Svårt för liknelser, ordspråk, etc.? (Omröstning)
Re: Liknelser, metaforer m.m. på forumet
Som vanligt uttrycker Zombie vad jag menar fast bättre formulerat. Krakes guide imponerar. Det ligger nog också mycket i vad wuwei skriver, att många söker sig till ett forum där man skriver just för att det passar en att uttrycka sig skriftligt och att man gärna leker med ord. TS tar upp en väldigt viktig fråga. Det är bra att bli påmind. För egen del hör jag nog till dem som gillar att leka med ord. Jag skriver ju i mitt jobb, och får där då och då kritik för att jag staplar metaforerna på varandra.
- Tintomara Ariadne
- Inlägg: 2195
- Anslöt: 2009-03-04
- Ort: Östergötland
Re: Liknelser, metaforer m.m. på forumet
Metaforer och liknelser innebär aldrig några större bryderier men rebusmakerier och långa snåriga resonemang framförda med stora textsjok är jag innerligt trött på.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Re: Svårt för liknelser, ordspråk, etc.? (Omröstning)
Krake skrev:(7) I den bästa av världar är en metafor för utopi. Man kan tolka det som "det bästa vore om ...".
Min tolkning och det som jag tror är den rätta.
Det finns många världar, en del sämre och en del bättre. Men inte ens i den allra bästa världen går det att... (köra bilar på vattnet t.ex.)
Jag har inte alls svårt för ordspråk och metaforer, däremot kan jag inte låta bli att se bilder och småfnissa för mig själv.
Att förstå "elda för kråkorna"
Jag har funderat på en sak.
Det beskrivs ju att personer med asperger vill ha en rak kommunikation och tex har speciellt svårt att förstå uttryck som ”vända kappan efter vinden” eller ”elda för kråkorna”.
Dessa uttryck måste läras in eftersom aspergare inte förstår betydelsen automatiskt, utan kanske tar uttrycket bokstavligt.
Men, jag undrar, måste inte alla lära in det här? Inte föds man väl med en automatisk förståelse av sådana här knepiga uttryck? Jag förstår inte skillnaden mellan aspergare och NT-folk i den här egenskapen. Är det så att NT-folk är bättre på att lista ut betydelsen även om det är första gången han/hon stöter på uttrycket? Eller vad skiljer NT/aperger-folk åt?
Det beskrivs ju att personer med asperger vill ha en rak kommunikation och tex har speciellt svårt att förstå uttryck som ”vända kappan efter vinden” eller ”elda för kråkorna”.
Dessa uttryck måste läras in eftersom aspergare inte förstår betydelsen automatiskt, utan kanske tar uttrycket bokstavligt.
Men, jag undrar, måste inte alla lära in det här? Inte föds man väl med en automatisk förståelse av sådana här knepiga uttryck? Jag förstår inte skillnaden mellan aspergare och NT-folk i den här egenskapen. Är det så att NT-folk är bättre på att lista ut betydelsen även om det är första gången han/hon stöter på uttrycket? Eller vad skiljer NT/aperger-folk åt?
Re: Att förstå "elda för kråkorna"
Jo alla måste lära in vad uttrycken betyder. Det verkar som att folk med Asperger kan lära sig det också om man har viljan till det. Jag har lärt mig massa uttryck utantill och jag har Asperger.
Om jag tolkade "vända kappan efter vinden" bokstavligt som att nån har en kappa och vänder den mot vinden så skulle jag nu, efter att ha memorerat vad betydelsen är, se mig som en person med svag intelligens.
Aspergare kan lära sig uttryck utantill genom memorering. Det är min åsikt i alla fall. NT lär sig uttrycken på samma sätt.
Jag har ett splitter nytt uttryck här som jag just kom på:
"- Knulla måsen i farstun".
Det betyder att man kliver in i nåns hem genom ytterdörren utan att ha blivit inbjuden. Man tränger sig på.
Det är fritt fram för alla, precis alla att memorera detta uttryck och använda det.
"- Brevbäraren knullade måsen i farstun hos mig förra veckan."
Tjingeling!
