Asperger och medicinering

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Concerta och sertralin

Inläggav Magnus » 2011-08-22 11:31:21

Intressanta biverkningar, plötslig död :wink:
Magnus
Förhandsgranskad

Anslöt: 2011-08-13

Inläggav Flia » 2011-08-22 11:35:28

Magnus skrev:Intressanta biverkningar, plötslig död :wink:

Ja, den är spännande :lol:
Det finns ju övergående biverkningar också, och orkar du ta dem så är det bra.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav MsTibbs » 2011-08-22 11:45:27

Sertralin används också ofta mot ångest, då lugnande mediciner ofta är beroendeframkallande. Både Concerta och Sertralin (Zoloft) har generellt få biverkningar jämfört med andra mediciner.

När jag började med Concerta så var jag illamående första veckan men fick Primperan mot det (var iofs inlagd då).
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Magnus » 2011-08-22 11:50:19

MsTibbs skrev:Sertralin används också ofta mot ångest, då lugnande mediciner ofta är beroendeframkallande. Både Concerta och Sertralin (Zoloft) har generellt få biverkningar jämfört med andra mediciner.

När jag började med Concerta så var jag illamående första veckan men fick Primperan mot det (var iofs inlagd då).

Ja som sagt vad, det ska bli intressant att se hur jag påverkas, läkarna har sagt att just på såna som har mig dignos och med mina problem så hjälper det väldigt bra, hoppas dom har rätt för i så fall så kommer jag få ett nytt liv :D
Magnus
Förhandsgranskad

Anslöt: 2011-08-13

Inläggav marcooleo » 2011-08-22 18:03:10

Concerta och Ritalin har mycket gynnsam effekt mot den depressiva biten vid AS enligt mina psykologer och jag kommer att få den utskriven efter att utredningen är klar
marcooleo

Anslöt: 2011-04-01

Inläggav sirap » 2011-08-23 17:36:58

Själv funderar jag precis tvärtom, både metylfenidat och sertralin höjer ju serotoninnivåerna fast med olika mekanismer. Jag står redan på sertralin, men jag är inte så deppig längre nu när jag "lever ut" min AS/ADHD istället för att försöka dölja den och "leka normal". Jag har mina funktionsnedsättningar, inte mer med det, och vet folk om dem kan vi ju komma överens om hur man hanterar dem istället för att jag ska lista ut något jag faktiskt inte fattar. (Typ "hur beter jag mig om det och det men inte det händer, eller vad är det som egentligen kommer att hända" – sånt leder till depression och ångest hos mig men de besvären försvinner mer och mer ju mer... sann jag är om mig. Det blir enklast så för alla.)

Så jag funderar faktiskt på om jag ska sluta med sertralinet, har dock ingen doktor just nu så än händer inget. Inte för att jag vill sluta med en medicin och börja en annan på samma gång, eller ens pilla runt med doserna, men jag har en känsla i magen att för mig kanske det blir lite väl mycket serotonin med full fräs på SSRI-fronten, och dessutom metylfenidat, av tidigare erfarenheter som jag inte vill gå in på här.

(Intressant nog har faktiskt sertralin en rätt svag, men mätbar, dopaminhöjande effekt, så kanske att den hjälper aningens pyttelite mot ADHD i sig.)
sirap

Anslöt: 2010-06-18

Re: Asperger och medicinering

Inläggav mnordgren » 2011-08-25 12:25:47

Moderator:

Slog ihop.
mnordgren

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav kemisten » 2011-08-26 21:35:27

När det gäller psykofarmaka så är det ju väldigt individuellt hur en viss person svarar på en viss medicin. Man kan likna det lite vid att rycka i trådar (=ändra lite i signalsubstanserna i hjärnan). Oftast blir det bättre, ibland sämre, framförallt i början. Därför krävs stundom att man provar flera mediciner innan man finner en bra behandling. Dessutom bör man komma ihåg att läkare, inte minst inom psykiatrin, ofta hamnar i "flockbeteende". När bensodiazepinerna kom på 1960-talet utmålades (riktigt) de gamla barbituraterna som jättefarliga vid överdosering och starkt beroendeframkallande. De nya benson (som Valium=Stesolid och Sobril) var "mycket" snällare. Ganska snart upptäcktes att även de var beroendeframkallande vilket blev ett starkt försäljningsargument när SSRI (Seroxat, Zoloft, Fontex, Cipramil) kom 90-talet. Läkarna bjöds in på konferenser där bensons farlighet utmålades samtidigt som de nya SSRIs sågs som mediciner med få biverkningar och var ej beroendeframkallande och kom således att till stor del efterträda inte bara de tricykliska antidepressiva (Anafranil mm) utan även benson. Denna övergång beror nog bara delvis på att SSRI (ofta) inte är beroendeframkallande. Delvis beror det på att SSRI är vår tids mediciner som marknadsförts väldigt starkt - och läkarna nappar förstås, kanske efter bjudluncher på glamorösa konferenser.

