Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Cymbalta, måste veta mer annars slutar jag ta den direkt

Inläggav marcooleo » 2011-09-09 15:10:52

Lakrits skrev:
marcooleo skrev:Inte FASS utan mina biverkningar ;)

Ett tips i sådana fall. Nästa gång du menar dina egna upplevelser, börja inte tråden med:

marcooleo skrev:Jag läser på olika sidor att […].
Vad är detta för medicin egentligen, när jag läser såna historier så vill jag sluta ta Cymbalta direkt

När du sedan skriver att du slutar p.g.a. biverkningarna, så är det naturligt att anta, att du refererar till det du skrivit tidigare. När nu inte gör det (som nu), så är det lätt att bli konfys. Tydlighet är en dygd (som jag själv inte lever efter, visserligen)!

Japp du har rätt, jag var lite otydlig :)
marcooleo

Anslöt: 2011-04-01

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-09 15:49:05

Abbreviation skrev:Det är lätt att inbilla sig saker. Om man inte är insatt i medicin är det vettigaste oftast att inte läsa listan över biverkningar utan istället notera sådant allt eftersom och kolla upp symtom i biverkningslistan efter att man fått dem. Annars kan de lika gärna vara inbillningssymtom.

Fungerar man som jag, så gör man bäst i att läsa biverkningslistan, för att veta vad man ska hålla utkik efter. Herregud vad jag har gått med konstiga biverkningar utan att fatta att det var biverkningar. Så klart får man vara medveten om risken för att man överdriver också, vilket jag också tänker på.

Jag hade kraftiga parestesier på grund av för hög dos SSRI, men jag fattade aldrig vad det var. Efter något år, berättade jag helt apropå för min psykiatriker att jag undrade om det var en sjukdom, och att elstötskänslan gjorde det jobbigt för mig att promenera sedan något år tillbaka och att det störde mig enormt. Hade jag läst biverkningslistan före, så hade jag sluppit detta. Jag har även haft andra biverkningar som jag gått med på samma sätt utan att fatta.

Det är ett ganska vanlig problem vid AS att ha svårt att upptäcka och identifiera biverkningar och symptom. Därför är FASSs biverkningslista ovärderlig för mig. Läkare är ofta dåliga på att upplysa om biverkningar, just för att de inbillar sig att folk kommer att fatta att ett symptom är en biverkning, och då fråga om detta, och så tror de att om de berättar om biverkningar, så kommer folk att inbilla sig saker.

Det här om anorgasm har jag för mig stod i en bipacksedel. Innan jag av vanlig nyfikenhet läste den (eller om jag kikade för skojs skull i en lånefass medan jag väntade på apoteket), så trodde jag bara att jag hade förlorat sexförmågan av okänd anledning och att det var en olycka som jag var tvungen att finna mig i. Jag hade ALDRIG frågat min psykiatriker om det eftersom jag aldrig skulle insett sambandet.

Jag kan tänka mig att många aspergare har liknande problem. Nu tog jag ju flera exempel med mig själv, men jag har tyvärr inte några andra talande exempel i huvudet just nu, men minns att vi diskuterat och känt igen oss i problemet på vissa aspergerträffar.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Abbreviation » 2011-09-09 17:19:00

Jag menar så klart inte att man aldrig ska läsa biverkningslistorna, utan att man ska läsa dem när medicinen är ordentligt insatt och man haft tid att känna efter. Då kan man bli uppmärksammad på sådant som är fel utan att riskera att förvänta sig fel och därför få fler.
Abbreviation

Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Flawed » 2011-09-09 18:02:32

Det är svårt att känna efter när man har drabbats av plötslig död.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Lakrits » 2011-09-09 18:31:21

Flawed skrev:Det är svårt att känna efter när man har drabbats av plötslig död.