Om jag tolkade "vända kappan efter vinden" bokstavligt som att nån har en kappa och vänder den mot vinden så skulle jag nu, efter att ha memorerat vad betydelsen är, se mig som en person med svag intelligens.
Aspergare kan lära sig uttryck utantill genom memorering. Det är min åsikt i alla fall. NT lär sig uttrycken på samma sätt.
Jag har ett splitter nytt uttryck här som jag just kom på:
"- Knulla måsen i farstun".
Det betyder att man kliver in i nåns hem genom ytterdörren utan att ha blivit inbjuden. Man tränger sig på.
Det är fritt fram för alla, precis alla att memorera detta uttryck och använda det.
"- Brevbäraren knullade måsen i farstun hos mig förra veckan."
Tjingeling!
Re: Att förstå "elda för kråkorna"
treeman skrev:Jo alla måste lära in vad uttrycken betyder. Det verkar som att folk med Asperger kan lära sig det också om man har viljan till det. Jag har lärt mig massa uttryck utantill och jag har Asperger.
Om jag tolkade "vända kappan efter vinden" bokstavligt som att nån har en kappa och vänder den mot vinden så skulle jag nu, efter att ha memorerat vad betydelsen är, se mig som en person med svag intelligens.
Aspergare kan lära sig uttryck utantill genom memorering. Det är min åsikt i alla fall. NT lär sig uttrycken på samma sätt.
Jag har ett splitter nytt uttryck här som jag just kom på:
"- Knulla måsen i farstun".
Det betyder att man kliver in i nåns hem genom ytterdörren utan att ha blivit inbjuden. Man tränger sig på.
Det är fritt fram för alla, precis alla att memorera detta uttryck och använda det.
"- Brevbäraren knullade måsen i farstun hos mig förra veckan."
Tjingeling!
Så, om jag förstår dig rätt, är det ingen skillnad mellan NT och asperger i den här frågan. Båda lär sig uttrycken på samma sätt men det tar lite längre tid för en aspergare bara...?
Re: Att förstå "elda för kråkorna"
knopfler skrev:Så, om jag förstår dig rätt, är det ingen skillnad mellan NT och asperger i den här frågan. Båda lär sig uttrycken på samma sätt men det tar lite längre tid för en aspergare bara...?
Japp. Men Aspergare har ofta svårt för att använda uttrycken eftersom de låter knasiga och de upplevs av många som irriterande.
Tex:
"- Knulla måsen i farstun".
Jag menar vilket jävla pundhuvud kom på det??? Den personen måste ju vara totalt dum i huvudet. man kan ju inte knulla en mås väl? Och varför knulla den i farstun???
Slutsats av ovanstående:
treeman är ett pundhuvud (jag).
Re: Att förstå "elda för kråkorna"
treeman skrev:Tex:
"- Knulla måsen i farstun".
Jag menar vilket jävla pundhuvud kom på det??? Den personen måste ju vara totalt dum i huvudet. man kan ju inte knulla en mås väl? Och varför knulla den i farstun???
Jag gillar din självdistans!
Många uttryck tar längre tid för Aspisar att fatta, det är lätt hänt att ta en del uttryck bokstavligt tills man fattar att det faktiskt är ett uttryck för något helt annat. Jag tror inte entisar (= NT = NeuroTypiska = sådana som inte har diagnos) har samma problem.
Re: Att förstå "elda för kråkorna"
treeman skrev:
Slutsats av ovanstående:
treeman är ett pundhuvud (jag).
Hehe
Moderator: Snyggade till citatet!
Re: Att förstå "elda för kråkorna"
treeman skrev:Slutsats av ovanstående:
treeman är ett pundhuvud (jag).
Asgarv.
Re: Att förstå "elda för kråkorna"
Tackar för svar! Bra, nu har jag fått lite mer klarhet i den här funderingen som jag gått och stört mig på ett tag!
