Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Lakrits » 2011-09-17 17:35:09

Zombie skrev:
Lakrits skrev:Ditt och andras förakt och fördomar mot "NT" och lägre fungerande autister och hur personer med AS associeras eller inte associeras med dessa grupper är däremot ytterst relevant.

Dina tillskrivningar av förakt där det inte finns (utan handlar om andra saker, som att slippa bli ännu mer felbehandlad på olika sätt) är (också) ytterst relevanta. Men dem verkar ju inte du se. Vad gör man i sådana fall, om man nu (uppenbarligen) inte kniper käft och går åt var sitt håll?

Föraktet kryper fram i olika trådar och manifesteras i användandet av t.ex. "NT" för att svepande tillskriva "alla andra" en viss egenskap. Det finns där, på samma sätt som förakt mot romer finns i begrepp som "zigenare" och "tattare". Ett accepterat språkbruk som ser oskyldigt ut på ytan, men som döljer en vidrig generalisering.

Att slippa bli felbehandlad handlar om upplysning av samhället. Den upplysningen bör ske i samförstånd med resten av intressegrupperna inom AST-spannet. Att skilja ut AS för att inte misstas för idioter och superhandikappade, är att göra sig en otjänst. Vi delar så mycket av problematiken, att vi bör arbeta tillsammans med andra för att uppnå en bred förståelse, inte en förståelse som bygger på konceptet "AS bra, autism dåligt".

Om du blir felbehandlad beror inte det på att du är autist eller aspergare, utan på att den som möter dig inte vet vad autism innebär och hur det kan manifestera sig.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Alien » 2011-09-17 17:41:06

Lakrits skrev:
Alien skrev:Jag tror inte du vet vad som är otillräckligt socialt kompetent. Det kan räcka för att förlora jobbet/vänner (el aldrig få några), trots att man vill ha det. Då hjälper det inte att man är "mer socialt kompetent än de mindre socialt kompetente autisterna/aspergarna".

Att vara socialt kompetent kan se ut på flera olika sätt och hanteras på ännu fler sätt. Vad du tror att jag vet eller inte vet är irrelevant. Ditt och andras förakt och fördomar mot "NT" och lägre fungerande autister och hur personer med AS associeras eller inte associeras med dessa grupper är däremot ytterst relevant.


Om du påstår att "de flesta aspergare är alldeles för socialt kompetenta" så är det relevant vad du vet om "socialt kompetent". Varför annars öht skriva så?

Och var har jag skrivit att jag föraktar NT generellt? :x icon Att jag inte vill att aspergare associeras med lågfungerade (Kanners syndrom) beror inte heller på att jag föraktar dem utan på att jag anser att vi aspergare t ex kan vara lika el mer kompetenta jämfört med vanligt folk när det gäller arbeten. Eftersom de flesta autister är just LFA är risken reell att vi buntas ihop - att du inte riskerar det är irrelevant.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 47124
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Zombie » 2011-09-17 17:45:30

Lakrits
Zombie skrev:och bakom det kanske om en annan, men inte mer värderande, infallsvinkel än din

Det är det jag menar med ovanstående, som jag (som vanligt med det typ viktigaste) kom på efter att du hade citerat mig. Jag påstår inte att det du nämner aldrig förekommer, jag har faktiskt kritiserat det själv där jag har sett det och orkat, men du underskattar folk något förbannat när du tror att det inte finns fler infallsvinklar än din och utesluter att du kan ha missförstått dem. Har inte energi att bli konkretare just nu, men andra får ju också gärna fylla på. Känner heller ingen större lust att upprepa vad jag redan försökte få fram när OA diskuterades (eller vad man ska kalla det) som värst.

Eller kanske en sak: jag tror en del av perspektivskillnaderna kan bottna i din misantropi eller vad du nu själv vill kalla det. Andra kan ha större behov av rum "där man kan slappna av och vara sig själv" tillsammans med en begränsad krets likar (detta ord rent sakligt fattat, utan värdering), ungefär som folk i fotbollsklubbar inte därför kan anklagas för att se ner på övriga idrottsgrenar. Det kan också för många vara en förutsättning för att ha något att komma med i det större sammanhanget, som person eller i samarbete med andra motsvarande grupper. Det var i varje fall en sak som några verkade inte för sitt liv kunna fatta i OA-diskussionen.

Men hur mycket vinner vi på att dessa två grupper uppenbarligen fundamentalt olika människor pucklar på varandra?
Senast redigerad av Zombie 2011-09-17 17:56:47, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Lakrits » 2011-09-17 17:55:20

Oavsett vilket, så hoppar jag av här. Helt och hållet.

Ni drar slutsatser om vad jag inte har tagit i åtanke eller missförstått. Felaktigt i samtliga fall, eftersom jag alltid försöker se saker ur så många synvinklar som möjligt. Det ni inte gillar är att bli kritiserade. Och eftersom grunden för mina argument är sakkritik, så går det inte att komma undan.

Ni är inte mer fördomsfulla än jag eller någon annan om man ser det rent allmänt. Men på just det här området så är ni det. Ni anser inte det själva, men min mening är att viljan att skilja sig från grupper med liknande symptom bara på basis av risken att bli sammanblandad med dem, inte är annat än ett sätt att säga: "Ni är sämre än vi och vi vill inte associeras med er". Den typen av associationer anser jag kan undvikas genom mer upplysning, medan en fraktionering bara orsakar förvirring och upplysning av så många olika slag, att en sammanblandning snarare blir ännu mer sannolik.

