Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt!
119 inlägg
• Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt
Mina antidepressiva har gett mig ökad sexlust.
- Abbreviation
- Anslöt: 2010-10-15
Abbreviation skrev:marcooleo skrev:Abbreviation skrev:Detta upplevde du sex timmar efter att du tagit en dos?
Ja det började typ då och sen blev det värre och värre
Hade du tagit upp de här symtomen med en läkare är jag ganska säker på att slutsatsen som skulle dras var att du fick psykosomatiska ångestsymtom efter att ha nojat upp dig över biverkningslistorna. De där biverkningarna kommer inte så snabbt. Man får ta antidepressiva under en mycket längre period än 6 timmar innan man kan veta vilka biverkningar man kommer ha.
Håller inte med, jag är extremt biverkningskänslig och efter en kapsel Efexor för några år sen så dröjde det inte mer än 3 timmar innan jag fick ringa psykakuten och då hade jag inte läst något om biverkningar alls.
Låter som hypokondri eller någon ångestproblematik. Såpass biverkningskänslig är ingen.
Edit: Dessutom nämner du biverkningar du inte rimligtvis kan ha upplevt sex timmar efter första dosen, bland annat sömnproblem. Alla biverkningar du nämner kan lika gärna bero på oro eller nervositet.
Edit: Dessutom nämner du biverkningar du inte rimligtvis kan ha upplevt sex timmar efter första dosen, bland annat sömnproblem. Alla biverkningar du nämner kan lika gärna bero på oro eller nervositet.
- Abbreviation
Abbreviation skrev:Låter som hypokondri eller någon ångestproblematik. Såpass biverkningskänslig är ingen.
Ja jag kunde ju inte sova sen pga att jag var så uppvarvad. Det andra vet du inget om, jag är varken hypokondriker eller går och oroar mig eller inbillar mig om biverkningar
Alltså, jo, det verkar du onekligen göra. Du tog upp biverkningar sex timmar efter dosering, som du inte rimligtvis kan ha fått på grund av medicinerna, förutsatt att du inte fått någon form av allergisk reaktion - men då skulle symtomen se annorlunda ut. Inser du inte att det blir uppenbart att dina påståenden om biverkningar inte grundar sig i faktiska symtom, när du tar upp sömnproblem som en biverkning du fått på eftermiddagen, sex timmar efter dosering. Jag vet visst någonting om det hela, jag vet att det du beskriver inte är någonting som händer.
- Abbreviation
Abbreviation skrev:Alltså, jo, det verkar du onekligen göra. Du tog upp biverkningar sex timmar efter dosering, som du inte rimligtvis kan ha fått på grund av medicinerna, förutsatt att du inte fått någon form av allergisk reaktion - men då skulle symtomen se annorlunda ut. Inser du inte att det blir uppenbart att dina påståenden om biverkningar inte grundar sig i faktiska symtom, när du tar upp sömnproblem som en biverkning du fått på eftermiddagen, sex timmar efter dosering. Jag vet visst någonting om det hela, jag vet att det du beskriver inte är någonting som händer.
Ja jag tog upp sömnpropblem på eftermiddagen eftersom medicinen gjorde mig så uppvarvad, och det tillståndet fortsatte så att jag inte kunde sova på natten, så det stämde ju
Men du måste väl ändå förstå att biverkningarna blir värre när du förväntar dig det? Noceboeffekten gör att patienter som förväntar sig negativa reaktioner även får negativa reaktioner. Dessa är alltså inte riktiga biverkningar utan ett resultat av förväntan och oro. Jag säger inte det här för att ogiltigförklara din upplevelse eller någonting sådant, utan för ditt eget bästa. Du har fått medicinen av en anledning och det vore mycket bättre för dig om du inte läste biverkningslistorna det första du gjorde och därmed nojade upp dig själv. De här biverkningarna du beskriver uppkommer helt enkelt inte efter en dosering av normaldos Cymbalta. Alla symtom du beskriver är bra mycket vanligare vid ångest än som biverkningar av Cymbalta. Du måste överväga möjligheten att det inte var medicinerna som orsakade de symtom du upplevde. Det är helt enkelt inte sannolikt att det du upplevde var någonting annat än ångest orsakad av att du oroat dig för biverkningar.
