Är vi våra tvångstankar?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kvasir » 2008-01-30 11:14:09

Ford,

det finns mera än depressioner som ger liknande problem. Jag tror det är ganska få personer på forumet som faktiskt är i en sådan situation att det bara handlar om att ta sig i kragen, så dina ständiga oförskämda påståenden om den saken är väldigt onödiga och tyder, så vitt jag kan se, bara på högst bristande empati och/eller intelligens hos dig. Väldigt många här har nog fått höra alldeles tillräckligt av sådana idiotkommentarer från folk i allmänhet som inte vet något om psykiska besvär och sjukdomar, och att då komma till detta forum och bli bemött på samma sätt är ett rent hån. Det är minst tredje tråden på kort tid där du bär dig åt på samma sätt trots protester från flera av oss andra. Frågan är om det inte är dags att begära moderatorsingripande för dessa orförskämdheter mot andra forummedlemmar. Personligen så tycker jag ditt beteende är väldigt mycket värre än losts aggressioner på forumet.

Visst kan det finnas en och annan som kanske är lat eller på annat sätt lättjefull, men jag tror de är få, och låt då samhället i övrigt stå för anklagelserna mot dessa, och låt detta forum vara en fristad från sådan angrepp.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:26:49, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav ford » 2008-01-30 11:35:25

När jag reagerat på rasism, pedofili, uppmaningar till-, eller försvarande av kvinnomisshandel samt när jag reagerat på facistoida uttalanden i stil med "har man inga anhöriga som kan ta hand om en, och saknar möjlighet att försörja en", så har det tagit husihelvete p.g.a. mina s.k. PK-åsikter, men när jag använder mig av min yttrandefrihet är det plötsligt annat ljud i skällan... :roll:
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:26:49, redigerad totalt 1 gång.
ford

Anslöt: 2006-03-14

Inläggav Kvasir » 2008-01-30 11:41:01

ford skrev:När jag reagerat på rasism, pedofili, uppmaningar till kvinnomisshandel och facistoida uttalanden i stil med "har man inga anhöriga som kan ta hand om en, och saknar möjlighet att försörja en", så har det tagit husihelvete p.g.a. mina s.k. PK-åsikter, men när jag använder mig av min yttrandefrihet är det plötsligt annat ljud i skällan... :roll:

Jag vet inte vad det har med saken att göra. Jag pratar bara om just det jag skrev, och som du har gjort upprepade gånger. Ta detta som en varning. Händer det en gång till tänker jag be moderatorerna att överväga åtgärder. Personligen bryr det mig inte, för jag känner mig inte träffad. Men jag bryr mig om hur många andra som mår sämre kan reagera. Om lost aggresioner inte kan ursäktas av han mår dåligt, så ska inte dina oförskämdheter ursäktas med att du saknar empati eller är rent ut korkad (eller vad det nu handlar om).
Kvasir

Inläggav jonsch » 2008-01-30 11:43:05

Nu blir det OT-varning på mig, ska inte göra det igen i denna tråd men

ford:

Sandlådeargument. Vill du ha rätt att vara lika dum som de andra barnen? Be om ursäkt istället, vetja, så står du liksom över dem. Dumt av mig att säga det öppet, då förstör jag ju hela grejen men ändå.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 11:26:49, redigerad totalt 1 gång.
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav ford » 2008-01-30 11:44:26

Kvasir

Det har väl jävligt mycket med saken att göra:
Om andra har rätt att uttrycka ovan beskrivna åsikter, så borde väl jag ha rätt att slippa censurera vad jag har för åsikt om vissa saker?

-Konsekvens efterlyses!!

Jonsch

Jag skriver faktiskt mina sanna åsikter, och inte i provokationssyfte.

Skulle det införas ett förbud mot att skriva dem så respekterar jag det, dock under förutsättning att de saker jag beskrivit också förbjuds, annars är det diskriminering.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:26:49, redigerad totalt 2 gånger.
ford

Inläggav weasley » 2008-01-30 11:48:37

Moderatorn:

Vad jag ser har ford bett om ursäkt för sina obetänksamma uttalanden, och jag föreslår därför att eventuella diskussioner om PK tas i annan tråd.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:26:49, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Kvasir » 2008-01-30 11:49:40

ford skrev:Det har väl jävligt mycket med saken att göra:
Om andra har rätt att uttrycka ovan beskrivna åsikter, så borde väl jag ha rätt att slippa censurera vad jag har för åsikt om vissa saker?

