Omflyttning bland avdelningarna
102 inlägg
• Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Omflyttning bland avdelningarna
Annars, ni som inte är med i PA: Ser ni trådrubriker när senaste inlägget är ett inlägg i PA? Jag har för tillfället senaste (ifall någon råkar läsa nu) klockan 15:36:14 i en PA-tråd.
Som med alla andra förändringar är det oftast bara fråga om en viss tillvänjningstid innan forumet känns bekant igen. Hoppas ni står ut..
Men ni säger att det går att ha flera av forumen som "huvudforum", varför gör ni det inte då? Jag såg just på statistiken för var det skrivits inlägg, och konstaterade att över hälften av forumets inlägg finns i bara för medlemmar delen. Så varför envisas ni med att ha över hälften av forumets inlägg ihopklumpade när annat får gott om utrymme och ni har konstaterat att det skulle gå att flytta ut OT och PA?
Meppe skrev:Men ni säger att det går att ha flera av forumen som "huvudforum", varför gör ni det inte då? Jag såg just på statistiken för var det skrivits inlägg, och konstaterade att över hälften av forumets inlägg finns i bara för medlemmar delen. Så varför envisas ni med att ha över hälften av forumets inlägg ihopklumpade när annat får gott om utrymme och ni har konstaterat att det skulle gå att flytta ut OT och PA?
Av flera skäl. Bland annat för att detta är just ett Aspergerforum och att det därför är önskvärt att avdelningar som relaterar till AS lyfts fram.
Liebert skrev:Meppe skrev:Men ni säger att det går att ha flera av forumen som "huvudforum", varför gör ni det inte då? Jag såg just på statistiken för var det skrivits inlägg, och konstaterade att över hälften av forumets inlägg finns i bara för medlemmar delen. Så varför envisas ni med att ha över hälften av forumets inlägg ihopklumpade när annat får gott om utrymme och ni har konstaterat att det skulle gå att flytta ut OT och PA?
Av flera skäl. Bland annat för att detta är just ett Aspergerforum och att det därför är önskvärt att avdelningar som relaterar till AS lyfts fram.
De skulle ändå vara flest Aspergeravdelning. Och det är uppenbarligen inte de avdelningarna som är populärast.
Bra att buggen med nytt inlägg-markeringen är fixad.
Om det är lönlöst att argumentera mot underforum så kan ni väl säga det så vi slipper tjata. Att indexsidan ska rymmas på skärmen tycks vara mycket viktigt.
Om det är lönlöst att argumentera mot underforum så kan ni väl säga det så vi slipper tjata. Att indexsidan ska rymmas på skärmen tycks vara mycket viktigt.
Dagobert skrev:Om det är lönlöst att argumentera mot underforum så kan ni väl säga det så vi slipper tjata. Att indexsidan ska rymmas på skärmen tycks vara mycket viktigt.
Det är lönlöst för närvarande i alla fall. Att indexsidan inte ska bli för lång är bara en delanledning som sagt. Framför allt är det för att tyngdpunkten skall ligga på de avdelningar som faktiskt hör ihop med forumets existens. Det är bra att de andra avdelningarna är populära men när det kommer till kritan är de faktiskt inte riktigt lika viktiga.
Hej!
Jag saknar det gamla Aspergerforum. Den här nya layouten känns rörigt och är svårt att hitta. Jag kanske vänjer mig, men det kommer att ta tid. De där gråa banden med titlar som "Allt om Asperger" och "Annat än Asperger" känns intetsägande. De skulle ha behövt vara i någon annan färg så man lägger mer märke till dem. Fast de kanske ska vara diskreta?
Hälsningar
Lilla Gumman
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag saknar det gamla Aspergerforum. Den här nya layouten känns rörigt och är svårt att hitta. Jag kanske vänjer mig, men det kommer att ta tid. De där gråa banden med titlar som "Allt om Asperger" och "Annat än Asperger" känns intetsägande. De skulle ha behövt vara i någon annan färg så man lägger mer märke till dem. Fast de kanske ska vara diskreta?
Hälsningar
Lilla Gumman
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Meppe skrev:Alien skrev:Men det är ju 7 underforum, inte 2. Dessutom finns det en viss logik i var de placeras. Underforum är inget nytt, så varför plötsligt denna kritik?
Kritiken beror på att det tidigare bara gällde övriga ämnen och tipsa medlemmarna. För min del har det inte spelat någon större roll eftersom jag inte brukar läsa någon av dem eller det som fanns under.
