Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc
Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc
Parvlon skrev:Orkar inte kolla den nu men menar du att medicinerade ADHD:are använder sig av mindre tobak? Fått för mig att nikotin används för att boosta upp ruset på bl.a CS och alkohol. Men för egen del så kan jag avslöja att livslängden inte är det som står högst upp på prio-listan, bättre att ha ett innehållsrikt liv än ett som är tomt.Flawed skrev:Jag hävdar att människor med ADHD har en lägre livslängd än genomsnittet.Det finns jättemånga orsaker till att man kan anta det.Depressioner som vi vet är överrepresenterade hos människor med ADHD,trafikbeteende,olyckor på jobbet,misslyckad utbildning leder till-,dålig arbetsmiljö,låg social status,låg självkänsla;leder till stress vilket leder till hjärt och magproblem,vilket leder till hjärtsjukdomar.Stress och dåligt mående kan leda till självmedicinering med olika hälsoskadliga droger dit även tobak hör i högsta grad.osv...Intressant bok:http://books.google.se/books?id=4BI0OAb ... navlinks_sKolla in diagrammen på exempelsidorna.
Man kan utgå ifrån att ADHD populationen använder mer tobak än befolkningen i stort.
(Varför hänger ni er alltid upp på de mest irrelevanta detaljerna hela tiden?)
Hurvida man är mer benägen att sluta eller att inte börja med tobak om man är medicinerad kan du roa dig med att ta reda på.Jag röker inte och planerar inte att börja.
Det hela handlar om hur många procent av antalet människor som får medicinrelaterade fatala biverkningar kontra de som råkar ut för fatala livshändelser relaterat till deras ADHD diagnos och tar de ut varandra?
Mycket möjligt att det är det som det handlar om för dig, men när jag kom in i tråden så sa jag att jag tror påfrestningar på hjärtat är den allvarligaste biverkningen av CS,generellt bland de som de facto blir medicinerade ofc. Det är oxå möjligt att du vet om någon allvarligare, men den har du inte delat med dig av (än).Flawed skrev:Det hela handlar om hur många procent av antalet människor som får medicinrelaterade fatala biverkningar
Tror inte det direkt förlänger livslängden eftersom "hjärtdöd" är väl den vanligaste dödsorsaken numera.
Jag tolkade det som att du pratade om "livslängd",men varför skulle hjärtproblem vara sämre än stroke till exempel?
Senast redigerad av Flawed 2011-09-14 19:11:30, redigerad totalt 1 gång.
Jag är mer intresserad av vilken sorts Cs som ger minst biverkningar i förhållande till dämpning av Npf relaterade problem.
Jag vill inte att sådant här ska styras av vilket preparat som låter mest värst enligt Aftonbladet och resten av alla vanemässiga idiottyckare.
Jag vill inte att sådant här ska styras av vilket preparat som låter mest värst enligt Aftonbladet och resten av alla vanemässiga idiottyckare.
Det gjorde jag nog oxå. Ett onödigt påfrestat hjärta lever kortare tid, så enkelt är det som jag ser det. Att hjärtats välmående är viktigare än en potentiell stroke för mig beror mest p.ga att jag inte vet nån i min släkt som blivit drabbad av det senare.Flawed skrev:Jag tolkade det som att du pratade om "livslängd",men varför skulle hjärtproblem vara bättre än stroke till exempel?
Sen lever jag inte som jag lär heller. Snusar en hel del och får en skum känsla av att hjärtat inte arbetar sunt när jag försöker sluta.
Intressant att du kallar meningsmotståndare för idioter. Brukar vara ett tecken på låg intelligens, kanske en biverkning av din medicin som du fått genom Ola Lundin?
Parvlon skrev:Det gjorde jag nog oxå. Ett onödigt påfrestat hjärta lever kortare tid, så enkelt är det som jag ser det. Att hjärtats välmående är viktigare än en potentiell stroke för mig beror mest p.ga att jag inte vet nån i min släkt som blivit drabbad av det senare.Flawed skrev:Jag tolkade det som att du pratade om "livslängd",men varför skulle hjärtproblem vara bättre än stroke till exempel?