Dessutom är det så att tidiga biverkningar oftast går över. Man kan inte göra en utvärdering av en medicin som Cymbalta efter sex timmar.
Dessutom är det så att tidiga biverkningar oftast går över. Man kan inte göra en utvärdering av en medicin som Cymbalta efter sex timmar.
- Abbreviation
Abbreviation skrev:Men du måste väl ändå förstå att biverkningarna blir värre när du förväntar dig det? Noceboeffekten gör att patienter som förväntar sig negativa reaktioner även får negativa reaktioner. Dessa är alltså inte riktiga biverkningar utan ett resultat av förväntan och oro. Jag säger inte det här för att ogiltigförklara din upplevelse eller någonting sådant, utan för ditt eget bästa. Du har fått medicinen av en anledning och det vore mycket bättre för dig om du inte läste biverkningslistorna det första du gjorde och därmed nojade upp dig själv. De här biverkningarna du beskriver uppkommer helt enkelt inte efter en dosering av normaldos Cymbalta. Alla symtom du beskriver är bra mycket vanligare vid ångest än som biverkningar av Cymbalta. Du måste överväga möjligheten att det inte var medicinerna som orsakade de symtom du upplevde. Det är helt enkelt inte sannolikt att det du upplevde var någonting annat än ångest orsakad av att du oroat dig för biverkningar.
Jag håller med dig fullständigt i det mesta av det du säger, men Cymbalta var väldigt lik Efexor, Jag klarade bara av att ta Efexor i 4 dagar, och de myrkrypningarna och hjärtklappningen och uppvarvningen jag fick kändes precis som när jag tog Efexor så jag tycker det är vore konstigt att detta uppstod pga tankens kraft, det jag kände var rent fysiskt som resulterade i svår ångest. Visst du kan ha rätt men det var väldigt likt mina biverkningar jag hade av Efexor
Det är snarare mer sannolikt att det är psykiskt, då. Tidigare dåliga erfarenheter med mycket och jobbiga biverkningar ökar sannolikheten för att man förväntar sig biverkningar, och därmed även sannolikheten för att vissa symtom uppstår av ren oro. En dos är inte tillräckligt för att utvärdera medicinen.
- Abbreviation
Abbreviation skrev:Det är snarare mer sannolikt att det är psykiskt, då. Tidigare dåliga erfarenheter med mycket och jobbiga biverkningar ökar sannolikheten för att man förväntar sig biverkningar, och därmed även sannolikheten för att vissa symtom uppstår av ren oro. En dos är inte tillräckligt för att utvärdera medicinen.
Kanske det, vet ej, men jag tror mer på min egen erfarenhet
marcooleo skrev:Kanske det, vet ej, men jag tror mer på min egen erfarenhet
Det tenderar människor att göra. Det är naivt. Det gynnar dig knappast att inte testa medicinen på riktigt, antagligen har du fått den utskriven för att du har såpass allvarliga problem att du behöver den.
- Abbreviation
Jag blev så nyfiken på det här, så jag ringde läkemedelsverket/läkemedelsupplysningen och frågade. (Mailade först LMV som sade att biverkningar KAN uppkomma när högsta plasmanivå nås, men rekommenderade mig att ringa läkemedelsupplysningen, vilket jag gjorde eftersom de uttryckte sig så vagt.)
Personen som svarade påstod att man kan få biverkningar första dagen. När högsta plasmanivå nås. För Cymbalta är det efter 6 timmar. De flesta får det inte eftersom ingångsdoserna är låga, men hon sade att vissa kan vara särskilt känsliga och bli uppvarvade och speciellt att man kan bli illamående (jag räknade upp lite av det som marcooleo skrivit ned).
Jag har hört det förut också, av de som äter medicinen då. Om det händer en ofta med olika SSRI/SNRI så kanske man helt enkelt kan behöva lägre doser, alternativt trappa upp mycket försiktigare. Nu ser jag att det förstås skulle vara Effexor (stavning?) jag skulle ha frågat om, men enligt personen gällde ungefär samma för de här medicinerna, och att de första biverkningar kan komma i takt med att högsta plasmanivå nås. Står i FASS hur det är för Effexor.
