Molande subtila känslor gör mig trött, finns det bra ång...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Molande subtila känslor gör mig trött, finns det bra ång...

Inläggav sansula » 2011-10-07 14:22:13

estdämpande medicin?

Förut trodde jag att jag tänkte för mkt och att det gjorde mig trött. Men nu misstänker jag att det inte alls är fallet, utan att det handlar om att jag har en del negativa känslor, eller känslor som känns negativa för att jag inte vet hur jag ska hantera dom, och att det är det som gör mig trött.

Det tar skitlång tid att vakna om jag inte blir väckt och tar Concerta, och sen tar det några timmar innan jag liksom är "nollställd" och det tror jag är att det sker nån sorts undermedveten känslobearbetning varje morgon/förmiddag.

Förut rökte jag marijuana nästan varje dag i ett år, och det eliminerade detta problem och jag blev aktiv, positiv och upplevde inte mina känslor som problem, även om jag kunde känna sorg etc. Men det gör jag inte längre.

Jag tycker det är tråkigt att Concerta gör att jag spänner mig i alla muskler och får som nån sorts träningsvärk/kramp, och det ger förstärker en viss typ av ångest. Så jag undrar om jag kanske inte skulle skippa Concertan och äta nån form av ångestdämpande medicin.

Finns det nån sån, och är alla ångestdämpande tillvänjande, så att effekten avtar av dom osv?
sansula

Anslöt: 2011-06-13

Re: Molande subtila känslor gör mig trött, finns det bra ång

Inläggav sansula » 2011-10-07 15:03:21

Nu har jag läst om olika sorters ångest, och jag tror att jag har generaliserat ångestsyndrom (och/eller posttraumatiskt stresssyndrom kanske).

Hittade ett läkemedel mot det som är nytt http://www.google.se/search?gcx=w&sourc ... in&qscrl=1 ska läsa om det, men nån som provat det?

Förövrigt glömde jag skriva i trådstarten om nån känner igen sig i det jag beskriver?
sansula

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-08 8:45:30

Först ska du ge fan i cannabis helt, tvärtom det du säger kan det orsaka en hel del psykiska besvär.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Parvlon » 2011-10-08 8:57:48

Tydligen. Inte alla som vill vara försökskanin för "nya" medicinska upptäckter.

Finns en hel del ångestdämpande att testa om man vill äta mirakelpiller. Förslagsvis gör man det i samråd med Läkare. Brukar man inte vara tvungen att gå på uppföljningar om man går på CS?
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav 424stil » 2011-10-08 9:30:51

KrigarSjäl skrev:Först ska du ge fan i cannabis helt, tvärtom det du säger kan det orsaka en hel del psykiska besvär.

Jag fick en psykos av cannabis (hasch) som varade i flera år mellan 2006-2011. Först nu i årsskiften började den bli bättre och jag har kunnat sakta trappa ner från 15mg Zyprexa till 2,5mg som jag har nu. Snart tar vi bort den helt. Risperdal har jag kvar 4mg och den ska vi börja sänka så fort jag tagit bort Zyprexan helt.

Cannabis är skönt som fan men det kan ge men för livet.
424stil

Anslöt: 2011-10-03

Inläggav KrigarSjäl » 2011-10-08 9:45:41

424stil skrev:
KrigarSjäl skrev:Först ska du ge fan i cannabis helt, tvärtom det du säger kan det orsaka en hel del psykiska besvär.

Jag fick en psykos av cannabis (hasch) som varade i flera år mellan 2006-2011. Först nu i årsskiften började den bli bättre och jag har kunnat sakta trappa ner från 15mg Zyprexa till 2,5mg som jag har nu. Snart tar vi bort den helt. Risperdal har jag kvar 4mg och den ska vi börja sänka så fort jag tagit bort Zyprexan helt.

Det är bra att du berättar det, alltför många tror idag att det är helt oskyldigt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-10-08 10:42:00

Sansula, har du haft möjlighet att pröva någon form av terapi för att hantera ångesten? Är du säker på att de symptom du beskriver beror på concertan?
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav sansula » 2011-10-08 21:20:07

Jag slutade röka för 2 år sedan.

Moderator: Tog bort en överflödig tagg i citatet.
sansula

Inläggav sansula » 2011-10-08 21:21:41

424stil skrev:[...]

Tråkigt, men det verkar bara gälla dom som har en psykos latent. Problemet är ju att man kanske inte vet det innan. Eller det kan man ju inte veta.

Skönt att det börjar bli bättre dock! Kan inte vara kul att få en psykos...

Moderator: Tomt citat ovan, lade till en markering, men det är svårt att veta vad som egentligen skulle citerats.
sansula

Inläggav sansula » 2011-10-08 21:24:00

KrigarSjäl skrev:
424stil skrev:

Det är bra att du berättar det, alltför många tror idag att det är helt oskyldigt.

Snarare är det väl så att alltför många tror att det är ett dödsknark..? Cannabisbruket har gått upp i Europa hur mkt som helst de senaste 30 åren, men inte psykoserna, som har legat kvar på samma nivå. Så kausalsambandet är ganska svagt och omstritt (om än inte i fundamentalismens Sverige, landet med bara ett perspektiv på allt).
sansula

Inläggav sansula » 2011-10-08 21:28:00

Bjäbbmonstret skrev:Sansula, har du haft möjlighet att pröva någon form av terapi för att hantera ångesten? Är du säker på att de symptom du beskriver beror på concertan?

Jag är typ lämnad lite vind för våg känns det som, ingen stadig kontakt med läkare, och typ inget speciellt som verkar hända sen jag fick diagnos. Fick inte ens en genomgång av vad min diagnos har inneburit för mig och vad jag är bra respektive dålig på. Psykologen slutade innan dess, sen är jag mest på väntetid hela tiden.

Jag har inte tagit concerta på två dagar nu, och min kropp är alldeles mjuk, inga muskler som värker eller nåt sånt, däremot är jag ganska slö och trött, men hoppas det är övergående. Ska se vad jag känner om en vecka utan Concerta.

Men nej, jag hade problem innan Concertan :) tyvärr kan jag inte skylla dom alla på den :) Men det hade varit skönt om det vore så :)
sansula

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-10-08 21:57:25

Stressvärk kan sitta i hela kroppen. Om det är det så kan du ha en alldeles för hög grundspänning. Enligt en sjukgymnast jag talade med så kan man försöka antingen med avslappningsövningar eller anstränga sig till utmattning. Eller kanske göra något som får dig att slappna av om det finns nåt. Det verkar också som du skulle behöva en samtalskontakt om du kan förmå vården att ge dig det.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in