Sen lever jag inte som jag lär heller. Snusar en hel del och får en skum känsla av att hjärtat inte arbetar sunt när jag försöker sluta.
Intressant att du kallar meningsmotståndare för idioter. Brukar vara ett tecken på låg intelligens, kanske en biverkning av din medicin som du fått genom Ola Lundin?
Jag tycker att åsikter bör byggas upp av en korrekt analys av faktiska förhållanden i stället för emotionellt grundat tyckande, hurvida du anser dig vara en meningsmotståndare till mig bryr jag mig väldigt lite om.
Att det känns som att hjärtat slår fort och att man häller på att dö behöver inte innebära att så faktiskt var fallet.
Jag har inte hittat något om att CS i terapeutiska doser inebär någon ökad risk för plötslig död.
Röker man eller har ärftliga hjärtproblem så bör man kanske fundera om CS är en bra ide.
Jag får mäta blodtryck och ta blodprover på regelbunden basis för övrigt.
Onekligen så dör alla när hjärtat slutar slå permanent, så det ligger ju lite i det du säger.
Parvlon skrev:Vissa känner det säkert mer än andra men påverkan på hjärtat har jag fått för mig är den farligaste biverkningen av CS. Tror inte det direkt förlänger livslängden eftersom "hjärtdöd" är väl den vanligaste dödsorsaken numera.karavan skrev:Mitt hjärta slog fortare
Hur menar du då? Menar du att jag inte borde ta medicinen eftersom jag fick den biverkningen? (Nu drar jag kanske förhastade slutsatser).
Wine skrev:karavan skrev:Koncentrationssvårigheterna bestod.
Vad roligt att höra att det hjälpte till viss del med LCHF kost. Är du säker på att koncentrationssvårigheterna inte har med ångest att göra då? Du är inte deprimerad? Man kan nämligen ha koncentrationssvårigheter vid ångest- och/eller depressionstillstånd också.
Nej, jag är inte deprimerad (vad jag vet??). Jag har i hela mitt liv haft problem med ångest och depressionsperioder men mycket mycket mindre sedan jag fick mina diagnoser. Ångesten har allt som oftast varit i forma av rädsla för lite allt möjligt. Kroppsliga fenomen, plötsliga förändringar, starka bilder på tv : P, åska, you name it. Medan depressionen kommit som ett resultat av ett dåligt fungerande socialt liv, känsla av ensamhet och utanförskap osv. Koncentrationssvårigheter är någonting jag upplever oberoende av humör eller känslotillstånd. Just nu trivs jag väldigt bra med mitt liv, har en stabil skara vänner och går i skolan om dagarna men har fruktansvärt svårt att få någonting gjort. Studsar antingen omkring som en glad kanin eller sitter ihopsjunken i något slags dvala. Det jag upplevde med concerta kan inte beskrivas som någonting annat än att vara plågsamt vaken, ungefär.
Nej, jag menade att vissa kan nog känna av de omedelbara negativa effekterna om hjärtat går snabbare än andra. Sen om det gör det farligare för hjärtat för just den individen har jag ingen aning om, men till skillnad från Flawed så anser jag att man ska lyssna på sin kropp och ta signaler från den på fullt allvar.karavan skrev:Hur menar du då? Menar du att jag inte borde ta medicinen eftersom jag fick den biverkningen? (Nu drar jag kanske förhastade slutsatser).
karavan skrev:Nej, jag är inte deprimerad (vad jag vet??). Jag har i hela mitt liv haft problem med ångest och depressionsperioder men mycket mycket mindre sedan jag fick mina diagnoser.
Har du medicinerat någon gång med antidepressiva eller annat mot ångest/depression? Hur reagerade du i så fall på det, kändes det bättre eller sämre? Vem/vilka har diagnostiserat dig och i vilken ålder fick du diagnosen?
