Asperger och medicinering
68 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Re: Asperger och medicinering
Cryogenic skrev:Flawed skrev:Lyrica är dödsknark på riktigt.
Just say no.
Tänk på att alla reagerar mer eller mindre olika på alla läkemedel. Dessutom får man ha i åtanke att eventuella biverkningar faktiskt kan väga upp preparatets positiva effekter.
Så jag är också intresserad av hur du definierar dödsknark och motiveringen till varför du valt att stämpla just Lyrica ett sådant.
Jag har bestämt att det är ungefär lika dåligt som pcp.
Jag kan ha fel.Jag orkar inte utveckla.Ät hur mycket lyrica du vill det är inte mitt problem.
Flawed skrev:Cryogenic skrev:Flawed skrev:Lyrica är dödsknark på riktigt.
Just say no.
Tänk på att alla reagerar mer eller mindre olika på alla läkemedel. Dessutom får man ha i åtanke att eventuella biverkningar faktiskt kan väga upp preparatets positiva effekter.
Så jag är också intresserad av hur du definierar dödsknark och motiveringen till varför du valt att stämpla just Lyrica ett sådant.
Jag har bestämt att det är ungefär lika dåligt som pcp.
Jag kan ha fel.Jag orkar inte utveckla.Ät hur mycket lyrica du vill det är inte mitt problem.
Man kan ju missbruka lyrica, överdosera, men för oss icke missbrukare så är det en bra medicin som fungerar mot oro och ångest
The exact mechanism of Lyrica's action has not been fully characterized. Lyrica binds to the alpha2-delta auxiliary subunit of voltage-gated calcium channels. Blockade of these channels has been shown to inhibit the calcium-dependent release of a number of neurotransmitters. The drug is a structural derivative of the inhibitory neurotransmitter GABA, though it does not bind directly to GABAa, GABAb, or benzodiazepine receptors, does not augment GABAa responses in cultured neurons, does not alter rat brain GABA concentration or have acute effects on GABA uptake or degradation. In cultured neurons prolonged application of pregabalin increased the density of GABA transporter protein and increased the rate of functional GABA transport. The drug does not achieve its antinociceptive or antiseizure activity through blockade of sodium channels, activation of opioid receptors, alteration of cyclooxygenase enzyme activity, through activity at serotonin and dopamine receptors, or through effect on dopamine, serotonin, or noradrenaline reuptake.
Jag tycker det här låter obehagligt.
Hoppas att det absolut inte påverkar följande process negativt.
http://www.pnas.org/content/100/5/2825.full
Lyrica verkar vara för bra för att vara sant,min erfarenhet av livet att saker som låter för bra för att vara sant ofta just är för bra för att vara sanna.
Jag vet naturligtvis inte vad jag skriver om,tyvärr verkar det vara ett allmänmänskligt beteende rent generellt.
Senast redigerad av Flawed 2011-09-09 17:47:28, redigerad totalt 1 gång.
Att jämföra antiepileptika med dissociativa droger kan ju upplevas som lite snävt av dig. Jag är bara återigen nyfiken på varför du tvärnitade totalt när Lyrica kom på tal.Flawed skrev:Jag har bestämt att det är ungefär lika dåligt som pcp.
Den har, enligt många subjektiva åsikter, bra effekt mot att just höja fobiska och ångestladdade tröskelvärden.
Jag åt Lyrica i ett år. Jag fick ett artificiellt självförtroende, som försvann direkt när jag slutade med Lyrican. Ångesten lindrades visserligen, men jag hade svårt att tänka hela tiden jag åt det. Fick kraftigt försämrat minne, när jag slutat kändes det som att vakna upp efter ett år i dimma... Jag blev aggressiv... Kommer inte ihåg allt nu, men jag fick nog de flesta biverkningar som står i Fass... Jag mådde skitkasst i 2 månader när jag slutade, dvs både ångest och sjuk pga fysisk abstinens.
Men det är väl upp till dig (+ din läkare) att avgöra om du tycker det är värt det...
Men det är väl upp till dig (+ din läkare) att avgöra om du tycker det är värt det...
Cryogenic skrev:Att jämföra antiepileptika med dissociativa droger kan ju upplevas som lite snävt av dig. Jag är bara återigen nyfiken på varför du tvärnitade totalt när Lyrica kom på tal.Flawed skrev:Jag har bestämt att det är ungefär lika dåligt som pcp.