Att vilja träffa och umgås med andra med AS är förståeligt och ingenting som jag protesterar emot. Det är gruppering tillsammans med en vokabulär där "NT" och "aspergare" och "austist" används på ett sätt som urskiljer "aspergaren" som den kloke men missförstådde martyren, som egentligen är bättre än de andra förstår.

Adjö.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Zombie » 2011-09-17 18:08:35

Övervägt om jag skulle posta nedanstående eller inte. Men censurera sig för Lakrits' skull, av alla människors, verkar också som dålig respekt.
Lakrits skrev:Felaktigt i samtliga fall, eftersom jag alltid försöker se saker ur så många synvinklar som möjligt. Det ni inte gillar är att bli kritiserade. Och eftersom grunden för mina argument är sakkritik, så går det inte att komma undan.

Det är vi fan ta mig flera som försöker, även om vi alltid är för få. Men därifrån till att bunta samman samtliga andra på forumet i ett oartikulerat "ni", och sedan tillskriva dem kollektivt en massa förakt som åtminstone en del av dem bör veta bättre själva om de har eller inte, men inte lystra till när någon av dem försöker förmedla något om det...
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav jorand » 2011-09-17 18:26:20

Tråkigt, men jag förstår och respekterar resonemanget, inte för att det gör någon skillnad. ;) Kommer att sakna din humor i vilket fall som helst.
jorand
 
Inlägg: 4668
Anslöt: 2008-05-09
Ort: Norrbotten

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Zombie » 2011-09-17 21:46:22

atoms i en annan tråd skrev:... man lämnar pulpeten i några timmar, men tänker hela tiden på den där tråden där det lades fram intressanta saker om autismspektrumstörningen och man tänker därför lägga fram ens syn på saken... och så har sanningssägaren lämnat butiken...

... tycker att det är tråkigt att se separatistiskt färgade inlägg, även om jag till viss del begriper varifrån de stämmer.

Inklusion! Inklusion! Inklusion!

Jag vet inte vilka du syftar på, men är jag en av dem så dra inte in mig. Jag har ingenting gjort för att förtjäna att tillskrivas "separatism" eller förakt för andra autister och jag tar inte den skiten. Och jag vet flera som inte behöver ta den mer än jag.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Flia » 2012-04-19 23:07:45

När jag läser det här känner jag också att jag vill säga ifrån.
Jag har (såvitt jag vet) aldrig ens behandlat frågan om Aspergare kontra austister/NT, annat än då jag beskrivit mina egna tillkortakommanden.

Men visst, Lakrits, du har alldeles rätt att det finns människor här som uttryckt förakt för både autister och NT men särskilt många är det inte.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-20 11:08:24

Lakrits skrev:Oavsett vilket, så hoppar jag av här. Helt och hållet.

Ni drar slutsatser om vad jag inte har tagit i åtanke eller missförstått. Felaktigt i samtliga fall, eftersom jag alltid försöker se saker ur så många synvinklar som möjligt. Det ni inte gillar är att bli kritiserade. Och eftersom grunden för mina argument är sakkritik, så går det inte att komma undan.

Ni är inte mer fördomsfulla än jag eller någon annan om man ser det rent allmänt. Men på just det här området så är ni det. Ni anser inte det själva, men min mening är att viljan att skilja sig från grupper med liknande symptom bara på basis av risken att bli sammanblandad med dem, inte är annat än ett sätt att säga: "Ni är sämre än vi och vi vill inte associeras med er". Den typen av associationer anser jag kan undvikas genom mer upplysning, medan en fraktionering bara orsakar förvirring och upplysning av så många olika slag, att en sammanblandning snarare blir ännu mer sannolik.

Att vilja träffa och umgås med andra med AS är förståeligt och ingenting som jag protesterar emot. Det är gruppering tillsammans med en vokabulär där "NT" och "aspergare" och "austist" används på ett sätt som urskiljer "aspergaren" som den kloke men missförstådde martyren, som egentligen är bättre än de andra förstår.

Adjö.

-Martyrspel. Det är du som inte förstår argument.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav Nargil » 2012-04-25 19:33:17

För att ge min hypotes på den ursprungliga frågan.

Vet från andra diagnoser. Ofta kan de ge en generell diagnos F##. Ibland mer preciserad F##. #

Ibland kan de inte bedömma för att fastställa och ibland finns det ingen anledning. Jämför med depression, Ibland nöjer sig läkaren sätta diagnosen F32 egentlig depression, ibland en mer specificerade tex F32.2 egentlig depression svår episod utan psykos.

På samma sätt kanske här, ibland sätts diagnosen F84 autismspektrumstörning, ibland mer preciserad tex F84.5 AS/högfungerande autism. För små barn kan det tex vara svårt veta var på spektrumet barnet befinner sig innan skolåldern, men de ser att det är en autismspektrumstörning. För att kunna söka LLS räcker det ha F84.
Nargil
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2012-04-14
Ort: Stockholm

Re: Diagnos: Autismspektrumstörning ...?

Inläggav biologic » 2012-04-25 22:56:30

Nargil: Tack så mycket för svaret! Det låter rimligt att det skulle vara så, speciellt när det gäller barn. Där förstår jag att det kan vara mycket känsligt att bara "banka in" en diagnos i ett tidigt stadium, innan man har utvecklats färdigt och hjärnan har mognat.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in