Wine skrev:Har du medicinerat någon gång med antidepressiva eller annat mot ångest/depression? Hur reagerade du i så fall på det, kändes det bättre eller sämre? Vem/vilka har diagnostiserat dig och i vilken ålder fick du diagnosen?
Har du medicinerat någon gång med antidepressiva eller annat mot ångest/depression? Hur reagerade du i så fall på det, kändes det bättre eller sämre? Vem/vilka har diagnostiserat dig och i vilken ålder fick du diagnosen?
Parvlon skrev:Nej, jag menade att vissa kan nog känna av de omedelbara negativa effekterna om hjärtat går snabbare än andra. Sen om det gör det farligare för hjärtat för just den individen har jag ingen aning om, men till skillnad från Flawed så anser jag att man ska lyssna på sin kropp och ta signaler från den på fullt allvar.karavan skrev:
Håller helt och hållet med. I slutändan blir det lite av ett moraliskt dilemma också, då man inser att man riskerar sitt liv för att passa in i en neurotypisk mall. "Vara samhället till lags", typ.
Wine skrev:
Nej, lustigt nog för att jag alltid varit skeptisk mot mediciner. : P
Fick diagnosen för ett år sedan ungefär, via psykvården (hade mycket kontakt med den när jag var i 14-17 års åldern, fick ingen utredning då. Läste på och insåg att jag borde ha fått en, utan en tanke på asperger eller ADHD utan snarare i avseendet psykiska sjukdomar. Begärde utredning och fick vänta. Väldigt. Länge.
Är 23 nu.
karavan skrev:Jag har som sagt börjat äta concerta nu, och känner av det trots den låga dosen (18 mg). Har alltid haft svårt för mediciner av alla slag då jag är överkänslig (känner mina egna hjärtslag, hur blodet rinner genom kroppen, förkylningen innan den brutit ut, ett hårstrå mot huden kan vara som ett vasst knivblad, osv).
Olika människor metaboliserar ämnen olika snabbt, därför är en del känsligare än andra och får mer biverkningar och besvär än andra.
karavan skrev:Nej, lustigt nog för att jag alltid varit skeptisk mot mediciner. : P
Fick diagnosen för ett år sedan ungefär, via psykvården (hade mycket kontakt med den när jag var i 14-17 års åldern, fick ingen utredning då. Läste på och insåg att jag borde ha fått en, utan en tanke på asperger eller ADHD utan snarare i avseendet psykiska sjukdomar. Begärde utredning och fick vänta. Väldigt. Länge.
Är 23 nu.
Jag är också skeptisk till medicinering men har inte alltid varit det och det beror också på vad det gäller. Har själv ätit olika typer av antidepressiva innan jag fick min diagnos AS då jag mådde mycket sämre psykiskt med ångest och nedstämdhet. Jag har dock kommit fram till att jag kan klara mig lika bra utan dem. Tyckte inte de hjälpte mig speciellt mycket, istället fick jag tråkiga biverkningar som t.ex. avtrubbning av känslolivet. Man kan i mångt och mycket själv också sköta sig så att man inte behöver ta mediciner genom att ta promenader i naturen, vara ute så man får ordentligt med dagsljus (minst en timme om dagen helst), ha regelbundna mat- och sovtider, sova det man behöver (ca. 8 timmar), motionera och äta en bra kost som inte innehåller mycket socker/kolhydrater (speciellt snabba kolhydrater) som ökar ångest.
Efter diagnos så tycker jag också att jag mår mycket bättre, förmodligen för att det innebar ett slags läkningsprocess att just få diagnosen.
