Handikappersättningsansökan - råd och tips

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Handikappersättningsansökan - råd och tips

Inläggav StirrigeSune » 2008-02-01 3:37:16

Hej!

Då gör vi ett nytt försök då att skapa en tråd som faktiskt håller sig till ämnet vilket är handikappersättnig och min situation.

Försäkringskassan har godkänt:
Tvättmaskin
Diskmaskin
Läkemedelskostnader
Sjukvårdskostnader
Viss städutrustning, men inte allt, ändå över 1000 kr/år..

De har nekat bl.a. tandvårdskostnader och en del andra hjälpmedel jag inte specifierar som det finns prejudikat på att de godkänt, så mycket förvånade att de nekade mitt.

De nekade t.ex. scanner, dokumentförstörare och USB-minnen vilket är vansinnigt, men jag ska lägga upp ansökan lite annorlunda nu och ta upp problemområde och sen förklara vad jag behöver för att påverkas mindre av mitt handikapp.

Och för er obildade drul så får jag inte bidrag till vitvaror i en engångssumma utan på tio år, så det är en skitkostnad i sammahanget.

Om ni har ideér på vad man kan söka som kan öka chanserna att jag kommer upp i beloppet är jag tacksam. Jag är inte ute efter högsta. Får jag lägsta blir jag nöjd. Då täcker de delar av mina omkostnader.

Och håll er nu till topic för fan! Diskussioner sinsemllan kan ni ha privat! Jag vill att tråden ska handla om handikappersättning i mitt fall och vad jag kan ansöka om. Inte vad andra tycker om mina poster. Kom ihåg att jag redan fått diskmaskin och tvättmaskin godkänt!

Så de så alla avundsjuka. ;-)

StirrigeSune
Senast redigerad av StirrigeSune 2011-05-04 11:29:52, redigerad totalt 1 gång.
StirrigeSune
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2008-01-30

Inläggav Pemer » 2008-02-01 9:02:46

Om de inte bara har dragit till med en viss uppsättning information på hemsidan, men sedan behandlar enskilda ansökningar efter helt andra premisser, antar jag att Försäkringskassans egen information är rätt belysande:

Handikappersättning

Ditt behov av hjälp ska vara direkt kopplat till din funktionsnedsättning och det ska vara fråga om hjälp med sådant som du inte själv kan göra på grund av funktionshindret.


Hjälp med den dagliga livsföringen
Med hjälp i den dagliga livsföringen menas till exempel hjälp med personlig omvårdnad, av- och påklädning, inköp, matlagning, medicinering och skötsel av hushållsarbete som tvätt, strykning, klädvård och nödvändig städning i hemmet. Till hjälp med daglig livsföring räknas också att komma till jobbet eller studierna, det kan vara hjälp att ta fram pärmar och annat arbetsmaterial och behov av hjälp att komma till och från matsal.

Extra kostnader
Om du har extra kostnader på grund av ditt funktionshinder kan du få handikappersättning. Det ska finnas ett direkt samband mellan kostnaderna och funktionsnedsättningen. Det ska inte finnas någon annan stödform som täcker kostnaderna och som stat, kommun eller landsting är huvudansvarig för. Det ska inte heller vara fråga om en kostnad som de flesta människor har.

Mina kursiveringar.

Tandvårdsstöd tillgodoses av landstinget genom tandvårdslagen.

Behov att scanna in sina papper och förstöra papperen i dokumentförstöraren har näppeligen något direkt samband med funktionsnedsättningen Aspergers syndrom. Men har du andra diagnoser också, så... :?:

Tvättmaskin och diskmaskin låter däremot logiskt att kunna få hjälp med. Jag vet hur hämmande det är att vara beroende av den allmänna tvättstugan, jag må kunna vara hur social som helst i andra sammanhang, men tycker det är skitjobbigt att möta rika grannar som bor här för att de har haft råd att själv köpa sina fina lägenheter här, vilket jag aldrig kommer att få sådana förutsättningar att jag skulle kunna göra*.