Det är nog knappast en hemlighet att många med AS (liksom många andra) har stor nytta av benso av och till. Ingen psykofarmaka har varit lika effektiv, säker, snabbverkande och påfallande biverkningsfri.

Jag misstänker starkt man inom psykiatrin är mer tveksam till att skriva ut t.ex. Sobril jämfört med på vårdcentralerna, kanske för att man inom psykiatrin oftast hanterar kronisk problematik - kanske för att man inom psykiatrin har en annan patientsyn där det är viktigare att avleda patienterna än att hjälpa dem. Behöver man bensodiazepiner är det alltså en bra idé att gå till vårdcentralen - på SLLs kloka lista är Sobril förstahandsval vid tillfällig ångest. Vissa forskare menar att man kan använda benso i åtskilliga månader utan att bli beroende.

Men man får dock inte glömma bort att även SSRI kan vara väldigt värdefulla. De har räddat många tusen människor från självmord sedan de kom. Jag har själv haft stor nytta av dem (Zoloft) mot OCD när jag gick på gymnasiet.

Det nyaste i ropet är dock inte SSRI utan metylfenidat (Concerta, Ritalin). De påstås vara bra mot aspergerrelaterad trötthet. Tyvärr visar dock undersökningar att i alla fall när det gäller ADHD så har effekten klingat av efter några år (typiskt för beroendeframkallande medel). Kanske är metylfenidat likt benso så tillvida att de endast bör användas under kortare perioder? Hur kort är säkert väldigt individuellt.
kemisten

Anslöt: 2011-02-21

Inläggav tottis1234 » 2011-08-28 12:28:31

Har en kompis som har as- han tar ergenyl och invega.
Men hans sexlust verkar ha försvunnit??
Han kan få stånd men sedan kan han inte fortsätta.
Är det fler här som tar invega och ergenyl?
Vad har ni för uppfattning om dessa mediciner?
tottis1234

Anslöt: 2010-12-12

Inläggav Deadly_Nightshade » 2011-09-06 13:13:22

En intressant grupp psykoaktiva är annars NMDA-receptor -antagonister. Det är nog det enda - förutom bensodiazepiner - som får mig att känna mig normal, social, motiverad och inte så jävla aspig helt enkelt. Personer med SPD (som på många sätt är lika autister) rapporterar också om samma resultat: dvs att de blir sociala, mycket mer normala,etc av NMDA-receptor antagonister - det är på snudden till magi.

Men här kommer haken: studier visar att frekvent bruk av dessa kan leda till hjärnskador.

Läser ni på wikipedia om dessa så ser ni att de inkluderar ketamin, DXM, PCP, lustgas, mm - och gisses! Det är ju dödsknark! Men det är ju även bensodiazepiner och opioider - och det används medicinskt ändå.

Mer forskning behöver läggas på det iaf.
Deadly_Nightshade

Anslöt: 2009-07-03

Inläggav treeman » 2011-09-07 21:01:14

Jag gillar inte mediciner. Jag är och lever helst som jag är.

Tar en "viss mindre dos" Anafranil (antidepp) för att bli mindre explosiv och känslosam. Fast planerar sluta så snart det går.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Cryogenic » 2011-09-08 3:50:30

Jag har själv avverkat Sertralin, Citalopram (SSRI), Venlafaxin (SNRI), Seroquel (neuroleptikum) och Valdoxan (melatoninantagonist), för min kraftiga social fobi, GAD och depression (med största sannolikhet inducerad av min AS).
Dessvärre har inga av dessa substanser förbättrat mitt tillstånd.

Nu testar jag Lyrica (antieleptikum). För min egen del är jag under upptrappningsperioden, men jag känner redan av positiva effekter. De sociala svårigheterna börjar lätta och jag har fått mer energi rent allmänt. Tröskelvärdet för inkommande panikångestattacker har med andra ord höjts en smula.

