Vilka Nobelpristagare i litteratur har du läst?
49 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Jag kan tyvärr inte skryta med många! De flesta har jag bara läst litegrann av i skolan. Räknar inte dem jag bara har läst enstaka dikter av, eller bitar ur böcker.
Jag har läst:
Selma Lagerlöf - några spökhistorier, men jag tänker läsa hennes memoarer
Thomas Mann - Döden i Venedig, för att vi var tvungna i skolan. Uuuurkh!
T.S. Eliot - De knepiga katternas bok (jag älskar musikalen CATS)
Harry Martinson - Aniara
William Golding - Flugornas herre (vi var tvungna, men jag tyckte om den)
Dario Fo - Vi betalar inte! Vi betalar inte! (också skolarbete, men jag gillade den)
Doris Lessing - några kattnoveller, t.ex. Rufus
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nobelpriset_i_litteratur
Jag har läst:
Selma Lagerlöf - några spökhistorier, men jag tänker läsa hennes memoarer
Thomas Mann - Döden i Venedig, för att vi var tvungna i skolan. Uuuurkh!
T.S. Eliot - De knepiga katternas bok (jag älskar musikalen CATS)
Harry Martinson - Aniara
William Golding - Flugornas herre (vi var tvungna, men jag tyckte om den)
Dario Fo - Vi betalar inte! Vi betalar inte! (också skolarbete, men jag gillade den)
Doris Lessing - några kattnoveller, t.ex. Rufus
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nobelpriset_i_litteratur
Re: Vilka Nobelpristagare i litteratur har du läst?
Jag har läst verk av Rudyard Kipling, Selma Lagerlöf, George Bernard Shaw, Thomas Mann, Herman Hesse, T.S. Eliot, William Faulkner, Bertrand Russel, Pär Lagerkvist, Ernest Hemingway, Albert Camus, John Steinbeck, Jean-Paul Sartre, Eyvind Johnson, Harry Martinson, Isaac Bashevis Singer, William Golding, Toni Morrison, Elfride Jelinek, Harold Pinter och Orhan Pamuk (ordnat efter året de fick pris).
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Har läst
Halldór Laxness - Tidens gång i backstugan (som jag tycker mycket om)
Aleksandr Solzjenitsyn - En dag i Ivan Denisovitjs liv (talbok)
Eyvind Johnson - Romanen om Olof (som även blev filmen Här har du ditt liv som jag tycker mycket om)
William Golding - Flugornas herre (frivilligt)
Börjat på men tröttnat på något av Rudyard Kipling, Selma Lagerlöf, Ernest Hemingway, John Steinbeck, Isaac Singer och Halldór Laxness' Piplekaren.
Halldór Laxness - Tidens gång i backstugan (som jag tycker mycket om)
Aleksandr Solzjenitsyn - En dag i Ivan Denisovitjs liv (talbok)
Eyvind Johnson - Romanen om Olof (som även blev filmen Här har du ditt liv som jag tycker mycket om)
William Golding - Flugornas herre (frivilligt)
Börjat på men tröttnat på något av Rudyard Kipling, Selma Lagerlöf, Ernest Hemingway, John Steinbeck, Isaac Singer och Halldór Laxness' Piplekaren.
Gabriel Garcia Marquez,
Samuell Beckett,
Pablo Neruda,
"egyptiern" Mafouz,
"polskan" Szymborska,
Eyvind Johnson,
Harry Martinsson,
Jean Paul Sartre (men han tackade ju nej; vad hände sedan?),
Ernest Hemingway,
Har säkert glömt några, samt nosat på ett flertal, utan att gripas.
Samuell Beckett,
Pablo Neruda,
"egyptiern" Mafouz,
"polskan" Szymborska,
Eyvind Johnson,
Harry Martinsson,
Jean Paul Sartre (men han tackade ju nej; vad hände sedan?),
Ernest Hemingway,
Har säkert glömt några, samt nosat på ett flertal, utan att gripas.
Bjørnstjerne Bjørnson: Synnöve Solbakken
Henryk Sienkiewicz (Quo vadis, Med eld och svärd)
Rudyard Kipling (Kim, Just-så-historier)
Selma Lagerlöf (nästan allt, älskade verkligen hennes berättelser)
Verner von Heidenstam: Heliga Birgittas pilgrimsfärd, Karolinerna
Knut Hamsun: Markens gröda, Svält (rent plågsam att läsa)
Anatole France: Drottning Gåsfot
Sigrid Undset: Jenny, Kristin Lavransdotter, Berättelsen om Viga-Ljot och Vigdis, Olav Audunsson
Thomas Mann: Huset Buddenbrock, Döden i Venedig
Sinclair Lewis: Av kungligt blod
John Galsworthy: Forsytesagan (Förmöget folk m fl)
Pearl Buck: Den goda jorden, nästan allt som utspelar sig i Kina
Hermann Hesse: Siddharta
André Gide: Pastoralsymfonien
Pär Lagerkvist: Dvärgen, Mariamne, Gäst hos verkligheten
François Mauriac: Ormboet
Ernest Hemingway: Den gamle och havet
Albert Camus: Främlingen, Pesten
John Steinbeck: Vredens druvor, Öster om Eden
Heinrich Böll: Wo warst du, Adam m fl.
