Lågt blodsocker.
17 inlägg
• Sida 1 av 1
Lågt blodsocker.
Upplever ni att ni får "lågt blodsocker" lätt?
Med symptom som trötthet,dåligt humör,skakighet,mathet,kallsvett,yrsel och liknande symptom fast blodsockret kanske inte är så lågt så att det egentligen är befogat att tala om lågt blodsocker i medicinsk mening?
Vi klipper och klistrar in lite fler symptom på hypoglykemi:
*Blekhet
*Darrningar
*Svettningar
*Svaghetskänsla
*Hjärtklappning
*Hunger
*Oro
*Koncentrationssvårigheter
*Irritation
*Trötthet
*Synstörningar
*Nedsatt närvarokänsla
*Kramper
*Koma
Råkar man ut för Koma och Synstörningar så har man nog verkligen extremt lågt blodsocker...
Jag mätte mitt blodsocker men det låg aldrig under 3,nånting.
Men jag råkade ofta ut för dessa symptom förut när jag inte tränade mig i gymmet, nu är det ovanligare men ändå fortfarande problematiskt.
Med symptom som trötthet,dåligt humör,skakighet,mathet,kallsvett,yrsel och liknande symptom fast blodsockret kanske inte är så lågt så att det egentligen är befogat att tala om lågt blodsocker i medicinsk mening?
*Blekhet
*Darrningar
*Svettningar
*Svaghetskänsla
*Hjärtklappning
*Hunger
*Oro
*Irritation
*Trötthet
*Synstörningar
*Nedsatt närvarokänsla
*Kramper
*Koma
Råkar man ut för Koma och Synstörningar så har man nog verkligen extremt lågt blodsocker...
Jag mätte mitt blodsocker men det låg aldrig under 3,nånting.
Men jag råkade ofta ut för dessa symptom förut när jag inte tränade mig i gymmet, nu är det ovanligare men ändå fortfarande problematiskt.
Re: Lågt blodsocker.
Kan det bero på vätskebrist?
Flera av symptomen, liksom huvudvärk och "ryggont" (vilket inte är ryggont, utan njuren som säger ifrån) drabbas jag av när jag dricker för lite vätska.
Flera av symptomen, liksom huvudvärk och "ryggont" (vilket inte är ryggont, utan njuren som säger ifrån) drabbas jag av när jag dricker för lite vätska.
Jag råkade ut för det ständigt och jämt innan jag började med ritalin, särskilt i situationer med mycket intryck, men nu är det mycket bättre. Däremot misstänker jag att min son har ärvt mitt hoppande blodsocker. Han har otroligt ojämn energinivå och ett ständigt sug efter att småäta. Stackars honom! Jag gör vad jag kan för att stabilisera (i val av kost) men inte är det lätt. Kanske kan den kommande utredningen vara till hjälp.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Ja vätskebrist tänkte jag oxå på. Huvudvärk får jag vid två tillstånd.
* Förkylning
*Vätskebrist
annars har jag aldrig huvudvärk.
* Irritation
*Oro
*Hunger
*trötthet
Dessa symtom känner jag av ibland.
*Darringar
Kan känna av detta oxå. särskilt vid sänggående men det kan lika gärna va restless legs som det beror på.
* Förkylning
*Vätskebrist
annars har jag aldrig huvudvärk.
* Irritation
*Oro
*Hunger
*trötthet
Dessa symtom känner jag av ibland.
*Darringar
Kan känna av detta oxå. särskilt vid sänggående men det kan lika gärna va restless legs som det beror på.
Miche skrev:Kan det bero på vätskebrist?
Inte i mitt fall så vitt jag vet.
Jag tror att jag känner andra symptom vid vätskebrist.
Jag funderar om det här har med noradrenalin/adrenalin att göra?
Flawed skrev:Upplever ni att ni får "lågt blodsocker" lätt?
*Blekhet
*Darrningar
*Svettningar
*Svaghetskänsla
*Hjärtklappning
*Hunger
*Oro
*Irritation
*Trötthet
*Synstörningar
*Nedsatt närvarokänsla
*Kramper
*Koma
Jepp. Jag råkar ut för allt ovanstående utom kramper och koma relativt ofta. Sedan jag slutade äta snabba kolhydrater har det dock blivit avsevärt bättre.
Jag vet inte vad det beror på. Tycker att jag äter bra men aningen för lite, men inte så lite att det borde ge såna symptom (har ett BMI på ca 21, fetthalt runt 14% (om man nu ska lita på sånt) och har en tendens att tappa något kilo i månaden om jag äter som jag brukar). Mitt blodsocker är såvitt jag vet normalt.
Jag säger ungefär som Gafsan.
Jag skaffade då en blodsockermätare, och kunde se att jag var rätt jämn. Jag skrev om det i någon annan tråd också. Jag hade lågt blodsocker även när jag mätt hos läkare, och de har ett par gånger frågat "du har inte ätit på länge väl"? Varpå jag fick svara att jag hade ätit någon timma innan. Men då skyndade de sig att avsluta.
Mitt blodsocker ligger jämnt och lågt.
