Träffar på Hjärneken i Malmö

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Träffar på Hjärneken i Malmö

Inläggav HonestAndreas » 2011-09-11 20:14:53

Jag har fått tillåtelse från min Läkare, Bengt Lögdberg på Hjärnekens Läkarmottagning i Malmö, att lägga ut den här annonsen.

Inom kort ska mottagningen organisera träffar för personer med AS syndrom och min Läkare vill gärna att fler kommer. Alla som har AS eller Autismliknande tillstånd, eller tror sig ha det, samt bor i Malmö/Skåne och är intresserade är välkomna att skicka mig ett PM.

Träffarna ska i första hand handla om social träning/Coaching och utbytte av erfarenheter. Ett team av Läkare kommer att hålla i detta här. Om det inte går att skicka PM, så kan ni mejla mig på: andreas.april09@hotmail.com eller skiva ett inlägg på den här tråden.

Länk till mottagningens hemsida: http://www.hjarneken.se/
HonestAndreas

Anslöt: 2011-08-29

Re: Träffar på Hjärneken i Malmö

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-11 20:28:46

Jag tror inte på vare sig KBT eller coaching som duglig problemlösningsmetod när problemet är ogynnsamma samhällsstrukturer. Jag kan inte heller koppla om min hjärna för att bättre passa in i samhället.

Men det är väl bra att det händer något och om en enda aspergare blir hjälpt av det här projektet så är det bra. Den här läkaren, är han särskilt engagerad i AS?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav HonestAndreas » 2011-09-11 21:02:44

Jag förstår dig KrigarSjäl, du har rätt i det du skriver.

Jag tror dock att det faktiskt kan finnas personer som drar nytta av detta här, trots allt. Folk som har social fobi och är isolerade kan behöva lite hjälp att komma ut. Även neurotypiska brukar söka hjälp för få social träning, eller socialkompetens som man kallar det. Personligen jämför jag detta här med träning för idrottsmän som övar sig för att bli bättre, de har också coacher och allt.

Men som sagt, du har rätt i det du skriver. Det är samhället behöver upplyssas och där ligger felen.

Bengt är en läkare jag litar på fullständigt. Han är superengagerad. Jag har aldrig sett en läkare så insatt i sina klienters liv som Bengt är. Han är inte bara en god läkare, utan en god människa också.
HonestAndreas

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-11 21:21:48

Det är glädjande att du har en bra läkare, sånt är otroligt viktigt. Hoppas projektet blir framgångsrikt.

Gäller det här bara för aspergare i Malmö kommun?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav HonestAndreas » 2011-09-11 21:53:53

KrigarSjäl skrev:Det är glädjande att du har en bra läkare, sånt är otroligt viktigt. Hoppas projektet blir framgångsrikt.

Gäller det här bara för aspergare i Malmö kommun?

Tack!

Kanske folk från Attention Skåne kommer också.
Det är redan garanterat att omkring 5-10 personer med AS/Autismliknande tillstånd kommer vara där, både män och kvinnor. Om någon på Forumet vill delta så är alla välkomna. :)
HonestAndreas

Inläggav KrigarSjäl » 2011-09-11 22:48:29

Det är nog inget för mig men du får gärna berätta hur det går längre fram.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav HonestAndreas » 2011-09-11 23:05:59

KrigarSjäl skrev:Det är nog inget för mig men du får gärna berätta hur det går längre fram.

No problemo, KrigarSjäl. Projektet kommer pågå länge, några månader är det tänkt.
HonestAndreas

Inläggav HonestAndreas » 2011-09-20 13:02:13

En person på forumet har visat intresse!! Alla som vill och kan är välkommna. :D
HonestAndreas

Återgå till Aspergare och vården

Logga in