Harry Martinson: Nässlorna blomma, Vägen till Klockrike
I.B. Singer: Fiender, Geten Zlateh och andra sagor, m fl.
William Golding: Flugornas herre
Gabriel García Márquez: Krönika om ett förebådat dödsfall
Doris Lessing: Rufus, Det femte barnet, Sommaren före mörkret
Günter Grass: Blecktrumman
Henryk Sienkiewicz (Quo vadis, Med eld och svärd)
Rudyard Kipling (Kim, Just-så-historier)
Selma Lagerlöf (nästan allt, älskade verkligen hennes berättelser)
Verner von Heidenstam: Heliga Birgittas pilgrimsfärd, Karolinerna
Knut Hamsun: Markens gröda, Svält (rent plågsam att läsa)
Anatole France: Drottning Gåsfot
Sigrid Undset: Jenny, Kristin Lavransdotter, Berättelsen om Viga-Ljot och Vigdis, Olav Audunsson
Thomas Mann: Huset Buddenbrock, Döden i Venedig
Sinclair Lewis: Av kungligt blod
John Galsworthy: Forsytesagan (Förmöget folk m fl)
Pearl Buck: Den goda jorden, nästan allt som utspelar sig i Kina
Hermann Hesse: Siddharta
André Gide: Pastoralsymfonien
Pär Lagerkvist: Dvärgen, Mariamne, Gäst hos verkligheten
François Mauriac: Ormboet
Ernest Hemingway: Den gamle och havet
Albert Camus: Främlingen, Pesten
John Steinbeck: Vredens druvor, Öster om Eden
Heinrich Böll: Wo warst du, Adam m fl.
Harry Martinson: Nässlorna blomma, Vägen till Klockrike
I.B. Singer: Fiender, Geten Zlateh och andra sagor, m fl.
William Golding: Flugornas herre
Gabriel García Márquez: Krönika om ett förebådat dödsfall
Doris Lessing: Rufus, Det femte barnet, Sommaren före mörkret
Günter Grass: Blecktrumman
Dom som läst Tranströmer kan fylla på listan över lästa nobelpristagare nu.
Selma Lagerlöf, Ernest Hemingway och John Steinbeck. Är ingen större kännare av skönlitteratur.
- DefinitivtInteAnonym
- Anslöt: 2009-11-29
Orkar inte skriva vad jag har läst av varje, men minst en bok (längre text) av varje.
Sully Prudhomme
Rudyard Kipling
Selma Lagerlöf
William Butler Yeats
T.S Eliot
William Faulkner
Pär Lagerqvist
Ernest Hemingway
Yasunari Kawabata
Pablo Neruda
Harry Martinson
Kenzaburo Oe
Elfriede Jelinek
Tomas Tranströmer
Ska tillägga att de flesta av dessa har vi blivit tvingade att läsa via skolan och en del har jag lyssnat på via ljudbok.
Sully Prudhomme
Rudyard Kipling
Selma Lagerlöf
William Butler Yeats
T.S Eliot
William Faulkner
Pär Lagerqvist
Ernest Hemingway
Yasunari Kawabata
Pablo Neruda
Harry Martinson
Kenzaburo Oe
Elfriede Jelinek
Tomas Tranströmer
Ska tillägga att de flesta av dessa har vi blivit tvingade att läsa via skolan och en del har jag lyssnat på via ljudbok.
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Har även läst Tranströmer och tycker att han verkligen gjort sig förtjänt av utmärkelsen!
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Oj vilka imponerande listor ni har!
Har tyvärr inte läst Tranströmer, men jag får väl ta och göra det nu (jodå, självklart kände jag till honom tidigare...)
Har tyvärr inte läst Tranströmer, men jag får väl ta och göra det nu (jodå, självklart kände jag till honom tidigare...)
- Gillar du Kipling?
- Vet inte, jag har aldrig kiplat!
- Vet inte, jag har aldrig kiplat!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Ah Thomas Mann har jag läst med ^^
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Kenzaburo Oe (jag har blivit glömsk; typ, ett par månader sedan jag läste honom),
Tomas Tranströmer, har ströläst lite i de tre diktsamlingar av honom som jag har.
Josif Brodskij,
Octavio Paz,
Tomas Tranströmer, har ströläst lite i de tre diktsamlingar av honom som jag har.
Josif Brodskij,
Octavio Paz,
Maurice Maeterlinck, Romain Rolland, Reynard Kipling, allt av Selma Lagerlöf, Pär Lagerkvist (suck), Sigrid Undset (stöön). Började läsa Toni Morrison men gillade inte boken alls. Har alltid älskat att läsa och borde läst fler klassiker men har för dåligt psykiskt filter för att orka ta in böcker som är jobbiga eftersom jag påverkas för starkt.