Den har, enligt många subjektiva åsikter, bra effekt mot att just höja fobiska och ångestladdade tröskelvärden.
Jag utvecklade i alla fall.
Jag tror att det har potential att vara riktigt dåligt precis som PCP som var en medicin en gång i tiden.
Kimmelie skrev:Jag åt Lyrica i ett år. Jag fick ett artificiellt självförtroende, som försvann direkt när jag slutade med Lyrican. Ångesten lindrades visserligen, men jag hade svårt att tänka hela tiden jag åt det. Fick kraftigt försämrat minne, när jag slutat kändes det som att vakna upp efter ett år i dimma... Jag blev aggressiv... Kommer inte ihåg allt nu, men jag fick nog de flesta biverkningar som står i Fass... Jag mådde skitkasst i 2 månader när jag slutade, dvs både ångest och sjuk pga fysisk abstinens.
Fysisk abstinens var det inte utan utsättningsbesvär som de flesta psykofarmaka ger. Lyrica är inte beroendeframkallande
marcooleo skrev:Fysisk abstinens var det inte utan utsättningsbesvär som de flesta psykofarmaka ger. Lyrica är inte beroendeframkallande
Den abstinensen kändes jävligt lik abstinensen av Iktorivil, dvs feber, influensaliknande symptom, värk, yrsel, hjärtklappning osv. Att kalla det ena för abstinens, och det andra för utsättningsbesvär, är urlöjligt! Enligt min läkare är Lyrica beroendeframkallande, och ett jävla rävgift. Det håller jag definitivt med om! På en beroendemottagning jag hade kontakt med när jag skulle sluta med Iktorivil, sa de också att de numera (sen några år tillbaka) vet att Lyrica är beroendeframkallande.
Kimmelie skrev:marcooleo skrev:Fysisk abstinens var det inte utan utsättningsbesvär som de flesta psykofarmaka ger. Lyrica är inte beroendeframkallande
Den abstinensen kändes jävligt lik abstinensen av Iktorivil, dvs feber, influensaliknande symptom, värk, yrsel, hjärtklappning osv. Att kalla det ena för abstinens, och det andra för utsättningsbesvär, är urlöjligt! Enligt min läkare är Lyrica beroendeframkallande, och ett jävla rävgift. Det håller jag definitivt med om! På en beroendemottagning jag hade kontakt med när jag skulle sluta med Iktorivil, sa de också att de numera (sen några år tillbaka) vet att Lyrica är beroendeframkallande.
Ok, märkligt då att inte Lyrica narkotikaklassas, enligt FASS så är det varken beroendeframkallande eller risk för tillvänjning. De besvär du hade fick jag när jag slutade med Sertralin, var ett rent helvete i flera veckor
marcooleo skrev:Kimmelie skrev:marcooleo skrev:Fysisk abstinens var det inte utan utsättningsbesvär som de flesta psykofarmaka ger. Lyrica är inte beroendeframkallande
Ok, märkligt då att inte Lyrica narkotikaklassas, enligt FASS så är det varken beroendeframkallande eller risk för tillvänjning. De besvär du hade fick jag när jag slutade med Sertralin, var ett rent helvete i flera veckor
marcooleo skrev:Kimmelie skrev:marcooleo skrev:Fysisk abstinens var det inte utan utsättningsbesvär som de flesta psykofarmaka ger. Lyrica är inte beroendeframkallande
http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... leId=16778
Citerat ur läkartidningen:
Vidare framhålls att förekomsten av abstinenssymtom efter seponering av pregabalin kan liknas
vid den man får vid seponering av andra centralnervöst verkande läkemedel, till exempel antidepressiva.
Av artikeln att döma så är det inte helt klarlagt om Lyrica ger ett beroende, men med sannolikhet vid stora doser under en längre tid.
Så något riktigt beroende liknande man kan få av bensodiazepiner tror jag inte på, samt att det inte är värre att sluta med Lyrica än antidepressiva. Jag åt lyrica i fem månader, 400mg om dagen slutade tvärt och kände inte av några utsättningssymptom överhuvudtaget. Började sen med Lyrica igen efter några veckor då min läkare tyckte det var bra för min oro och nedstämdhet. Jag äter nu 400mg om dagen och känner mig varken trögtänkt eller några andra biverkningar. Så jag tror att sannolikheten att bli beroende eller tillvänjd av Lyrica är mycket låg om man håller sig till adekvat behandling och terapeutiska doser.
