Politiker med fördomar om AS förstörde vår relation

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Sossepolitiker med fördomar om Aspergers Syndrom

Inläggav slackern » 2011-10-03 11:50:40

Bror Duktig skrev:Ja, det förekommer nog bland alla partier, och har kanske inte så mycket att göra med partipolitik. Med undantag för att säkert vissa partier har program och ideologi som gör att de aktivt håller sig från sådant.

I stället har jag nog fördomar som att folk från vissa samhällsklasser ofta har liknande åsikter. Ju "finare" folk är, desto mer tenderar de att se ned på folk som har fel yrke eller inte är perfekta och framgångsrika. Sådana personer kan tillhöra lite olika partier, men ofta högerpartier. Det är ju svårare att tänka sig den KPLM(r)-sympatiserande arbetarfamiljen vara emot att deras dotter blir tillsammans med en arbetare. Fast det förekommer ju olika fördomar. Kan ju vara fördomar om invandrare eller sjukskrivna eller handikappade... Dem kanske KPLM(r):aren kan se ned på (med reservation för att jag inte har läst deras program, vet bara att de var starkt vänster och något som en del röstade på "förr" och vet inte ens om de finns kvar).

Fast KPLM(r) familjen har nog emot om dottern blir tillsammans med friherre Von Kartoffelkopf eller bankdirektör Wallenfjäll finns nog en viss klasskamp där. Att de vill göra revolution mot borgligheten.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-03 12:00:51

slackern skrev:Fast KPLM(r) familjen har nog emot om dottern blir tillsammans med friherre Von Kartoffelkopf eller bankdirektör Wallenfjäll finns nog en viss klasskamp där. Att de vill göra revolution mot borgligheten.

Sant. Men det som verkligen drabbar folk, är oftast när fattiga, sjuka eller handikappade utsätts för fördomar eller diskriminering.

Det är förstås sant som du skriver, och inte rätt att hindra folk från att gifta sig/vara tillsammans för att någon har fel status.

Men om man ser vidare på det, så är det de svaga som far mest illa i stort av sådana attityder. Fast det kanske är helt OT. När det gäller relationer så är det kanske lika illa överallt.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Parvlon » 2011-10-03 15:11:24

Bror Duktig skrev:Ja, det är därför jag skrev det där om problemet att bevisa det.
Uppfattade det så med men lika bra att förtydliga. Ofta påstås det att man ska tro på vad den som anklagar säger, helt förutsättningslöst. Själv anser jag att man ska använda hjärnan i speciellt såna tillfällen. Skulle inte förvåna mig om TS väljer att inte skriva mer i tråden.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav lettan » 2011-10-03 21:56:36

slackern skrev:
Bror Duktig skrev:Ja, det förekommer nog bland alla partier, och har kanske inte så mycket att göra med partipolitik. Med undantag för att säkert vissa partier har program och ideologi som gör att de aktivt håller sig från sådant.

I stället har jag nog fördomar som att folk från vissa samhällsklasser ofta har liknande åsikter. Ju "finare" folk är, desto mer tenderar de att se ned på folk som har fel yrke eller inte är perfekta och framgångsrika. Sådana personer kan tillhöra lite olika partier, men ofta högerpartier. Det är ju svårare att tänka sig den KPLM(r)-sympatiserande arbetarfamiljen vara emot att deras dotter blir tillsammans med en arbetare. Fast det förekommer ju olika fördomar. Kan ju vara fördomar om invandrare eller sjukskrivna eller handikappade... Dem kanske KPLM(r):aren kan se ned på (med reservation för att jag inte har läst deras program, vet bara att de var starkt vänster och något som en del röstade på "förr" och vet inte ens om de finns kvar).

Fast KPLM(r) familjen har nog emot om dottern blir tillsammans med friherre Von Kartoffelkopf eller bankdirektör Wallenfjäll finns nog en viss klasskamp där. Att de vill göra revolution mot borgligheten.