Jag har dessutom någon jävla stalkare här i bostadsrättsföreningen som sett till att få upp just min bokningskolv och flyttar den från de tider jag bokar - så att jag tidvis förlorar mina bokade tider i sista stund om jag inte ser upp. Min LSS-personal såg till att beställa en ny kolv åt mig när jag till sist skrek till på dem, men nu har även den nya kolven helt obegripligt plötsligt en dag suttit på en tid inte jag hade bokat i stället för den jag vet att jag då hade bokat. Överväger att anmäla detta till såväl bostadsrättsföreningen som till polisen, det är förbannat allvarligt. När det dessutom bara råkar vara jag som är den drabbade, så är det förföljelse av en funktionsnedsatt person det handlar om.

Och det där med att diska vet vi ju många hur bra det kan gå stundtals, det är ju en erfarenhet många har delat med sig av här. Jag har nog diskat allt som stod på diskbänken efter förra träffen hos mig för fyra veckor sedan, men inte snabbare än att det blivit mer hela tiden. Men idag är stora röjardagen inför träffen i morgon... :)

______________________________________________________________________________________
*Jag har alltid haft svårt att landa i mig själv och kunnat att renodlat bara trivas här i den fina boendemiljön utifrån det synsättet, och skulle ha föredragit fullkomligt om kommunen kunde ha haft det här boendet i vanlig hyresrättsmiljö, så man var en hyresgäst bland andra hyresgäster och smälte in naturligare än när man nu är en kommunal hyresgäst bland bostadsrättsägare. Det är ingen känsla jag trivs och mår bra med - även om jag har fördelar jag kan utnyttja, såsom fritidslokal att boka gratis, fritidsanläggning med bastu och simhall... :shock:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 11:29:52, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav tahlia » 2008-02-01 9:08:48

Det ska inte finnas någon annan stödform som täcker kostnaderna och som stat, kommun eller landsting är huvudansvarig för. Det ska inte heller vara fråga om en kostnad som de flesta människor har.



Det är detta jag reagerar på. En kostnad som de flesta människor har är ju t.ex tvättmaskin och diskmaskin. De flesta (om inte alla) data-människor har ju en kostand för USB-minne och scanner b.la. Därför får jag det liksom inte att gå ihop.

Det finns inte många kostnader man kan ha som de flesta andra människor inte har.
Konstigt ter det sig för mig.

Sedan är jag inte direkt för att utnyttja systemet. Har du inkomst, handla själv ffs!
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 11:29:52, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Titti » 2008-02-01 9:42:56

Jag har barn med AS+ADHD och har då vårdbidrag, vilket är i grunden samma sak som handikappersättning fast för barn. Om vi bortser från det som kallas Mertid och istället koncentrerar oss på Merkostnader så har jag erfarenhet av att det dels är rätt svårt att få annat än struntsummor och dels att det är mycket beroende på hur väl man lyckas motivera sig och vilken handläggare man får.

Jag har till olika stor del fått tillgodoräkna mig extra kostnader för borttappade saker (typ handskar vintertid), extra slitage på kläder, en del förstörda saker i hemmet, resor till sjukvården och habiliteringen samt mediciner (upp till frikortet, sjukvården är gratis för barn liksom tandvården), medlemsavgifter i ett par föreningar för anhöriga. Samt för ett av barnen med specialkost ett schablontillägg för laktosfri kost.

Diskar och tvättar gör ju alla och att ha en egen tvättmaskin är inget ovanligt och det går att diska för hand. Men har de godkänt det för din del så antar jag att de har goda skäl, de brukar inte göra det utan att ha synnerligen tvingande skäl till det.

Det är i stort sett allt. Sen finns ju bilstödet att söka också men jag vet inte om någon med dessa diagnoser någonsin fått det även om det teoretisk borde vara möjligt.

