Extremt morgonpigg!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Extremt morgonpigg!

Inläggav mikael » 2011-10-01 8:45:01

Är jag,stiger upp 2:00 på morgonen.
Ingen vill umgås med mig av naturliga själ.
Fick denna rubbning då dom satte ut min medicin så snabbt på sjukhuset, abstinensbesvär.
Panikångest trodde jag skulle dö.
Efter eeg då allt var klart så återfick jag min medicin.
Det var då jag började gå upp så tidigt.
Det spelar ingen roll om jag lägger mig tidigt eller sent på kvällen ,jag stiger upp så tidigt.
Tar nitrazepan men 3 stycken, då somnar jag till 4:oo i bästa fall 7.00
Har inget socialt liv såsom andra har, dom flest aktiviteterna sker ju på kvällen.
Brukar bli slut tom i huvudet efter kl 20:00 ungefär.
Tacksam för tips hur jag ska återfå min normala dygnsrytm tillbaka.
Kanske min psykiatriker skriver ut melatonin om jag tar upp detta?
Någon annan som är så extremt morgonpigg?
mikael

Anslöt: 2009-06-21

Re: Extremt morgonpigg!

Inläggav clivia » 2011-10-01 9:17:33

Tror du har omvänt förskjuten dygnsrytmy. Överproduktion av melatonin kan också bete sig så.
Med enklare språk är det helt enkelt en sorts jetlag du lider av.
Precis som dom som sover heller på dagen så går din dygnsklocka annorlunda.

Jag vet inte om melatonin skulle hjälpa, för då skulle du behöva ta den efter du vaknat och inte innan du lägger dig..men det är ju mitt amatörmässiga tankeställning.

Tips skulle vara wakeup lamp eller egen variant av ljusbehandling.
Alternativ är att ta powernap mellan 13-15 på MAX 1h. Inte senare eller tidigare än den tiden, då det var tydligen någon magiskt gräns då hjärnan rubbas. Finns nån studie om det där.

Och det där med socialt liv är överreklamerat. Vilket liv tror du datorspelare har? :D
Men ärligt tror du skulle behöva gå kbt för sömnreglering, synd det finns för få kompetenta sådana i Sverige och ännu svårare att få tag i en sån med hjärna!
De flesta brukar fjanta sig och börja föreläsa och skylla på det är allt ens eget fel etc.
Men för mig i Uppsala har de lite vettigare läkare på den froten och terapeuten om saken.
Hör av med din läkare.

Vad jag har hört går Kbt-behandligen sådan att man kartlägger hur du sover och gemensam mot ett mål, kanske i ditt fall att du vil ha ett dynsrytm där du sover mellan 22-08 att sikta mot det.
Då testar man sig med terapeuten vilka metoder som fungerar.
Brukar ta minst 6månader.
clivia

Anslöt: 2009-03-05

Inläggav lhollo » 2011-10-01 10:19:24

clivia skrev: Vilket liv tror du datorspelare har? :D

mobba inte min livsstil! :P
jag går upp kl 04:00 ungefär och är vaken till midnatt typ...
sömn är överskattat! (eller inte men ändå)
och det är inte så att jag är trött, tvärt om! jag blir ganska skärpt och funkar bättre på vardagarna. däremot på helgerna kan jag sova 18 timmar, fast det är nog annorlunda för dig, jag har bara skolan att sköta...
lhollo

Anslöt: 2011-07-05

Inläggav clivia » 2011-10-01 11:05:27

vaddå mobba DIN livsstil, jag är själv datorspelare! hmf!
:-)ZZZ
clivia

Inläggav mikael » 2011-10-01 11:44:17

clivia skrev:Tror du har omvänt förskjuten dygnsrytmy. Överproduktion av melatonin kan också bete sig så.
Med enklare språk är det helt enkelt en sorts jetlag du lider av.
Precis som dom som sover heller på dagen så går din dygnsklocka annorlunda.

Jag vet inte om melatonin skulle hjälpa, för då skulle du behöva ta den efter du vaknat och inte innan du lägger dig..men det är ju mitt amatörmässiga tankeställning.