"Ny rekommendation; Läkemedelsbehandling av ADHD"
Läkemedelsbehandling av ADHD skall ses som en del i ett behandlingsprogram, då stödåtgärder visat sig vara otillräckliga.
http://www.lakemedelsverket.se/upload/h ... k_webb.pdf
Det finns psykoterapi som behandlingsalternativ till CS också:
"Psykoterapi – ett komplement till läkemedel vid ADHD hos vuxna"
Behandlingsresultat
Sammanfattningsvis kan konstateras att de studier av psykoterapi som finns publicerade konsekvent visar på medelstora till stora positiva behandlingseffekter på ADHD-symtom (Tabell I och II). Vidare visar flera av studierna positiva effekter på de vanligaste komorbida symtomen, dvs depression och ångest. De flesta av metoderna bygger på korttidsbehandling, oftast 8–16 veckor. Långtidsuppföljning saknas i de flesta av studierna. De studier som följde upp deltagarna under längre tid [25, 30] visade kvarstående behandlingsresultat två månader respektive ett år efter avslutad behandling. I många av studierna har en del av deltagarna även haft pågående läkemedelsbehandling, och medicineringsstatus verkar inte påverka behandlingsutfallet [28].
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=13975
Vad gäller medicinering med CS så finns det studier som visar att det inte har någon större effekt att medicinera långsiktigt. Risken för Parkinson ökar också vid medicinering med CS:
"Inga bevis för att medicinering hjälper "
SvD, 11 januari 2011 kl 12:22
”Det finns inga bevis för att medicinering är bättre än ingenting – inga bevis alls”, konstaterar William Pelham, en av männen bakom Concerta och en av 21 forskare i den hittills största långtidsstudien (MTA) som en gång för alla skulle bevisa nyttan av medicinering. Han sammanfattar: ”På kort sikt kan medicinering hjälpa barnet att uppföra sig bättre, på lång sikt gör den det inte – och denna information måste föräldrar vara mycket medvetna om.”
Inte heller den australiensiska Rainestudien som kom förra året kunde finna några som helst positiva långtidseffekter.
Personer som (miss)brukar amfetaminliknande substanser löper 76 procent högre risk att drabbas av Parkinsons sjukdom i jämförelse med andra:
"Amfetamin ökar risken för parkinsons"
Publicerad 2011-07-26 14:59
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/amfe ... parkinsons
Psykoterapibehandling är ju både lätttillgänglig och billig för samhälle och individ.
JAg är skeptisk till att man skulle kunna prata bort neurologiska tillstånd som överaktivitet/eller underaktivitet.Studien är säkert fylld med manchester-bias och riktade frågor och självuppfyllande profetior.(Edit:det verkar vara en review/artikel och inte en studie)
Att jämföra missbruksdoser av amfetamin och terapeutiska doser är irrelevant.
En förhöjd risk för parkinsson kan eventuellt kompenseras med en sänkt risk för altzeimer.
Samma sak har iakttagit en studie där man jämförde kaffedrickare och icke kaffe användare.
Det stycke du citerar verkar gälla barn de flesta som skriver här är inte barn.
Jag vet inte om det är lämpligt att medicinera barn med Cs och har ingen åsikt i frågan.
Karavan
Har du prövat att sänka dosen och har du diskuterat biverkningarna med din läkare?
Wine har en poäng med att människor metaboliserar ämnen olika snabbt och alla tål inte lika mycket.
(Själv klarar jag mig med låga doser i form av ritalin i den kortverkande versionen och effekten sitter i betydligt längre än vad som anses normalt skulle jag tro.)
JAg är skeptisk till att man skulle kunna prata bort neurologiska tillstånd som överaktivitet/eller underaktivitet.Studien är säkert fylld med manchester-bias och riktade frågor och självuppfyllande profetior.(Edit:det verkar vara en review/artikel och inte en studie)
Att jämföra missbruksdoser av amfetamin och terapeutiska doser är irrelevant.
En förhöjd risk för parkinsson kan eventuellt kompenseras med en sänkt risk för altzeimer.
Samma sak har iakttagit en studie där man jämförde kaffedrickare och icke kaffe användare.
Det stycke du citerar verkar gälla barn de flesta som skriver här är inte barn.
Jag vet inte om det är lämpligt att medicinera barn med Cs och har ingen åsikt i frågan.