Jag tycker att du, marcooleo, ska fråga din läkare om det här, och diskutera. Om läkaren är motvillig, så kan du ju nämna att en bekant frågat läkemedelsrådgivningen, så kanske läkaren i alla fall inte viftar bort problemet. Det sägs ju att vi med AS kan reagera annorlunda på mediciner, främst reagera på mindre doser, eller behöva mycket större doser, om jag förstått rätt. Jag själv har behövt löjligt stora doser av bedövningsmedel hos tandläkaren. Fast efter jag drabbades av min konstanta trötthet, så har jag blivit mer tvärtom. Det bara vände samtidigt som jag blev kroniskt trött. Jag var själv påstridig när jag började med Fontex, och krävde långsam upptrappning, inte för att jag trodde att jag var känslig, utan för att jag behöver tid att reflektera över om jag fått någon effekt och några biverkningar. Och det fungerade otroligt mycket bättre än att trappa upp så fort som läkaren ville, vilket alltid har slutat i högsta dos och sedan uttrappning medan jag bara fortfarande funderar på vad som hände.
Jag kunde ju inte fråga läkemedelsverket för eget bruk, så jag sade att det var en bekant som undrade över och diskuterade om medicinen (vilket ju stämmer, internetbekant, även om den bekanta inte hade bett mig fråga för dess räkning) men min man satt och lyssnade, och sade att det lät precis som om jag hittade på något för att slippa säga att det var mig själv det gällde Han trodde t.o.m. att jag frågade för egen räkning.
Personen som svarade påstod att man kan få biverkningar första dagen. När högsta plasmanivå nås. För Cymbalta är det efter 6 timmar. De flesta får det inte eftersom ingångsdoserna är låga, men hon sade att vissa kan vara särskilt känsliga och bli uppvarvade och speciellt att man kan bli illamående (jag räknade upp lite av det som marcooleo skrivit ned).
Jag har hört det förut också, av de som äter medicinen då. Om det händer en ofta med olika SSRI/SNRI så kanske man helt enkelt kan behöva lägre doser, alternativt trappa upp mycket försiktigare. Nu ser jag att det förstås skulle vara Effexor (stavning?) jag skulle ha frågat om, men enligt personen gällde ungefär samma för de här medicinerna, och att de första biverkningar kan komma i takt med att högsta plasmanivå nås. Står i FASS hur det är för Effexor.
Jag tycker att du, marcooleo, ska fråga din läkare om det här, och diskutera. Om läkaren är motvillig, så kan du ju nämna att en bekant frågat läkemedelsrådgivningen, så kanske läkaren i alla fall inte viftar bort problemet. Det sägs ju att vi med AS kan reagera annorlunda på mediciner, främst reagera på mindre doser, eller behöva mycket större doser, om jag förstått rätt. Jag själv har behövt löjligt stora doser av bedövningsmedel hos tandläkaren. Fast efter jag drabbades av min konstanta trötthet, så har jag blivit mer tvärtom. Det bara vände samtidigt som jag blev kroniskt trött. Jag var själv påstridig när jag började med Fontex, och krävde långsam upptrappning, inte för att jag trodde att jag var känslig, utan för att jag behöver tid att reflektera över om jag fått någon effekt och några biverkningar. Och det fungerade otroligt mycket bättre än att trappa upp så fort som läkaren ville, vilket alltid har slutat i högsta dos och sedan uttrappning medan jag bara fortfarande funderar på vad som hände.
Jag kunde ju inte fråga läkemedelsverket för eget bruk, så jag sade att det var en bekant som undrade över och diskuterade om medicinen (vilket ju stämmer, internetbekant, även om den bekanta inte hade bett mig fråga för dess räkning) men min man satt och lyssnade, och sade att det lät precis som om jag hittade på något för att slippa säga att det var mig själv det gällde Han trodde t.o.m. att jag frågade för egen räkning.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
marcooleo skrev:Bror Duktig skrev:marcooleo skrev:Hår kan man sätta dit, men kostar en del dock
Riktigt så enkelt är det kanske inte. Och för många, särskilt kvinnor, går det inte att se det som en bagatell.