Vidare framhålls att förekomsten av abstinenssymtom efter seponering av pregabalin kan liknas
vid den man får vid seponering av andra centralnervöst verkande läkemedel, till exempel antidepressiva.
Av artikeln att döma så är det inte helt klarlagt om Lyrica ger ett beroende, men med sannolikhet vid stora doser under en längre tid.
Så något riktigt beroende liknande man kan få av bensodiazepiner tror jag inte på, samt att det inte är värre att sluta med Lyrica än antidepressiva. Jag åt lyrica i fem månader, 400mg om dagen slutade tvärt och kände inte av några utsättningssymptom överhuvudtaget. Började sen med Lyrica igen efter några veckor då min läkare tyckte det var bra för min oro och nedstämdhet. Jag äter nu 400mg om dagen och känner mig varken trögtänkt eller några andra biverkningar. Så jag tror att sannolikheten att bli beroende eller tillvänjd av Lyrica är mycket låg om man håller sig till adekvat behandling och terapeutiska doser.
Och Flawed, rätt kul att du drar Lyrica som en parallell med PCP, vad har du fått det ifrån?
PCP är ju en mycket dissociativ drog där hjärnan helt kopplas bort från kroppen. Inte ens DXM kommer i närheten av Lyrica, provade DXM för många herrans år sedan och man blev helt borta i huvudet och kunde inte vara bland folk, dum som man var i tonåren och inte begrep att DXM är livsfarligt
PCP är ju en mycket dissociativ drog där hjärnan helt kopplas bort från kroppen. Inte ens DXM kommer i närheten av Lyrica, provade DXM för många herrans år sedan och man blev helt borta i huvudet och kunde inte vara bland folk, dum som man var i tonåren och inte begrep att DXM är livsfarligt
Det är ju väldigt individuellt hur man reagerar på olika mediciner, vilken effekt man får, vilka biverkningar, och hur svårt det är att sluta, liksom att det tar olika lång tid innan man blir beroende. Så bara för att du inte blev beroende på 5 månader så betyder det inte att Lyrica inte är beroendeframkallande. Antingen tar det längre tid, eller också är du mer tålig än jag och många andra som blivit beroende. (Jag åt det i ett år utan uppehåll. Provade alltså inte ens att sluta efter 5 månader, så därför vet jag inte om jag var beroende då.)
Kimmelie skrev:Det är ju väldigt individuellt hur man reagerar på olika mediciner, vilken effekt man får, vilka biverkningar, och hur svårt det är att sluta, liksom att det tar olika lång tid innan man blir beroende. Så bara för att du inte blev beroende på 5 månader så betyder det inte att Lyrica inte är beroendeframkallande. Antingen tar det längre tid, eller också är du mer tålig än jag och många andra som blivit beroende. (Jag åt det i ett år utan uppehåll. Provade alltså inte ens att sluta efter 5 månader, så därför vet jag inte om jag var beroende då.)
Frågan är ju om det är beroendesymptom eller utsättninssymptom?
Kände du sug efter Lyrican, längtade du efter något "rus", om inte så skulle jag vilja kalla det för utsättningsbesvär
Angående Lyrica så är det den bästa jag testat. Kan nog vara en framtida standard-AS-medicin? Framför allt verkar den dämpa det som många med AS tycker är jobbigt i vardagen: överkänslighet för ljud, att man blir kantig i sociala sammanhang osv.
Men: har någon av er som använt Lyrica upplevt sexuella biverkningar? Det är dess enda nackdel enligt mej
Men: har någon av er som använt Lyrica upplevt sexuella biverkningar? Det är dess enda nackdel enligt mej
Vexed skrev:Angående Lyrica så är det den bästa jag testat. Kan nog vara en framtida standard-AS-medicin? Framför allt verkar den dämpa det som många med AS tycker är jobbigt i vardagen: överkänslighet för ljud, att man blir kantig i sociala sammanhang osv.