Tips skulle vara wakeup lamp eller egen variant av ljusbehandling.
Alternativ är att ta powernap mellan 13-15 på MAX 1h. Inte senare eller tidigare än den tiden, då det var tydligen någon magiskt gräns då hjärnan rubbas. Finns nån studie om det där.

Och det där med socialt liv är överreklamerat. Vilket liv tror du datorspelare har? :D
Men ärligt tror du skulle behöva gå kbt för sömnreglering, synd det finns för få kompetenta sådana i Sverige och ännu svårare att få tag i en sån med hjärna!
De flesta brukar fjanta sig och börja föreläsa och skylla på det är allt ens eget fel etc.
Men för mig i Uppsala har de lite vettigare läkare på den froten och terapeuten om saken.
Hör av med din läkare.

Vad jag har hört går Kbt-behandligen sådan att man kartlägger hur du sover och gemensam mot ett mål, kanske i ditt fall att du vil ha ett dynsrytm där du sover mellan 22-08 att sikta mot det.
Då testar man sig med terapeuten vilka metoder som fungerar.
Brukar ta minst 6månader.

Tack för tipset!
:)
Varma hälsningar:Mikael
mikael

Inläggav mikael » 2011-10-01 11:45:49

lhollo skrev:
clivia skrev: Vilket liv tror du datorspelare har? :D

mobba inte min livsstil! :P
jag går upp kl 04:00 ungefär och är vaken till midnatt typ...
sömn är överskattat! (eller inte men ändå)
och det är inte så att jag är trött, tvärt om! jag blir ganska skärpt och funkar bättre på vardagarna. däremot på helgerna kan jag sova 18 timmar, fast det är nog annorlunda för dig, jag har bara skolan att sköta...

Nä sova bort livet inget för mig!
:? :(
mikael

Re: Extemt morgonpigg!

Inläggav clivia » 2011-10-01 11:51:05

Beror på vad man gör av livet med:
Jobbar man så är ju då skift/nattjobb kanske ett alternativ.
Gör man inte det, skulle man kanske ha fiske eller stjärnåskådning som hobby? Bra dessa tider.
Datorspel kanske man kan spela med andra från andra delar av världen vars den tiden i Sverige är deras "normal" tid vart det än annars är i världen.
clivia

Inläggav kemisten » 2011-10-07 20:34:44

Valdoxan har visats vara bra mot dygnsrytmstörningar och är också bra mot ångest och depressivitet. Samt med förvånadsvärt lite biverkningar påstås det. Min morbror använder Valdoxan och kan ta två tabletter på kvällen vid stora sömnsvårigheter.

Annars kan jag rekommendera receptfritt cetirizin. 2-3 tabletter kan hos många ge sömnighet och/eller trötthet. Även om det är en "överdosering" så torde ändå det vara betydligt skonsammare än flertalet psykofarmaka.
kemisten

Anslöt: 2011-02-21

Inläggav Wine » 2011-10-07 20:40:46

Jag tycker du kan höra med din läkare om du kan få melatonin. Det används ju för att ställa om dygnsrytmen vid jet-lag exempelvis. Jag får själv melatonin utskrivet från min husläkare. Tycker melatoninet fungerar väldigt bra. Inga biverkningar och man vaknar pigg och utsövd.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav marcooleo » 2011-10-08 0:14:54

Flunitrazepam och Theralendroppar är effektivast
marcooleo

Anslöt: 2011-04-01

Inläggav Tiblan » 2011-10-08 7:31:20

Beroende på hur du själv känner det, varför inte börja dela ut morgontidningar och tjäna pengar om du nu "måste" vara vaken. Då drar du ju nytta av din dygnsrytm och social behöver du ju heller inte vara då....;-)
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav mikael » 2011-10-08 9:32:01

Tiblan skrev:Beroende på hur du själv känner det, varför inte börja dela ut morgontidningar och tjäna pengar om du nu "måste" vara vaken. Då drar du ju nytta av din dygnsrytm och social behöver du ju heller inte vara då....;-)

Haft sådana tankar eftersom jag ofta är ute och cyklar tidigt på morgonen , fast blir u asocial på kvällen då det mesta händer.
mikael

Återgå till Aspergare och vården

Logga in