Det finns ett underforum under Att leva som Aspergare också: Studier och arbetsliv
Nu har ni kastat om så att nästan varje forum har en massa underforum, man hittar ingenting och logiken saknas helt. Säg, på vilket sätt har OT och PA med varann att göra förutom att man inte hittar någondera i google.
Att logiken saknas helt för stå för dig. I så fall saknades logiken även förut, ni var bara mer vana vid det då.
Att Aot och PA bara kan läsas av inloggade medlemmar är en viktig poäng. Att även Övriga ämnen är dold är också något som efterfrågats, se f ö vad jag skrev här: post633971.html#p633971
Dessutom har ni döpt om övriga ämnen till Aspergare off-google och placerat den där som Aspergare off-topic var tidigare. Detta leder till att man hamnar i gamla övriga ämnen varje gång man försöker komma till OT.
Det är en vanesak. När man kollar på forumindex så kan man klicka direkt på subforumet Aot. Skulle man av misstag hamnat i Aspergare off-Gogle så är Aot fortfarande bara ett musklick bort.
Vet inte om det har med den senaste förändringen att göra men inte sett det tidigare. När jag går in på "Nya inlägg" så har jag, enligt ikonen, inte besvarat en gammal tråd. Men om jag går på "Dina egna inlägg" så ser jag den svarta pluppen.
Liebert skrev:Dagobert skrev:Om det är lönlöst att argumentera mot underforum så kan ni väl säga det så vi slipper tjata. Att indexsidan ska rymmas på skärmen tycks vara mycket viktigt.
Det är lönlöst för närvarande i alla fall. Att indexsidan inte ska bli för lång är bara en delanledning som sagt. Framför allt är det för att tyngdpunkten skall ligga på de avdelningar som faktiskt hör ihop med forumets existens. Det är bra att de andra avdelningarna är populära men när det kommer till kritan är de faktiskt inte riktigt lika viktiga.
och ni tycker inte att det framhävs nog genom att de står högst upp. Ni tycker det är nödvändigt att trycka bort Privata och gömma den avdelning som iallafall jag ser som den viktigaste på hela forumet; den enda avdelning där jag kan och vågar ta upp det som är de verkliga problemen orsakade av diagnosen.
jag har ingen förståelse för att Privata har degraderats så.
jag förstår varför ni valt att ge off topic en spark i rumpan och förflyttat den till forumets rännsten, men jag gillar det inte och tycker att det är fel beslut.
Kunde inte ha sagt det bättre själv, Fenren.
En del av att ha ett forum är att lyssna på vad man får för respons. Jag trodde att PA var till för att man skulle kunna prata om känsliga saker, som man kanske inte har någon annanstans att prata om. Den här omändringen leder till att medlemmar slutar besöka PA.
En del av att ha ett forum är att lyssna på vad man får för respons. Jag trodde att PA var till för att man skulle kunna prata om känsliga saker, som man kanske inte har någon annanstans att prata om. Den här omändringen leder till att medlemmar slutar besöka PA.
Liebert skrev:Den här buggen är korrigerad nu.
Tack, det har jag längtat efter sen motorbytet.
Fenren skrev:Ni tycker det är nödvändigt att trycka bort Privata och gömma den avdelning som iallafall jag ser som den viktigaste på hela forumet; den enda avdelning där jag kan och vågar ta upp det som är de verkliga problemen orsakade av diagnosen.
Då Privata betyder så mycket för dig har jag svårt att förstå hur en i grund och botten ganska betydelselös händelse som att avdelningen byter plats kan ha mer än någon marginell betydelse i ett kort initialt skede. Avdelningen finns kvar Fenren, ett musklick bort från index..
Meppe skrev:En del av att ha ett forum är att lyssna på vad man får för respons. Jag trodde att PA var till för att man skulle kunna prata om känsliga saker, som man kanske inte har någon annanstans att prata om.
Jag lyssnar på alla, även tillfälliga gäster som inte är registrerade. Den senaste månaden har Privata haft 3300 sidvisningar. Under samma period har AS-avdelningarna haft drygt 28000 så man kan säga att särintresset är en smula tyngre där vilket är i sin ordning på ett Aspergerforum.
Meppe skrev:Den här omändringen leder till att medlemmar slutar besöka PA.
Det tror jag inte.