-Konsekvens efterlyses!!

Är jag skyldig att läsa och ha åsikter om alla inlägg i alla trådar? Det står dig fritt att be moderatorerna om åtgärder i de fall du nämner, om du skulle finna det lämpligt.

Även om du anser att det skrivs andra saker på forumet som inte är acceptabelt, så är det dels din egen åsikt och dels är det ingen ursäkt för att själv bära dig illa åt. Förstår du verkligen inte vad jag och andra menar? I så fall tror jag vi har fått ett svar på vad anledningen är. ;)
Kvasir

Inläggav Kvasir » 2008-01-30 11:52:16

weasley skrev:Moderatorn:

Vad jag ser har ford bett om ursäkt för sina obetänksamma uttalanden, och jag föreslår därför att eventuella diskussioner om PK tas i annan tråd.

Det är bara en formell ursäkt där han omedelbart efteråt hävdar att det inte var något fel. Det är dessutom tredje tråden han gör samma sak i, trots att vi har påpekat för honom de andra gångerna att det är olämpligt.
Kvasir

Inläggav ford » 2008-01-30 12:01:24

Kvasir

Jag tycker inte att jag bär mig illa åt. Dessutom menade jag faktiskt min ursäkt, den var inte formell, och dessutom hade det ju gått flera dagar sedan jag sist skrev i denna tråd.

Själv anser jag mig kunna vara såväl ödmjuk, som förlåtande och diplomatisk.

-Har det aldrig hänt, i detta forum att jag har erkänt mina misstag-, att andra haft rätt, samt att jag bett om ursäkt?

-Men när man faktiskt står fast vid sin åsikt, övertygad om att man har rätt, skall man då byta åsikt för att vara andra till lags?

Hursomhelst börjar det här bli väldigt OT, så vi kanske borde fortsätta diskussionen i en annan tråd.
Senast redigerad av ford 2011-05-04 11:26:49, redigerad totalt 1 gång.
ford

Inläggav weasley » 2008-01-30 12:01:49

Moderatorn:

Kvasir, det är möjligt att det är ett genomgående beteende.

Jag uppmanar dem som tagit illa upp på något sätt att ta kontakt med mej eller någon annan av moderatorerna så vi kan titta på det gemensamt.

I annat fall tror jag att forumet är ganska självgående vad gäller tillsägelser. Var snälla att ta PK-diskussionen i en annan tråd dock.

[over and out]
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:26:51, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Inläggav sugrövmanövern » 2008-01-30 16:36:24

Kvasir skrev:
sugrövmanövern skrev:Jag kan inte använda mina tänder till hårda saker som knäckebröd och äpplen, det gör ont i hela nervsystemet. Det känns rent fysiskt.

Är det rent psykologiskt, eller är du helt enkelt överkänslig så det faktiskt är en stark, och obehaglig, fysisk förnimmelse? Om det är fysiskt så är det kanske inte egentligen en tvångstanke, utan sensorisk överkänslighet, som ju är vanligt vid AS, och som du även har i fråga om ljus.
Jag har ont i tänderna, det har jag haft sedan jag provade medicinen Concerta. När tandkrossartankarna kommer känns det i hela kroppen, med den största andelen smärta i tänder och käke, det blixtrar i hjärnan känns det som. Svårt att veta, jag känner det som att min kropp och hjärna är en enda stor härva av felkopplade sladdar.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:26:51, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Kvasir » 2008-01-30 16:41:28

sugrövmanövern skrev:
Kvasir skrev:
sugrövmanövern skrev:Jag kan inte använda mina tänder till hårda saker som knäckebröd och äpplen, det gör ont i hela nervsystemet. Det känns rent fysiskt.

Är det rent psykologiskt, eller är du helt enkelt överkänslig så det faktiskt är en stark, och obehaglig, fysisk förnimmelse? Om det är fysiskt så är det kanske inte egentligen en tvångstanke, utan sensorisk överkänslighet, som ju är vanligt vid AS, och som du även har i fråga om ljus.
Jag har ont i tänderna, det har jag haft sedan jag provade medicinen Concerta. När tandkrossartankarna kommer känns det i hela kroppen, med den största andelen smärta i tänder och käke, det blixtrar i hjärnan känns det som. Svårt att veta, jag känner det som att min kropp och hjärna är en enda stor härva av felkopplade sladdar.