Underlag för preparatets effektivitet vad gäller den sociala fobin finns också att tillgå
(t.ex: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15206660).

Även om en viss beroendepotential har påvisats, om än mindre än de lömska bensopreparaten, kan det i alla fall vara en kortsiktig spark i baken för att komma ur den där socialfobiska eller depressiva svackan.

Så det kan vara värt att diskutera nämnda medicin med er läkare, om ni lider av liknande bekymmer som jag.

Deadly_Nightshade skrev:Läser ni på wikipedia om dessa så ser ni att de inkluderar ketamin, DXM, PCP, lustgas, mm - och gisses! Det är ju dödsknark! Men det är ju även bensodiazepiner och opioider - och det används medicinskt ändå.

Dödsknark och dödsknark.. Det handlar väl snarare om hur noga och konsekvent man är med doseringen. :wink: Dessutom lär de terapeutiska doserna skilja sig avsevärt från.. ja.. flumdoserna, så att säga. Men det verkar absolut finnas forskningsunderlag för det du säger (exempelvis http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20636166). Inga officiellt övertygande resultat än så länge, men mer forskning inom området verkar förekomma
Cryogenic
Ny medlem

Anslöt: 2011-09-06

Inläggav giffen1 » 2011-09-08 18:34:32

Hur det går ihop med dissociativa droger kunde jag inte förstå. Är lyrica i samma "grupp"?

Sedan undrar jag över litium. Ges det inte till aspergare? Vad har det för effekt? Det är ju trots allt en stämningsstabiliserare som har använts i 50 år inom sjukvården.
giffen1
Ny medlem

Anslöt: 2011-08-31

Inläggav marcooleo » 2011-09-08 19:12:19

Cryogenic skrev:Jag har själv avverkat Sertralin, Citalopram (SSRI), Venlafaxin (SNRI), Seroquel (neuroleptikum) och Valdoxan (melatoninantagonist), för min kraftiga social fobi, GAD och depression (med största sannolikhet inducerad av min AS).
Dessvärre har inga av dessa substanser förbättrat mitt tillstånd.

Nu testar jag Lyrica (antieleptikum). För min egen del är jag under upptrappningsperioden, men jag känner redan av positiva effekter. De sociala svårigheterna börjar lätta och jag har fått mer energi rent allmänt. Tröskelvärdet för inkommande panikångestattacker har med andra ord höjts en smula.

Underlag för preparatets effektivitet vad gäller den sociala fobin finns också att tillgå
(t.ex: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15206660).

Även om en viss beroendepotential har påvisats, om än mindre än de lömska bensopreparaten, kan det i alla fall vara en kortsiktig spark i baken för att komma ur den där socialfobiska eller depressiva svackan.

Så det kan vara värt att diskutera nämnda medicin med er läkare, om ni lider av liknande bekymmer som jag.

Deadly_Nightshade skrev:Läser ni på wikipedia om dessa så ser ni att de inkluderar ketamin, DXM, PCP, lustgas, mm - och gisses! Det är ju dödsknark! Men det är ju även bensodiazepiner och opioider - och det används medicinskt ändå.

Dödsknark och dödsknark.. Det handlar väl snarare om hur noga och konsekvent man är med doseringen. :wink: Dessutom lär de terapeutiska doserna skilja sig avsevärt från.. ja.. flumdoserna, så att säga. Men det verkar absolut finnas forskningsunderlag för det du säger (exempelvis http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20636166). Inga officiellt övertygande resultat än så länge, men mer forskning inom området verkar förekomma

Bekymra dig inte om Lyrica, det är inte beroendeframkallanda, jag har använt det i ett halvår drygt och jag kan vara utan det i ett par veckor utan några som helst problem. Mycket bra medicin
marcooleo

Inläggav MsTibbs » 2011-09-08 19:56:45

giffen1 skrev:Sedan undrar jag över litium. Ges det inte till aspergare? Vad har det för effekt? Det är ju trots allt en stämningsstabiliserare som har använts i 50 år inom sjukvården.

Varför skulle man ge stämningsstabiliserande till aspergare? Aspergare är ju sällan instabila i stämningen, närmsta man kommer är ju autistic tantrums, men då är ju inte litium det första valet?

Jag har litium men det är för att jag är bipolär.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Flawed » 2011-09-08 20:06:11

giffen1 skrev:Hur det går ihop med dissociativa droger kunde jag inte förstå. Är lyrica i samma "grupp"?

