Städer i sånger
Re: Städer i sånger
Espoo (vidrig sång och video, för övrigt)
- Henkkalexi
- Inaktiv
- Anslöt: 2011-05-17
Alien skrev:Reglerna:Låten skall ha en stad i titeln. Staden får ligga var som helst i världen. Du behöver inte gå i bokstavsordning, men en redan nämnd stad får inte väljas igen.
Å andra sidan har en del städer flera sånger. Så om man tar upp en stad som redan nämnt men i en annan sång tycker jag det är ok; vi får ändå inga poäng.
Förlåt. Såg andra tar sånger med städer i sången.
Mandalay
Dessutom innehöll mit tidigare bidrag Sundbyberg i titeln.
Se Sundbyberg sedan dö.
http://www.youtube.com/watch?v=Yuj9MfeLI6U
Dessutom innehöll mit tidigare bidrag Sundbyberg i titeln.
Se Sundbyberg sedan dö.
http://www.youtube.com/watch?v=Yuj9MfeLI6U
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Detroit som i sången Detroit City med Bobby Bare:
"By day I make the cars, by night I make the bars"
PS: För dem som föredrar modernare, rockigare (dvs slamrigare) musik finns Detroit Rock City med Kiss:
http://www.youtube.com/watch?v=K4-5OtBx6u8
"By day I make the cars, by night I make the bars"
PS: För dem som föredrar modernare, rockigare (dvs slamrigare) musik finns Detroit Rock City med Kiss:
http://www.youtube.com/watch?v=K4-5OtBx6u8
Samborombon:
(Det finns inte en by som heter "Samborombon" på riktigt. Men i låten så finns det! Taube tog namnet på byn från floden Samborombón.)
(Det finns inte en by som heter "Samborombon" på riktigt. Men i låten så finns det! Taube tog namnet på byn från floden Samborombón.)
Nu kommer gnäll-Katten tillbaka efter sin dust med ögoninflammation och skall gnälla:
Det är inte OK att ta samma stad två gånger, DÄREMOT är det OK att sticka in med en låt där flera orten nämns (t.ex. Man ska ha husvagn) och då får redan nämnd ort upprepas. Det är dessutom OK att posta en stad som förekommit i en låt med blandade ortnamn.
Provinser, länder, öar, etc, gills inte...*surkäring*.
Förorter är OK, men ej stadstdelar.
Helst ej fantasiplatser, men nu hade jag ju med en själv, så då måste jag ju godkänna dem...
Apropå Samborombon...visst finns orten, men den skall tydligen heta Samboromborombon! Taube glömde alltså en stavelse! Adde Malmberg har framfört Fritiof och Carmencita med det "korrekta" ortsnamnet, vilket ledde till att stavelserna blev helt bisarra och låten slutade med "det gäl-ler mig än att!" i stället för "som kan dansa tan-go!"
Det är inte OK att ta samma stad två gånger, DÄREMOT är det OK att sticka in med en låt där flera orten nämns (t.ex. Man ska ha husvagn) och då får redan nämnd ort upprepas. Det är dessutom OK att posta en stad som förekommit i en låt med blandade ortnamn.
Provinser, länder, öar, etc, gills inte...*surkäring*.
Förorter är OK, men ej stadstdelar.
Helst ej fantasiplatser, men nu hade jag ju med en själv, så då måste jag ju godkänna dem...
Apropå Samborombon...visst finns orten, men den skall tydligen heta Samboromborombon! Taube glömde alltså en stavelse! Adde Malmberg har framfört Fritiof och Carmencita med det "korrekta" ortsnamnet, vilket ledde till att stavelserna blev helt bisarra och låten slutade med "det gäl-ler mig än att!" i stället för "som kan dansa tan-go!"
Kahlokatt skrev:Apropå Samborombon...visst finns orten, men den skall tydligen heta Samboromborombon! Taube glömde alltså en stavelse!
Okej. Enligt Wikipedia är "Samborombón" en flod.
Sheyen skrev:Kahlokatt skrev:Apropå Samborombon...visst finns orten, men den skall tydligen heta Samboromborombon! Taube glömde alltså en stavelse!
Är det en flod? Se på fan. Jag trodde det var en by.
Hittills tagna orter i bokstavsordning (när det gäller de finländska har jag försökt att vara politiskt korrekt ) :
Abilene
Aten
Beirut
Berlin
Bombay
Borås
Bryssel
Calcutta
Calgary
Detroit
Dublin
Eksjö
Eslöv
Espoo (Esbo)
Flen
Florens
Gnarp
Granada
Gällivare
Göteborg
Havanna
Helsingfors (Helsinki)
Hiroshima
Huddinge
Jackson
Jerusalem
Karlstad
Kingston
Köpenhamn
Las Vegas
Laxå
Lissabon
Liverpool
London
Luleå
Madrid
Magaluf
Manchester
Mandalay
Marrakesh
Moskva
Murmansk
New Orleans
New York
Nice (Nizza)
Pajala
Paris
Rågsved
Saigon
Samarkand
San Francisco
San José
San Sebastian
Seattle
Springfield
Svappavaara
Svartlien
Teheran
Tulsa
Uppsala
Vasa (Vaasa)
Verona
Vilhelmina
Waterloo
Wien
Örebro
Abilene
Aten
Beirut
Berlin
Bombay
Borås
Bryssel
Calcutta
Calgary
Detroit
Dublin
Eksjö
Eslöv
Espoo (Esbo)
Flen
Florens
Gnarp
Granada
Gällivare
Göteborg
Havanna
Helsingfors (Helsinki)
Hiroshima
Huddinge
Jackson
Jerusalem
Karlstad
Kingston
Köpenhamn
Las Vegas
Laxå
Lissabon
Liverpool
London
Luleå
Madrid
Magaluf
Manchester
Mandalay
Marrakesh
Moskva
Murmansk
New Orleans
New York
Nice (Nizza)
Pajala
Paris
Rågsved
Saigon
Samarkand
San Francisco
San José
San Sebastian
Seattle
Springfield
Svappavaara
Svartlien
Teheran
Tulsa
Uppsala
Vasa (Vaasa)
Verona
Vilhelmina
Waterloo
Wien
Örebro
Kahlokatt skrev:Sheyen skrev:Kahlokatt skrev:Apropå Samborombon...visst finns orten, men den skall tydligen heta Samboromborombon! Taube glömde alltså en stavelse!
Är det en flod? Se på fan. Jag trodde det var en by.
I låten är det ju en by. Ska du inte ha med mitt bidrag i listan?
Sheyen skrev:Kahlokatt skrev:Är det en flod? Se på fan. Jag trodde det var en by.
I låten är det ju en by. Ska du inte ha med mitt bidrag i listan?
Kör till då.
Återgå till Intressanta intressen