OK, och då kanske det där med svårigheter att tugga knäckebröd och äpplen inte har något med tvångstankar att göra, även om det givetvis är ett problem ändå. Det var bara det jag var ute efter. Det är ju alltid bra om man försöker identifiera problem rätt, i alla fall om man försöker göra något åt dem.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:26:51, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Inläggav sugrövmanövern » 2008-01-30 16:43:51

ford skrev:Erkänner att jag bara skummade igenom tården, innan jag skrev mitt inlägg. Nu har jag fattat att sugis inte menade att hon var en slacker, som bara tog tag i saker om någon annan människa tvingade henne.
Ber om ursäkt.
Tänkte bara poängtera att jag har inga problem med att bli ifrågasatt, jag får ju en chans att förklara då. Det är viktigt att få veta vad olika personer tycker och tror. Om ingen säger något, så kanske man tar för givet att alla förstått, och det är inte bra, då blir handikapp fortsatt osynliga och obegripliga och ingen lär sig något nytt varken om sig själv eller andra.

Hehe, om andra försöker tvinga mig, då blir det verkligen ingenting gjort, jag är i en permanent trotsålder.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 11:26:51, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Helena » 2008-01-30 17:13:46

Jag kan ofta "behöva" hoppa och nudda taket/löv från nedhängande grenar, balansera på de avlånga stenarna ut mot gatan på trottoarer eller balansera på låga stenmurar, sparka på stenar/ekollon som ligger på asfalt, inte gå på "streck" mellan stenplattor och/eller hoppa jämfota mellan dem, bara gå på vita streck på övergångsställen.... när räknas sådana saker bli "tvångstanke" och inte bara "fix idé" såsom vem som helst har ibland?

Det är som du säger...alla har såna saker för sig ibland. Människor har ofta behov av att förklara det okända. När detta inte "går", när lösningen och svaret bottnar i sådant som ingen någonsin haft svar på, så kan det hända att vi hittar på en del såna beteenden. Det blir lite som att vara skrockfull. Lite som när man under stenåldern sa att det var jättar som hade kastat de stora blocken de fann i skogen. Idag vet vi att de kom med inlandsisen. Det finns inget fel i det. Det är fullt naturligt. Man får sitt världsperspektiv baserat på sina egna förutsättningar och till stor del från sin samtid.

Så när är det "tvångstankar" och när är det bara "en lustig liten nick som hör människorsläktet till"? Det har jag inga studerade svar på. Men jag själv drar gränsen där "tankarna" blir ett problem som hindrar personen från att leva ett "normalt" liv. När "tankarna" styr personens val av mat, kläder, umgänge, väg, studier, arbete osv.

Det är jobbigt, no doubt, att styras av tvångstankar. Men själv tycker jag det är lite charmigt att vi människor har så mycket "udda" saker för oss. Det finns så mycket mer av oss att fördjupa sig i än vad som möter ögat. Detta med skrock leder mig in på djupare vatten. Det behandlar fortfarande om tankar och tvång av olika slag... men lite indirekt.

Jakten på trygghet och översikt av sin tillvaro, medveten eller ej, är ofta en stor del av hela tvångstankemekanismen. Men helt säker på sin tillvaro kan man ju alldrig riktigt bli. Det finns alltid en oundviklig X-faktor. Så en av de få saker man egentligen kan vara säker på är att manhelt säkert inte kan ha full överblick av sin tillvaro. Det har hjälpt mig i min rehabilitering. Jag har planerat in en variabel. En variabel som inte beror på varken mig eller mina förmågor ut en yttre faktor tex väder, andra människor, det oförklarade osv. Det har paradoxalt nog gjort att jag upplever större trygghet eftersom jag förberett mig på "errors" av olika slag.

När jag tidigare trodde att jag ska klara allt själv så blev det pannkaka. Kaos. Kaos. Kaos. Gång efter annan sprang jag på situationer som jag upplevde var utanför min räckvidd. Jag kunde bara inte se hur det var möjligt att allt ryms i mig. När jag sedan istället började kalkulera med begränsningar så kom "lunget" som ett brev på posten. Jag vet att man i dag talar om att allt är möjligt, "a world of possibilitys", osv. Men det passar inte mig. Jag vill inte ha alla möjligheter i världen. Jag vill ha sanningen. Sanningen om mig. Vilka är mina möjligheter? Vad var menat för mig? :?: :?: :?:
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 11:26:51, redigerad totalt 1 gång.
Helena

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Zombie » 2008-01-30 17:41:32

Trött som vanligt; och när någon dessutom skriver i stort sett det jag hade i tankarna så bra som Helena här ovan...