Jag är inte heller någon vän av att ständigt försöka få andra att betala sådant jag kan betala själv men detta är för min del bara ett mindre bidrag till de verkliga merkostnaderna vi har och då känns det riktigt.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:29:52, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Handikappersättningsansökan - råd och tips

Inläggav Kvasir » 2008-02-01 9:43:45

StirrigeSune skrev:Och för er obildade drul...

Så de så alla avundsjuka. ;-)



Och vilken seriös människa uttrycker sig så här om han/hon ärligt vill ha seriösa svar?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:29:52, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Kristofer » 2008-02-01 10:31:27

SS: Jag vet inte om du bara vill provocera eller är seriös. Dock slår du an en litet frän ton. Men jag utgår ifrån att du vill ha seriös diskussion.

Min fråga spontant:
Behöver du dessa saker? Dvs. genererar ditt handikapp större vitvarubehov än vad "vem som helst" har?
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:29:52, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav weasley » 2008-02-01 14:13:07

Snylteri.

Det är sådär skojarna på SKANSKA resonerade. "Allt till mej, skit i resten!" Det får väl ändå vara måtta på det man ska-ha.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:29:52, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Mardröm » 2008-02-01 18:33:21

Menar du inte skandia, även om göbbarna på skanska, ja, alla högt uppsatta, tänker så?

Saken är ju att jag uppenbarligen har ett handikapp som förhindrar mig från att bli det superpro jag skulle vilja och leka som tjock-steffe.
"bugattiaspergeraren" kunde jag kallas när jag efter en vild biljakt där jag efter jag kört skiten ur myndigheternas trimmade svenssonvagnar krashat i 320km/h. Flög naturligtvis ut genom vindrutan och klarade mig oskadd...
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:29:52, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav StirrigeSune » 2008-02-01 19:35:44

Tydligen går inte hissen enda upp... Hur tydlig måste jag vara egentligen?

Jag har ju för fan redan fått bidrag för mina vitvaror och gör Försäkringskassan den bedömningen så har de uppenbarligen sett mitt behov av det, så lägg ner snacket om snylteri och påstående att jag inte har behovet för det har jag.

Det gäller alla saker jag specificerat här. Sen har jag köpt väldigt mycket andra saker som jag inte tar upp då de inte kan motiveras och kopplas till minst två delar av min problematik.

Scanna du in alla papper du fått de senaste tio åren och ha sen inte backup på de. Försök inbilla mig det att du inte har det. Och bränna ut är ju ingen idé eftersom den uppdateras minst tre gånger i veckan.

StirrigeSune
Senast redigerad av StirrigeSune 2011-05-04 11:29:52, redigerad totalt 1 gång.
StirrigeSune
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2008-01-30

Inläggav Ganesh » 2008-02-01 19:59:54

You can´t allways get what you want
But if you try
sometime
you just might find
you get what you need
Senast redigerad av Ganesh 2011-05-04 11:29:52, redigerad totalt 1 gång.
Ganesh
 
Inlägg: 3688
Anslöt: 2007-11-16
Ort: Varberg

Inläggav Kristofer » 2008-02-01 21:04:36

StirrigeSune skrev:Tydligen går inte hissen enda upp... Hur tydlig måste jag vara egentligen?

Jag har ju för fan redan fått bidrag för mina vitvaror och gör Försäkringskassan den bedömningen så har de uppenbarligen sett mitt behov av det, så lägg ner snacket om snylteri och påstående att jag inte har behovet för det har jag.


Frågan var om ditt vitvarubehov på något sätt är relaterat till ditt handikapp? För FK motiverade du ju ditt behov. Givetvis behöver du ju inte göra det i andra situationer, men eftersom du startar en tråd i ett diskussionsforum om det så får du vara beredd på frågor kring behovet i relation till ditt handikapp.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:29:52, redigerad totalt 1 gång.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Kvasir » 2008-02-01 21:09:33

StirrigeSune skrev:Tydligen går inte hissen enda upp... Hur tydlig måste jag vara egentligen?