Nej det är sant, men blir det så mycket håravfall då? Jag menar det är ju inga cellgifter precis
Hade visst glömt att du frågade mig något här.
Nej, man bör väl inte bli flint. De jag har sett/läst om, har bara blivit tunnhårigare. Såklart kanske det märks mer om man redan var tunnhårig, och jag vet inte ifall varje slags håravfall kan kicka igång androgent håravfall, vissa menar att telogent effluvium kan starta det, även om det kanske lika gärna är så att i vissa fall när androgent håravfall sätter in, så börjar det med TE.
Jag har lyckats hitta något enstaka fall där någon tappade allt hår av en medicin, men då återkom håret när medicinen sattes ut. Kanske finns fler. Detta lästes på pub.med.
Man bör tänka på att en normal person tappar 20-100 strån per dag, och att många kan TRO att de tappar hår om de börjar fokusera på det som trillar av. Jag har sett det flera gånger på hårforum att folk får lite lätt panik när de börjat räkna sina strån, eller att de plötsligt börjar tänka på vad som sitter i borsten från att bara ha slängt det utan en tanke innan. Det får man ta med i beräkningen om man ska ta reda på om man tappar hår. Man bör i stället märka skillnader, som att det plötsligt blir en massa stopp i duschavloppet, eller att man ser att borsten är proppad med strån och inte var det förr o.s.v.
- Bror Duktig
man får tacka för engagemanget Jag är extremt biverkningskänslig vad gäller mediciner, det står också i min journal, jag har testat massor av olika mediciner även neuroleptika och jag har reagerat väldigt kraftigt bara efter en dos. Så tack för din backup vad gäller Cymbaltan och Efexor, mycket riktigt så är det så att jag reagerat väldigt kraftigt på dessa mediciner bara efter några timmar. Min läkare, ja nu är det inte min ordinarie läkare utan läkaren som har hand om AS-utredningen som skrivit ut detta och envisas att jag ska ta den, men jag har slutat med dem och aldrig i livet att jag börjar med den medicinen igen. Tack än en gång för ditt engagemangBror Duktig skrev:Jag blev så nyfiken på det här, så jag ringde läkemedelsverket/läkemedelsupplysningen och frågade. (Mailade först LMV som sade att biverkningar KAN uppkomma när högsta plasmanivå nås, men rekommenderade mig att ringa läkemedelsupplysningen, vilket jag gjorde eftersom de uttryckte sig så vagt.)
Abbreviation skrev:marcooleo skrev:Kanske det, vet ej, men jag tror mer på min egen erfarenhet
Det tenderar människor att göra. Det är naivt. Det gynnar dig knappast att inte testa medicinen på riktigt, antagligen har du fått den utskriven för att du har såpass allvarliga problem att du behöver den.
Det är möjligt men jag är extremt känslig för biverkningar och jag varken inbillar mig eller är hypokondriker.
Vad gäller att jag skulle ha allvarliga problem så vet inte denna läkare något om mig då det är en tillfällig läkare, och varör skulle just Cymbalta skrivas ut till folk med "allvarliga problem"?
Bror Duktig skrev:Hade visst glömt att du frågade mig något här.
Nej, man bör väl inte bli flint. De jag har sett/läst om, har bara blivit tunnhårigare. Såklart kanske det märks mer om man redan var tunnhårig, och jag vet inte ifall varje slags håravfall kan kicka igång androgent håravfall, vissa menar att telogent effluvium kan starta det, även om det kanske lika gärna är så att i vissa fall när androgent håravfall sätter in, så börjar det med TE.
Jag har lyckats hitta något enstaka fall där någon tappade allt hår av en medicin, men då återkom håret när medicinen sattes ut. Kanske finns fler. Detta lästes på pub.med.
Man bör tänka på att en normal person tappar 20-100 strån per dag, och att många kan TRO att de tappar hår om de börjar fokusera på det som trillar av. Jag har sett det flera gånger på hårforum att folk får lite lätt panik när de börjat räkna sina strån, eller att de plötsligt börjar tänka på vad som sitter i borsten från att bara ha slängt det utan en tanke innan. Det får man ta med i beräkningen om man ska ta reda på om man tappar hår. Man bör i stället märka skillnader, som att det plötsligt blir en massa stopp i duschavloppet, eller att man ser att borsten är proppad med strån och inte var det förr o.s.v.
