Varför måste "normala" vara så ostrukturerade?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Varför måste "normala" vara så ostrukturerade?

Inläggav DruttenSE » 2011-09-05 17:52:23

Hej
Nu känns allt som pest, man räknar dagarna tills det är helg, nu är det bara 4 dagar kvar.
Varför är dom så kallade normala så j--la ostrukturerade, som på jobbet där finns det en del så är åt fanders.
Nu ska jag inte skriva för mycket negativa saker om jobbet, risken är väl att man får sparken.

Vad jag menar med rubriken, det finn dom som säger en sak men gör en annan och sedan skäller man på någon annan som i sin tur har sagt eller har han sagt, men det är inte säkert men han menar en annan.

Ni förstår vad jag menar, att är man aspbergare så har man svårt att tolka dom sociala signalerna men det finns dom som tror att ser man inte "hanikappet" så är man normal.

Inte konstig att folk med någon typ av problem "tar" tåget.

Just nu känns det så för mig, men istället för tåget så tog jag mig en liten hutt av whisky, vi får se hur länge den räcker.

Det var någon på mitt jobb som sa "när man man går till jobbet ska man inte må dåligt" just nu är det jobbigt, j--ligt jobbit.

Vilken tur så har jag en syster som jag kan prata med men även en gammal arbetskamrat som har jobbat med den har typen av personer.

Nog om det, jag får rida ut det hela (hoppas jag ).

Jag vet inte om jag har fört fram minna tankar eller har jag missat något?
DruttenSE

Anslöt: 2011-08-12

Re: Varför måste "normala" vara så ostrukturerade?

Inläggav jonsch » 2011-09-05 18:30:51

Hej, DruttenSE! Jag får nog säga att jag inte förstår någonting; du försöker ta ett exempel men vem är det du menar gör vad?
DruttenSE skrev:Vad jag menar med rubriken, det finn dom som säger en sak men gör en annan och sedan skäller man på någon annan som i sin tur har sagt eller har han sagt, men det är inte säkert men han menar en annan.

Använd fler ord - sätt namn typ "X" på personer! Jag menar, skriv gärna sånt som att "Person X säger A men ..."

Så ska nog jag begripa, inbillar jag mig.

/ J
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav DruttenSE » 2011-09-05 22:21:28

Hej
Det jag mena med hela utlägget var att som AS så vill man ha struktur, var sak tar sin tid och att man får göra ett jobb i taget.

Den text med vad han sa till.......
Är bara ett sett att illustrera hur folk håller inte vad dom lovar och att dom gärna skyller i från sig om dom gör något dumt.

Samt att skulle man sakna ett ben så tycker dom synd om en men skulle man ha något problem som inte syns, så är man frisk även om man mår pytton.
DruttenSE

Inläggav jonsch » 2011-09-05 22:43:37

Då förstår jag. Det är fortfarande litet svårförståeligt - du missar ett ord här och där, framför allt - men jag förstår. Och det är vanliga, ack så vanliga problem du tar upp. Jag vet inte vad jag ska skriva. Kommer jag på något så ser du det.

Starkt fokus på allt ljust i tillvaron önskar jag dig tills vidare!

/ J
jonsch

Anslöt: 2006-10-12

Inläggav DruttenSE » 2011-09-06 5:54:26

Hej
Det som jag mest blir uppröd är att man inte får jobba klart med det man börja med, det om något gör att man mår dåligt.

I dag använder man ordet "flexibel" väldigt ofta men det funkar inte så ofta och i det här fallet inte mig.
Visst kan jag vara flexibel men det är under förutsättning att jag har kontroll på det jag gör och vet vad som kommer framöver.

Det är den här kombinationen, du ska ta egna inesativ men inte som gör att de skär sig.
Jag har haft jobb som egen vaktmästare och då gjorde man allt själv, bestämd när och hur man skulle göra sak.

Nog om detta, vi får se vad som händer i framtiden men jag tänker slåss för mina rättigheter att vara den jag är även på jobbet.
DruttenSE

Inläggav Tiblan » 2011-09-06 7:20:19

Vet dom som gömmer sig bakom ordet flexibel för att slippa vara strukturerade. Det är ju så bra att vara flexibel sägs det men det innebär inte i min värld att man kan strunta i att göra färdigt andra saker. Oftast är det ju någon annan som blir drabbad om vissa saker glöms bort eller görs senare.

Tycker också att ett av de största problemen vi har är att våra funktionshinder inte syns. Syns dom inte finns dom inte och så blir man kallad lögnare bara för att det inte syns. Suck, en ond cirkel....
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav Wargtass » 2011-09-06 10:23:57

Jag håller med dig! Jag har svårt för ostrukturerade personer som t ex irrar omkring och letar efter nycklar, mobil, pratar med folk fast att de står och pratar med en annan person osv. I dag ska man vara så flexibel och kunna hålla "många bollar i luften" men jag uppskattar att göra en sak i taget o att göra det ordentligt. De har kanske inte samma behov av struktur i sin tillvaro. Alla är ju olika. Det kanske beror på det. Ha det bra!
Wargtass
Ny medlem

Anslöt: 2011-09-06

Inläggav DruttenSE » 2011-09-07 16:02:30

Hej
Nu är det bättre för nu har jag kommit i fas, så har jag lättare att ta ostruktrerade person, det är tur att dom flesta vet om att jag är AS.

Just nu när jag sitter och skriver det här så är jag trött som en häst men det är inte långt kvar sedan får jag åka hem.

Prata med min syster i går, jätte länge om det här med AS och det utröna i att problemet här jobbet är att jag har inte har kontroll på det jag ska göra, där av blir jag störd och blockerad, det i sin tur gör att jag missar massor och då blir jag frustera.

Nog om detta, snart får jag åka hem till min älskade katt som är det största stödet för mig nu.
(Det är hans bild som jag har)
DruttenSE

Inläggav Alien » 2011-09-07 16:49:02

Jag fick höra av min chef att jag var "ostrukturerad" när han såg högarna på mitt skrivbord.

Men jag tyckte han var orättvis, jag fick ju inte jobba strukturerat. Jag ville göra allt klart i tur och ordning. Men i stället skulle jag ständigt ändra min planering och ta mer brådskande saker först, vilket gjorde att jag fick fösa mina pågående ärenden åt sidan. Så gick hela arbetsdagen och på kvällen fick jag sitta över och försöka göra klart det jag påbörjat men inte fått slutföra.

Antar att han menade att jag skulle ordentligt plockat undan de ärenden jag inte jobbade med i skåp och lådor. Men då skulle jag ha glömt bort dem, eftersom det hela tiden var så mycket att komma ihåg. Jag hoppades ju hela tiden också att jag skulle få återvända till mina halvfärdiga ärenden.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav DruttenSE » 2011-09-08 5:49:02

Hej
Att man har högar på sitt skrivbord behöver inte betyda att man är ostrukturerad, tvärt om.
Har man kontroll över ens röra och vet exakt vara alla grejor ligger så är man strukturerad.

För mig som vaktmästare och tekniker på en skola, är det viktigt att jag vet var "mina" saker ligger för då är det enklare när man behöver en vis sak för man vet var den ligger och kan snabbt ta fram den.

Det är bristen hos folk som gör att man ibland får spader.
DruttenSE

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in