Struktur i studierna

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Struktur i studierna

Inläggav kvicksilver » 2011-09-21 1:02:48

Jag har precis börjat plugga humaniora i en större universitetsstad - det är ett par föreläsningar och seminarier varje vecka, och alltså inte något 8-5-schema som jag är van vid från gymnasiet.

Jag har inga problem med själva ämnet - det är att hitta en struktur, ett sätt att hantera studierna utan att man sitter natten innan och skriver halvtaskiga promemorior. Visst hände det under gymnasiet, men det brukade falla undan mycket enklare och nu är det både intensivare och mycket nytt i bakgrunden - socialt liv, seminarier och en helt ny stad att ta till sig.

Moderator Alien: Kompletterade rubriken.
kvicksilver

Anslöt: 2011-02-19

Re: Struktur

Inläggav nallen » 2011-09-21 1:05:34

Gör ditt eget 8-5 (eller vad som nu passar) schema och stoppa in föreläsningarna i det. Det svåra brukar vara den första läsperioden.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Miche » 2011-09-21 8:54:44

Ransonera det sociala livet, allt är knappast obligatoriskt, låt det inte stjäla för mycket kraft från dig (jag gissar, eftersom du skriver här att du är som de flesta av oss, sociala kontakter stjäl mer ork än man tror).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav kvicksilver » 2011-09-22 16:51:32

Miche skrev:Ransonera det sociala livet, allt är knappast obligatoriskt, låt det inte stjäla för mycket kraft från dig (jag gissar, eftersom du skriver här att du är som de flesta av oss, sociala kontakter stjäl mer ork än man tror).

Ja, precis - man vill så mycket, men det slutar bara i pannkaka.

Det ligger nog något i det - jag föredrar, om jag kan vara på topp någon dag och sen hålla mig undan resten i stället för att vara halvsocial och tafatt som jag tenderar att vara. Nu efter nollningen och alla jävla ceremonier/traditioner/whatever som tillhör det akademiska livet så är det dock lugnare.

nallen skrev:Gör ditt eget 8-5 (eller vad som nu passar) schema och stoppa in föreläsningarna i det. Det svåra brukar vara den första läsperioden.

Min första delkurs (som jag googlat mig fram till verkar vara ungefär samma sak) slutar nu, och jag känner att jag har ett litet hum om vad det handlar om, även om det är mycket förvirring kring seminarier och studieteknik - men det är nog OT här.
kvicksilver

Re: Struktur i studierna

Inläggav lollo_testar » 2011-09-25 14:00:11

har även jag börjat med studier på universitet men får dock inte till det alls med eget schema. var sjuk under nollningen därför dålig kontakt.med.klassen vilket är ett stressmoment. det med. hur kan man göra för att komma in i gänget utan att stressa upp sig totalt?
lollo_testar

Anslöt: 2010-09-14

Inläggav lollo_testar » 2011-09-25 14:07:08

men jag tipsar lite om att motionera skulle kunna hjälpa studierna. lite motion. god studentmat. bra med sömn. kommer det gå bra
lollo_testar

Inläggav kvicksilver » 2011-09-26 15:29:10

lollo_testar skrev:har även jag börjat med studier på universitet men får dock inte till det alls med eget schema. var sjuk under nollningen därför dålig kontakt.med.klassen vilket är ett stressmoment. det med. hur kan man göra för att komma in i gänget utan att stressa upp sig totalt?

Om du pluggar i Uppsala eller Lund kan nationer vara att rekommendera - finns ett stort utbud sktiviteter där som kan intressera. Annars brukar det finnas en drös föreningar var du än är nånstans.

Har ni seminarier eller aktiviteter inom programmet? Större program brukar ha det, åtminstone här.
kvicksilver

Inläggav lollo_testar » 2011-12-05 10:56:27

hej hallå ett par månader senare(!) Jag har inte fått mycket gjort under min studietid. Tackar aldrig nej till sociala aktiviteter. Utan går på dem med konsekvenser för att jag inte studerar... har en mentor men det blir för lite med 3 h per vecka... hur skärper man sig? :-)Crying
lollo_testar

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in