För min egen del så tappar jag hellre lite hår och kan nå mina känslor och känna lycka med hjälp av medicin som påverkar dopaminreceptorerna än att jag tar SSRI som gör mig till en likgiltig zombie
Moderator mnordgren: Fixade citatet, tänk på att det är viktigt att ange vem det är man citerar.
Abbreviation skrev: Såpass biverkningskänslig är ingen.
Hur kan du veta det, är du psykiater?
Jag har träffat min psykiater vid väldigt många tillfällen och hon konstaterar att jag är extremt biverkningskänslig eftersom jag blir skitdålig av bara en dos på kort tid.
Ex, jag tog en Seroquel 25 mg, jag sov i 18 timmar i ett sträck och var helt okontaktbar, som ett kolli.
Moderator mnordgren: fixade citatet.
Marcooleo, kan du inte diskutera med din läkare om du kanske skulle kunna testa mycket lägre doser och en extra långsam insättning? Det kan ju hända att om du är lika känslig för alla effekterna, även de önskade, så kanske medicinen skulle fungera jättebra, fast i mycket lägre dos än det normala. Men som sagt, det är något du kan ta upp med din läkare, och kan han om det här, så har han säkert ett bra svar.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Marcooleo, kan du inte diskutera med din läkare om du kanske skulle kunna testa mycket lägre doser och en extra långsam insättning? Det kan ju hända att om du är lika känslig för alla effekterna, även de önskade, så kanske medicinen skulle fungera jättebra, fast i mycket lägre dos än det normala. Men som sagt, det är något du kan ta upp med din läkare, och kan han om det här, så har han säkert ett bra svar.
Jag vill ju helst inte ha SSRI eller SNRI då de påverkar mina känslor så negativt, de hjälper inte mot den depressiva biten, men ganska god effekt vad gäller ångest och tvång. Det jag vill ha är en medicin som inte dödar mina känslor, är tveksam till om det finns någon sådan, möjligen metamin eller metylfenidat.
marcooleo skrev:Bror Duktig skrev:Marcooleo, kan du inte diskutera med din läkare om du kanske skulle kunna testa mycket lägre doser och en extra långsam insättning? Det kan ju hända att om du är lika känslig för alla effekterna, även de önskade, så kanske medicinen skulle fungera jättebra, fast i mycket lägre dos än det normala. Men som sagt, det är något du kan ta upp med din läkare, och kan han om det här, så har han säkert ett bra svar.
Jag vill ju helst inte ha SSRI eller SNRI då de påverkar mina känslor så negativt, de hjälper inte mot den depressiva biten, men ganska god effekt vad gäller ångest och tvång. Det jag vill ha är en medicin som inte dödar mina känslor, är tveksam till om det finns någon sådan, möjligen metamin eller metylfenidat.
Ok, hoppas du hittar rätt. Nu är jag helt snurrig på att komma ihåg allt som skrivits, men Voxra togs väl upp. Flera som tappar hår av den dock, men inte så de blir skalliga. Jag såg någre före/efter-bilder på folk med långt hår i fläta, och den såg "bara" tunnare ut, men fortfarande normal. Inga flintisar.
Jag har provat Voxra, och fick goda effekter första månaden. Sedan avtog det. Jag fick högre dos, men mådde bara sämre och sämre.
En annan medicin är Lamictal, som fungerar mot svängningar i måendet. Är bättre för de med mest nedåtsvackor än tvärtom. Är egentligen ett antiepileptikum. Man kan tappa hår av den (kan man ju nästan av allt). Jag känner två aspergare med ADHD av ADD-typ, som säger sig fungera mycket bra på denna medicin. Jag provade också, och fick goda resultat. Men jag slutade med allt och är nu envetet bestämd på att försöka allt jag kan utan medicin.