Den är märklig vad gäller det sexuella, ibland är det perioder det inte fungerar alls, men sen kan en period komma då jag blir översexuell
Vexed skrev:Angående Lyrica så är det den bästa jag testat. Kan nog vara en framtida standard-AS-medicin? Framför allt verkar den dämpa det som många med AS tycker är jobbigt i vardagen: överkänslighet för ljud, att man blir kantig i sociala sammanhang osv.
Den kan vara svår att dosera också, jag har 50mg kapslar pga det, en kapsel för mycket så kan hela dagen vara förstörd, och en kapsel för lite så får jag ingen effekt, vet inte om Lyrica ackumulerar sig i kroppen, då jag efter längre tids bruk behöver sänka dosen för att inte bli för snurrig
Asperger och medicinering
Var en del konstiga vändningar då jag fick min.. diagnos.. En läkare skrattade nervöst och gick inte att föra dialog med, hon menade att jag kan ju vara psykopat eller något.
Sedan fick jag träffa en psykiatriker/överläkare som rätt snabbt konstaterade en grav skörhet i autismspektrat, det man 'förut' kallade asperger.
Hon frågade vad jag var i behov av för hjälp. Sa att jag i grunden har jobbigt med tvång, svårt för variablar i val, mkt rutinbeteende, exekutiva blockader, svår ångest och till följd har perioder då jag är gravt nedstämd.
Så.. enligt henne så "the drug och choice" är klomipramin dvs anafranil. Aldrig gått på andra läkemedel har medicinerat i ganska precist ett år.
Första ½ året klarade jag mig på 5-30mg klomipramin per dygn. Men är nu uppe i 200mg sedan en månad tillbaka. Vi har nyligen diskuterat maxdos lite löst. Läser man på FASS kan man hitta rekomenderade maxdoser på 200-250mg. Min läkare skriver nu recept på både läkemedlet 'anafranil retard' samt 'klomipramin mylan'. Utan omsvep menade hon att på inget vis var dessa värden som stod i FASS maxdoser. Har läst om personer som fått upp till 400mg dagligen så vem vet vart det slutar.
Det är ett läkemedel med mycket biverkningar, old school TCA preparat. Men biverkningar kontra utvecklade symtom ur AS är ingen fråga om saken. Jag medicinerar mer än gärna. Jag upplever att jag klarar spontana saker bättre, inte lika rutinbunden. Bättre psykiskt mående, min sensoriska överkänslighet blir mer normaliserad.
Wiki http://sv.wikipedia.org/wiki/Klomipramin
FASS klomipramin http://www.fass.se/LIF/product?userType ... 0426000059
FASS anafranil http://www.fass.se/LIF/product?userType ... 1004000068
Sedan fick jag träffa en psykiatriker/överläkare som rätt snabbt konstaterade en grav skörhet i autismspektrat, det man 'förut' kallade asperger.
Hon frågade vad jag var i behov av för hjälp. Sa att jag i grunden har jobbigt med tvång, svårt för variablar i val, mkt rutinbeteende, exekutiva blockader, svår ångest och till följd har perioder då jag är gravt nedstämd.
Så.. enligt henne så "the drug och choice" är klomipramin dvs anafranil. Aldrig gått på andra läkemedel har medicinerat i ganska precist ett år.
Första ½ året klarade jag mig på 5-30mg klomipramin per dygn. Men är nu uppe i 200mg sedan en månad tillbaka. Vi har nyligen diskuterat maxdos lite löst. Läser man på FASS kan man hitta rekomenderade maxdoser på 200-250mg. Min läkare skriver nu recept på både läkemedlet 'anafranil retard' samt 'klomipramin mylan'. Utan omsvep menade hon att på inget vis var dessa värden som stod i FASS maxdoser. Har läst om personer som fått upp till 400mg dagligen så vem vet vart det slutar.
Det är ett läkemedel med mycket biverkningar, old school TCA preparat. Men biverkningar kontra utvecklade symtom ur AS är ingen fråga om saken. Jag medicinerar mer än gärna. Jag upplever att jag klarar spontana saker bättre, inte lika rutinbunden. Bättre psykiskt mående, min sensoriska överkänslighet blir mer normaliserad.
Wiki http://sv.wikipedia.org/wiki/Klomipramin
FASS klomipramin http://www.fass.se/LIF/product?userType ... 0426000059
FASS anafranil http://www.fass.se/LIF/product?userType ... 1004000068
- Skindancer
- Anslöt: 2014-11-30
Återgå till Aspergare och vården