Perceptuella och visuospatiala förmågor
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Perceptuella och visuospatiala förmågor
Skulle någon kunna förklara vad begreppen "perceptuella och visuospatiala förmågor" innebär i praktiken. Jag har läst definitioner, men förstår nog inte riktigt. Jag får ingen bild av hur dessa förmågor egentligen ser ut. Skulle vilja ha några enkla vardagsexempel, så att även en trögfattad stackare som jag förstår...
Re: Perceptuella och visuospatiala förmågor
Perception: upptagning av sinnesförnimmelser.
Visuospatial förmåga: visuell-rumslig förmåga, dvs att göra sig en föreställning av det du ser, det rumsliga. Dimensioner, avstånd.
Visuospatial förmåga: visuell-rumslig förmåga, dvs att göra sig en föreställning av det du ser, det rumsliga. Dimensioner, avstånd.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Kan du ge något exempel på hur dessa förmågor visar sig i vardagslivet?
knopfler skrev:Kan du ge något exempel på hur dessa förmågor visar sig i vardagslivet?
Om du kör bil använder du din visuospatiala förmåga.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Sin visuospatiala förmåga använder man även när man t.ex. packar in disk effektivt i en diskmaskin, eller packar en påse full med varor när man har varit och handlat. Jag är t.ex. värdelös på att packa saker.
Tydligen kan man skilja mellan visuospatial förmåga och visuospatialt minne. Min utredning visade att jag hade väldigt god visuospatial förmåga men riktigt dåligt visuospatialt minne... vilket är förvirrande.
Jag kan hantera komplexa saker men inte komma ihåg dem när jag slutar titta på dem
Jag kan hantera komplexa saker men inte komma ihåg dem när jag slutar titta på dem
biologic skrev:Sin visuospatiala förmåga använder man även när man t.ex. packar in disk effektivt i en diskmaskin, eller packar en påse full med varor när man har varit och handlat. Jag är t.ex. värdelös på att packa saker.
Det verkar vara en förmåga som inte är speciellt kopplad till NPF, jag känner till flera som är urusla på att packa saker men som inte kan få någon diagnos.
biologic skrev:Sin visuospatiala förmåga använder man även när man t.ex. packar in disk effektivt i en diskmaskin, eller packar en påse full med varor när man har varit och handlat. Jag är t.ex. värdelös på att packa saker.
Jag är lite för bra på det. Jag är så bra på det att jag inte kan förklara hur jag tänkte.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Vad är perceptuell organisation då?
- KaosPrinsessa
- Anslöt: 2010-10-10
Återgå till Övriga Aspergerfrågor