Det där lät ganska kul!
lettan

Anslöt: 2008-05-23

Inläggav lettan » 2011-10-03 22:00:50

Har träffat adliga som också har asperger, en tex som pratade konstant med fin östermalmska!!
lettan

Inläggav treeman » 2011-10-03 22:07:56

lettan skrev:Har träffat adliga som också har asperger, en tex som pratade konstant med fin östermalmska!!

LOL :lol:

Vem då? Jag vill träffa den. Det skulle vara en underbar upplevelse. Nog.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav lettan » 2011-10-03 22:36:59

Ja, han hade ngn farfar som hade varit minister i Jugoslavien eller nåt! Men han var väldigt artig och belevad och så, men när han började prata fick man inte stopp på honom, man ville smita undan. Förresten har jag träffat andra nonsop-pratande personer innan.
lettan

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-10-04 15:01:48

Trist med sådana fördomar och ett sådant skamligt bemötande. Men det har knappast med partitillhörighet att göra.
Känns faktiskt inte särskilt sunt att föräldrarna behandlar sina vuxna barn på det viset, som de missat att de blivit myndiga och att de är egna individer med egna önskningar och planer att föräldrarna inte har rätt att att styra och ställa hur som helst för att passa deras egna idéer hur de skall leva sina liv.
VeganGeekGirl

Anslöt: 2010-04-03

Inläggav Wine » 2011-10-04 17:16:19

Har läst att det är vanligare med t.ex. rasism hos lågutbildade än högutbildade.

– Som sociolog ser jag att antisemistism och islamofobi är samhällsproblem, och inte handlar primärt om judar och muslimer, sa utredaren Birgitta Löwander efter pressträffen till Världen idag.

De som framför allt är bärare av fördomar och negativa attityder är lågutbildade som lever i en på olika sätt arm miljö. Det är en fråga om klass och utbildning, vilket gör det möjligt att fokusera utbildningsinsatserna.

http://www.varldenidag.se/nyhet/2011/08 ... idor-okar/
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav slackern » 2011-10-04 18:04:12

Wine skrev:Har läst att det är vanligare med t.ex. rasism hos lågutbildade än högutbildade.

– Som sociolog ser jag att antisemistism och islamofobi är samhällsproblem, och inte handlar primärt om judar och muslimer, sa utredaren Birgitta Löwander efter pressträffen till Världen idag.

De som framför allt är bärare av fördomar och negativa attityder är lågutbildade som lever i en på olika sätt arm miljö. Det är en fråga om klass och utbildning, vilket gör det möjligt att fokusera utbildningsinsatserna.

http://www.varldenidag.se/nyhet/2011/08 ... idor-okar/

Fast lågutbildade räknas ju alla som inte har studerat vidare på universitet eller högskola så det är nog väldigt många som räknas dit?
slackern

Inläggav ragnevi » 2011-10-04 19:31:41

Vad sjutton har att ditt ex mamma är socialdemokratisk kommunalpolitiker med saken att göra,
om hon hade arbetat på ICA Maxi, skulle du uppmana alla att sluta handla på ICA då också? Hon har betett sig idiotiskt, oavsett vilket parti hon är verksam inom. Men jag tror knappast att Socialdemokraterna har någon åsikt i frågan, det är ju inte så att de direkt förespråkar att tvångskastrering ska införas på nytt.

Din ex föräldrar gillade inte dig, ditt ex valde sina föräldrar framför dig. Det suger, men jag skulle inte dra på några politiska växlar utifrån det.
ragnevi

Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Wine » 2011-10-04 19:39:00

slackern skrev:Fast lågutbildade räknas ju alla som inte har studerat vidare på universitet eller högskola så det är nog väldigt många som räknas dit?