Mina anfall som jag kallade det, har jag räknat ut kan bero på att min hjärna reagerar för starkt på signaler. Sjunkande blodsocker: ALARM SLÅ TILL AKUT!!! Ungefär så. För likadant fungerar min kropp med en rad andra saker. T.ex. med temperaturer (det är alltid för varmt eller för kallt och kroppen verkar inte balansera sig så bra) eller stress och annat.
Jag skaffade då en blodsockermätare, och kunde se att jag var rätt jämn. Jag skrev om det i någon annan tråd också. Jag hade lågt blodsocker även när jag mätt hos läkare, och de har ett par gånger frågat "du har inte ätit på länge väl"? Varpå jag fick svara att jag hade ätit någon timma innan. Men då skyndade de sig att avsluta.
Mina anfall som jag kallade det, har jag räknat ut kan bero på att min hjärna reagerar för starkt på signaler. Sjunkande blodsocker: ALARM SLÅ TILL AKUT!!! Ungefär så. För likadant fungerar min kropp med en rad andra saker. T.ex. med temperaturer (det är alltid för varmt eller för kallt och kroppen verkar inte balansera sig så bra) eller stress och annat.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:Mina anfall som jag kallade det, har jag räknat ut kan bero på att min hjärna reagerar för starkt på signaler. Sjunkande blodsocker: ALARM SLÅ TILL AKUT!!! Ungefär så. För likadant fungerar min kropp med en rad andra saker. T.ex. med temperaturer (det är alltid för varmt eller för kallt och kroppen verkar inte balansera sig så bra) eller stress och annat.
Ah, intressant! Det skulle kunna passa väldigt bra på mig. Det verkar som att en väldig massa överlevnadsinstinkter är starkt överdrivna hos mig.
- Tintomara Ariadne
- Anslöt: 2009-03-04
Nefarious skrev:Bror Duktig skrev:Mitt blodsocker ligger jämnt och lågt.
Hur lågt?
När jag mätte med min gratis blodsockermätare (man fick då bara tio stickor, och fler stickor verkar kräva diabetesdiagnos) låg på ca 3,5. När jag fick kraftigt sådant där anfall, passade jag på att mäta: ca 3,5. När jag hade ätit och låtit det gå en stund, kanske en timma, mätte jag: ca 3,5.
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Jag säger ungefär som Gafsan.
MMhhmmm..., ja just det...strålande inlägg!
En annan tanke är att man kanske har för svaga hungerkänslor beror säkert på ungefär samma sak.
Absolut, det du nämnde stämmer in på mig. Förutom koma.
Jag har styrketränat innan och då hände det oftare.
- HonestAndreas
- Anslöt: 2011-08-29
HonestAndreas skrev:Absolut, det du nämnde stämmer in på mig. Förutom koma.
Det händer fortfarande rätt ofta,rent akut efter träningen,men annars tror jag att en av fördelarna med motion är att man blir mindre känslig för sådant här.
Flawed skrev:HonestAndreas skrev:Absolut, det du nämnde stämmer in på mig. Förutom koma.
Det händer fortfarande rätt ofta,rent akut efter träningen,men annars tror jag att en av fördelarna med motion är att man blir mindre känslig för sådant här.
Du har säkert rätt.
Sist jag hade en sådan anfall började jag äta med en gång och det gick över efter en tid, dock inte genast. Felet man bör undvika i den situationen är att inte ta godis eller skräpmat, utan äta något hälsosamt, och långsama kolhydrater. Pasta kan vara bra.
- HonestAndreas
- Anslöt: 2011-08-29
Blodsocker ligger väldigt stabilt på friska individer, levern lagrar glykogen av en anledning. Upplever man att blodsockret sjunker för lågt bör man gå och kontrollera att man inte har diabetes då blodsockret skall ligga på en stabil nivå 25-30 timmar efter en måltid bortsett dippen strax efter måltid.
Azo85 skrev:Blodsocker ligger väldigt stabilt på friska individer, levern lagrar glykogen av en anledning. Upplever man att blodsockret sjunker för lågt bör man gå och kontrollera att man inte har diabetes då blodsockret skall ligga på en stabil nivå 25-30 timmar efter en måltid bortsett dippen strax efter måltid.
Frågan är varför man upplever att blodsockret är katastrofalt lågt när så inte är fallet?
Det verkar ha med hjärnan och adrenalin eller noradrenalin och inte insulin att göra. Jag undrar också om det är det vanligare hos människor med npf-problematik?
Flawed skrev:Azo85 skrev:Blodsocker ligger väldigt stabilt på friska individer, levern lagrar glykogen av en anledning. Upplever man att blodsockret sjunker för lågt bör man gå och kontrollera att man inte har diabetes då blodsockret skall ligga på en stabil nivå 25-30 timmar efter en måltid bortsett dippen strax efter måltid.
Frågan är varför man upplever att blodsockret är katastrofalt lågt när så inte är fallet?
Det verkar ha med hjärnan och adrenalin eller noradrenalin och inte insulin att göra. Jag undrar också om det är det vanligare hos människor med npf-problematik?
Jag misstänker att kopplingen i så fall är konstant och långvarig stress, och att det är liknande det som folk med långvarig utmattning, adrenal fatigue m.m. upplever.
- Bror Duktig
Återgå till Aspergare och vården