Artikel om AS. i Sydsvenskan 28/1-08
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Artikel om AS. i Sydsvenskan 28/1-08
Artikel i Sydsvenskan idag (28/1) om en pojke på 11 år som har AS., är synskadad o. gravt hörselskadad. Kan tyvärr inte länka; men adressen är Sydsvenskan.se Klicka på rubriken Skåne.
Sist i artikeln förklaras AS. Konstigt beskrivet, tycker jag. Vad tycker ni andra? Faktan är kanske rätt Men AS. borde beskrivas på ett annat och begripligare sätt o. det hade varit relevantare om det tagit fakta om AS. från tex. FA. än från Nationalencyklopedin. Om det ska beskrivas såhär är det inte konstigt att det råder missuppfattningar i samhället om vad AS. är.. Mkt. bra att tvilling99 gör en sådan sak som att gå ut i radio o. Dunderbar skriver en bok om bl.a. det o. går ut i media o. berättar vad AS. är o. hur det är att leva med det.
Sist i artikeln förklaras AS. Konstigt beskrivet, tycker jag. Vad tycker ni andra? Faktan är kanske rätt Men AS. borde beskrivas på ett annat och begripligare sätt o. det hade varit relevantare om det tagit fakta om AS. från tex. FA. än från Nationalencyklopedin. Om det ska beskrivas såhär är det inte konstigt att det råder missuppfattningar i samhället om vad AS. är.. Mkt. bra att tvilling99 gör en sådan sak som att gå ut i radio o. Dunderbar skriver en bok om bl.a. det o. går ut i media o. berättar vad AS. är o. hur det är att leva med det.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:26:58, redigerad totalt 1 gång.
Här är en direktlänk.
http://sydsvenskan.se/skane/trelleborg/article296800.ece
Nej, jag håller med om att beskrivningen lät lite märklig, och inte särskilt lämplig. "Avvivkelse i psykisk utveckling" tycker jag låter ganska fel, eftersom det (i allmänhet) handlar om något medfött.
Nej, jag håller med om att beskrivningen lät lite märklig, och inte särskilt lämplig. "Avvivkelse i psykisk utveckling" tycker jag låter ganska fel, eftersom det (i allmänhet) handlar om något medfött.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 11:26:58, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Här är en direktlänk.
Tack! Ja, och det står inte nämt ibeskrivningen att det är en funktionsnedsättning. Avvikelse har väl ersatt det, men tala om luddigt. Visst förstår man av artikeln att det handlar om funktionsnedsättning, men ändå är beskrivningen av AS. tokig. Tyvärr säger ju mamman handikappat barn, men enligt Socialstyrelsen heter ju funktionsnedsättning numera. En del säger funktionshinder, men det är oxå fel egentligen.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 11:26:58, redigerad totalt 1 gång.
tidningen skrev:och kan uppfattas som ....
Inget att ta för allvarligt på där efter tycker jag. Vad jornalisten upplever eller tror att andra upplever är inte intressant.
men
En form av avvikelse i psykisk utveckling med effekter som kvarstår i vuxen
Låter som att h*n tror just där att det är något som har tillkommit under barndomen ja, helt tokigt
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:26:58, redigerad totalt 1 gång.
Det som jag reagerar mot är ordet personlighetsstörning. Det får det att låta som om det vore någonslags problem ovanpå personligheten. Inte en del av personligheten, vilket AS är.
I övrigt är det som står där eg. korrekt, men det är ju alltid svårt att förstå beksrivningar gjorda utanför ens eget perspektiv.
I övrigt är det som står där eg. korrekt, men det är ju alltid svårt att förstå beksrivningar gjorda utanför ens eget perspektiv.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 11:26:58, redigerad totalt 1 gång.
När artiklar om as skrivs får man ofta uppfattningen att vi är mycket mer handikappade än vad vi egentligen är.
I detta fallet får man komma ihåg att han är både syn och hörselskadad oxå.
I detta fallet får man komma ihåg att han är både syn och hörselskadad oxå.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 11:26:58, redigerad totalt 1 gång.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07