Karavan
Har du prövat att sänka dosen och har du diskuterat biverkningarna med din läkare?
Wine har en poäng med att människor metaboliserar ämnen olika snabbt och alla tål inte lika mycket.
(Själv klarar jag mig med låga doser i form av ritalin i den kortverkande versionen och effekten sitter i betydligt längre än vad som anses normalt skulle jag tro.)
Flawed skrev:Psykoterapibehandling är ju både lätttillgänglig och billig för samhälle och individ.
Men kanske vore det ett bättre alternativ eller ett bra komplement till medicinering långsiktigt både för individ och samhälle?
Här erbjuds KBT-behandling hos en privat mottagning för neuropsykiatriska och psykiatriska tillstånd:
http://cereb.se/index.php/2009/03/10/ak ... ehandling/
Det kostar dock en hel del.
Här är lite mer info:
http://www.kbtt.se/adhd_1.htm
Det finns ju även möjlighet till KBT behandling via internet som gör att fler kan få tillgång till denna typ av behandling:
http://genrep.wordpress.com/2011/01/09/ ... -internet/
Flawed skrev:Att jämföra missbruksdoser av amfetamin och terapeutiska doser är irrelevant.
http://www.naturalnews.com/032021_amphe ... nsons.html
En annan artikel om långtidseffekter av medicinering med CS:
http://health.usnews.com/health-news/bl ... -long-term
This latest report from the MTA study tracked 485 children for eight years and found those still taking stimulant medication fared no better in the reduction of symptoms such as inattention and hyperactivity or in social functioning than those who hadn't. Most of the children who had taken medication for the first 14 months were no longer taking it. This, the researchers wrote, raises "questions about whether medication treatment beyond two years continues to be beneficial or needed at all." Earlier reports found that children taking stimulants alone or combined with behavioral treatment did better in the first year than children who got no special care or who got behavioral treatment alone.
http://health.usnews.com/health-news/bl ... -long-term
inte orkat läsa hela långa tråden, men väl de senaste sidorna.
vet att det inte var vad som menades, men som kuriosa kan jag väl nämna att jag (bland annat "adhd:are" medicinerad med concerta och snri, samt rökare) röker betydligt mindre då jag är medicinerad, förmodligen för att jag har en tendens att bli deprimerad och apatisk som omedicinerad och då är rökning en av de få saker jag finner intressant att spendera min tid på.
har sett statistik (dock minns jag inte källan nu) på att rökning/tobaksbruk är vanligare bland människor med adhd än populationen i stort (och fö. ovanligare bland aspies/autister) och det finner jag fullständigt logiskt. det har en lugnande effekt och ger också något att göra med de ständigt fipplande händerna.
efter vad jag hört så skall metamina vara absolut bäst. jag har inte provat det själv då jag inte vågar mickla med medicinering i ngn större utsträckning pga studier som skall klaras av. sånt skit.
men vad jag läst och hört från andra så är det vida överlägset de andra preparaten, förutsatt att man tål det och har tålamod att ställa in dosen ordentligt.
det största problemet jag har med concertan är att jag får kraftiga "dippar" i energi efter långt under de 12 timmar det "ska" vara verksamt. får nu ta två doser "omlott" under dagen men det fungerar fortfarande inte helt kanon.
jag har också funderat mycket på om jag verkligen får såkallad "optimal effekt". jag vet juh inte vad det är, jag vet bara hur det är att fungera a) utan cs (mestadels bedrövligt illa) samt b) med hjälp av concerta (betydligt bättre, men fortfarande med många stora svårigheter).
Parvlon skrev:Orkar inte kolla den nu men menar du att medicinerade ADHD:are använder sig av mindre tobak?
vet att det inte var vad som menades, men som kuriosa kan jag väl nämna att jag (bland annat "adhd:are" medicinerad med concerta och snri, samt rökare) röker betydligt mindre då jag är medicinerad, förmodligen för att jag har en tendens att bli deprimerad och apatisk som omedicinerad och då är rökning en av de få saker jag finner intressant att spendera min tid på.
har sett statistik (dock minns jag inte källan nu) på att rökning/tobaksbruk är vanligare bland människor med adhd än populationen i stort (och fö. ovanligare bland aspies/autister) och det finner jag fullständigt logiskt. det har en lugnande effekt och ger också något att göra med de ständigt fipplande händerna.
