En informationsvideo om placebo effekten...
4 inlägg
• Sida 1 av 1
En informationsvideo om placebo effekten...
http://healthwise-everythinghealth.blog ... icine.html
tycker det är intressant med placebo effekten då den kan vara så stark och tydligen variera beroende på färgen på pillret, hur pillerna är förpackade samt beroende på var människor bor geografiskt också.
tycker det är intressant med placebo effekten då den kan vara så stark och tydligen variera beroende på färgen på pillret, hur pillerna är förpackade samt beroende på var människor bor geografiskt också.
Re: En informationsvideo om placebo effekten...
Och på hur de är funtade tror jag. Jag får aldrig placeboeffekter.
När min läkare talade om för mig att mina förväntningar på min sömntablett gjorde att den fungerade bättre än förväntat, så kunde jag upplysa om att jag flera gånger "tagit" tabletten, inte somnat, och legat och funderat över om de hade slutat fungera. Dagen efter upptäckt att tabletten fastnat i dosetten. Inte en tillstymmelse till placebo där. När jag hade slutat med tabletten helt och medvetet somnade jag inte sämre än när jag trodde att jag hade tagit den men inte hade tagit den.
Jag undrar vad det är som gör att vissa är som jag med sådant här.
Jag har verkligen trott på vissa mediciner eller tillskott, bara för att bli 100 % besviken.
När min läkare talade om för mig att mina förväntningar på min sömntablett gjorde att den fungerade bättre än förväntat, så kunde jag upplysa om att jag flera gånger "tagit" tabletten, inte somnat, och legat och funderat över om de hade slutat fungera. Dagen efter upptäckt att tabletten fastnat i dosetten. Inte en tillstymmelse till placebo där. När jag hade slutat med tabletten helt och medvetet somnade jag inte sämre än när jag trodde att jag hade tagit den men inte hade tagit den.
Jag undrar vad det är som gör att vissa är som jag med sådant här.
Jag har verkligen trott på vissa mediciner eller tillskott, bara för att bli 100 % besviken.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:Jag har verkligen trott på vissa mediciner eller tillskott, bara för att bli 100 % besviken.
Det har jag också upplevt. Jag hade hoppats så mycket innan.
Wine skrev:Bror Duktig skrev:Jag har verkligen trott på vissa mediciner eller tillskott, bara för att bli 100 % besviken.
Det har jag också upplevt. Jag hade hoppats så mycket innan.
Jag tycker att de flesta jag har talat med, upplever placebo, eller förknippar lite allt möjligt med sin medicin. Eller känner efter och helt enkelt hittar spår av den effekt de söker ungefär som att alla har lite ont i magen eller ryggen om de känner efter tillräckligt länge.
Det kan handla om biverkningar, plötsligt svidande mage när de råkade läsa "intas med mat" (fast läste man vidare, så berodde det INTE på att det skadade magen, handlade bara om upptag). Det kan handla om effekter av tillskott. Både sådant som verkar vara placebo, men också att folk förknippar en händelse med tillskottet, utan att analysera alls.
Fungerar placebo även som antibiotika?
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Återgå till Aspergare och vården