För mig är "skrocken" just inte en nyck, utan ett energislukande besvär.
Jag har försökt och försöker habilitera mig under medräknande av "faktor x". (Som arabernas hållning när de säger "inshallah" - 'om Gud vill' - när innebörden är "ja".)
Undrar bara hur man gör för att den habiliteringen ska bli så lyckad som Helenas låter...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 11:26:51, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav MsTibbs » 2008-01-30 18:05:42

Jag har inte mycket emalj kvar på tuggytorna. Tandläkaren trodde att jag gnisslade tänder nattetid pga stress, något som känns eftersom jag är stel i käken på morgonen. Hudläkaren säger samma sak; jag fick tillslut det starkaste medel som fanns (jag provade ca tio olika mediciner), utan nämnvärd respons. Samma sak där, det beror på stress. Jag måste tänka på hur jag tuggar hårda saker, tuggar jag fel får jag en "elchock" känns det som i tändernas nervtrådar. Ni som tagit i ett elektriskt stängsel för kossor vet hur det känns. Ni som inte provat; gör inte det. Det är obehagligt.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:26:51, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Kvasir » 2008-01-30 18:07:30

MsTibbs skrev:
Jag har inte mycket emalj kvar på tuggytorna. Tandläkaren trodde att jag gnisslade tänder nattetid pga stress, något som känns eftersom jag är stel i käken på morgonen. Hudläkaren säger samma sak; jag fick tillslut det starkaste medel som fanns (jag provade ca tio olika mediciner), utan nämnvärd respons. Samma sak där, det beror på stress. Jag måste tänka på hur jag tuggar hårda saker, tuggar jag fel får jag en "elchock" känns det som i tändernas nervtrådar. Ni som tagit i ett elektriskt stängsel för kossor vet hur det känns. Ni som inte provat; gör inte det. Det är obehagligt.

Provat bettskena? Kan dock upplevas besvärligt om man har svårt att somna .
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:26:51, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Inläggav MsTibbs » 2008-01-30 18:54:49

Kvasir skrev:
MsTibbs skrev:

Provat bettskena? Kan dock upplevas besvärligt om man har svårt att somna .

Jag har inte vågat gå till tandläkaren sedan dess (flera år sedan) då jag inte har någon ekonomi för att våga ta risken... Jag skulle få panik om jag skulle få beskedet att jag måste ha tex bettskena och jag inte vet om jag har råd att betala för en sån, så jag blundar och ignorerar, även om jag vet att det är dumt. Jag har sömnproblem och hoppas på att få bolltäcke snart, bettskena borde jag dock vänja mig vid på sikt, så det ser jag i sig inte som ett hinder.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:26:51, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Inläggav Kvasir » 2008-01-30 18:59:33

MsTibbs skrev:
Jag har inte vågat gå till tandläkaren sedan dess (flera år sedan) då jag inte har någon ekonomi för att våga ta risken... Jag skulle få panik om jag skulle få beskedet att jag måste ha tex bettskena och jag inte vet om jag har råd att betala för en sån, så jag blundar och ignorerar, även om jag vet att det är dumt. Jag har sömnproblem och hoppas på att få bolltäcke snart, bettskena borde jag dock vänja mig vid på sikt, så det ser jag i sig inte som ett hinder.

Bettskena borde väl gå på tandvårdskortet om tandläkaren anser det befogat? Jag har själv en bettskena, men använder den nästan aldrig, tyvärr. Delvis beror det just på att jag brukar ha svårt att somna, så om jag inte tar starka sömntabletter så är bettskenan ett irritationsmoment. Ibland plockar jag fram den dock, om jag har huvudverk eller tandverk som verkar bero på att jag har bitit ihop för hårt.

Vad är bolltäcke? Nu är du den andra som nämner det idag.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:26:52, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Inläggav Helena » 2008-01-30 19:59:05

Undrar bara hur man gör för att den habiliteringen ska bli så lyckad som Helenas låter...

