Fika i Uppsala, fredag 16 sept. 2011
38 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Re: Fika i Uppsala, fredag 16 sept. 2011
Jag hoppas verkligen att folk hänger med och fikar, det är min ärliga mening med det här. Själva upplägget från min sida är lite av ett experiment, men det förtar ingenting av det tänkta evenemanget.
Delusion skrev:Fast i Uppsala hittar man inget så där billigt fikaställe heller. Inte sen bageriet vid Västertorg i Eriksberg stängde ett par år sedan. Dock särskilt mysig var den aldrig. Har hört positiva toner om Bageri Brantingstorg? Någon som varit där och kan bekräfta? Dock verkar dom stänga rätt så tidigt (kl 18?).
Avvaktar lite att få veta hur många som kommer innan jag anmäler mig att jag definitivt kommer och stör med min närvaro...
Jag brukar gå till Brantingsbiblioteket och har varit in och handlat på bageriet, men jag har inte fikat där. Det ser rätt litet ut men enligt deras hemsida har de plats för ca 50 gäster. Men de stänger kl 17 på vardagar och kl 16 på lördagar.
Kommer du om det är riktigt många el tvärtom om det är få?
Lakrits skrev:Jag hoppas verkligen att folk hänger med och fikar, det är min ärliga mening med det här. Själva upplägget från min sida är lite av ett experiment, men det förtar ingenting av det tänkta evenemanget.
Folk kanske inte törs komma, eftersom ingen annan säger att de säkert kommer. I vanliga fall brukar TS närvara, så då vet andra att man iaf inte blir ensam ("själv" som man säger i Uppsala).
För min del kan jag inte själv och är inte tillräckligt andligt utvecklad för att sända någon följa (fylgja) . Fast gärna en annan gång. På ett ställe som har glutenfritt ätbart.
Alien skrev:Folk kanske inte törs komma, eftersom ingen annan säger att de säkert kommer. I vanliga fall brukar TS närvara, så då vet andra att man iaf inte blir ensam ("själv" som man säger i Uppsala).
Häri ligger den experimentella aspekten.
Hade jag bott i Uppsala så hade jag kommit. Det är lite långt att åka från Mora över dagen och jag känner ingen i uppsala jag kan sova över hos.
Vore trevligt, gärna en annan gång.
Kan inte nu den här gången.
Kan inte nu den här gången.
Jag var på ett möte på morgonen och åkte förbi Fågelsången. Vädret var soligt och det satt flera människor på uteserveringen. Men någon aspergerträff verkar det inte ha blivit.
Lakrits, vad skulle experimentet testa? Aspergares velighet, socialitet el vad?
Lakrits, vad skulle experimentet testa? Aspergares velighet, socialitet el vad?
Jag ville mest se om det gick att få igång en kedjereaktion, d.v.s. om jag kan sätta igång något som sedan blir av även om jag inte närvarar. Alltså: Blir ett evenemang utan tydligt ledarskap av eller gör det att folk fegar ur?
Det är visserligen bara ett sampel, men det verkar ju som att personer med AS är precis likadana som personer utan AS: Tydligt ledarskap gör att fler kan komma som "passiva" deltagare. Om ingen självskriver ledare finns och ingen kliver in i den rollen, så blir det inget av med planerna.
Samma princip gäller vid t.ex. olyckor eller om någon behöver hjälp. Om ingen tar på sig eller innehar ledarrollen från början, så står de flesta (ca. 80 % av försökspersonerna) bara och tittar.
Det är visserligen bara ett sampel, men det verkar ju som att personer med AS är precis likadana som personer utan AS: Tydligt ledarskap gör att fler kan komma som "passiva" deltagare. Om ingen självskriver ledare finns och ingen kliver in i den rollen, så blir det inget av med planerna.
Samma princip gäller vid t.ex. olyckor eller om någon behöver hjälp. Om ingen tar på sig eller innehar ledarrollen från början, så står de flesta (ca. 80 % av försökspersonerna) bara och tittar.
Ja, det är väl egentligen självklart att aspergare har mer likheter än olikheter med NT; vi är inte olika arter. Däremot så blir det fokusering på just olikheterna på ett aspergerforum.
En initiativtagare bör förstås ställa upp själv. Vet inte om jag ser den som "ledare" för den skulle. Många trådar har långa diskussioner om tid och plats. En annan orsak är att det var så kort varsel, många av oss behöver lång tid att förbereda oss. Inte ens jag, som anser mig vara hyfsat flexibel, tyckte att dagen passade (familjeangelägenheter).
Betr olyckor, allas ansvar är ingens ansvar. Alla väntar på att någon mer kompetent ska ingripa. Att själv ingripa gör att man blir synlig och man kan bli kritiserad. Jag tillhör inte de klartänkta och handlingskraftiga heller; de är nog en minoritet oavsett om de är aspies el NT.
En initiativtagare bör förstås ställa upp själv. Vet inte om jag ser den som "ledare" för den skulle. Många trådar har långa diskussioner om tid och plats. En annan orsak är att det var så kort varsel, många av oss behöver lång tid att förbereda oss. Inte ens jag, som anser mig vara hyfsat flexibel, tyckte att dagen passade (familjeangelägenheter).
Betr olyckor, allas ansvar är ingens ansvar. Alla väntar på att någon mer kompetent ska ingripa. Att själv ingripa gör att man blir synlig och man kan bli kritiserad. Jag tillhör inte de klartänkta och handlingskraftiga heller; de är nog en minoritet oavsett om de är aspies el NT.
Det var den här kommentaren som gjorde att det gick snett...
Du skulle svarat något i stil med "Nu är det Fågelsången som är bestämt" i stället för att vela med, sen fortsatte diskussionen med olika förslag och det togs inget beslut om var det skulle gå av stapeln vilket är en garanti för ett misslyckande...
Själv fikade jag vid den tiden, dock inte i Uppsala...
Lakrits skrev:Du är säkert välkommen var än fikat går av stapeln. Jag tar bara initiativet.
Du skulle svarat något i stil med "Nu är det Fågelsången som är bestämt" i stället för att vela med, sen fortsatte diskussionen med olika förslag och det togs inget beslut om var det skulle gå av stapeln vilket är en garanti för ett misslyckande...
Miche skrev:Det var den här kommentaren som gjorde att det gick snett...Lakrits skrev:Du är säkert välkommen var än fikat går av stapeln. Jag tar bara initiativet.
Misslyckande eller inte, jag skiter egentligen i vilket.
Jag har, mig veterligen, aldrig satt min fot i Uppsala. Dock har jag en kamrat som, sedan ett par år, studerar å stadens universitet och jag har väl tänkt att jag ska förära honom ett besök, men jag måste ordna så att någon kan se till min katt under tiden.
Intressant fikainitiativ, trots allt.
Intressant fikainitiativ, trots allt.