Flawed skrev:Jag är mer intresserad av vilken sorts Cs som ger minst biverkningar i förhållande till dämpning av Npf relaterade problem.
efter vad jag hört så skall metamina vara absolut bäst. jag har inte provat det själv då jag inte vågar mickla med medicinering i ngn större utsträckning pga studier som skall klaras av. sånt skit.
men vad jag läst och hört från andra så är det vida överlägset de andra preparaten, förutsatt att man tål det och har tålamod att ställa in dosen ordentligt.
det största problemet jag har med concertan är att jag får kraftiga "dippar" i energi efter långt under de 12 timmar det "ska" vara verksamt. får nu ta två doser "omlott" under dagen men det fungerar fortfarande inte helt kanon.
jag har också funderat mycket på om jag verkligen får såkallad "optimal effekt". jag vet juh inte vad det är, jag vet bara hur det är att fungera a) utan cs (mestadels bedrövligt illa) samt b) med hjälp av concerta (betydligt bättre, men fortfarande med många stora svårigheter).
- LostInAForest
- Anslöt: 2011-07-15
@Wine
Det gäller barn,vi är inte barn.
Psykoterapi för alla med ADHD är inget som någonsin kommer att hända.
Psykoterapi för alla med ADHD är inget som någonsin kommer att hända.
Flawed skrev:@Wine
Men varför skulle det skilja sig i resultat från vuxna?
Jag hoppas att KBT via internet utökas så att fler kan få tillgång till att pröva sådan behandling.
kbt är dock inte riktigt grejen för alla
för mig har vanliga hederliga psykolog/psykoterapeutsamtal (även en och annan duktig läkare som ryckt in i perioder) varit det som fungerat. det har varit litet olika inrikting på de jag träffat, men jag har fått styra ganska mkt själv vad jag vill och behöver ta upp just då.
men eftersom det inte finns ngn formell metod eller tidsbegränsning har de fått motivera sig duktigt inför chefer etc för att jag ska få gå kvar. det måste vara frustrerande som behandlare, och frustrerande som fan för mig. jag behöver kontinuiteten.
kbt sket sig totalt, däremot vissa lånade inslag från dbt som en gammal psykolog smög in har varit till stor hjälp.
för mig har vanliga hederliga psykolog/psykoterapeutsamtal (även en och annan duktig läkare som ryckt in i perioder) varit det som fungerat. det har varit litet olika inrikting på de jag träffat, men jag har fått styra ganska mkt själv vad jag vill och behöver ta upp just då.
men eftersom det inte finns ngn formell metod eller tidsbegränsning har de fått motivera sig duktigt inför chefer etc för att jag ska få gå kvar. det måste vara frustrerande som behandlare, och frustrerande som fan för mig. jag behöver kontinuiteten.
kbt sket sig totalt, däremot vissa lånade inslag från dbt som en gammal psykolog smög in har varit till stor hjälp.
- LostInAForest
- Anslöt: 2011-07-15
http://www.naturalnews.com/032021_amphe ... nsons.html
Det verkar fortfarande röra folk som har använt amfetamin för att bli höga.
En procent av befolkningen utvecklar Parkinson, att det är 60% vanligare bland pundare låter inte så alarmerande tycker jag.
Har man tagit amfetamin för att det är kul så är det säkerligen mer troligt att man har prövat Kokain och LSD,PCP,och annat knark dessutom.
Det verkar fortfarande röra folk som har använt amfetamin för att bli höga.
En procent av befolkningen utvecklar Parkinson, att det är 60% vanligare bland pundare låter inte så alarmerande tycker jag.