80 år...På nåt sätt man man ju tycka att han hade kunna fått priset vid 70 år och fått chansen att leva gott på det i några år.
Sen störde jag mig på hans hustru när journalisterna frågar frågor. Tranströmer började svara, lite långsamt men det lät som att han hade koll och skulle komma fram till nåt men så går hustrun in och klämkäckt reder ut frågan. Dom frågade nåt om han hade bra koll på de han tidigare skrivet och har halvfärdigt och jag märkte att han vill prata om det men så kom frugan och sa att "Du har ju så bra arkiv som vi hittar allt i, eller hur?" "Eh ja,jo, det har jag..." Frugan avbryter igen och säger nåt i stil med att det är ju jättefint det Tomas och han blev nedtystad igen.
Kunde dom inte låtit han pratat ut så bra han kunde göra det och gett han den tid det krävs? Fick intrycket att han ville det och hade närvaro att komma med nåt bra om han inte blivit överkörd hela tiden.
Sen störde jag mig på hans hustru när journalisterna frågar frågor. Tranströmer började svara, lite långsamt men det lät som att han hade koll och skulle komma fram till nåt men så går hustrun in och klämkäckt reder ut frågan. Dom frågade nåt om han hade bra koll på de han tidigare skrivet och har halvfärdigt och jag märkte att han vill prata om det men så kom frugan och sa att "Du har ju så bra arkiv som vi hittar allt i, eller hur?" "Eh ja,jo, det har jag..." Frugan avbryter igen och säger nåt i stil med att det är ju jättefint det Tomas och han blev nedtystad igen.
Kunde dom inte låtit han pratat ut så bra han kunde göra det och gett han den tid det krävs? Fick intrycket att han ville det och hade närvaro att komma med nåt bra om han inte blivit överkörd hela tiden.
Tomas Tranströmer fick för ett tag sedan en stroke och det yttrar sig i bl.a. Afasi.
Nä? Vilket grymt öde för en författare! Går att återhämta sig från dock men det brukar ta tid och mycket träning och envishet.
Iridia skrev:Nä? Vilket grymt öde för en författare! Går att återhämta sig från dock men det brukar ta tid och mycket träning och envishet.
Så vitt jag förstått av de reportage som varit idag så skriver han med hjälp av sin fru, det är även därför hon pratar för honom.
I gymnasiet höll hela klassen på att skratta ihjäl sig åt andra strofen i Pär Lagerkvists Ångest, ångest är min arvedel: Nu styvnar löddrig sky i nattens grova hand...
Naturligtvis gjordes den om till "Nu styvnar löddrig pitt i mannens grova hand" eller något liknande...
Naturligtvis gjordes den om till "Nu styvnar löddrig pitt i mannens grova hand" eller något liknande...
Ja naturligtvis, den formuleringen inbjuder ju till det.
Tyvärr tycker jag det är svårt att läsa Lagerkvist utan att själv få ångest.
Tyvärr tycker jag det är svårt att läsa Lagerkvist utan att själv få ångest.
Ja, nu har jag läst ännu en nobelpristagare, Patrick Modiano: "Lilla smycket". En fördel med hans böcker är att de inte tycks vara några tjocka filosofiska böcker eller breda släktkrönikor om flera generationer. Det kan alltså gå fort att läsa dem. "Lilla smycket" är som en dröm el snarare flera (mar)drömmar, oklara minnen, en ensam huvudperson som lever i stor ödslighet. Vet inte om alla hans romaner är sådana.
Här står om Modianos böcker: http://www.dn.se/dnbok/vad-ska-man-lasa ... k-modiano/
Här står om Modianos böcker: http://www.dn.se/dnbok/vad-ska-man-lasa ... k-modiano/
När jag var runt 10 läste jag mycket Selma Lagerlöf. Gösta Berlings saga läste jag om många, många gånger. Nu så här i efterhand känns det väl kanske inte alls som en passande bok för en tioåring, men jag älskade den.
Jag har inte läst några andra nobelpristagare frivilligt, bara de böcker som man brukar läsa i grundskolan (typ Flugornas Herre men jag tyckte att den var så jäkla obehaglig).
Jag ser mig själv som en bokälskare men läser främst ganska lättsmälta böcker. Koncentrationen klarar inte av mer än så.
Jag har inte läst några andra nobelpristagare frivilligt, bara de böcker som man brukar läsa i grundskolan (typ Flugornas Herre men jag tyckte att den var så jäkla obehaglig).
Jag ser mig själv som en bokälskare men läser främst ganska lättsmälta böcker. Koncentrationen klarar inte av mer än så.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
Miche skrev:Tomas Tranströmer fick för ett tag sedan en stroke och det yttrar sig i bl.a. Afasi.
Blev lite konfunderad över den markerade passagen för det känns som om det borde vara ganska många år sedan. Jag har för mig att han tar upp det i boken Sorgegondolen (den är från 1996) och att han på senare år har koncentrerat sig på Haiku-dikter.
Återgå till Intressanta intressen