Låt oss säga så här, om det första man gör när man stiger in i hissen är att förolämpa hisspojken så ska man nog inte förvänta sig att få åka till översta våningen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:29:52, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Jonte » 2008-02-01 21:23:05

Nu får ni förklara. Sune har sagt att han är ett troll. Vad finns det kvar att diskutera?
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 11:29:52, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Kvasir » 2008-02-01 21:33:12

Jonte skrev:Nu får ni förklara. Sune har sagt att han är ett troll. Vad finns det kvar att diskutera?


Aspergare har dåligt närminne. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:29:52, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Jonte » 2008-02-01 21:39:15

Kvasir skrev:
Jonte skrev:Nu får ni förklara. Sune har sagt att han är ett troll. Vad finns det kvar att diskutera?


Aspergare har dåligt närminne. :)


Det förklarar saken :lol:
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 11:29:52, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav StirrigeSune » 2008-02-02 3:43:08

Och tydligen så tror AS-människor mer på andra än personen själv för jag har inte sagt att jag är troll.

StirrigeSune
Senast redigerad av StirrigeSune 2011-05-04 11:29:52, redigerad totalt 1 gång.
StirrigeSune
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2008-01-30

Inläggav Kvasir » 2008-02-02 10:00:11

StirrigeSune skrev:Och tydligen så tror AS-människor mer på andra än personen själv för jag har inte sagt att jag är troll.

StirrigeSune


Antingen trollar du nu också, eller så har du dåligt minne.

http://www.aspergerforum.se/jag-ar-ett-troll-jag-vill-bara-javlas-t4355.html
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:29:52, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav StirrigeSune » 2008-02-02 10:08:23

Läs hela tråden för helvete! Det står ju i tråden att jag inte, inte, inte är ett troll.

Fast om ni vill så kan jag spoofa min IP, fejka en email och sen komma hit och provocera satan så ni får skvallra och diskutera era teorier. :-P

Kan vi återgå till topic?

StirrigeSune
Senast redigerad av StirrigeSune 2011-05-04 11:29:52, redigerad totalt 1 gång.
StirrigeSune
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2008-01-30

Inläggav Kvasir » 2008-02-02 10:19:21

StirrigeSune skrev:Läs hela tråden för helvete! Det står ju i tråden att jag inte, inte, inte är ett troll.



Nej det gör det inte, men när du säger att det är så och jag läser om ditt första inlägg inser jag att man skulle kunna tolka det så, men det var knappst den rimligaste tolkningen. Och jag undrar om det var någon som tolkade det på det sättet överhuvudtaget.

Och jag vidhåller att ditt sätt att starta den här tråden med att vara oförskämd varken är smart eller normal hyfs, speciellt om syftet verkligen är att få seriösa svar. Du anstränger dig verkligen för att inte kunna bli tagen på allvar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:29:53, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Titti » 2008-02-02 11:53:33

2 februari:

StirrigeSune skrev:Och tydligen så tror AS-människor mer på andra än personen själv för jag har inte sagt att jag är troll.

StirrigeSune


31 januari:

StirrigeSune skrev:Jag är ett troll. Jag vill bara jävlas. Förlåt. Sad Det är mitt specialintresse att retas och jag kan inte hjälpa det.


Du skrev själv i torsdags att du är ett troll. Svårt att bestämma dig? Eller vad vill du egentligen att vi ska tro? Tänk på att vi är vana vid att ta folk på orden när de säger något och det är så du får räkna med att bli bemött här. Inte för vad du kanske menade utan för vad du faktiskt sade.

Vilket jag tycker är en fördel och det enda vettiga sättet.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 11:29:53, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav weasley » 2008-02-02 12:05:55

Moderatorn:

Var vänliga att diskutera handikappersättningen, trollerifunderingar avhandlas lämpligast i en egen tråd.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in