-12 13:34:57

Jag har ätit CLA - det funkade för mig. Gick ner ca 10 kg med CLA (och träning).
Äter man CLA ihop med Omega-3 så kan man halvera "dosen" på båda.
T.ex jag som aldrig äter fisk ska enligt rekommendationen äta 4st Omega-3 kapslar om dagen men ihop med 2st kapslar CLA räcker det med 2st.
Det som finns i CLA är det som naturligt finns i kött och mjölkprodukter...
Anledningen att man ska göra uppehåll en månad är att kroppen "vänjer" sig vid att få det här tillskottet och det kan därmed resultera i att det står still.

Det som hjälpt mig är att tänka på att äta bättre, göra måltiderna mindre, äta mellanmål och motionera.
(Skippat godis och läsk också, förutom ibland på helgerna.)
Jag promenerar minst 30 min om dagen i rask takt för att få igång förbränningen och så styrketränar jag.
Vägde 135 kg för 1,5-2 år sen, väger 115 nu... och ska ner mer :)
Viktnedgång ska helst gå långsamt om man vill ha ett varaktigt resultat...
De ggr jag slarvat och slappat till det har det inte varit tal om mer än 0,5-1kg upp i vikt...

Lycka till iallafall :)
Inkalo
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2009-04-08
Ort: Grängesberg

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav treeman » 2011-11-08 16:05:06

Jag "deffar" just nu och förbränner fett. Jag skippar kosttillskott för själva fettförbränningen. Jag kör en 60 min lång morgon promenad istället och tränar på som vanligt men med ungefär 6 repetioner i varje set, för att behålla styrkan. Sen såklart mindre kalori-intag.

Jag litar inte på kosttillskott egentligen, men har maltodextrin och proteinpulver från vassle.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav Flawed » 2011-11-08 22:13:34

marcooleo skrev:
Bror Duktig skrev:Jag skulle inte våga köpa (använda) sådant där. Antingen bortkastade pengar, eller något som belastar kroppen och i värsta fall ställer till med sköldkörtelproblem eller obalanser i hormoner/signalsubstanser (typ kraftiga förelöpare till testosteron och dopamin och tyroxin).

Satsa på att äta vettigt och eventuellt använda väl genomtänkta tillskott som ger kroppen något i längden.

Tror inte det finns något kosttillskott som bränner fett effektivt som inte är centralstimulerande, i Tested Burner finns tex BCAA som är besläktat med amfetamin, likt Synefrin som är mycket likt Efedrin som i sin tur är besläktat med amfetamin som fanns i den burken som jag köpte. Fattar inte hur jag kunde vara så korkad, pengarna i sjön :(

Du har köpt en burk med amfetamin? :shock:
BCAA är en blandning av tre essentiella aminosyror.

Att köpa fettförbrännare för er som redan har fått metylfenidat och dylikt utskrivet är som att spotta i sjön,och dyrt.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav svensken » 2011-11-09 8:39:09

köp boken http://traningslara.se/forma-kroppen-oc ... restation/

Den är baserad på studier.
svensken
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2011-09-21

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav Parvlon » 2011-11-09 8:48:31

http://www.leangains.com är gratis annars.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav marcooleo » 2011-11-09 9:46:42

Äter inget längre så det ska nog ordna sig ändå
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Kosttillskott fettförbränning

Inläggav treeman » 2011-11-10 14:00:59

marcooleo skrev:Äter inget längre så det ska nog ordna sig ändå


Men då förlorar du muskler!
:?
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Återgå till Aspergare och vården



Logga in