Liebert skrev: Att indexsidan inte ska bli för lång är bara en delanledning som sagt. Framför allt är det för att tyngdpunkten skall ligga på de avdelningar som faktiskt hör ihop med forumets existens.
Om indexsidan tilläts bli för lång så skulle tyngdpunkten markeras väldig tydligt genom att det mindre viktiga befann sig utanför skärmen.
Jag ser underforumstrasslet som en nödlösning orsakad av en fix idé hos ledningen. Utseende framför användarvänlighet.
Liebert skrev:Då Privata betyder så mycket för dig har jag svårt att förstå hur en i grund och botten ganska betydelselös händelse som att avdelningen byter plats kan ha mer än någon marginell betydelse i ett kort initialt skede. Avdelningen finns kvar Fenren, ett musklick bort från index..
Jag uppskattar arbetet du och de andra lägger ner på att hålla detta forum igång och så bra som möjligt. jag tycker era insatser i det stora hela är väldigt bra, men jag gillar inte underforum.
jag tycker det är omständigt när man begraver avdelningar och gömmer undan dem. Jag kommer inte besöka vare sig Off topic eller Privata alls lika ofta som jag är van vid. Men, ni bestämmer och jag får lov att vänja mig så gott jag kan.
edit: det värsta med underforum är att nya inlägg visas i 'senaste inlägg' och det är mitt huvudsakliga redskap för att se vad som händer på forumet och möjligheten att se om inlägget kommer från huvudavdelningen eller från en undergrupp finns ej.
Fenren skrev:och ni tycker inte att det framhävs nog genom att de står högst upp. Ni tycker det är nödvändigt att trycka bort Privata och gömma den avdelning som iallafall jag ser som den viktigaste på hela forumet; den enda avdelning där jag kan och vågar ta upp det som är de verkliga problemen orsakade av diagnosen.
jag har ingen förståelse för att Privata har degraderats så.
jag förstår varför ni valt att ge off topic en spark i rumpan och förflyttat den till forumets rännsten, men jag gillar det inte och tycker att det är fel beslut.
Jag förstår inte. Är underforum detsamma som "undangömda" och "i rännstenen"? Så förutom Aot och PA så befinner sig dessa i "rännstenen":
Studier och arbetsliv
Barn och föräldraskap
IT-forum
Språket
Artiklar
Konstigt nog har intresserade ändå hittat dit.
Alien skrev:Studier och arbetsliv
Barn och föräldraskap
IT-forum
Språket
Artiklar
Av dessa har åtminstone de tre senare befunnit sig i rännstenen sen tidigare!
Även Studier och arbetsliv har befunnit sig i rännstenen som underforum till Att leva som Aspergare hela sin livstid.
jag är övertygad om att de skulle ha betydligt fler besökare och betydligt fler inlägg om de inte skulle ligga i den mörkaste av gränder.
Fenren skrev:edit: det värsta med underforum är att nya inlägg visas i 'senaste inlägg' och det är mitt huvudsakliga redskap för att se vad som händer på forumet och möjligheten att se om inlägget kommer från huvudavdelningen eller från en undergrupp finns ej.
Ja,det där är tråkigt för mig med då jag använder redskapet på samma sätt.
Jag läser mest i det som hette "övriga ämnen" och det kommer mest inlägg där och det hade inte gjort nån om den arean hade fått finnas kvar mer synligt.
Sen kan jag tycka att off-Google låter lite oseröst...
Moggy skrev:Jag läser mest i det som hette "övriga ämnen" och det kommer mest inlägg där och det hade inte gjort nån om den arean hade fått finnas kvar mer synligt.
Admin
Det förstår jag inte; den ligger ju helt synlig och inte under någon annan avdelning precis som tidigare. Den har bara bytt namn.
Titti skrev:Moggy skrev:Jag läser mest i det som hette "övriga ämnen" och det kommer mest inlägg där och det hade inte gjort nån om den arean hade fått finnas kvar mer synligt.
Admin
Det förstår jag inte; den ligger ju helt synlig och inte under någon annan avdelning precis som tidigare. Den har bara bytt namn.
Det var mest det som Fenren sa om att man inte ser sista inlägget där. Brukar trycka refresh när jag har forumet uppe och så ser jag direkt om det kommer nåt nytt där, i synnerhet när en tråd är aktiv och det händer saker i den hela tiden.
Men inget stort problem. Det är som det är. Som sagt, jag vänjer mig.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter