Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav LostInAForest » 2011-09-15 13:23:20

fast är det inte så att det är mkt lättare att utvärdera resultatet av den strukturerade, tidsbegränsade kbt-metoden, vs. oldskool psykoterapi? således inte konstigt att det finns mer evidensbaserad forskning.

(jag orkar inte läsa igenom länkarna idag, bokstavshjärnan mal på :cry: )

jag vill inte racka på kbt, eftersom det bevisligen har god effekt. men inte för alla. och jag tror att det är dumt att på det sättet ställa två metoder mot varann, som att någon av dem vore det universella svaret på allas problem.

och att undersöka metoderna var för sig bjuder på en del andra problem. vad ska man ge placebo-gruppen, samtal med en banktjänsteman och hemuppgifter i en målarbok? :D
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2011-09-15 14:37:35

Det är förmodligen väldigt svårt att utvärdera effekten av psykoterapi jag misstänker att det blir i någon form av självskatningsskala eller liknande.
Det kan mycket väl påverkas av forskarnas syn på ADHd och dess orsaker.
Personligen tror jag att Adhd finns i våra primitiva delar av hjärnan vars funktion är oåtkomliga för samtalsterapi.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2011-09-25 18:52:42

Orkar inte läsa igenom hela tråden, men är det någon här som använder Ritalin eller Concerta som har AS och mår bra av det?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2011-09-26 8:46:19

Ja.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-09-26 19:33:10

Oh ja! Jag har ätit ritalin sedan i juni och har sedan dess mått bättre och bättre - återfått livslust och initiativförmåga, fått ett fungerande belöningssystem (nåja, något åt det hållet i alla fall) och blivit betydligt mindre känslig och avsevärt jämnare i humöret. Hjärnan kraschar inte längre i "system failure" stup i kvarten, och jag tänker mer konstruktivt. Nu kan jag ta kritik på ett positivt sätt, tar inte åt mig på det förlamande sätt som jag så ofta har gjort förut. Jag har börjat organisera röran där hemma och hitta vardagsstrategier. Jag orkar vara mer närvarande tillsammans med min son (som verkligen behöver det). På jobbet orkar jag hålla koncentrationen uppe hela möten. Jag har inte längre något behov av att kickstarta hjärnan på olika sätt hela tiden. Blodsockret har slutat hoppa. Sömnen fungerar riktigt bra för det mesta. Dessutom har jag gått ner i vikt. Jag har rentav blivit optimist.

Det som kan vara lite trixigt är att få till dosen rätt, så att det blir jämnt och räcker tillräckligt länge men utan att det blir för hög dos. Jag blev stirrig av att ta två gånger 40mg. Nu tar jag istället tre gånger 20mg, med möjlighet att mer krävande dagar ta fyra gånger 20mg (och då fortfarande med samma mellanrum mellan doserna). Jag behöver ta en ny dos efter ganska exakt tre och en halv timme; jag är känslig för när effekten svänger för mycket. Jag tar långtidsverkande kapslar. Jag har provat att vid behov fylla på med korttidsverkande tabletter 10mg, men det har rena knockouteffekten på mig eftersom det svänger för snabbt både upp och ner då (jag tål inte koffein heller).

När jag började med ritalin var det som att någon satte i kontakten till en del av hjärnan som aldrig tidigare varit påkopplad. Jag kände instinktivt att det var precis så det skulle vara, att det skeva rättades till och allting föll på plats - fantastisk känsla. Och när effekten gick ur var det som att någon drog ur den där kontakten igen.

Men nu när jag doserar som jag gör, får jag en jämn effekt över dagen. Jag mår just nu bäst när jag tillåter mig att vakna till lite långsamt, väntar med morgondosen till halv nio-nio (jag är så förskräckligt morgontrött; det är liksom inte naturligt för mig att vara vaken tidigt på morgonen). På kvällen, när jag inte längre fyller på, varvar jag ner och blir trött på ett sätt som känns naturligt. På så sätt skapar ritalinet ett slags artificiell dygnrytm för mig som aldrig riktigt haft någon förut.

Jag har AS, ADHD och Tourette.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-09-26 19:39:58

Parvlon skrev:
karavan skrev:Hur menar du då? Menar du att jag inte borde ta medicinen eftersom jag fick den biverkningen? (Nu drar jag kanske förhastade slutsatser).
Nej, jag menade att vissa kan nog känna av de omedelbara negativa effekterna om hjärtat går snabbare än andra. Sen om det gör det farligare för hjärtat för just den individen har jag ingen aning om, men till skillnad från Flawed så anser jag att man ska lyssna på sin kropp och ta signaler från den på fullt allvar.


Hjärtklappning är en vanlig biverkning, särskilt i början av medicinering och vid doshöjning. Går det inte över kan det vara läge att prova att ta lägre doser och/eller sprida medicinen mer över tid.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2011-09-27 15:53:05

Suck är väl ingen risk att jag får det om jag endast har AS
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2011-09-28 10:24:26

Beror på.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2011-09-28 14:13:51

Flawed skrev:Beror på.

Jag är ständigt trött, antidepressiva funkar inget vidare på mig, jag har koncentrationssvårigheter och fattar ibland inte vad som står på TV´n eller när jag läser, kan inte fokusera mer än en sak åt gången och då måste det vara något jag tycker är intressant, minsta störning och jag blir helt splittrad. Räcker det?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2011-09-28 16:31:34

marcooleo skrev:
Flawed skrev:Beror på.

Jag är ständigt trött, antidepressiva funkar inget vidare på mig, jag har koncentrationssvårigheter och fattar ibland inte vad som står på TV´n eller när jag läser, kan inte fokusera mer än en sak åt gången och då måste det vara något jag tycker är intressant, minsta störning och jag blir helt splittrad. Räcker det?

Ja jag är inte läkare men din diagnos kanske bör kompletteras med en Adhdhdh-whatever komponent.
Koncentrationsproblem ska man väl inte ha om man bara har AS misstänker jag?
Man kan ju förstås ha koncentrationsproblem av en massa andra obehagliga orsaker.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav marcooleo » 2011-09-28 17:18:28

Flawed skrev:
marcooleo skrev:
Flawed skrev:Beror på.

Jag är ständigt trött, antidepressiva funkar inget vidare på mig, jag har koncentrationssvårigheter och fattar ibland inte vad som står på TV´n eller när jag läser, kan inte fokusera mer än en sak åt gången och då måste det vara något jag tycker är intressant, minsta störning och jag blir helt splittrad. Räcker det?

Ja jag är inte läkare men din diagnos kanske bör kompletteras med en Adhdhdh-whatever komponent.
Koncentrationsproblem ska man väl inte ha om man bara har AS misstänker jag?
Man kan ju förstås ha koncentrationsproblem av en massa andra obehagliga orsaker.

Om jag inte är fokuserad så förstår jag inte vad folk säger, vad som sägs på TV. Vad som står i böcker, jag fattar liksom inte helt enkelt och jag får inget sammanhang
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav karavan » 2011-09-28 19:32:16

Flawed skrev:
marcooleo skrev:
Flawed skrev:Beror på.

Jag är ständigt trött, antidepressiva funkar inget vidare på mig, jag har koncentrationssvårigheter och fattar ibland inte vad som står på TV´n eller när jag läser, kan inte fokusera mer än en sak åt gången och då måste det vara något jag tycker är intressant, minsta störning och jag blir helt splittrad. Räcker det?

Ja jag är inte läkare men din diagnos kanske bör kompletteras med en Adhdhdh-whatever komponent.
Koncentrationsproblem ska man väl inte ha om man bara har AS misstänker jag?
Man kan ju förstås ha koncentrationsproblem av en massa andra obehagliga orsaker.




Och sen kan det röra sig om ren och skär STRESS, vilken har exakt samma symptom som ADHD"störningen".


Tänkte passa på att uppdatera om hur det har gått med medicineringen....
Käkade Concerta 18 mg i en vecka.

Första dagarna var märkliga. Fick flera biverkningar som märktes tydligt, de jag beskrev tidigare. Sedan blev det bättre, kände inte av medicinen alls. Hade pyttelite lättare att fokusera och kände mig lite mer inrutad, inte så mycket mer.
Men bara på en vecka har jag tappat massa hår... Mina muskler rycker spasmiskt då och då. Blodsmak i munnen från och till. Besväras av alla ljud. Inte lika stressad men liksom nervigare... Om det nu är logiskt.
Idag var jag hos läkaren och mätte blodtrycket. Det var väldigt högt.
När jag började prata om de tankar jag har haft, om störningen verkligen är en störning och inte bara ett annat sätt att fungera, vad som egentligen är "vad", avbröts jag av läkaren mitt i en mening med denna spydiga kommentar "men det är klart att du försöker dela upp allt i kategorier för att förstå dig själv eftersom din asperger begränsar dig. Men vet du, vissa saker KAN man inte förstå!" (Nej, det är mycket man inte kan förstå när man inte använder hjärnan).

Kom på att nä, jag vill inte. Jag vill inte äta någon medicin alls. Särskilt inte när den här mobbaren i läkarrock insisterar.



Har under veckan haft många och långa samtal med de människor jag känner som "lider" av ADHD. Några äter medicin och några inte. Det som alla har gemensamt är dock följande: De KAN koncentrera sig, de har förmågan. De lider inte av en koncentrationsstörning. Deras hjärnor fungerar bara annorlunda, på ett annat sätt.
Visst, det måste vara superintressant och ske under precis rätt omständigheter- men det går. Om man dessutom tar bort socker och lägger till regelbunden fysisk träning så går det ganska bra att passa in i det här sjuka jävla samhället också.

Och jo, en annan sak de har gemensamt är att de är tusen gånger roligare/smartare/mer intressanta och givande att prata med än vilken neurotyp som helst.
karavan
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2011-01-19

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2011-09-29 18:15:28

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc hjälper naturligtvis inte mot stress.
Om man tvärtstartar sitt nya CS stimulerade liv och kastar sig ut sociala/produktiva sammanhang så finns det stor potential att det går åt helvete.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav LostInAForest » 2011-10-01 13:57:19

Flawed skrev:Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc hjälper naturligtvis inte mot stress.
Om man tvärtstartar sitt nya CS stimulerade liv och kastar sig ut sociala/produktiva sammanhang så finns det stor potential att det går åt helvete.


mjaaaaaaaa. de kan allt hjälpa mot den "inre" stressen. den som kommer av att vara för seg för att orka fatta saker eller för hypad för att kunna ägna sig åt något alls. de kan hjälpa en att vakna på morgonen, och således slippa halvsovande stressa upp fem minuter innan man måste gå eller inte komma upp alls och bli jättestressad över att dagen är förstörd. eller att vara så uppe i varv att man inte kan sitta stilla på kvällen, än mindre lägga sig och komma till ro och därför känna enorm stress över att inte få sova tillräckligt. och så vidare.

däremot, helt riktigt, så får man inte tro att man klarar av ALLT som man önskar. då blir det verkligen jättejätteknas.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav 424stil » 2011-10-05 15:09:43

Jag fick 2007 diagnosen ADHD trots att jag inte hade det.

Jag fick fylla i en massa formulär på psykosavdelningen där jag var och läkaren misstänkte att jag hade ADHD. Han frågade mig några frågor och den sista var "hur blir du om du tar amfetamin?" "lugn" svarade jag. Då sa han "då har du ADHD". Bara sådär.

Då fick jag Concerta och 2008 flyttade dom mig från psykosavdelningen till ett behandlingshem i skåne och där gjorde dom en ordentlig undersökning som kändes seriös och som tog lång tid och psykologen där (hon var skitbra) kom fram till att jag har AS.

Ingen tog dock ifrån mig Concertan och jag hade märkt att om jag låtsades ta den och istället sparade 3 dagars dos (hade 54mg per dag) och tog på en gång så blev jag "väldigt skön" LOL. Ingen undrade varför jag hade Concerta så jag fortsatte med mina "var tredje dag Concerta" fram tills januari i år (kom hem från behandlingshemmet 2009). Jag kände att jag ville inte vara beroende av något som egentligen var narkotika och sa till min läkare att jag ville sluta med den.

Nu har jag inte haft Concerta på snart ett år och det känns bra. Känns bättre att slippa ha 2 dagars abstinens och sen må skitbra en dag och så. Nu mår jag bra varje dag nykter istället.

Man undrar ju hur lättvindigt vissa läkare skriver ut narkotika till folk, speciellt om man som jag varit narkoman i flera år (mest hasch i för sig men ändå!).
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2011-10-05 15:19:57

424stil skrev:Man undrar ju hur lättvindigt vissa läkare skriver ut narkotika till folk, speciellt om man som jag varit narkoman i flera år (mest hasch i för sig men ändå!).


Aftonbladet har haft flera artiklar om detta nyligen och just nu granskar de bl.a. privata utredare som utreder neuropsykiatriska tillstånd. Man kan tydligen reagera likvärdigt på Concerta, precis som du beskrev, trots att man inte har ADHD. Det finns mycket pengar att tjäna på dessa diagnoser både för privata utredare samt för läkemedelsbolagen verkar det som.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav kemisten » 2011-10-07 20:39:28

Strattera är egentligen en antidepressiv medicin som påstås höja Noradrenalinet. Tyvärr fick man väl inte godkänt för den indikationen men man har lyckats få preparatet godkänt för ADHD istället.
kemisten
 
Inlägg: 71
Anslöt: 2011-02-21
Ort: Mjölby

Medicinering med Concerta/Medikinet

Inläggav Lilla Gumman » 2011-11-02 23:33:06

Hej!

När jag tar Concerta blir jag lugn i cirka 8 timmar. Jag bar också fått Medikinet som gör mig lugn i cirka 4 timmar. Conertan tar jag på morgonen vid frukosten. Frukost äter jag oftast mellan 06.00 och 08.00. Medikinet tar jag 17.30. Jag lägger mig oftast mellan 23.00 och midnatt. Det är alltså cirka fem timmar på dygnet som medicinen inte täcker in.

När jag inte tar medicinen blir jag mer pratig, tar mer plats, blir lättirriterad, känner mig grinig och tål inte plötsliga förändringar. Samma sak blir det i det här glappet mellan Concerta och Medikinet.