Har man tagit amfetamin för att det är kul så är det säkerligen mer troligt att man har prövat Kokain och LSD,PCP,och annat knark dessutom.
Senast redigerad av Flawed 2011-09-15 12:38:37, redigerad totalt 1 gång.
Wine skrev:Flawed skrev:@Wine
Men varför skulle det skilja sig i resultat från vuxna?
Jag hoppas att KBT via internet utökas så att fler kan få tillgång till att pröva sådan behandling.
Det finns massor av tänkbara scenarier.
Man kanske blir frisk ifrån ADHD om man medicineras med CS, vem vet?
Då kommer man ju bara att få onödiga biverkningar om man fortsätter att medicinera eller hur?
Finns det någon studie som påvisar att KBT via internet har positiva effekter för människor med ADHD?
Problem med organisationsförmåga och koncentration kan ju göra att det finns skillnader mot normal populationen.
Problemet är kanske att man inte riktigt vet i nuläget hur det kommer se ut i framtiden då det inte har skrivits ut så mycket ADHD medicin tidigare.
http://amphetamines.com/adhd/drugsbrain.html
Copying Cocaine?
The long-term use of any drug that affects the brain’s reward circuitry also raises the specter of addiction. Methyl-phenidate has a chemical structure similar to that of cocaine and acts on the brain in a very similar way. Both cocaine and methamphetamine (also called “speed” or “meth”)—another highly addictive stimulant—block dopamine transporters just as ADHD drugs do [see “New Weapons against Cocaine Addiction,” by Peter Sergo; Scientific American Mind, April/May 2008]. In the case of the illicit drugs, the dopamine surge is so sudden that in addition to making a person unusually energetic and alert, it produces a “high.”
Recent experiments in animals have sounded the alarm that methylphenidate may alter the brain in ways similar to that of more powerfully addictive stimulants such as cocaine. In February 2009 neuroscientists Yong Kim and Paul Greengard, along with their colleagues at the Rockefeller University, reported cocainelike structural and chemical alterations in the brains of mice given methylphenidate. The researchers injected the mice with either methylphenidate or cocaine daily for two weeks. Both treatments increased the density of tiny extensions called spines at the ends of neurons bearing dopamine receptors in the rodent nucleus accumbens. Compared with cocaine, methylphenidate had a somewhat more localized influence; it also had more power over longer spines and less effect on shorter ones. Otherwise, the drugs’ effects were strikingly similar.
One possible consequence of a loss of dopamine and its associated molecules is Parkinson’s disease, a movement disorder that can also lead to cognitive deficits. A study in humans published in 2006 hints at a link between Parkinson’s and a prolonged exposure to amphetamine in any form (not just that prescribed for ADHD).
http://amphetamines.com/adhd/drugsbrain.html
Kokain är inget som bara ligger och skräpar i folks kök,det är trots allt olagligt och är inte tillgängligt om man inte uppsöker det aktivt.
Flawed skrev:Finns det någon studie som påvisar att KBT via internet har positiva effekter för människor med ADHD?
Jag har inte hittat någon studie som visar effektiviteten för just KBT behandling ADHD via internet men för KBT behandling ADHD fann jag detta:
"Cognitive Behavioral Therapy Beneficial for Adults With ADHD"
There is a larger body of evidence-based research supporting the use of CBT for anxiety disorders, depression, and now ADHD vs traditional psychotherapy, and yet it is underused, said Dr. Safren. Part of the problem, he said, is that most programs at the master's and PhD level don't offer CBT training.
http://www.medscape.com/viewarticle/727470
"KBT behandling i grupp för vuxna med ADHD"
At outcome, patients having received CBT treatment showed significantly lower self rated ADHD symptoms than the group that had no CBT. These data support the hypothesis that CBT for adults with residual symptoms is a feasible, acceptable, and potentially efficacious next-step treatment approach, worthy of further testing.
http://www.uppsatser.se/uppsats/d125ce330d/
Återgå till Aspergare och vården