Det beror på vem det är som har dött, du eller någon närstående.
Lakrits

Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Flawed » 2011-09-09 19:01:27

Jag tror att det är svårt att läsa bipacksedeln när man plötsligt är död.
I vissa fall kanske bipackssedeln kan leda till plötslig död.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-09 19:44:50

Jag läser sådant innan jag sätter in medicin. Det finna biverkningar som jag inte tänker riskera att få alls. Och så upptäcker jag biverkningar fortare om jag vet vad jag kan vänta mig. Detta visade sig betyda mycket när jag åt en viss medicin senast. Jag hade troligen blivit väldigt orolig, alternativt överansträngt mig alldeles för mycket om jag hade läst biverkningslistan senare.

Och som sagt, jag är medveten om risken att inbilla sig, och gör vad jag kan för att motverka att det spelar in.
Bror Duktig

Inläggav marcooleo » 2011-09-10 14:07:21

Flawed skrev:Jag tror att det är svårt att läsa bipacksedeln när man plötsligt är död.

LOL :-)005 den var bra
marcooleo

Inläggav Barajag » 2011-09-10 15:43:42

Min man hade cymbalta i ett år först innan han fick cipralex. Båda har väl samma problem med sexbiverkningar. Ingen lust, inget stånd, halvstånd, ingen känsla att kunna få till det och få orgasm, eller att det gör ont att få orgasm.

När han fick medicinen första besöket skrev läkaren ut prestationshöjare!!! =))
Jippi tänkte vi, men ack hade inte jätte effekt precis.... Men om inte han och jag hade våra mediciner så hade vi inte varit här idag och hade inte kunnat ha hand om våra barn!!

Det finns inget val, vill man leva så måste man bli bättre, men det finns ju andra läkekonster med......Vi snöar ju ofta in på mediciner här i Sverige... 8) 8)
Barajag

Anslöt: 2011-09-09

Inläggav Barajag » 2011-09-10 15:46:03

Flawed skrev:Jag tror att det är svårt att läsa bipacksedeln när man plötsligt är död.

Det är överhuvudtaget inte kul att ta en medicin där det står så på!!!
Barajag

Inläggav marcooleo » 2011-09-10 15:58:27

Barajag skrev:Min man hade cymbalta i ett år först innan han fick cipralex. Båda har väl samma problem med sexbiverkningar. Ingen lust, inget stånd, halvstånd, ingen känsla att kunna få till det och få orgasm, eller att det gör ont att få orgasm.

Jippi tänkte vi, men ack hade inte jätte effekt precis.... Men om inte han och jag hade våra mediciner så hade vi inte varit här idag och hade inte kunnat ha hand om våra barn!!

Det finns inget val, vill man leva så måste man bli bättre, men det finns ju andra läkekonster med......Vi snöar ju ofta in på mediciner här i Sverige... 8) 8)

Ja det är värdelöst med antidepressiva att det påverkar limbiska systemet så mycket så sexlusten försvinner. Bättre med mediciner som påverkar dopaminet
marcooleo

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-10 16:10:12

marcooleo skrev:
Barajag skrev:Min man hade cymbalta i ett år först innan han fick cipralex. Båda har väl samma problem med sexbiverkningar. Ingen lust, inget stånd, halvstånd, ingen känsla att kunna få till det och få orgasm, eller att det gör ont att få orgasm.

Ja det är värdelöst med antidepressiva att det påverkar limbiska systemet så mycket så sexlusten försvinner. Bättre med mediciner som påverkar dopaminet

Så man tappar håret istället.