Re: Att förstå "elda för kråkorna"
jag får alltid en inre bild av hur kråkorna flaxar kring den öppna dörren och gottar sig/en person vars kappa liksom flerpar sig i vinden/insert valfri annan bild av ordstäv/ordspråk/talessätt.
och som barn bemötte jag min fars (skämtsamma) "du är juh hopplös!" med att det var jag visst inte, kolla, jag KAN hoppa!
däremot minns jag inte om jag i det fallet faktiskt trodde att det var vad han menade, men jag kan inte minnas att jag i övrigt haft några svårigheter med att förstå olika talessätts betydelse eller funktion. fast som barn fick jag också många förklarade för sig. men det borde väl gälla de flesta små barn eftersom "ingen" utvecklat det abstrakta tänkandet i såpass ung ålder?
de inre bilderna har jag dock alltid behållt, det är ganska trevligt.
och som barn bemötte jag min fars (skämtsamma) "du är juh hopplös!" med att det var jag visst inte, kolla, jag KAN hoppa!
däremot minns jag inte om jag i det fallet faktiskt trodde att det var vad han menade, men jag kan inte minnas att jag i övrigt haft några svårigheter med att förstå olika talessätts betydelse eller funktion. fast som barn fick jag också många förklarade för sig. men det borde väl gälla de flesta små barn eftersom "ingen" utvecklat det abstrakta tänkandet i såpass ung ålder?
de inre bilderna har jag dock alltid behållt, det är ganska trevligt.
- LostInAForest
- Inlägg: 458
- Anslöt: 2011-07-15
- Ort: sthlm
Re: Att förstå "elda för kråkorna"
Bildliga uttryck gör att jag ser bilden för mig och s a s fastnar på det. Jag tror NT förstår på ordvalet att det inte kan vara bokstavligt och gissar betydelsen el frågar om den. Medan en aspie först med stigande ålder lärt sig att vissa uttryck är bildliga. En del sådana uttryck kan vara lätta att ana sig till vad de betyder, andra är omöjliga om man inte lärt sig det.
Re: Att förstå "elda för kråkorna"
För övrigt så är jag ganska fascinerad av sådana uttryck. (och citat och annat språkligt)
I alla fall de jag förstår, resten är löjliga.
Tips på kvällsläsning:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svenska_idiomatiska_uttryck
I alla fall de jag förstår, resten är löjliga.
Tips på kvällsläsning:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svenska_idiomatiska_uttryck
Re: Att förstå "elda för kråkorna"
knopfler skrev:Båda lär sig uttrycken på samma sätt men det tar lite längre tid för en aspergare bara...?
För en del. Andra kanske lär sig dem fortare och lättare, eller blir i varje fall skickligare, än de flesta "normala", även om man kanske har ett konkretare förhållande till bilderna — men också just därför. Det finns så många schabloner om att aspergare ska ha just nedsättningar i det här och annat, men även om en del har det så är inte hela bilden så enkel.
Finns också gamla trådar om det här.
Re: Att förstå "elda för kråkorna"
Här är en omröstning om detta: svart-for-liknelser-ordsprak-etc-omrostning-t10403.html
Och en tråd om att tolka bokstavligt: amm-att-talka-bockstavligt-tolka-bokstavligt-t6384.html
Svårförståeliga uttryck: konstiga-metaforer-och-uttryck-t15390.html
Blandade metaforer: vm-i-mixade-metaforer-t7064.html
Och en tråd om att tolka bokstavligt: amm-att-talka-bockstavligt-tolka-bokstavligt-t6384.html
Svårförståeliga uttryck: konstiga-metaforer-och-uttryck-t15390.html
Blandade metaforer: vm-i-mixade-metaforer-t7064.html
Re: Att förstå "elda för kråkorna"
Om man eldar oekonomiskt så försvinner mycket av värmen ut genom skorstenen, och kan skämtsamt tänkas värma diverse fåglar. Inget konstigt alltså, men kanske svårt att förstå för den som är van vid centralvärme.
Re: Att förstå "elda för kråkorna"
Jag känner inte igen mig i att ha svårt att förstå sånt här.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Re: Att förstå "elda för kråkorna"
Jag trodde inte att jag hade några svårigheter heller, men min utredande psykolog sa att jag hade missat på ett par såna här i ett test. Jag vidhöll dock mina tolkningar som självklara.
Inte vet jag vem som hade rätt.
Inte vet jag vem som hade rätt.