Till lågutbildade räknas de som bara har utbildning i grundskola eller folkskola:

Lågutbildade visar hur många personer som är mellan 16-74 år och som har utbildning i grundskola men inte gymnasieskola, universitet eller högskola i kommunen

Lågutbildade män visar hur många män, i kommunen, som är mellan 16-74 år och som har utbildning i grundskola men inte gymnasieskola, universitet eller högskola

Lågutbildade kvinnor visar hur många kvinnor, i kommunen, som är mellan 16-74 år och som har utbildning i grundskola men inte gymnasieskola, gymnasieskola, universitet eller högskola

http://www.h.scb.se/scb/bor/scbboju/reg ... taBada.htm

Det är vanligare med fördomar hos lågutbildade mot människor med ett visst kön, en ras, etnisk eller social grupp.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav slackern » 2011-10-04 19:46:24

Wine skrev:
slackern skrev:Fast lågutbildade räknas ju alla som inte har studerat vidare på universitet eller högskola så det är nog väldigt många som räknas dit?

Till lågutbildade räknas de som bara har utbildning i grundskola eller folkskola:

Lågutbildade visar hur många personer som är mellan 16-74 år och som har utbildning i grundskola men inte gymnasieskola, universitet eller högskola i kommunen

Lågutbildade män visar hur många män, i kommunen, som är mellan 16-74 år och som har utbildning i grundskola men inte gymnasieskola, universitet eller högskola

Lågutbildade kvinnor visar hur många kvinnor, i kommunen, som är mellan 16-74 år och som har utbildning i grundskola men inte gymnasieskola, gymnasieskola, universitet eller högskola

http://www.h.scb.se/scb/bor/scbboju/reg ... taBada.htm

Det är vanligare med fördomar hos lågutbildade mot ett människor med ett visst kön, en ras, etnisk eller social grupp.

Tack för infon och länken.
slackern

Inläggav Bror Duktig » 2011-10-04 21:24:09

Högutbildade, eller snarare "rika" eller "överklass" brukar generellt sett se ned på "arbetare" och sådant som "a-lagare" och andra som de anser är misslyckade. Det är möjligt att de har färre fördomar mot annat, men väldigt ofta ser de ned på folk som de anser inte har lyckats eller är tillräckligt fina.

Alltså, det jag beskriver ovan, har nog mer med ekonomi och hur man har lyckats att göra (eller kanske varifrån man kommer), än utbildningsgrad. Dessa är inte alltid högutbildade, och högutbildade blir inte alls alltid "överklass" eller "övre medelklass".
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nallen » 2011-10-04 23:04:16

VeganGeekGirl skrev:Känns faktiskt inte särskilt sunt att föräldrarna behandlar sina vuxna barn på det viset, som de missat att de blivit myndiga [...]

Det borde korrelera med partitillhörighet, faktiskt; förmynderi är ju lite av sossarna paradgren. Hade det varit en gammal mörkblå moderat hade det blivit ett val av det istället; "gör slut eller bli arvlös", typ :-)002
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-04 23:34:56

Du hittar fördomsfulla människor i alla politiska, religiösa, etniska och kulturella grupper. Fördomar mot aspiesar är knappast något som är mer signifikant för någon som röstar på sossarna än för någon som röstar på något annat parti.

Jag har mött fördomar från såväl sossar som moderater, katoliker som ateister och svenskar som iranier angående mitt funktionshinder. Fördomar beror på okunskap och inget annat.
Henkkalexi
Inaktiv

Anslöt: 2011-05-17

Inläggav Alien » 2011-10-05 1:19:37

nallen skrev:
VeganGeekGirl skrev:Känns faktiskt inte särskilt sunt att föräldrarna behandlar sina vuxna barn på det viset, som de missat att de blivit myndiga [...]

Det borde korrelera med partitillhörighet, faktiskt; förmynderi är ju lite av sossarna paradgren. Hade det varit en gammal mörkblå moderat hade det blivit ett val av det istället; "gör slut eller bli arvlös", typ :-)002

Off-topic, men föräldrar kan inte göra sina barn helt arvlösa i Sverige; de har alltid rätt till sin laglott. Däremot förekommer det ofta i anglosaxiska tv-serier.

Iofs, jag hade inte låtit mig påverkas ens av ett sådant hot. Föräldrar som hotar och inte respekterar sina vuxna barn är det bättre att bryta med.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Miche » 2011-10-05 2:17:03

Det går att göra alla barn arvlösa, men då måste man skänka bort allt innan man dör...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in