Lyckad och lyckad...det går frammåt. Visserligen är jag "Hyperlady" men jag är under inga omständigheter Superwoman. Däremot så har jag viljan. Det är nog det enda jag kan tänka mig som gör att min rehabilitering är så "lyckad" :wink: Jag vill bli bättre, må bättre. Men jag vill inte bli nån annan än den jag är.
Senast redigerad av Helena 2011-05-04 11:26:52, redigerad totalt 1 gång.
Helena

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav MsTibbs » 2008-01-30 20:13:43

Kvasir skrev:
MsTibbs skrev:Jag har inte vågat gå till tandläkaren sedan dess (flera år sedan) då jag inte har någon ekonomi för att våga ta risken... Jag skulle få panik om jag skulle få beskedet att jag måste ha tex bettskena och jag inte vet om jag har råd att betala för en sån, så jag blundar och ignorerar, även om jag vet att det är dumt. Jag har sömnproblem och hoppas på att få bolltäcke snart, bettskena borde jag dock vänja mig vid på sikt, så det ser jag i sig inte som ett hinder.

Bettskena borde väl gå på tandvårdskortet om tandläkaren anser det befogat? Jag har själv en bettskena, men använder den nästan aldrig, tyvärr. Delvis beror det just på att jag brukar ha svårt att somna, så om jag inte tar starka sömntabletter så är bettskenan ett irritationsmoment. Ibland plockar jag fram den dock, om jag har huvudverk eller tandverk som verkar bero på att jag har bitit ihop för hårt.

Vad är bolltäcke? Nu är du den andra som nämner det idag.

Testa kan ju inte vara fel i alla fall, sen märks det om jag klarar av det eller inte. Hm.... då måste jag alltså ta tag i det där med tandvårdskort, som jag fortfarande inte begripit hur man får tag på... :(

Bolltäcke är ett tungt täcke (7 kilo) fyllt med bollhavsbollar man kan ha när man ska sova, att ligga/sitta på när man ser på tv, att ha rund sig när man är orolig eller... Ger samma effekt som Temple Grandins "krammaskin" som är bra för vissa äldre personer och NPF:are. Det står bra om det på denna sidan: http://www.komikapp.se/bolltaecke_autism.htm
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:26:52, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Inläggav Kvasir » 2008-01-30 20:23:48

MsTibbs skrev:
Testa kan ju inte vara fel i alla fall, sen märks det om jag klarar av det eller inte. Hm.... då måste jag alltså ta tag i det där med tandvårdskort, som jag fortfarande inte begripit hur man får tag på... :(

Jo det verkar ju vara ett mysterium på vissa håll i landet. Har du frågat LSS? Annars finn väl en tråd där det där diskuteras, men ditt landsting kanske inte har nämnts där?

Jag kommer tydligen få (erbjudande om) tandvårdskort med automatik hur for min LSS-ansökan bli godkänd.

Bolltäcke är ett tungt täcke (7 kilo) fyllt med bollhavsbollar man kan ha när man ska sova, att ligga/sitta på när man ser på tv, att ha rund sig när man är orolig eller... Ger samma effekt som Temple Grandins "krammaskin" som är bra för vissa äldre personer och NPF:are. Det står bra om det på denna sidan: http://www.komikapp.se/bolltaecke_autism.htm

Aha, nej det är nog inget jag har behov av. Jag lyckades ju t.o.m. vänja mig vid duntäcke trots att det kändes lite väl lätt och svävande i början.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:26:52, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Inläggav MsTibbs » 2008-01-30 20:46:01

Kvasir skrev:
MsTibbs skrev:Testa kan ju inte vara fel i alla fall, sen märks det om jag klarar av det eller inte. Hm.... då måste jag alltså ta tag i det där med tandvårdskort, som jag fortfarande inte begripit hur man får tag på... :(

Jo det verkar ju vara ett mysterium på vissa håll i landet. Har du frågat LSS? Annars finn väl en tråd där det där diskuteras, men ditt landsting kanske inte har nämnts där? Jag kommer tydligen få (erbjudande om) tandvårdskort med automatik hur for min LSS-ansökan bli godkänd.

Ser man på, då får det bli ett telefonsamtal till min LSS-tant i morgon då minsann! :) Jag har fått boendestöd beviljat åtminstone så kan ju hoppas, annars får jag ringa till habiliteringen, eller tandläkaren eller...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 11:26:52, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Inläggav weasley » 2008-01-31 0:28:56

Moderatorn:

Tvångstankar, gott folk! Inte LSS. Det finns det andra trådar om.

*buffar folk ontopic igen*

;-D
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 11:26:52, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in