Re: Att förstå "elda för kråkorna"
Jag minns tydligt en gång på mellanstadiet när min lärare sa att vi skulle följa den röda tråden. Jag satt febrilt och bläddrade i övningsboken (tror det var svenska) men hittade givetvis aldrig någon röd tråd att följa. Behöver jag säga att jag missade vitsen med hela den lektionen. Idag vet jag vad uttrycket står för men jag avskyr det och använder det inte själv för jag minns alltid den stress jag kände när jag satt där och bläddrade och långsamt insåg att det här måste betyda något annat.
Elda för kråkorna betyder för mig just det. Vi hade braskamin när jag var liten och elda för kråkorna var när brasan tagit sig och man inte ströp med spjället. Då fick skatorna och kråkorna all värmen upp i toppen på skorstenen. Jag misstänker att det egentligen har en lite annan innebörd.
Jag använder dock ganska många uttryck själv utan några problem det är ibland när jag hör ett utryck första gånen som det blir lite lustigt. Vända kappan efter vinden är ett sådant. Jag använder det och vet vad det betyder men jag ser alltid någon med en lång mörk kappa flaxande runt sig i halvdunkel. Jag vet också att på utredningen så körde jag rätt rejält på de där utrycken. Ett insåg jag senare vad det betyder men andra var för mig totala gåtor. Han kunde väl varit vänlig att förklara dem för mig.
Elda för kråkorna betyder för mig just det. Vi hade braskamin när jag var liten och elda för kråkorna var när brasan tagit sig och man inte ströp med spjället. Då fick skatorna och kråkorna all värmen upp i toppen på skorstenen. Jag misstänker att det egentligen har en lite annan innebörd.
Jag använder dock ganska många uttryck själv utan några problem det är ibland när jag hör ett utryck första gånen som det blir lite lustigt. Vända kappan efter vinden är ett sådant. Jag använder det och vet vad det betyder men jag ser alltid någon med en lång mörk kappa flaxande runt sig i halvdunkel. Jag vet också att på utredningen så körde jag rätt rejält på de där utrycken. Ett insåg jag senare vad det betyder men andra var för mig totala gåtor. Han kunde väl varit vänlig att förklara dem för mig.
Re: Svårt för liknelser, ordspråk, etc.? (Omröstning)
Jag tror att vissa ordspråk måste verkligen alla lära sig, som när jag använde uttrycket 'kasta sten i glashus' var det inte en endaste person vid bordet som förstod vad jag menade.
Jag tror också att man lär sig att tänka mer abstrakt ju äldre man blir, barn i allmänhet har svårare att förstå skämt så man ska väl inte dra slutsatser på en gång om tex Asperger hos barn som inte förstår ironi.
Vill ta upp ett exempel, i skolan skulle vi interpretera en dikt där det skrevs om en man som längtade efter våren. Det beskrevs kort om att han färdas längs en flod i sista strofen.
Läraren sa sedan att en korrekt lösning vore att han längtar efter resor och äventyr (som floden tydligen representerade). Iinte en enda elev förstod det!
Även NT personer (som jag?) förstår inte ALLA metaforer, för vissa är verkligen konstiga.
Haha och att tolka saker bokstavligt på skoj känner jag också igen mig i (hit the slopes som exempel ;D) lite aspievarning kanske?
Jag tror också att man lär sig att tänka mer abstrakt ju äldre man blir, barn i allmänhet har svårare att förstå skämt så man ska väl inte dra slutsatser på en gång om tex Asperger hos barn som inte förstår ironi.
Vill ta upp ett exempel, i skolan skulle vi interpretera en dikt där det skrevs om en man som längtade efter våren. Det beskrevs kort om att han färdas längs en flod i sista strofen.
Läraren sa sedan att en korrekt lösning vore att han längtar efter resor och äventyr (som floden tydligen representerade). Iinte en enda elev förstod det!
Även NT personer (som jag?) förstår inte ALLA metaforer, för vissa är verkligen konstiga.
Haha och att tolka saker bokstavligt på skoj känner jag också igen mig i (hit the slopes som exempel ;D) lite aspievarning kanske?
Återgå till Att leva som Aspergare