Du kanske kan fråga din läkare om Voxra och Lamictal? De går att kombinera också (har jag gjort). Min ena bekant har Lamictal och Cipralex ihop, och har helt sluppit depressionssvackor sedan Lamictalen sattes till. Den andra bekatningen vet jag inte hur den kombinerar eller OM den kombinerar. Vet bara att den var mycket nöjd.
- Bror Duktig
marcooleo skrev:Det är möjligt men jag är extremt känslig för biverkningar och jag varken inbillar mig eller är hypokondriker.
Vad gäller att jag skulle ha allvarliga problem så vet inte denna läkare något om mig då det är en tillfällig läkare, och varör skulle just Cymbalta skrivas ut till folk med "allvarliga problem"?
Helt enkelt för att problematik som inte är allvarlig inte behöver behandlas medicinskt. Depression blir det ju först när det är tillräckligt allvarligt.
- Abbreviation
Bror Duktig skrev:marcooleo skrev:Bror Duktig skrev:Marcooleo, kan du inte diskutera med din läkare om du kanske skulle kunna testa mycket lägre doser och en extra långsam insättning? Det kan ju hända att om du är lika känslig för alla effekterna, även de önskade, så kanske medicinen skulle fungera jättebra, fast i mycket lägre dos än det normala. Men som sagt, det är något du kan ta upp med din läkare, och kan han om det här, så har han säkert ett bra svar.
Ok, hoppas du hittar rätt. Nu är jag helt snurrig på att komma ihåg allt som skrivits, men Voxra togs väl upp. Flera som tappar hår av den dock, men inte så de blir skalliga. Jag såg någre före/efter-bilder på folk med långt hår i fläta, och den såg "bara" tunnare ut, men fortfarande normal. Inga flintisar.
Jag har provat Voxra, och fick goda effekter första månaden. Sedan avtog det. Jag fick högre dos, men mådde bara sämre och sämre.
En annan medicin är Lamictal, som fungerar mot svängningar i måendet. Är bättre för de med mest nedåtsvackor än tvärtom. Är egentligen ett antiepileptikum. Man kan tappa hår av den (kan man ju nästan av allt). Jag känner två aspergare med ADHD av ADD-typ, som säger sig fungera mycket bra på denna medicin. Jag provade också, och fick goda resultat. Men jag slutade med allt och är nu envetet bestämd på att försöka allt jag kan utan medicin.
Du kanske kan fråga din läkare om Voxra och Lamictal? De går att kombinera också (har jag gjort). Min ena bekant har Lamictal och Cipralex ihop, och har helt sluppit depressionssvackor sedan Lamictalen sattes till. Den andra bekatningen vet jag inte hur den kombinerar eller OM den kombinerar. Vet bara att den var mycket nöjd.
Lamotrigin (Lamictal) har jag använt ett par månader, blev bara likgiltig av den. Voxra kanske kan vara något då den påverkar dopaminet också. Annars tror jag nog centralstimulerande och bensodizepiner är det enda som hjälper. Clonazepam och Xanor är det enda som hjälper mig att må bra för tillfället.
De biverkningar som trådskrivaren beskriver liknar mycket vad jag upplevde när jag kombinerade Cymbalta och Edronax (varav den senare enbart verkare på noradrenalinet). På så kort tid sjönk jag ner i ett bottenlöst hål. Fruktansvärt! Med bara Cymbalta mår jag däremot bra (och ännu bättre nu när jag även tar Ritalin). Jag hade biverkningar länge, men bara sådana jag kunde uthärda. Biverkningarna avtog så småningom, mer och mer.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Tintomara Ariadne skrev:De biverkningar som trådskrivaren beskriver liknar mycket vad jag upplevde när jag kombinerade Cymbalta och Edronax (varav den senare enbart verkare på noradrenalinet). På så kort tid sjönk jag ner i ett bottenlöst hål. Fruktansvärt! Med bara Cymbalta mår jag däremot bra (och ännu bättre nu när jag även tar Ritalin). Jag hade biverkningar länge, men bara sådana jag kunde uthärda. Biverkningarna avtog så småningom, mer och mer.
Ok, medicinbyte från annan SSRI till en annan är ett rent helvete för mig i synnerhet när det gäller till SNRI, så jag håller mig till min Cipralex
Återgå till Aspergare och vården