Jag har slutat med mediciner, och det ska banne mig mycket till om jag ska börja igen. Jag tänker inte följa psyks uttalade och outtalade planer om livslång medicinering för att man inte vill eller har råd med terapi, utan jag måste på något sätt lära mig leva ändå. Jag säger inte att det är vad alla ska göra och jag säger inte att det kommer att fungera för mig eller för andra, men det är vad jag har gett mig fanken på att envetet försöka med i alla fall. Oavsett samhället vill ge en samhällsparasit som jag terapi eller ej.
Bror Duktig

Inläggav marcooleo » 2011-09-10 17:05:18

Hår kan man sätta dit, men kostar en del dock
marcooleo

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-10 17:19:24

marcooleo skrev:Hår kan man sätta dit, men kostar en del dock

Riktigt så enkelt är det kanske inte. Och för många, särskilt kvinnor, går det inte att se det som en bagatell.
Bror Duktig

Inläggav marcooleo » 2011-09-10 17:31:15

Bror Duktig skrev:
marcooleo skrev:Hår kan man sätta dit, men kostar en del dock

Riktigt så enkelt är det kanske inte. Och för många, särskilt kvinnor, går det inte att se det som en bagatell.

Nej det är sant, men blir det så mycket håravfall då? Jag menar det är ju inga cellgifter precis
marcooleo

Inläggav Abbreviation » 2011-09-10 18:54:59

Potensproblemen är ju temporära, till skillnad från håravfallet.

Jag frågar fortfarande vilka biverkningar det var du upplevde?
Abbreviation

Inläggav marcooleo » 2011-09-10 20:04:32

Abbreviation skrev:Potensproblemen är ju temporära, till skillnad från håravfallet.

Jag frågar fortfarande vilka biverkningar det var du upplevde?

Potensproblem, extrem rastlöshet kunde inte sitta still, var så uppe i varv så jag inte kunde sova, illamående, blev aggresiv, svettningar, myrkrypningar, ihållande ångest som blev outhärdlig
marcooleo

Inläggav Abbreviation » 2011-09-10 20:57:03

Detta upplevde du sex timmar efter att du tagit en dos?
Abbreviation

Inläggav marcooleo » 2011-09-10 22:33:58

Abbreviation skrev:Detta upplevde du sex timmar efter att du tagit en dos?

Ja det började typ då och sen blev det värre och värre
marcooleo

Inläggav Barajag » 2011-09-10 23:28:53

Tror de flesta antidepresiva mediciner har samma biverkningar. Jag som tjej har med tappat lusten av cipralex. Men om jag bara får igång den delen av hjärnan som styr så kan jag allt fortfarande ha sex och gilla det. Men svårstartad är jag!
Jag som var helt vild innan.....
Barajag

Inläggav marcooleo » 2011-09-10 23:37:37

Barajag skrev:Tror de flesta antidepresiva mediciner har samma biverkningar. Jag som tjej har med tappat lusten av cipralex. Men om jag bara får igång den delen av hjärnan som styr så kan jag allt fortfarande ha sex och gilla det. Men svårstartad är jag!
Jag som var helt vild innan.....

Har hört att om man slutar ta antidepressiva i 4 dagar så kommer sexlusten tillbaka igen
marcooleo

Inläggav Barajag » 2011-09-10 23:51:02

Jamen då kanske förhållandet är dött istället!
Barajag

Inläggav Barajag » 2011-09-10 23:55:18

Jag önskar att det fanns något annat men jag är nog nöjd som det är nu. Läkaren säger ju att medicin, terapi och aktivitet i fprm av träning är det man behöver.

Jag tror man kanske kan vinna på att börja leva på nytt sätt skulle kunna bryta med. Men jag kan inte ändra så mycket, jag har alltid haft depressiva perioder i mitt liv.

Tar jag inte mina så fungerar jag inte alls!
Barajag

Inläggav Abbreviation » 2011-09-11 8:06:58

marcooleo skrev:
Abbreviation skrev:Detta upplevde du sex timmar efter att du tagit en dos?

Ja det började typ då och sen blev det värre och värre

Hade du tagit upp de här symtomen med en läkare är jag ganska säker på att slutsatsen som skulle dras var att du fick psykosomatiska ångestsymtom efter att ha nojat upp dig över biverkningslistorna. De där biverkningarna kommer inte så snabbt. Man får ta antidepressiva under en mycket längre period än 6 timmar innan man kan veta vilka biverkningar man kommer ha.
Abbreviation

Återgå till Aspergare och vården

Logga in