Sedan undrar jag över litium. Ges det inte till aspergare? Vad har det för effekt? Det är ju trots allt en stämningsstabiliserare som har använts i 50 år inom sjukvården.

Litium är inte särskilt nyttigt för kroppen i längden.
Benskörhet,dåliga tänder och njurpåverkan.Det krävs kontinuerliga blodprover och sådant.

Det finns knappast något generellt stämnings stabiliseringsbehov hos aspergare heller typ.

Det beror väl på hur starka gränser man vill dra mellan ADHD/ADD och asperger också.
Jag tycker i princip att man kan pröva centralstimulantia på alla NPFare som vill pröva eftersom risken för feldiagnoscitering är så hög som vi alla vet.
Risken är ju stor att man har missat ADHD komponenten,antingen får man positiva effekter eller så får man det inte.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav marcooleo » 2011-09-08 20:38:18

Flawed skrev:
giffen1 skrev:Hur det går ihop med dissociativa droger kunde jag inte förstå. Är lyrica i samma "grupp"?

Litium är inte särskilt nyttigt för kroppen i längden.
Benskörhet,dåliga tänder och njurpåverkan.Det krävs kontinuerliga blodprover och sådant.

Det finns knappast något generellt stämnings stabiliseringsbehov hos aspergare heller typ.

Det beror väl på hur starka gränser man vill dra mellan ADHD/ADD och asperger också.
Jag tycker i princip att man kan pröva centralstimulantia på alla NPFare som vill pröva eftersom risken för feldiagnoscitering är så hög som vi alla vet.
Risken är ju stor att man har missat ADHD komponenten,antingen får man positiva effekter eller så får man det inte.

Min läkare ville skriva ut concerta eller ritalin, men när vi talades vid så sa jag vid något tillfälle att jag mår bra av kaffe eller energidryck, då vände han på klacken och sa att metylfenidat blir för mycket av det goda då och skrev istället ut Cymbalta, som jag inte tål och har slutat med nu
marcooleo

Inläggav Flawed » 2011-09-08 20:48:47

Du får säga att du mår dåligt av de enorma mängder kaffe och energidryck du måste inmundiga för att klara de mest simpla vardagliga uppgifter nästa gång.
Läkare är ofta fyrkantiga och bokstavstolkande och oempatiska och har svårt att förstå och läsa andra människor.
Flawed
Inaktiv

Inläggav Flawed » 2011-09-08 20:50:06

Lyrica är dödsknark på riktigt.
Just say no.
Flawed
Inaktiv

Inläggav Cryogenic » 2011-09-08 23:02:08

Lyrica har i sammanhanget inget med dissociativa droger att göra. Citerade bara ”Deadly_Nightshade” om hans teorier kring nämnda drogkategori. :)
Cryogenic
Ny medlem

Inläggav marcooleo » 2011-09-08 23:07:36

Flawed skrev:Lyrica är dödsknark på riktigt.
Just say no.

Varför då, jag mår bra av 300-400mg lyrica om dagen och är lätt att sluta med
marcooleo

Inläggav marcooleo » 2011-09-08 23:08:34

Flawed skrev:Du får säga att du mår dåligt av de enorma mängder kaffe och energidryck du måste inmundiga för att klara de mest simpla vardagliga uppgifter nästa gång.
Läkare är ofta fyrkantiga och bokstavstolkande och oempatiska och har svårt att förstå och läsa andra människor.

Det låter som läkarna har asperger
marcooleo

Inläggav Cryogenic » 2011-09-08 23:36:23

Just say no.

Tänk på att alla reagerar mer eller mindre olika på alla läkemedel. Dessutom får man ha i åtanke att eventuella biverkningar faktiskt kan väga upp preparatets positiva effekter.

Så jag är också intresserad av hur du definierar dödsknark och motiveringen till varför du valt att stämpla just Lyrica ett sådant.
Cryogenic
Ny medlem

Inläggav marcooleo » 2011-09-08 23:40:49

Cryogenic skrev:
Just say no.

Tänk på att alla reagerar mer eller mindre olika på alla läkemedel. Dessutom får man ha i åtanke att eventuella biverkningar faktiskt kan väga upp preparatets positiva effekter.

Så jag är också intresserad av hur du definierar dödsknark och motiveringen till varför du valt att stämpla just Lyrica ett sådant.

Säkert med tanke på att en del överdoseras det och blir höga och det är inte nyttigt
marcooleo

Återgå till Aspergare och vården

Logga in