Jag tänkte föreslå för min läkare att jag tar Concerta när jag äter frukost på morgonen, och att jag 8 timmar senare tar Medikinet, och att jag efter fyra timmar tar en ny dos av Medikinet. Skulle det funka? Eller är jag tvungen att ha Medikinet vid 4-5 tillfällen per dag istället?

Jag brukar bli kallad till min läkare en gång varje höst, har inte blivit kallad än så det blir väl snart. Lite tankar kring detta skulle uppskattas.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Medicinering med Conerta/Medikinet

Inläggav LostInAForest » 2011-11-04 13:08:34

jag har inte provat medikinet, men jag äter concerta och hade också problem med att jag fick enorma "dippar" på eftermiddagen, och blev hyperaktiv lagom till natten. jag föreslog för min läkare att jag kunde ta två concerta lite "omlott" (vilket också passar bra eftersom jag går i skolan på eftermiddagen vissa dagar och behöver medicinen som bäst då).

nu tar jag alltså: 54mg på morgonen (en timme innan jag stiger upp, vanligen vid 9-10), och sedan ytterligare 36mg vid 15-16 eller något senare/tidigare beroende på när jag stigit upp. jag tycker det här funkar okej, dock inte optimalt. men man kan alltid pröva!
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Medicinering med Conerta/Medikinet

Inläggav Pink78 » 2011-11-04 14:27:50

Bra att det kom upp en tråd om detta.Ska eventuellt börja medicinera med någon typ av sådan medicin.Troligen just Conserta.Ligger just nu på remiss för att få komma till Neuropsyk och diskutera detta. Är lite orolig för hur jag kommer att må av medicinen.

Kommer jag att bli förändrad till min personlighet eller kommer jag bara bli lugnare?
Pink78
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2011-10-25
Ort: Jämtland

Re: Medicinering med Conerta/Medikinet

Inläggav Lilla Gumman » 2011-11-04 18:48:54

Hej!

Man får ingen förändrad personlighet, utan blir bara lugnare.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Medicinering med Concerta/Medikinet

Inläggav AAA » 2011-11-05 0:39:06

Sover ni dåligt av Concerta då? Om ej så skulle ju tre gånger per dygn vara utmärkt för Lilla Gumman.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Re: Medicinering med Concerta/Medikinet

Inläggav Lilla Gumman » 2011-11-05 0:48:11

Hej!

Jag är trött på kvällarna och sover som en stock. Concerta får man bara äta en gång om dagen, på morgonen. Det ska räcka i 12 timmar är det tänkt. Den som inte klarar sig på det kan få en eftermiddagsdos Ritalin, eller också bara Ritalin flera gånger per dag.

Jag borde alltså kunna få Concerta på morgonen, samt Ritalin klockan 14.00 och klockan 18.00.

Ritalin får inte förskrivas i dospåsar. Det preparat som förskrivs och hamnar i dospåsar heter Medikinet. Medikinet är exakt detsamma som Ritalin.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Rillesthlm » 2012-03-04 21:24:59

Vill tacka alla för sina svar och att ni berättar om era erfarenheter.
Själv äter jag 18+18+10+10.
Dvs.
Concerta 18mg Morgon
Concerta 18mg kl 12
Ritalin 10mg kl 16
Ritalin 10mg kl 18

Jag kan tycka att det funkar rätt bra. Det kan variera så mycket dock oftast är det Ritalinan som är lite klurig.
Ibland funkar det skit bra och ibland mår jag skit dåligt på det.
När jag mår dåligt på det så blir jag väldigt ångestfylld och stirrig ändå har jag ätit det ett tag. Är jag hemma och tar eftermiddags Ritalinan funkar det rätt bra men är jag på jobbet och tar dom (jobbar kväll) så blir jag helt slut och kan somna ståendes ibland.
Fattar inte riktigt varför trodde det var såna situationen som skulle bli lättare att kunna hantera alla intryck bättre.
Kan även ibland få ett väldigt skönt välbehag av Ritalinan som sedean klingar av efter typ en timma och då blir jag nerstämd.
Kan tilläga att jag även äter Venafalaxin.
Dom stunder ritalinan fungerar som funkar dom riktigt bra, jag blir fokuserad jag blir målinriktad och får ork. Kanske har jag fel dos kanske bör jag skita i ritalinan och bara köra concerta eller tvärtom fan jag har ingen aning.
Det är fan jobbigt detta med att hitta en dos som fungerar optimalt men få biverkningar. Det ända som jag vill slippa är ångesten samtidigt som jag har fokus.
Aja hoppas nån förståd lite vad jag mena
Må väl
/Rills
Rillesthlm
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-01-31

Återgå till Aspergare och vården



Logga in