NPF:are mellan stolarna? (Barn som inte får gå i skolan)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Karl » 2008-01-26 18:15:59

Titti skrev:Men den centrala frågan hans fröken ställde var alltså - det verkar inte som om han alls har förstått varför han ska gå i skolan (och jag kom på mig själv med att undra vilket hennes svar på frågan är?)
Det flummiga svaret hade troligtvis blivit detsamma som Fords...
ford skrev:Nej, skolan måste han gå i, för utan grundläggande bildning klarar man sig inte självständigt i samhället (det gäller inte bara arbetsmarknaden).
... vilket är rent nonsens och inte motiverar någon unge till att plugga.

Jag påstår att jag inte lärde mig någonting i grundskolan, den tog i stället död på de intressen jag hade (räkna och läsa). Jag var hela grundskolan ur fas och kunde exempelvis redan läsa när jag började skolan och sitta och lyssna på andras knaggliga högläsning var trååååkiiigt och jag älskade att räkna men låg hela tiden före de andra men man fick minsann inte lösa uppgifterna för fort ... trååååkiiigt!

Angående lärande för att klara sig på arbetsmarknaden så är jag uppväxt i arbetarmiljö och en tradition där man skall arbeta, försörja sig själv och inte ligga samhället till last. Och arbete är fanimej inget roligt men arbeta skall man. Jag såg bara en framtid inom industrin eller andra rena arbetaryrken och där behövde jag ingenting av det som skolan lärde ut.

Hade skolan i stället uppmuntrat de intressen jag hade och förklarat att om jag pluggade och blev duktig på t ex matte så kunde jag få arbeta med det för arbete behöver inte alls vara tråkigt. Att arbete kan vara roligt och stimulerande var något som jag förstod långt senare och läste därför på komvux och högskolan och fick ett intressant arbete. Detta hade jag klarat även utan att ha gått i grundskolan.

Och när det gäller arbetsmarknaden så vet vi ju alla vad som efterfrågas där ... just det Social Kompetens och inte fick jag någon social kompetens genom att gå i grundskolan. Mentalt lade jag av skolan efter femte klass och kom och gick sedan lite som jag ville och det var ingen som brydde sig om det. Det var enklare och inte låtsas om den där killen eftersom man visste att det skulle innebära arbete och det var ingen som orkade ta tag i det.

Ford skrev:Nästan inga barn eller tonåringar tycker om att gå i skolan
Alltså är det fel på skolan, varför skall en så lång och viktig period i livet vara tråkig? Jag har alltid älskat att lära mig nya saker och är nyfiken på det mesta men inte f*n är det skolans förtjänst. Nej, hela skolsystemet suger, riv ner, gör om, gör rätt!
Senast redigerad av Karl 2011-05-04 11:20:08, redigerad totalt 1 gång.
Karl

Anslöt: 2007-03-06

Inläggav Parvlon » 2008-01-26 18:32:33

ford skrev:-Det finns skäl till att barn/tonåringar inte är myndiga, tro mig!

kan det ha något med åldern att göra månntro?
Annars skulle väl det kvinnliga könet generellt bli myndig ett par år tidigare, samt flertalet vuxna individer aldrig bli det. Socialstyrelsens (eller vem fan det var som kom på 18år=myndig)riktlinjer ligger inte direkt i linje med naturlagarna.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 11:20:08, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Mardröm » 2008-01-26 19:52:27

ford skrev:Sugrövmanövern

Nästan inga barn eller tonåringar tycker om att gå i skolan, del flesta barn vill inte heller tvätta sig, städa sina rum, lägga sig i tid eller äta grönsaker...

Nej, jag e fan som en stor tonåring.

Det är mycket vanligt att tonåringar hamnar på glid och gör ett kort gästspel i den kriminella världen, börjar dricka aldeles för tidigt (och för mycket), testar droger o.s.v. Trots det så växer de allra flesta tonåringar upp till rejäla och skötsamma vuxna, just därför att de som varit vuxna under deras tonårstid blandat sig i....
Det där har jag aldrig fattat.

-Det finns skäl till att barn/tonåringar inte är myndiga, tro mig!

Som jag ser det kunde man utvärdera betydligt mer om och när en perosn ska få bli myndig. Idag avgörs det av fysisk ålder...jag anser att du bör ha omfattande kunskaps och mognadstest....och vet du vad...jag hade nog fan fixat dem utan att gå i skolan.
Hata falsk påtvingad gemenskap
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 11:20:08, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm

Anslöt: 2006-07-23

Inläggav Titti » 2008-01-26 19:54:33

Alien skrev:Han verkar behöva en privatlärare. Han behöver dels mera krävande undervisning, dels intressantare. I en klass blir det mera "one size fits all".

Ja, det hade säkert varit mer framgångsrikt. Han kunde möjligen dela den med ett par till om det fungerade bra. Men han behöver en lärare som förmår göra undervisningen fängslande och som utmanar hans vetgirighet för naturligtvis finns det mängder av saker han ännu inte vet/kan och som han ännu inte ens vet att han saknar kunskap om.

Han behöver en god berättare som förmår göra saker levande och intressanta. Då kan han gå hur långt som helst. Men det kommer aldrig att fungera att motivera honom med att "alla barn går i skolan", "du måste gå i skolan för att få ett bra jobb när du blir stor", "det står i läroplanen att du ska lära dig detta" eller något annat dumt. Det finns tusen goda skäl men inget av dessa ovan nämnda räcker för honom.

Jag kan inte motivera honom, det måste skolan i sig själv göra. Skolan måste locka honom med något han inte kan få utan den. Den måste dra honom till sig om han skall kunna göra något alls där. Och det måste de förstå. Att jag i grunden är positiv till skolan och lärande är säkert bra men det räcker inte.

Ännu går han oftast utan knot till skolan. Det är inga större problem (ännu). Men han gör inte ett dugg där om de inte hela tiden försöker förmå honom till det med lock och pock... Han förstår helt enkelt inte vitsen med att göra de uppgifter fröken ger honom - att hon har sagt det och att de andra barnen gör det är inte skäl nog. Inte heller viljan att vara bäst är tillräcklig. Han har dålig flockkänsla och saknar i stort sett tävlingsinstinkt.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in